Verander lettergrootte
Het is nu di 17. jul 2018, 21:20

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] 1/72 Airfix R.A.F. Air Sea Rescue Launch
BerichtGeplaatst: di 6. mei 2014, 12:45 

Nieuwe dag, een nieuw project. En na de Halifax en de Egg-Walker heb ik mezelf iets OOB beloofd...

Syeah right...

Een stukkie geschiedenis...

In de Tweede Wereldoorlog was het ophalen van piloten en vliegend personeel neergeschoten boven de zee rond de Britse eilanden de verantwoordelijkheid van de Royal Air Force Air Sea Rescue Service (motto : "The sea shall not have them") door middel van HSLs en vliegtuigen in samenwerking met de Royal Navy. 

De Type Two werd ontworpen in 1937 door Hubert Scott - Paine , oprichter van de British Power Boat Company in Hythe . Scott- Paine was voorheen eigenaar van de Supermarine Aviation Company , later bouwers van de Supermarine Spitfire en, nog belangrijker , een aantal vliegende boottypes.

Afbeelding

Een lage cabine bevatte de stuurhut, navigatie ruimte en een ziekenboeg. Voor de verdediging tegen vijandelijke vliegtuigen waren op de top van de cabine waren twee vliegtuig-stijl turrets geplaatst, gemaakt door Armstrong-Whitworth elk met een enkele .303 Vickers machinegeweer. De multiplex romp was van het knikspant type.

De Type Two werd geleverd aan RAF-eenheden vanaf het midden van 1940. Rond 70 "Whalebacks" werden gebouwd voor de RAF tussen 1940 en 1942. Ze werden gedurende de hele oorlog gebruikt.

Ik ga deze bouwen in de uitvoering zoals gebruikt in 1940 tijdens The Battle of Britain. Patrouilles met deze vaartuigen voor de zuid-oostelijke kust van Groot-Brittannië (die bekend stond als 'Hellfire Corner') redde veel piloten het leven.

Doos! En ja, deze kit is zo realistisch dat toen ik hem met de post binnenkreeg er een flinke dosis (zee)water bij zat...
Afbeelding

De decals hadden aardig wat te lijden gehad...
Afbeelding

...maar als je Airfix netjes vraagt om een nieuw setje decals... krijg je er dus 3, Wat weet Airfix over de kwaliteit van hun decals dat ik niet weet?
Afbeelding

Sprue shots (schaamteloos opgedoken op het interweb. Ik vergeet altijd om ze zelf te maken...)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles in de WiP-doos. Handig op een rekje op de werkbank zodat ik goed kan zien wat ik nog te gaan heb...
Afbeelding

De hele romp zat na 10 minuten in elkaar. Goede pasvorm, zeker voor zo'n ouwe kit...
Afbeelding

...maar oh ironie... een bootje vol met niet 1 sinkmark... (sink... zink... get it?)
Afbeelding

...maar meerdere sinkmarks...
Afbeelding

...met extra-gratis sink-ravijn...
Afbeelding

Secondenlijm en schuursticks to ze reskjoe!!
Afbeelding

...en alle sinkmarks foetsie!! En ik heb nog geen putty aangeraakt... allemaal met secondenlijm.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

OOB eh... 'tuurlijk... Ik heb besloten één van de "natte-piloot-aanboordklim-netten" (embarkation nets) te verwijderen van het dek en te vervangen door een zelf gebreidt hangend net.
Afbeelding

Binnenkort meerrrrr!

Rob

Laatst bijgewerkt door Rob1970 op za 16. mei 2015, 15:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] 1/72 Airfix R.A.F. Air Sea Rescue Launch
BerichtGeplaatst: di 6. mei 2014, 13:39 

Origineel onderwerp en erg leerzaam intro. Leuk stukje om te lezen :ok:

Netjes opgelost de sinkmarks met wat secondenlijm. Alleen is dat OOB van jou alweer om zeep geholpen met een hangend net hahaha Desalniettemin wel een leuke toevoeging.

Gr. Peet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 6. mei 2014, 21:47 

Mooi schip is dit, van welk jaar is de bouwdoos? Ik heb een reddingsboot gemaakt van Airfix en was redelijk tevreden over de kwaliteit, maar het is toch een uitdaging om er ook lekker veel zelf aan te knutselen. Ik hou ga je volgen.

http://modelfishingships.blogspot.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 6. mei 2014, 21:58 

Yes, een verslag van een boot. Was alweer even geleden. :ok:
Leuk model in een leuk maatje (sorry, ik ben niet zo van de slagschepen in 1 op 700), kan je tenminste nog leuk wat op scratchen en detailleren. Zoiets staat ook op mijn to do list.

Knappe oplossing met de superlijm. Gewoon een paar druppels erop, dag wachten en dan schuren?
Allicht sterker dan zo'n plats plamuur erop.

Succes verder.
Peter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 6. mei 2014, 23:18 

peppie schreef:
Yes, een verslag van een boot. Was alweer even geleden. :ok:

:cry:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 7. mei 2014, 11:10 

Sorry.... :oops:

Ik had de jouwe nog niet bekeken aangezien ik een liefhebber ben van verweerd en vies en meestal worden boten / schepen als de jouwe, als nieuw opgebouwd (net als de auto's en vrachtauto's).
Vandaar dat ik het meestal hou op militair.

