Verander lettergrootte
Het is nu ma 23. okt 2017, 17:30

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 5 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: Weltenraum Nahkampf Gefechtseinheit Ausf. B 'Ollie'
BerichtGeplaatst: di 20. jan 2015, 00:10 

Omdat de space-dude wacht op verf-talent en en de MK44 op verf-ervaring ben ik gelijk maar begonen iig de ervaring op te doen.
De Weltenraum Nahkampf Gefechtseinheit Ausf. B 'Ollie' (hele mond vol) is een scratchbuild/kitbash modelletje dat ik jaren geleden in elkaar geflanst heb en afgelopen jaar eindelijk eens afgemaakt.
Prachtig materiaal om te oefenen dus en uiteraard gaan we niet voor makkelijk, maar gelijk kwasten met lacquers, hetgeen de traditionele Ma.k verfjes zijn waar jan en allemal bij zweert en je blijkbaar geweldige effecten mee kan krijgen.

Gebaseerd op een plaatje van een nu defuncte site:
Afbeelding

Ik wilde iets vergelijkbaar maken, maar het week al snel af van het originele ontwerp.

Men beginne met een ei en een pingpongbal
Afbeelding

Voeg daaraan toe één 1/48 me109, één 1/48 sikorsky (denk ik) laadklep en een lading klei
Afbeelding

Vervolgens schuren, bijvullen, schuren, uitschrapen, en wat losse random stukjes plakken, antenne van 1/32 apache onderdelen en 1/200 of kleiner zeilscheepje
Afbeelding

Army painter black
Afbeelding

Ik wilde dus lacquers proberen, het beestje was al zwart, heb een skype-workshop gehad van een kennis in NYC en vervolgens zegt hij doodleuk dat ik één van de moeilijkste kleurcombos heb geprobeerd, wit over zwart is in lacquers kwasten erg lastig omdat je de onderlaag altijd reactiveert...
Maar goed, voorwaarts het avontuur in en enkele lagen en een boel leermomenten later:
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het effect zeer gaaf, en het gestippelde effect geeft ook een bepaalde structuur waar later de olieverf lekker in kan bijten.

Vervolgens Humbrol enamel verf gebruikt voor het metaal, verdund met mr. levelling thinner, net alsof je vloeibaar metaal verft, heel gaaf. Nu nog een keer een betere foto.
Afbeelding
Bij gebrek aan een oranje lacquer heb ik tamiya oranje gekocht voor ID strepen, ook te verdunnen met mr. leveler, verft echter heel anders dan de lacquers.

Afbeelding

Afbeelding

Misshcien het stukje bij de antenna nog... denk denk...

Meer WIP phototjes hier:

http://smg.photobucket.com/user/brother ... amp;page=1

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Weltenraum Nahkampf Gefechtseinheit Ausf. B 'Ollie'
BerichtGeplaatst: di 20. jan 2015, 09:22 

Bijzonder eeeeeh ding, die lacquers geven een bijzonder effect. Had er alleen nog nooit van gehoord, dus ben eens wat gaan googelen, maar helemaal duidelijk wordt het me nog niet. Houdt het nu in dat die lacquer een reactie geeft met de onderlaag?
En wat voor verf gebruik je dan voor die zwarte onderlaag?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20. jan 2015, 15:16 

Ik gebruik army painter black als onderlaag. De oplosmiddelen in de lacquer (effectief thinner) zijn erg sterk en tijdens het kwasten heractiveer je de onderliggende lagen en krijg je allerhande vreemde effecten.
Over een witte onderlaag was het minder zichtbaar geweest, of als ik iets beter was in het hele verf gebeuren, vriend van mij kan het stukken gladden, ook over zwart.

De verf is eigenlijk bedoeld om mee te brushen geloof ik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20. jan 2015, 17:11 

Maar het is dus wel de bedoeling dat die onderlaag weer deels oplost en kleureffecten geeft?

Wel leuk trouwens om hier ook si-fi bouwers te hebben, zien we weer eens wat andere creaties ;)

Gerben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20. jan 2015, 17:24 

Het was niet mijn bedoeling, althans, nog niet in dit stadium.

Is echter wel een van de toepassingen, je kan kleuren prachtig blenden op die manier.

Voor mij is het nog een beetje uitproberen en kijken of ik ermee door wil, anders weer terug naar acryl en wellicht eens een spuit oppakken (heb voor deze verf nu toch een afzuigkastje gebouwd).

Leuk dat je het leuk vind ^_^

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 5 berichten ]