Verander lettergrootte
Het is nu ma 23. okt 2017, 17:29

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 11 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE]1/400 Heller 81085 slagkruiser Scharnhorst
BerichtGeplaatst: za 4. okt 2014, 20:12 

Een echte Heller bouwdoos, bij de meeste dingen moest wel geplamuurd worden, maar als je er echt voor gaat zitten is er best een leuke boot van te maken, zoals dit resultaat.

In 1932 haddeb de Fransen de kiel gelegd voor het snelle slagschip Dunkerque en daarmee was het pantserscip type Deutschland verouderd. Ondanks het verdrag van Versailles hadden de Duitsers in 1928 al plannen voorbereid voor een schip van 19.000ton met drie drieling 280mm torens en in 1932 hadden ze een schip ontworpen met '' Panzerschiff '' pantser, lichte 305mm kanons en vier dubbeltorens, drie drieling 150mm torens en vier stuks 88mm luchtdoelgeschut. 160.000 APK zou een snelheid van 34 knoppen opleveren. Het pantser was echter te zwak en het ontwerp dat tot de scharnhorsts leidde, was voor een schip van officeel 26.000ton bescheiden pantser, drie dubbele 380mm torens, grote snelheid en een redelijke actieradius. Helaas was er door het beperkte werken aan ontwerpen sinds 1918 geen ontwerp voor zware kanontorens beschikbaar en omdat de voorbereiding en bouw daarvan langer duurt dan voor een schip zouden er pas in 1938-39 380mm dubbeltorens klaar zijn, zij het op basis van een ontwerp uit de Eerste Wereldoorlog. Maar vier drieling 280mm torens waren al besteld en in aanbouw voor de geprojecteerde vierde en vijfde Deutschlands en dus werden er nog twee besteld en deze werden voorlopig in het ontwerp voor de Scharnhorst opgenomen. De bedoeling was ze later door 380mm torens te vervangen. Door het gebrekaan ervaring in het bouwen van grote snelle oorlogschepen werd de romp gebasseerd op die van de slagkruiser Mackensen uit de Eerste Wereldoorlog. Aanvankelijk zou alle secundaire bewapening in dubbeltorens worden ongebracht, maar het gebruik van moderne hogedruk machines, bijna twee keer zo krachtig als die van de Mackensen, betekende dat e niet voldoende ruimte voor de granaatliften van de middeltorens was. Daarom kwamen er vier enkele 150mm kanons, oorspronkelijk voor de vierdeen vijfde Deutschlands besteld, ondanks het inferieure bescherming. Het beste in het ontwerp voor de Scharnhorst was de goede voorziening met richttoestellen voor zware luchtdoelgeschut, maar toch had het gewicht beter gebruikt kunnen worden voor secundaire bewapening met tweeerlei doel. Dit gebeurde niet door het gebrek aan goede ontwerpers. De door de Scharnhorst gebruikte nieuwe lichtgewicht hogedruk machines waren berucht onbetrouwbaar, onvoldoende getest en te haastig in dienst gesteld. De voorkeur voor turbines boven diesels om hogere snelheid te bereiken betekende een kleine actieradius. Van de Mackensen was de lage uitwatering voor overgenomen en zelfs na het aanbrengen van de verlengde '' Atlantische '' boeg was de bak nog altijd erg nat. Dit was bij ruwe zee een handicap, ook bij het gevecht met de Renown ein in de slag bij de Noordkaap. Ondanks de gemengde herkomst van het ontwerp waren de Scharnhorsts krachtige schepen, maar ze zouden veel beter geweest zijn als het mogelijk geweest was ze van 380mm kanons te voorzien, daar de 280mm zelfs niet afdoende met een oud slagschip konden afrekenen.ant hun pantser, en vooral hun horizontale bescherming, was niet opgewassen tegen zare kaliber granaten. Het waren doeltreffende raiders al hadden zo vaak machineschade en was de actieradius te klein. De Gneisenau onderscheidde zich na 1939 van de Scharnhorst door de zware paalmast achter de schoorsteen. Tot februari 1942 was haar levensloop gelijk aan die van deScharnhorst.

Levensloop Scharnhorst.
1939[21-27nov] Met de Gneisenau op de Noordzee uitgebroken.
1939 [23 nov] Bracht de Britse hulpkruiser Rawalindi tot zinken
1940 [apr-jun] Noorse campagne: gevechten samen met de Gneisenau
1940 [9 apr] Wisselde bij Noorwegen schoten met de Britse slagkruiser Renown.
1940 [ 8 jun] Bracht het vliegdekschip Glorious en de torpedojagers Ascate en Ardent tot zinken; werd door een torpede van de Ardent aan het achterschip getroffen; C toren en deel van de machines uitgeschakeld: 2500ton water in de romp.
1940 [13 jun] Door blindganger van vliegtuigen van de Ark Royal getroffen.
1940 [jun-nov] Reperaties in Kiel
1941 [22 jan – 23 mrt] Met de Gneisenau op de Atlantische Oceaan uitgebroken : bracht 22 schepen tot zinken en ontmoette konvooien die door de slagschepen Ramillies [8 feb 1941] Malaya [7 mrt 1941] en Rodney [15 mrt 1941] beschermd werden. Ze gingen niet tot gevecht met de Britse oorlogsschepen over.
1941 [23mrt-11 feb 1942] in Brest [Frankrijk]
1941 [24 jul] Door vijf bommen getroffen.
1942 [11-13 feb] In het kanaal uitgebroken met de Gneisenau en Prinz Eugen.
1942 [ 12 feb] Door Britse vliegtuigen en lichte vaartuigen aangevallen; liep op twee mijnen en werd zwaar beschadigd.
1942 [15 feb-okt] Reperaties Kiel
1943 [mrt] Naar Noorwegen.
1943 [ 6-9 sep] Spitsbergen-raid met Tirpitz.
1943 [ 22-26dec] Uitgebroken voor aanval op het Russische konvooi JW55B
1943 [26 dec] Slag bij de Noordkaap, door de Duke of York. De kruisers Norfolk, Sheffield, Belfast em Jamaica, de torpedojagers Savage, Saumarez en Scorpion en de Noorse Stord tot zinken gebracht. Beschadigde de Norfolk maar werd door minstens dertien 356mm granaten en 11 torpedo`s getroffen, 36 man van de bemanning werd gered

Waterverplaatsing: normaal tonnen 35.400 toegeladen tonnen 39.520
Afmetingen: Lengte 234.9m, breedte 30m, diepgang 8.2m
Bewapening: 9 × 280mm, 12 × 150mm, 14 × 105mm, 16 × 37mm, 22 × 20 mm kanonen en 6 torpedolanceerbuizen van 533mm; 4× Arado AR-196 vliegtuigen.
Voorstuwingsinstallatie: ketels Wagner, aantal 12, machines Brown, boven turbines met enkele tandwieloverbrenging.
Schroefassen: 3
Totaal APK: volgens ontwerp 165.000
Brandstofvoorraad: olie normaal tonnen 2800, max tonnen 6300
Prestaties: ontworpen snelheid 32 knopen, actieradius: 8400 zeemijl
Bemanning: 1840.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo nu weer snel door met Airfix kitjes maken voor Hobbytime i.v.m. de ESM [dit jaar zelf niet aanwezig :( ]

Ouwe

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/400 Heller 81085 slagkruiser Scharnhorst
BerichtGeplaatst: za 4. okt 2014, 20:23 

Daar lever je weer een puik stukje werk af Ouwe!!
Altijd weer een genot hoe gemotiveerd je bent en blijft om kwaliteit af te leveren!

Greetz,
Joost

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 4. okt 2014, 20:49 

Dank je Joost, Heller boten vind ik altijd leuk om te bouwen sta nu in twijfel om de Gneisenau of de oude HMS Illustrious te pakken.

Deze week een nieuwe loeppet gekocht hopelijk helpt mij dit met kleine onderdelen vasthouden en plakken. Schilderen heb ik geen enkel probleem mee, maar het vasthouden en plakken van kleine onderdelen gaat steeds moeilijker.
Maar ik laat mij daardoor niet gek maken :D, dan bouw ik iets langzamer en dan komt het van zelf wel goed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 6. okt 2014, 08:00 

Wat een gevaarte Gerald, maar ziet er heel goed uit. Worden deze kits nog nieuw gemaakt?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 6. okt 2014, 09:46 

Citaat:
Worden deze kits nog nieuw gemaakt?

Allemaal old tool, deze had een Heller bouwtekening uit de jaren 70. Een echte puzzel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 6. okt 2014, 12:44 

Een echte zoekplaat dus.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 6. okt 2014, 13:03 

Gerald43 schreef:
Schilderen heb ik geen enkel probleem mee, maar het vasthouden en plakken van kleine onderdelen gaat steeds moeilijker.

Is zo'n 3e handje ook iets? Dan kun je (kleine) onderdelen vastklemmen en heb je beide andere handen vrij om te verven. Hieronder een afbeelding met vergrootglas, maar die zijn er ook zonder.

Afbeelding

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 7. okt 2014, 10:40 

@Tjopperbob,

Verven is geen probleem de kleine onderdelen schilder ik in de spreu.
Het gaat meer om het plastic (kleine onderdelen) die ik uit de spreu knip en aan het model moet plakken. Dit geeft steeds meer problemen.
Zo`n derde armpje heb ik al ooit uitgeprobeerd en heb het aan mijn zoon gegeven, kon er niet echt mee overweg.
Ieder geval bedankt voor de tip :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 7. okt 2014, 11:45 

En wil het nog een beetje met pincetten dan Gerald of biedt dat ook geen soelaas?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 8. okt 2014, 18:32 

Met pincetten werken lukt mij al heel lang niet meer :( , ze liggen voor sier op mijn werkbank.
Gewoon aan toe geven dat is het enigste wat ik kan doen, en dat lukt we behoorlijk [het ene moment beter dan het andere].

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 11 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende