Verander lettergrootte
Het is nu di 13. nov 2018, 00:00

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 25 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Heavy cruiser Prinz Eugen (Trumpy 1/700)
BerichtGeplaatst: vr 3. aug 2012, 00:32 

Ze zeggen "verandering van spijs doet eten", wel, dat was eigenlijk de reden dat ik deze maar uit de kast heb gepakt.
Omdat ik dacht dat het misschien verstandiger was om klein te beginnen heb ik deze kit uit de kast getrokken, en naast deze heb ik nog een Graf Zeppelin van Revell in 1/720. In 1/350 heb ik een Akagi van Hasegawa, een I-400 van Tamiya, en er zijn een Tone en Yamato van Tamiya onderweg en licht er bij Dan-man nog een stapeltje boten waarvan ik nog niet helemaal weet welke ik graag wil overnemen.

Dus, mag ik u allen voorstellen:

Heavy cruiser Prinz Eugen:
Afbeelding
De Prinz Eugen was een zware kruiser van de Admiraal Hipper klasse, het derde lid van een familie van vijf zusterschepen.
De boeg werd gelegd op 23 April 1936, het schip was 207,7 meter lang, had een breedte van 21,7 m en een maximum diepgang van 7,2 meter. De maximum waterverplaatsing bedroeg 19,050 ton.
De Prinz Eugen werd aangedreven door 3 sets stoom turbines welke door 12 oliegestookte boilers van stoom werden voorzien.
Het vermogen wat deze aandrijving opleverde was 132,000pk aan de as en gaven het schip een topsnelheid van 32 knopen.

De primaire bewapening bedroeg 8 20,3cm SK L/60 kanonnen welke in 4 tweevoudige koepels geplaatst waren. Verder was het schip uitgerust met 6 53,3cm torpedobuizen welk in 2 sets van 3 aan beide zijdes van het achterste eiland waren geplaatst. Om zich te kunnen verdedigen tegen luchtaanvallen had de Prinz Eugen 12 10.5 cm kanonnen welke in 6 koepels waren ondergebracht, 12 3.7 cm kanonnen (wat tegenstrijdig is met wat Trumpeter aangeeft, want als ik ga tellen kom ik daar uit op 18 stuks...), en 8 2 cm kanonnen (wat ook niet overeen komt met de handleiding, want daar tel ik 6 flakvierlings, dat is al 24 stuks, en nog 2 twin mounts. Tenzij Wikipedia niet per loop telt, maar per affuit, dan klopt het wel).

De Prinz Eugen heeft als één van de weinige Duitse schepen de Tweede Wereldoorlog overleefd, heeft nog 'meegedaan' met de Amerikaanse kernproeven bij het Bikini Atoll (Marshall eilanden), en is tot slot op 22 December 1946 bij het Kwajalein Atoll (Marshall eilanden) gekapseisd en gezonken.
De kiel van het schip steekt tot op de dag van vandaag nog boven het wateroppervlak uit en is op luchtfoto's goed te zien: Afbeelding
Afbeelding

Tot zover de intro, over naar de kit, te beginnen met de doos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het dek heb ik al op de upper hull gelijmd, dit heb ik gedaan door vanuit het midden steeds meer naar de boeg en achtersteven te werken. Het lijmen heb ik gedaan met aceton, zodat de boel binnen 3 tellen vast zat en de boel net zoals bij gewone model-lijm toch is samengesmolten. :)
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben ook bezig geweest met was sub assemblages, zoals de 4 torens, hier heb ik nog geen foto's van maar die zullen waarschijnlijk morgen volgen.

Om af te sluiten had ik nog wel een vraag aan u allen.
Het dek was natuurlijk van hout, en dat moet ik dan ook een houtkleur geven. De kleine dingetjes die met het dek zijn meegegoten kan ik waarschijnlijk wel met een fijn penseeltje schilderen, maar hoe doen jullie dat met het washen van het dek, en ook niet onbelangrijk, de kleine randjes die grijs moeten worden/blijven terwijl de rest houtkleur moet worden?

Alvast bedankt! :)

Danny

Junkers Ju 390C 'Amerika Bomber'

Laatst bijgewerkt door Juggernaut op wo 27. feb 2013, 21:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Heavy cruiser Prinz Eugen (Trumpy 1/700)
BerichtGeplaatst: vr 3. aug 2012, 08:40 

Danny,
ik deed het bij boten eigenlijk altijd andersom, eerst zoveel mogelijk het schilderwerk en dan pas het plaatsen van de onderdelen. Omdat het hier normaliter niet om camouflages gaat en schepen over het algemeen toch een heel stuk grover zijn gebouwd dan vliegtuigen waarbij alles strak en glad moet zijn. Dit houdt dus eigenlijk in dat er wel naden zichtbaar mogen zijn i.t.t. bij vliegmachines.
Alhoewel ik boten, nu ik veel met vliegtuigen bezig ben, wel strakker zou afwerken dan ik vroeger deed, lijkt mij toch de beste tip om eerst te spuiten en te washen en deze dan te bedekken met een beschermlaag en dan verder plakwerk uit te voeren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 3. aug 2012, 11:05 

Leuk ding Danny, maar waarom zorgen maken om het dek ? Ik zou 'n klein aquarium kopen, de schroef wat roestig schilderen en op z'n kop in die bak water [DONE]deren.

Ik heb geen ervaring met platschuiten, maar als ik jouw uitdaging zo bezie, zou ik er hoogstwaarschijnlijk voor kiezen om eerst alles grijs te spuiten en vervolgens die randen allemaal afplakken alvorens het dek bruin te spuiten. Je kunt met rechtopstaand tape heel mooi de overgang maskeren. Wel even 'n klusje, maar niet minderen als dat je andersom te werk gaat; eerst het dek spuiten en dan met 'n kwastje al die opstaande randen grijs gaat penselen.

Maar zo zou ik het aanpakken. Wellicht zijn er andere, betere opties.

Gr. Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 3. aug 2012, 11:27 

@ Markie, ik zal inderdaad in een hoop sub assemblages moeten gaan werken en die apart spuiten, maar daar had ik wel op gerekend. :)

@ Peter, ik heb wel even zitten denken om dat te doen, ja. Nu kan deze kit ook als waterlijn model gemaakt worden, dus misschien hou ik de kiel apart.
Wat betreft het dek, ik denk dat jouw idee zeker niet slecht is en ik denk dat ik het ook op die manier ga aanpakken. :ok:

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 3. aug 2012, 18:45 

En intussen zaten we alweer een aantal uur met het bootje op de tafel.
Gisteren had ik deze nog in elkaar gezet:
Afbeelding
En was ik al voorzichtig begonnen aan de opbouw:
Afbeelding

En vandaag ben ik voornamelijk met dat laatste verder gegaan:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alle 'etages' zijn nog dryfits zodat ik overal bij kan met de spuit.

Het is allemaal heel klein spul, en het één en ander is al eens door de kamer heen geschoten (pincet die denkt dat 'ie een katapult is, je kent het wel...), maar tot nu toe gaat het allemaal redelijk naar mijn mening.

Tot zover!

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 1. jan 2013, 20:31 

Intussen heeft deze ook weer 4 maanden stil gelegen, en dat komt puur omdat ik niet wist wat de beste manier was om een schip te bouwen. Bij vliegtuigen is het namelijk zo dat je pas het grote schilderwerk gaat doen als het toestel grotendeels in elkaar zit, maar dat werkt dus niet bij schepen.

Dus ik heb op oudjaarsdag de lower hull op de rest gelijmd (de opbouw is nog steeds een dryfit).
Afbeelding
Alleen klopt dit niet volgens mij:
Afbeelding
Lijkt me stug dat de koepels voor de 10,5cm'ers een meter boven het dek hangen... Dus hebben we de boel een beetje aangepast zodat de koepels wat lager zitten.
Intussen was de lower hull weer droog en konden we de verfspuit laden en de basiskleur op een deel van de hull en het dek spuiten.
De basiskleur was btw nagenoeg dezelfde kleur als het plastic...
Afbeelding
Daarna kon het hout gekwast worden:
Afbeelding
En het stalen deel van de eerste etage:
Afbeelding
En een dryfit met de tweede etage en de schoorsteen.
Ik vind de gekozen kleuren wel mooi staan, moet ik zeggen.
Afbeelding
Het volgende wat op de agenda staat is het schilderen van de kleine dingetjes op het dek, en de rest van de hull spuiten. Daarna wil ik etage voor etage afbouwen, spuiten en schilderen.

Nu is het zo dat ik ook al een tijdje naar de I-400 in 1/350 van Tamiya zit te kijken, maar ik heb met mezelf afgesproken dat ik eerst deze af moet maken voordat ik aan die ga beginnen.
Dus we gaan gelijk weer verder! :brouw:

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 1. jan 2013, 22:29 

Hoi Danny,

Jouw conclusie met betrekking tot de 10.5cm kanonnen lijkt me correct als ik (o.a.) deze foto bekijk. Er zit wel wat ruimte tussen de onderzijde van de koepel en het dek, maar zeker geen meter als ik dat met de hoogte van de railing vergelijk.

Grtz.
BigBear

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 3. jan 2013, 22:47 

@ Bigbear, het leek me inderdaad nogal hoog, maar nu ziet het er een stuk beter uit

Intussen zijn we weer een laag verder. Alles is trouwens een dryfit omdat ik de boel pas definitief ga monteren als de wash erop zit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De loopjes van de FlaK's wil ik nog een donkere kleur geven, maar dat komt later.

Dryfit met de hele santekraam die ik tot nu toe in elkaar geplakt heb:
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover maar weer! :ok:

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 4. jan 2013, 10:58 

Ziet er al goed uit Danny, met welke kleur heb je het hout gekwast? Zie het nergens staan. Succes verder.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 4. jan 2013, 12:21 

Bedankt! :ok:
Voor het hout heb ik Tamiya XF-59 Desert Yellow gebruikt.

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 25 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende