Verander lettergrootte
Het is nu do 21. jun 2018, 01:13

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 27   [ 264 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Boomkorkotter Pelikaan [Eindfoto's]
BerichtGeplaatst: do 21. mei 2015, 14:34 

Hierbij het begin van mijn nieuwe bouwverslag. Ik heb ervoor gekozen een moderne boomkorkotter te gaan bouwen en het wordt de KW88, Pelikaan. KW staat voor registratie in Katwijk (zh)

De geschiedenis van de kotter begint in 1998. In 1998 is het casco gebouwd bij Polnocna Shipyard in Gdansk en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 559, 17-12-1998 casco te water, ingebouwd met een 1999 pk Deutz uit 1999, 10-7-1999 ingeschreven als UK 153 Lub Senior te Urk. afmetingen zijn. 42,40 x 8.50 x 5,15

Op 6-9-2007 is ze verkocht naar Katwijk en overgenummerd naar KW 88 Pelikaan. Eind aug. 2011 omgebouwd tot pulsvisser (vissen met electriciteit) en achter voorzien van portaalmast achter.

Het model wordt gebouwd in schaal 1/75 wat haar een lengte geeft van ong. 56cm. Het wordt een statisch model en ik ga haar bouwen zoals ze op dit moment rond vaart met alle aanpassingen van afgelopen jaren.

Hier enkele foto's om een idee te krijgen van dit schip

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier de tekeningen die ik ga gebruiken. Een lijnenplan, een algemeenplan en tekeningen van de masten e.d.

Afbeelding

http://modelfishingships.blogspot.nl/

Laatst bijgewerkt door Kees de Mol op vr 31. maart 2017, 13:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] KW88, Pelikaan Boomkorkotter 1999
BerichtGeplaatst: do 21. mei 2015, 17:23 

Wacht ff; een motor van 1999 pk, bouwjaar 1999 en ingeschreven in 1999 :shock:
Dit moet wel een mooi model worden Kees :ok:

Sorry....

Wel mooi dat je veel en duidelijke foto's hebt, en zelfs tekeningen. Haal je die gewoon van internet, of heb je een mannetje?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21. mei 2015, 19:04 

Mooie moderne kotter Kees, mooie tekeningen ook gevonden, veel succes met de bouw.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21. mei 2015, 20:59 

Ik kan voorzichtig stellen dat je die tekeningen niet zomaar even van internet afhaalt. Ik heb er heel veel moeite voor gedaan en uiteindelijk heel veel geluk gehad. Ik ben er echt heel blij mee, dat wil je niet weten. Ik had verwacht van 'een mannetje' een verfrommeld vaag tekeningetje van een scheepsromp te krijgen maar dit bleek uiteindelijk een uitgebreid tekeningenpakket uitgeplot in schaal 1/75 te zijn. Heel heel blij mee

En ik heb ook nog een kleine 500 foto's verzameld. Ik weet gewoon niet wat ik meemaak. Zo gemakkelijk heb ik het nog nooit gehad bij een model.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21. mei 2015, 21:19 

En foto's zijn zo belangrijk.
Ik probeer een oude truck na te bouwen met slechts 2 zwart wit foto's. Dit betekent dat je een groot deel zelf moet "verzinnen". Iets proberen na te maken is 1 ding, zelf iets verzinnen is (voor mij) soms nog moeilijker. Is voor mij ook iets wat mijn zin in de bouw behoorlijk kan temperen/vertragen, gewoon omdat ik niets realistisch kan bedenken wat ook nog eens naar mijn zin is qua realisme en/of kleur.

Succes hiermee Kees :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 4. jun 2015, 00:07 

Hallo allemaal,

Inmiddels is er heel wat werk verzet voor dit model. Veel werk zal uiteindelijk niet zichtbaar zijn maar is onontkoombaar om een juist model te krijgen. Des te heerlijker is het gevoel als je na al dat werk eindelijk een fysiek onderdeel in handen hebt wat zeer goed gelukt is. Op de foto's zie je het houten model van de romp. Je noemt dit de plug en ik ga het straks gebruiken om er een polyester mal omheen te maken zodat ik later meerdere holle rompen kan reproduceren. Ik doe dit omdat ik twee modellen wil gaan maken en om eventueel later rompjes te verkopen aan andere geinteresseerden.

Hier de foto's

Hier heb ik het lijnenplan een aantal maal gekopieerd om mallen te maken van de diverse langsdoosneden
Afbeelding

Hier liggen de mallen klaar (gelijmd op karton) om ze te kunnen overtrekken op hout
Afbeelding

Het hout (triplex 3,5mm) De stukken die dezelfde breedte krijgen heb ik laten zagen door de doehetzelf-winkel
Afbeelding

Alle mallen over getrokken op het triplex
Afbeelding

Het lijmen van de langsdoorsneden. Hierbij let ik er goed op dat ze in lijn liggen en op de juiste plaats van het lijnenplan.
Afbeelding

En hier zie je alle doorsneden op elkaar en de bovenkant er op gelijmd.
Afbeelding

En dan met behulp van diverse gereedschappen en heel veel met de hand de vorm er in schuren. Dit moet je heel voorzichtig doen omdat je snel teveel weg schuurt. Ik doe het meeste met de hand omdat dit meer gevoel geeft en een beter resultaat.
Afbeelding

Een foto tussendoor
Afbeelding

En dan hoe het er na schuren, plamuren (en dit meerdere keren herhaald) uitziet. Het resultaat is heerlijk glad en klaar voor verdere afwerking.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben me er terdege van bewust dat ik met mijn model niet aansluit bij de interesse van de meeste mensen hier maar ik hoop wel dat mijn inbreng gewaardeerd wordt. Over het algemeen laat ik m.i. een aardig stukje modelbouw zien dus ik voel me hier ook wel thuis. Laat eens een berichtje achter, dat motiveert mij echt om hier mijn verslag bij te blijven houden.

Groeten, Kees

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 4. jun 2015, 07:16 

Heb je hier gewoon simpel vuren triplex voor gebruikt Kees, of andersoortig hout?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 4. jun 2015, 08:23 

Ik denk dat het wel vuren is want het komt gewoon uit de doehetzelf. Het maakt ook niet zoveel uit denk ik. De volgende stap is een paar lagen epoxy aanbrengen en helemaal glad schuren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 4. jun 2015, 08:45 

Nee, maar omdat er vrij geregeld voor Balsa hout wordt gekozen bij dergelijke modellen, was ik even nieuwsgierig. Vuren is in ieder geval lekker goedkoop en goed te schuren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 4. jun 2015, 12:49 

Wat een werk Kees, maar jou kennende gaat dit weer mooie resultaten opleveren! :ok:

Gerben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 27   [ 264 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Volgende