Verander lettergrootte
Het is nu ma 23. okt 2017, 17:31

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 13   [ 124 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] KW 49, Antje, Zijtrawler, bj. 1959
BerichtGeplaatst: za 18. okt 2014, 19:47 

Hallo allemaal,

Toen ik op zoek ging naar een nieuw schip om te bouwen kwam ik een foto tegen van mijn opa die in zijn jonge jaren door het raam van een scheepsbrug keek. Helaas is mijn opa op zeer jonge leeftijd overleden. Het leek me mooi om een schip na te bouwen waarop hij heeft gevaren. Een oom van mij gaf toen aan graag een model te willen hebben van de KW 49, Antje uit 1959. Mijn opa heeft er op gevaren en mijn oom was diverse keren mee geweest als 'prenter'. Ik heb niets beloofd maar ben wel op zoek gegaan naar informatie.

Afbeelding

Afbeelding

Allereerst kwam ik in een boek de volgende informatie tegen

N.V. Viss. Mij. Kennemerland
De Dageraad Woubrugge Bouwjaar 1959
43,96 x 7.34 x 3,54 Inhoud 291 Brt

18/07/1959 proefvaart en overdracht
1969 geschikt gemaakt voor boomkorvisserij
1972 TX 46 Antje eig. P v.d. Vis
1974 Verkocht naar Argentinie wordt San Lucas

Afbeelding

Helaas bleek er verder maar weinig informatie voor handen te zijn dus ik ben op diverse facebook-pagina's en forums oproepen gaan doen of er iemand nog informatie, foto's of tekeningen had. Direct waren er mensen die mij wilde helpen. Die hadden vaak de gevraagde informatie niet maar kende wel weer mensen die op het schip gevaren hadden. Helaas zijn veel mensen al overleden maar ik heb toch enkele mensen weten te achterhalen na veel bellen en mailen en sommigen hadden ook nog foto's.

Afbeelding

Aan de kade bij de werf De Dageraad
Afbeelding

Tijdens de proefvaart
Afbeelding

Het is me uiteindelijk gelukt om aan 32 originele foto's van de KW 49 te komen en daar ben ik zeer blij mee. Gelukkig kwam ik ook iemand tegen die op de VL 16 gevaren had, een schip dat gelijk was aan de KW 49. Hij had heel veel foto's voor me en zelfs in kleur. Die kan ik goed gebruiken straks. 41 bruikbare foto's onder het stof vandaan getoverd

De VL 16
Afbeelding

De TX46 (voorheen KW 49)
Afbeelding

Tekeningen bleek een ander verhaal. Diverse musea heb ik afgebeld en een hoop mensen gesproken tot aan erfgenamen van de bouwer aan toe maar niemand weet waar de tekeningen gebleven zijn. Wel ontdekte ik dat er spullen van de werf (de Dageraad in Woubrugge) in het Nationaal Archief in Den Haag aanwezig waren. Ik ben hier langs gegaan, maar heb helaas alleen een contract gevonden, geen tekeningen. Enige tijd later kreeg ik contact met een meneer die niet de originele tekeningen had maar wel tekeningen van soortgelijke trawlers. Hij heeft deze mij opgestuurd en het zal me zeker helpen de trawler te kunnen bouwen. Het uiteindelijke lijnenplan heb ik samengesteld met een lijnenplan van een Belgische trawler die ik van een behulpzame mede-modelbouwer had gekregen.

In het Nationaal archief
Afbeelding

Afbeelding

Het uiteindelijke lijnenplan
Afbeelding

Een algemeen plan van een soortgelijke trawler
Afbeelding

Hiernaast heb ik nog zeer veel foto's verzameld van gelijkende trawlers uit die tijd zodat ik voor de details altijd wel een nuttige foto heb. Uiteraard kan ik ook altijd langs gaan bij wat oud-opvarende om aan hen te vragen 'hoe iets ook alweer zat'

Het koopcontract
Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels heb ik 'genoeg' materiaal om een geloofwaardig model te kunnen bouwen en zoals gezegd ben ik dus eerst begonnen met het aanpassen van een tekening. Vervolgens heb ik die tekening een aantal maal gekopieerd. Ik ga de romp maken m.b.v. de zgn stapelbouw-methode. Hierbij zet je de 'plakken' van het lijnenplan uit om mdf waarna je deze plakken uitzaagt en ze op de juiste wijze op elkaar lijmt. Op deze manier krijg je een trapsgewijs opgebouwde ruwe vorm van de romp die je dan nog glad moet schuren. In de loop van mijn verslag zal ik alle stappen laten zien.

Het model gaat gebouwd worden in de schaal 1/75 waarbij het een lengte krijgt van ongeveer 58 cm.

De eerste stappen
Afbeelding

Afbeelding

http://modelfishingships.blogspot.nl/

Laatst bijgewerkt door Kees de Mol op za 16. mei 2015, 15:20, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: KW 49, Antje, Zijtrawler, bj. 1959
BerichtGeplaatst: zo 19. okt 2014, 00:26 

Klinkt op zich weer als een uitdaging. Heb met dit bootje niet zoveel als je vorige, dat vond ik een aparte verschijning. Maar qua bouw zal er genoeg voor je in zitten, helemaal vanwege de historie. Succes.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP]KW 49, Antje, Zijtrawler, bj. 1959
BerichtGeplaatst: zo 19. okt 2014, 11:59 

Mooi project! :ok:

Zal vast weer een mooie bouw worden dus ik volg... uuuh ik bedoel, ik geniet mee. :mrgreen:

Dj.

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama
- Warrior MCV & Challenger 1 'Operation Granby'

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP]KW 49, Antje, Zijtrawler, bj. 1959
BerichtGeplaatst: zo 19. okt 2014, 12:00 

Wederom een interresant project.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] KW 49, Antje, Zijtrawler, bj. 1959
BerichtGeplaatst: ma 20. okt 2014, 07:56 

Wat hadden ze toen al grote vissersschepen en volgens mij wordt dit model nog steeds gebruikt. Ik ben benieuwd wat je hier van gaat maken, weer zo verweerd?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20. okt 2014, 10:56 

Ik weet nog niet of ik dit model ga verweren. Eén en ander zal afhangen van of de door mij bedachte bouwwijze gaat lukken. Maar dat wordt de komende weken wel duidelijk.

Groeten

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20. okt 2014, 13:58 

Gaaf, prachtige vorm ook deze, minder apart dan de vorige, maar zeker leuk om tebouwen lijkt me.

Ik ben blij dat je zo snel weer een nieuwe start, dit soort projecten volg ik graag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20. okt 2014, 21:39 

Inderdaad is de vorm niet zo spectaculair maar het blijft een uitdaging voor me. Van dit soort schepen zijn niet heel veel accurate modellen aanwezig. Ik heb er enkele gezien maar geen enkele klopte helemaal. Je ziet dan dat details in de winch of de scheepsvorm niet kloppen. Ik wil graag een betrouwbaar model neerzetten dat echt matcht met de foto's die mij bekend zijn. Ik zal ook tijdens het bouwen overleg blijven plegen met een oud-schipper om elke detail juist uit te voeren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29. okt 2014, 21:06 

Waar het anderen misschien minder aanspreekt, heb ik met dit schip wel meer. Het doet me veel meer denken aan de kotters zoals ik ze uit mijn jeugd ken. Weliswaar zijn de schepen van de Wieringer vissersvloot kleiner, en meer op garnalenvisserij gespitst, maar de lijnen van het schip doen me echt aan mijn jeugd denken.
Erg fraai ook dat je zoveel originele referenties hebt weten te verzamelen, en misschien nog wel mooier dat het een schip is waar je opa op gewerkt heeft!
Ik ga weer genieten van een nieuw pracht-project!,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 3. nov 2014, 22:40 

Mooi verhaal erbij, en mooi gelijnde trawler ook. Ben erg benieuwd :)

Ondanks dat ik dan uit een wat lager gelegen drooggemalen gebied kom als Joost, vind ik het ook een leuk onderwerp.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 13   [ 124 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende