Verander lettergrootte
Het is nu ma 23. okt 2017, 17:30

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 7 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] 1/20 Robot Battle V MK44 Ammonknight
BerichtGeplaatst: ma 8. dec 2014, 15:36 

Robot Battle V MK44 Ammoknight

Omdat ik de focus heb van een chihuahua op speed staat het ruimtepak mannetje al een tijdje aan de kant ten gunste van verschillende andere projecten. Van één van deze heb ik best een aantal foto’s en dat wilde ik jullie niet onthouden.

Het gaat om de klassieker ‘Robot Battle V MK44 Ammonknight’ eenieder welbekend neem ik aan :P
Het is een model uit Japan, vreemdsoortig, min of meer misvormd pansterpak in de traditie van Maschinen Krieger en ook van dezelfde ontwerper, Kow Yokoyama.

Deze kit werd door Hasegawa uitgegeven in de edele schaal van 1 op 20.
Voorheen was de kit alleen voor een godsvermogen verkrijgbaar als resin kitje, zeer zeldzaam geweest de afgelopen 10-20 jaar.

Prachtige (ietwat grote) doos, met tekening van Yokoyama.
Kit kost overigens ongeveer 40EUR zonder shipping, belasting etc. en je krijgt er twee (bijna) identieke poppetjes voor.

Afbeelding

ongeveer A3 formaat.

Afbeelding

Bakje vol met plastic ^_^

Afbeelding

In drie zakken gesorteerd

Afbeelding

Met een groot en gedetailleerd boekje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naast bewegende ledemaatjes, is het model ook gemaakt met gedetaileerde cockpit en motorruimte, welke tentoon te stellen zijn door het afnemen van motorkap of het openen van het vizier of de gehele voorkant van de torso. Heel interessant voor leuke dioramas of om het net wat boeiender te maken om naar te kijken.

Afbeelding

Ook komen er wat plakplaatjes bij, genoeg voor meerdere varianten

Afbeelding

en, geheel in traditie met de oude (en sommige nieuwe) Ma.k kits, ook een soort infokaart met daarop camo schemas, details over de decals en wat algemene info. Deze werden vroeger ook als verzamelobject gebruikt en zijn best leuk om te hebben.

Afbeelding

Afgezien van de frame met de wapens zijn de frames voor de twee varianten identiek. Het verschil tussen de twee zit in het type wapen. Beide wapens zien er ongemakkelijk en onhandig uit, maar goed, dat vind ik ook wel een beetje de charme van dit soort ontwerpen.

De modellen zijn na opbouwen (mits goed gedaan) beweegbaar en om deze gimmick te ondersteunen zitten er polycaps bij voor in de gewrichten. Ook zitten er rubberen kabels bij, deze ga ik waarschijnlijk vervangen omdat het rotmateriaal is.

Afbeelding

Hieronder wat onderdelen voor benen en armen. Zitten ook wat detail stukjes bij en wat pansterplaten.

Afbeelding

Panster platen, vizier, handen en wat technische stukjes

Afbeelding

Motorkap en nog meer panster

Afbeelding

Voeten en grote instapsloffen

Afbeelding

Torso en detail onderdelen voor de cockpit.

Afbeelding

En een frame met de helm-kap en de onder-onderbenen.

Afbeelding

Ik ben de piloot en de wapens blijkbaar vergeten, even kijken of ik die binnenkort mee kan nemen.

Uiteraard ben ik al begonnen met het bouwen, het plan was er een gedetailleerd verslag van te maken, maar hoe verder in de bouw, hoe minder snel ik mij laat onderbreken voor een foto…
Wellicht bij de volgende :P
Eerst de armen, alle stukjes die je nodig hebt
Afbeelding

Deze hebben wat hulp nodig om goed verlijmd te worden, alles sluit net niet lekker aan.
Afbeelding

Voeten met daarin de polycaps die het mogelijk maken de voeten uit de sloffen te tillen.
Afbeelding
Onderkant na sluiten
Afbeelding
Ik vind de voeten echt een geniaal ontwerp, de MK44 werd net zoals de meeste Yokoyama ontwerpen gekitbashed met wat hij (Yokoyama) maar voorhanden had. Vervolgens kwam er een pak klei bij kijken om het geheel organisch en af te maken. Bij het ene ontwerp is dit duidelijker te zien dan bij het andere, zoals deze voeten. Duidelijk rotordelen van een helicopter, lijken als twee druppels water op die van de revell 1/32 apache. Leuk om te zien omdat ik op dezelfde manier mijn modellen bouw.

De sloffen, niet veel bijzonders, twee delen, zool en de rest. De overeind staande staafjes (twee voor en 1 achter) passen in de gaten in de onderkant en klemmen vast in de polycaps.

De benen zijn niet zo bijzonder en hebben een vaste (ietwat moeilijke) houding. Twee delen en een polycap.
Afbeelding

Heupjes, twee delen, drie polycaps. Een olijk gezichtje als het klaar is.
Afbeelding

De delen voor de onderonderbenen. Hier passen de benen in en zorgt er dus voor dat het manneke/vrouwke in het pak op stelten staat. Oogt allemaal een beetje ongemakkelijk, maar het is scifi dus dan kan alles.
Afbeelding

Naadjes lossen we op met autoplamuur
Afbeelding

De klep of helm… helmklep? De torso is 1 deel zonder helm. Bij wijze van helm is er een klep, met daarop een vizier. Dit is de klep zeg maar. Deze heeft twee oortjes (sensoren?) die erop moeten worden geplakt en naadloos moeten aansluiten (was handiger als het uit 1 stuk was gegoten), wederom plamuur to the rescue!
Waarom ik al die naden wegwerk weet ik niet precies, het hele model wordt bedekt met een dikke laag structuur (gesponsde putty) dus ik verwacht geen problemen met naden… automatisme denk ik.

Van de torso heb ik helemaal geen plaatjes… ik wilde het model bouwen zonder te openen cockpit, maar de pasvorm was bijzonder slecht tussen de verschillende complexe torso delen. Uiteindelijk strips aan de binnenkant geplakt om het alles op zijn plek te krijgen en de overblijvende hoogteverschillen tussen de onderdelen weggewerkt met putty.
Vervolgens als in een waas (rode wijn helpt daarbij) gelijk doorgegaan met putty over het model smeren en sponsen en schuren (revell plasto, lekker snel droog) met als gevolg het volgende:

Afbeelding
Afbeelding
Een soort norse, pokdalige, tweepotige octopus.

Hij is nu overigens nog naakt, zonder handen, geweer of het dozijn aan losse pansterplaten.

Er zijn wat verschillen in textuur, sommige delen zijn net wat lichter getextuurd (met mr surfacer 500) om iets van verschillen te creëren voor een hopelijk interessanter uiterlijk.
De textuur is wat grof, maar ik wilde iets dat vergelijkbaar is met deze, en zo mogelijk nog grover (groffer?). Ik denk dat dat wel gelukt is ^_^
Afbeelding

Binnenkort laslijntjes en boutjes plakken, dan toch maar weer de verf afstoffen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] 1/20 Robot Battle V MK44 Ammonknight
BerichtGeplaatst: di 9. dec 2014, 15:50 

Detaillering: Lasnaadjes
Uitgetrokken sprue gebruikt om alle lasnaadjes te simuleren, her neerleggen ging iig soepel.

Afbeelding

Tijdje later opnieuw lijm erover en bewerken met de achterkant van een boortje
Afbeelding

Niet echt perfect... maar goed, al doende leert men. Ik heb voorheen weleens putty geprobeerd, maar dat bleef óf niet aan het model plakken, óf te sterk aan mijn gereedschap. Ik zal het waarschijnlijk niet lang genoeg (of te lang) hebben laten drogen alvorens de lasnaadjes te maken.

Tips zijn welkom trouwens, ik zal dit vaker moeten doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 9. dec 2014, 22:00 

Totaal mijn ding niet om te bouwen maar vindt het wel geweldig om er naar te kijken.
Hoe groot wordt zo'n ding eigenlijk?

Voor de lasnaadjes, http://www.scalemodelguide.com/construction/techniques/create-realistic-weld-beads/

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10. dec 2014, 00:02 

Wat een lelijk ding :titter: Ik vind sommige van die Ma.K. dingen er wel leuk uitzien, maar dit pantserpak, neh :roll:

Wel vind ik de aangebrachte textuur heel vet, geeft een mooie ruige look :ok: Lasnaadjes zien er volgens mij ook goed uit ;)

Gerben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10. dec 2014, 13:52 

Toch leuk om te zien hoe divers wij zijn. Het onderwerp op zich kan ook mij niet bekoren, maar modelbouwtechnisch is het uiteraard wel interessant met al die technieken.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10. dec 2014, 22:52 

Het lijkt wel of ze een T-34 als basismetaal gebruikt hebben. Mooi resultaat van de grove oppervlaktes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13. dec 2014, 14:12 

Blij dat de textuur in de smaak valt, de meningen hierover zijn nog aleens verdeeld ^_^

ondertussen de lasnaadjes af

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stukje plastic toegevoegd voor de draadjes van de rookpotten
Afbeelding

Alles stukjes klaar voor primer, nu wachten op degelijk weer (ik ben nog steeds in de weer met bussen).
Afbeelding

Bedankt voor de link trouwens RAM, leuke samenvattign van de verschillende technieken, met de boodschap die ik al vreesde, ik moet gewoon meer oefenen -_-

Zit nog te twijfelen iets meer detail op de brengen op de soms wat saaie oppervlakten, maar de textuur laat kleine details waarschijnnlijk wegvallen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 7 berichten ]