Maar ik heb gelijk even gekeken en :hail:. Lekker geroest (zoals het hoort).

Sorry voor de topic vervuiling..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 7. mei 2014, 18:52 

misschien zou je dat verhaal van die zink marks en seconde lijm even duidelijker uit kunnen leggen??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 7. mei 2014, 21:19 

darka schreef:
misschien zou je dat verhaal van die zink marks en seconde lijm even duidelijker uit kunnen leggen??

Hmm? Oh, is iedereen al uitgeneuzelt dan? Afijn, de prangende vragen eerst even netjes beantwoorden dan, voor ik voortga met het verslag.

ichthus schreef:
Mooi schip is dit, van welk jaar is de bouwdoos?

Aldus de grote stempel aan de binnenzijde van het dek is de mal van 1978. Dus hij draait al een aantal jaartjes mee.
http://www.scalemates.com/products/product.php?id=138507

peppie schreef:
-...superlijm. Gewoon een paar druppels erop, dag wachten en dan schuren?

Noujah, inderdaad. Een beetje secondenlijm erop. Al dan niet aanbrengen met een tandestoker of heel dapper rechtstreeks uit de tube. De goedkopie tubetjes van de Action overigens. Dan laten uitharden. Secondenlijm, maar toch netjes even iets langer wachten (minuutje of 5, afhankelijk van de dikte van je druppel. Dan gewoon net als bij plamuur vlak schuren.

In -mijn- ervaring werkt het voor een aantal vormen van plamuurwerk beter dan... plamuur dus. Vooral ondiepe zaken waar plamuur dus geen "grip" krijgt door gebrek aan een gat. Sinkmarks, maar bijvoorbeeld ook de miniscule naadjes op de rug van een vliegtuig-romp. In een notedop;
    Betere hechting (Duh, het is tenslotte gemaakt om te hechten....)
    Geen krimp
    Snelle droging (Niet de beloofde seconden, maar toch...)

Het heeft ook zijn nadelen. Opgedroogde secondenlijm is harder dan styreen, dus je moet wat harder schuren. Niet zo erg als het een glad gebied is met een sinkmark of ejector-pin-put, maar lastiger in gebieden met kwetsbare details.

Ik gebruik secondenlijm ook dus vaak als "toplaag" bovenop met styreen of plamuur opgevulde grote gaten. Harder, en het zorgt er bij (bijvoorbeeld de Vallejo-plamuur) voor dat die ook harder word. Je impregneert als het ware de plamuur met de dunne CA-lijm.

Even een opmerking voor latere vragen. Ik zal alle vragen die een antwoord waardig zijn beantwoorden aan het begin van het eerstvolgende deel van mijn bouwverslag. Wel zo makkelijk...

Afijn... OOB dus. Dat kennik dus nie... Ik vind altijd wel iets om mee te rommelen...

Het gapende gat dus gevuld met wat strookjes ende frutjes styreen, een lik Tamiya Extra Thin en zaagsel (waar ik sinds het ei-project in omkom...)
Afbeelding

Een topjaagje CA-lijm en wat schuurwerk later is er geen gat meer aan...
Afbeelding

Tijd voor een beetje gokwerk... Ik schat in dat er onder het net een soortement van railing zit waar het embarkation-net dan weer aan hangt. 56 mm lang, en ongeveer 2.5 mm hoog. Ik kon tot op heden geen foto vinden van een echie, dus ik maak iets gebaseerd op mijn kennis van scheepsbouw en de inhoud van mijn eigen koortsige breinmassa. Ik heb wel een beetje een idee hoe het eruiit zou -kunnen- zien.
Afbeelding

...dus we krassen wat lijntjes op een stukkie 1mm styreen plaat. Boren wat gaatkes en snijden wat...
Afbeelding

Tot ik dus zoiets heb. Nu nog te hoog, maar mijn inziens is het makkelijker de laatste millimeter er af te schuren als de lijm droog is, dan om te proberen het hele spul lager te maken als het nog los rondzwabbert.
Afbeelding

Ook de ietswat misvormde bultjes op de kont vervangen door wat stukjes buis van dezelfde diameter. Ook die worden nog op maat gemaakt als de lijm droog is.
Afbeelding

En zo rommelen we verder...

Rob

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 8. mei 2014, 12:12 

Rob1970 schreef:
Afbeelding

Sorry, maar deze kant vind ik ook geen porem. Als ik zo zie hoe je de andere kant hebt weggewerkt dan zou ik dan met deze kant ook doen en er een echt opgerold netje op plakken.

Succes met de rest.

Kees

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 8. mei 2014, 12:58 

ichthus schreef:
Sorry, maar deze kant vind ik ook geen porem. Als ik zo zie hoe je de andere kant hebt weggewerkt dan zou ik dan met deze kant ook doen en er een echt opgerold netje op plakken.

Goh, je moest eens weten wat ik allemaal geen porem vindt. Als ik dat allemaal ging veranderen in de wereld kwam ik niet meer aan modelbouwen toe... :cheesygrin:

Deze ook vervangen staat dwars tegen het voornemen van zoveel mogelijk OOB in, en het is met kunstig schilderwerk best tot een goed resultaat te maken. Iets wat met een opgerold netje maar afwachten is. Mahgoed, ik zal het in de overwegingen meenemen.

:weirdo:

Rob

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende