Verander lettergrootte
Het is nu wo 25. apr 2018, 12:26

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 12 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] M20 Diorama "What have you done to my stable?" [24/11]
BerichtGeplaatst: za 10. nov 2012, 18:07 

Hi folks!

Dit is het project waar ik de komende tijd het meest mee bezig ga zijn, en wat ik al een tijdje gepland had: Een WWII diorama voor de Amerikaanse {Tamiya} M20 Armored Car maken! Ik heb vandaag een fotolijstje gekocht bij de Xenos en wat gips bij de Decokay, dus ik kan beginnen. Het plan is er al, net als alle ingerdiënten. Ik ga nu even al mijn andere modelbouwprojecten opzij zetten voor deze.

Plan:

De M20 is in een stal gereden, en terwijl de bemanning nog verbaasd staat te kijken naar het vernaggelde schuurtje komt er een bijzonder boos boertje aanlopen. Deze gaat eens even heftig in discussie met de groepsleider van de Amerikanen, terwijl de ontsnapte dieren los rondlopen over het erf. Eén van de soldaten ziet de humor er wel van in en probeert een geit wat brood te voeren.

Het speelt zicht dus af op een boerenerf, met drie Amerikaanse figuren en een boer. De Amerikanen zijn resin, van het merk S&T, echt prachtige figuren. De boer is van een setje van Masterbox:
Afbeelding

De ingrediënten:

Een figuur dat tegen de M20 leunt en naar de omvergereden stal staat te kijken, deze heeft een handje van Dragon gekregen:
Afbeelding
Afbeelding

Het lachende figuurtje dat een geitje van Mantis Miniatures voert (dit figuurtje heeft een lichte conversie ondergaan, Dragon handjes, en ook een hoofdje van Hornet gekregen):
Afbeelding
Afbeelding

De groepsleider die staat te luisteren naar de razernij van de boer:
Afbeelding
Afbeelding

En ten slotte de boer zelve, met een koppie van een Dragon Gen2 set, dat zijn echt geweldige hoofdjes, deze ook, een leuk, kwaad, schreeuwend hoofdje :) ):
Afbeelding

En de dieren die ik ga gebruiken voor dit diorama:
Afbeelding

Verder komen er nog wat doosjes e.d. achterop de M20, met overzeese post voor de soldaten aan het front. Ik ben een beetje met het idee aan het spelen om één van de doosjes open te maken en een zooitje brieven in het rond te strooien, om het gevoel wat completer te maken. :D Er komen sowieso wat doosjes naast de M20 te liggen, alsof ze er zijn afgevallen toen hij het schuurtje in reed.
Afbeelding

De M20 van Tamiya, kijk voor een volledig bouwverslag hiervan even hier: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=37715 Bij de buren op ModelBrouwers :titter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder zullen er nog wel wat accessoires bijkomen zoals je die meer vind op boerenerven, dus gereedschappen, losse planken, regentonnen enzovoorts.

Nu de foto's van hoe het er nu voorstaat. De figuren hebben al een primerlaagje gekregen, en kieren zijn ook al opgevuld met Magic Sculp. Ook hebben ze riempjes aan hun geweren gekregen, gemaakt van glad papier. Het geitje uit het Mantis setje is ook al in elkaar gezet, ik ga hem nog een halsbandje geven, of een touwtje, om zijn nek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder ben ik ook begonnen met het schilderen van de twee infanteristen, degene die de geit voert en de leunende. Alle Amerikanen gaan een ander kleurenschema krijgen.
Afbeelding
Afbeelding

Nu kan ik eerst even bezig gaan zijn met wat gips, het lijstje opvullen en een mooi ondergrondje creeëren.
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, tot nu toe!

Greetz

Laatst bijgewerkt door Pelle[= op ma 24. dec 2012, 19:17, in totaal 4 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] M20 Diorama "What have you done to my stable?" [10
BerichtGeplaatst: ma 12. nov 2012, 13:46 

Hoi,

dit had je gezien ivm figuren schilderen:
http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=30&t=1692

Dieren lijkt me moeilijk , vooral om de vacht goed te laten uitzien. Ik had er zelf al aan gedacht, misschien zou ik dan de interieur vlokken van de autobouwers gebruiken.
En ik ben benieuwd hoe je de twee konijnen die op elkaar hangen in de Dio gaat plaatsen :titter:

Setting is leuk, vooral met een niet soldaat figuur erbij en de dieren.

Succes
Helge

Dark Dudes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] M20 Diorama "What have you done to my stable?" [10
BerichtGeplaatst: ma 12. nov 2012, 17:57 

Hoihoi,

@Helge: Ja, die had ik al gezien op Modelbrouwers, maar ik kan mezelf prima redden wat figuurschilderen betreft (wat niet betekent dat ik er goed in ben hé :mrgreen: ) De dieren vind ik wel leuk, een uitdaging om inderdaad echt het effect van een vacht te ceeëren inplaats van een gladgeschoren geit :D En voor die twee konijnen ga ik nog een klein bedje maken :titter:

Ik ben vandaag met het leunende figuurtje verder gegaan, en het uniform is nu af. De tasjes, riempjes e.d. zijn ook bijna af, op een paar kleine filtertjes, aanpassingen en de rugzak na. De foto's zijn wat donker en het groen komt veel te donker over, maar dat komt omdat het nu aan het scemeren is en zelfs twee witte papiertjes konden dat niet verhelpen. Binnen fotografen was ook geen optie want wij hebben geen fel wit licht in huis. Ik wou het toch maar even met jullie delen :) ik beloof dat er morgen heldere, betere foto's komen! :wink: Dit moeten jullie dan maar even voor lief nemen, het is maar voor het idee.
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben ook met het ondergrondje bezig geweest en de gips is in het lijstje gegoten, met een kwastje heb ik er een modderachtige structuur in aangebracht. Dat was zaterdag. Zondag heb ik hem ook een bruin basiskleurtje gegeven:
Afbeelding

Morgen betere foto's van het figuur! :oops:

Greetz

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] M20 Diorama "What have you done to my stable?" [12
BerichtGeplaatst: di 13. nov 2012, 17:11 

Hierbij betere foto's van het figuur. Ik ben er nog niet helemaal tevreden mee zoals het tot nu toe is; Er zit weinig variatie in de zandkleurige delen en de highligts op het uniform kunnen nog wel even wat bijgewerkt worden :| Verder zijn de schaduwen wat te bruin, op het uniform. Ik denk dat ik nog wat filtertjes ga gebruiken. Misschien hebben jullie nog tips voor me?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben ook begonnen met de ravage van de schuur op te bouwen uit luciferhoutjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kritiek en commentaar zoals altijd weer zeer welkom. :D

Greetz

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] M20 Diorama "What have you done to my stable?" [13
BerichtGeplaatst: di 13. nov 2012, 18:02 

Hoe heb je die modder gemaakt? Die ziet er namelijk erg overtuigend uit!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13. nov 2012, 18:05 

Dankje Joost! :D Die heb ik met gips gemaakt, dus eerst de gips op het lijstje gegoten, en toen heb ik met een kwast op de gips een stippelbeweging gemaakt om die structuur te creeëren. Hij krijgt nog veel meer kleur hoor, deze bruin is een soort basiskleur. Maar het moet een beetje een natte modderboel worden.

Greetz

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13. nov 2012, 19:31 

Eehm , als het een natte boel is, dan mis ik de banden- en voetafdrukken.
Misschien handig om die nog toe te voegen...
Alleen als idee, kleur van de modder is wel heel mooi
Gr
Helge

Dark Dudes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14. nov 2012, 19:11 

Even een tip voor een aantal van je eerste foto's. In onderstaand geval is het beter om de foto 'staand' te plaatsen. Dat kijkt beter dan een 'liggende' foto.

Afbeelding

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14. nov 2012, 21:08 

Ik zal erop letten René.

Ik ben weer wat verder geraakt met het figuur. De broek staat ondertussen ook in zijn basiskleur, maar het is wat te donker om betrouwbare foto's te maken.

Wat heb ik gedaan:
-De bandoleer OD geschilderd en gehighlight.
-Gasmaskerhouder OD/oker geschilderd.

Zoals het eerst was:

Afbeelding

En zoals het nu is. Veel meer afwisseling, een veel interessanter figuur zo.

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort meer! Commentaar zeer welkom. :D

Greetz

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] M20 Diorama "What have you done to my stable?" [14
BerichtGeplaatst: ma 24. dec 2012, 19:16 

Hi lads (and girls)

Weer even een update van mijn kant, om te laten zien dat dit project nog up and running is! Ik heb de afgelopen paar weken steeds een beetje aan het vernielde schuurtje gewerkt. Dit is een beetje een tijdrovend karweitje, omdat ik de planken van luciferhoutjes maak, en om planken van luciferhoutjes te maken, moet je ze doormidden snijden. Dat neemt wat tijd in beslag.... :) Ook is het lastig om de puinhoop te controleren. :mrgreen: Ik moet me een beetje indenken hoe zo'n schuurtje eruit zou zien nadat er een gepantserd voertuig in is gereden. Ik bedacht dat waarschijnlijk het hele schuurtje wel in puin zou liggen, omdat boeren meestal niet zo rijk waren en die schuurtjes zelf bouwden. En laat deze boer nou geen vakman zijn. :) Een beetje gammel schuurtje stort zo in elkaar als en een groot zwaar voertuig tegenaan rijdt.

Het schuurtje is voor mijn part bijna af. Nadat ik het hele ondergrondje heb geschilderd komt er nog wat meer puin, ook op de M20, nadat die eenmaal is vastgezet op het ondergrondje. Verder moet ik nog het dakje afmaken, maar daarvoor wacht ik even een bestelling af met wat evergreen plastic om vierkante dakpannetjes te kunnen maken. Verder kom er in het kleine hoekje naast de schuur, achter de nog complete muur van het schuurtje, een deel van het woonhuis van de boer. Dus een betegeld vloertje met een tafeltje en een kannetje melk, o.i.d.

Verder heb ik ook wat begroeiing aangebracht in de hoek naast het schuurtje. Verder ben ik nog wat dingen aan het uitdenken, zoals wat ik ga neerzetten op het roze gemarkeerde stuk. Ik denk dat ik daar een deel van een andere schuur ga neerzetten, waar het geitje uitkomt die de soldaat achter de M20 aan het voeren is. Het geitje zit vast met een lang touw aan een paaltje in de schuur. Is dit een leuk idee? De schuur van het geitje wordt dan een doorsnede, net als het kapotgereden schuurtje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook verdergewerkt aan één van de figuren, namelijk degene die de geit staat te voeren. Ik heb zijn uniform gehighlight en zijn broek een OD kleur gegeven. Misschien niet helemaal historisch correct, die broek, maar anders zou hij bijna precies hetzelfde uniform hebben als degene die tegen de M20 leunt, en ik wilde juist wat variatie in de uniformen brengen om het interessanter te houden.

Afbeelding

Tips en commentaar, en (opbouwende) kritiek zeer welkom!

Greetz

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 12 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende