Verander lettergrootte
Het is nu ma 20. aug 2018, 11:04

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 7   [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [RIP] Revell LZ 129 Hindenburg 1/720 MARK 2
BerichtGeplaatst: ma 22. nov 2010, 23:25 

Onder het motto laten we een bouwverslag eens origineel beginnen....

Afbeelding

Zie hier het roemloze einde van Hindenburg mark 1.

Waarom? Nou...ik wás deze kit begonnen als een luchtig tussendoortje. Als ik te ongeconcentreerd was om met de Pfeil aan de gang te gaan zeg maar.
Maar ik heb dat ongeconcentreerde een ietsjes overdreven. :oops: En dan stapel je slordigheid op slordigheid. Zoals deze twee voorbeelden:
AfbeeldingAfbeelding

...én nog plamuurfoutjes...én nog verffoutjes..Dus toen óók nog eens de pilotengondel was verdwenen na het speeluurtje van mijn katten :behave: , was dat de druppel.... Ik besloot de kit opnieuw aan te schaffen en het helemaal over te doen.Dus mag ik U nogmaals voorstellen..... DE HINDENBURG!!

Afbeelding

Ik neem aan dat iedereen het grote verhaal achter deze Zeppelin wel kent. Dus dat laat ik achterwege.
De Hindenburg was de laatste van de grote luchtschepen. Met 246 meter lengte ook echt groot :shock: . (Net zo groot bijna als de Titanic. Is het óók al zo goed mee afgelopen trouwens. Dat beloofd nog wat voor airbus :mrgreen: )
Luchtschepen die eigenlijk eind jaren 20 het topppunt van transatlantisch vervoer waren. Logisch ook. Je had de keus tussen weken op een stampende stoomlijner, een houtje touwtje vliegapparaat zoals deze..
Afbeelding

...of de kalmte en luxe van een luchtschip, die je in 57 uur overvloog naar New york...en in 46 uur, met windje in de rug, weer terug. (je mocht alleen niet roken, dat was dan weer jammer voor de zenuwachtigen onder de passagiers. :mrgreen: )
Grappig is trouwens dat de duitse luchtschepen eigenlijk gevuld hadden moeten worden met helium. Maaaar het enige natuurlijke helium was te vinden in Amerika. En die hadden zo hun bedenkingen bij die man-met-dat-snorretje die de zeppelin fabriek ondertussen al zwaar sponsorde. Dus werd het waterstof.

Goed genoeg hystory...de kit zelf.
Het is een revell...en nee, het is dus géén slechte kit. Op deze schaal kun je natuurlijk weinig details meer verwachten, maar het zit allemaal leuk en logisch in elkaar. En daar waar details aangebracht kúnnen worden zitten ze er ook. Er zitten dan weinig probleempjes in. (als je een beetje oplet, dat dan wel :oops: )

Wat zit er zoal in dat doosje? ..wel twee kano's uiteraard
Afbeelding

het een en ander aan klein grut. En da's echt klein!
Afbeelding

En wat glaswerk en tattoe's
Afbeelding

dus ikkes wat klaar om te bouwen. Nu vraagt de geíntresserde kijkert zich natuurlijk af..was er dan helemaal niets te redden van de vorige kit. Jawel. 2/3 kleine deeltes waren nog niet geplaatst... ...en de propellors, waar ik best trots op ben....
Afbeelding

Het tweekleurige thema is losjes gebaseerd op deze foto
Afbeelding
en daar heb ik dan weer wat dichterlijke vrijheid op los gelaten. Om het aluminium een beetje te doorbreken zeg maar. ( Zolang het er maar grapvol uitziet, zou Grendel zeggen.)
Er zitten ook wat adviezen van Ron in de prop's trouwens. Ik had hem een PBtje geschreven met de vraag hoe propellors toen gemaakt werden. En hier zijn antwoord.

"De props in die tijd zijn inderdaad van hout, meestal gelamineerd dus dan krijg je kleur verschil.
De spil word gewoon van staal gemaakt hier zou ik gun metal voor gebruiken, ik doe daarna lood poeder eroverheen gewoon van potloden geschuurd en dan met een kwastje aanbrengen.
Voor het aanbrengen van hout gebruik ik olie verf en als ondergrond doe ik randome van gunze,
Wat ook handig is om te weten wat voor soort hout ze hebben gebruikt, bv hardhout is donker maar vuren niet enz.
Door verschillende tinten van olie verf te gebruiken is dit goed na te maken.
Groeten Ron"

Langzaam tijd om eens te gaan bouwen aan "mark 2." En dat begint zoals gewoonlijk....
......nee níet met de cockpit...Met de ramen! :mrgreen:
dus ik kon gelijk aan de tape.
Afbeelding

wat dan weer dit opleverde.

Afbeelding

(niet helemaal strak, maar hier kan ik mee leven)
Er ingebouwd ziet het er allemaal dan zó uit

Afbeelding

officieel zou er nog een horizontale spijl geverfd moeten worden, maar die laat ik achterwege. Puur een aanpassing vanwege de schaal. Het zou denk ik niet werken, nog en streep erbij.

Afbeelding

Volgende klus was de twee kano's ombouwen tot ballon... :mrgreen: ...
In die kano's zit een beetje speling zeg maar. En de vorige keer was er inderdaad een flinke richel ontstaan. Waarvoor Jeroen me gewaarschuwd had bij de bouw van de Pfeil. Zoéén die niet fatsoenlijk weg te werken is zonder alle detail weg te schuren. Dus maar even Jeroen's tip opgevolgd en een paar sproetjes als stutjes gebruikt.

Afbeelding
(zonder kracht zetten...)

Afbeelding
(en met wat lichte druk.... :panic: ...en ik móet kracht zetten om de boel sluitend te krijgen.)

Afbeelding
(En de tip van Jeroen uitgewerkt en wel. Nog bedankt trouwens.)

Jammer is alleen dan weer, dat ik achteraf die sproetjes in allebei de kano's had moeten doen. Toen ik het op de hand dry-fitte werkte het. Maar voor het eggie met tape vastzetten gaf toch nog iets vervorming. Máár zeker niet meer een richel over de volle lengte zoals de "mark 1 versie " had, (die ik daarna niet weggeplamuurd kreeg.). Dus hier kan ik wél mee leven. Zowiezo heb ik nooit problemen als ik foutjes maak bij het leren van een nieuwe techniek. Het was juist de slordigheid op de dingen die ik wél kan ondertussen, waardoor de eerste uitvoering in de kliko belande.

Afbeelding

dus niet getreurd. gewoon door met bouwen. Gelijk wat meer gaten gedicht...de voorkant.
Afbeelding

de achterkant lijkt zo iets teveel op een straalpijp..dus ook hier maar een plugje in.
Afbeelding

Een setje vinnen toegevoegd...
Afbeelding
Afbeelding

en dat was eigenlijk alweer het grootste deel van de bouw. Dus vandaag de boel maar eens uitpakken..Kijken wat ik allemaal moest plamuren...Vol verwachting klopte mijn hart...
... :shock: Maar bij het verwijderen van de tape kwam deze verrassing tevoorschijn. :oops:
Afbeelding

én ik was er toch zeker van dat ik overal lijm op gesmeerd had. :weirdo: ...Dus nog maar eens soppen. Beetje tape...En zo staan we er nu voor
Afbeelding

De waterstofdampen zijn weer weggetrokken..Er mag weer gerookt worden.
:mrgreen:

(op de achtergrond ligt trouwens het casco van de Mark 1 versie. Die gaan we mooi gebruiken om wat verouderingstechniekjes op te oefenen. )

Laatst bijgewerkt door cliff op do 10. maart 2011, 13:02, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell LZ 129 Hindenburg 1/720 PART 2
BerichtGeplaatst: di 23. nov 2010, 00:08 

Roken zullen we dus :oops: Wel een hartstikke leuk project om te aanschouwen :ok:
Trouwens... beetje off topic. De Hindenburg heeft in levende lijve eens Vliegveld/Akker Twenthe bezocht! Vind ik als Twentenaar wel een leuk weetje. Heb er ergens een fotootje van maar dat is even diep graven

Niet gespoten is altijd mis !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell LZ 129 Hindenburg 1/720 MARK 2
BerichtGeplaatst: di 23. nov 2010, 01:49 

Tof dat je het nog een keer probeert! :ok:
Ik wil alleen één ding kwijt mbt de decals:
De echte Hindenburg had swastika's op de witte cirkels op de 'staart':
Afbeelding
Als je mij de diameter van die witte cirkels kan geven wil ik best kijken of ik er een paar heb in de juiste maat.
Ik heb het dus over de cirkels in de rode vlakken:
Afbeelding

Ik hoor het wel! :ok:
Succes verder! 8-)

Danny

Junkers Ju 390C 'Amerika Bomber'

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23. nov 2010, 08:07 

Bedankt Danny. Aanbod wat ik zeker zal onthouden.

Over die swastika's ben ik nog niet uit. Even los van elke politieke correctheid. Ik vind ze bij dit monster gewoon niet mooi. Dus kan het zijn dat ik even historisch incorrect gaat zijn..en dat rode stuk gewoon helemaal weglaat. Da's eigenlijk wat ik het meest lelijk vind. Die swastika lig ik nog niet eens echt wakker van. Maar die opvallende rode lap :?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23. nov 2010, 12:36 

hey Cliff

goed bezig ,was je met de lijm iets te zuinig geweest ? ,want je had toch voldoende tape gebruikt om het aan te drukken.
Ik zag die gecrashte in de emmer liggen alleen ik mis de vlamen ;) .
succes verder met dit nieuwe luchtschip.

Gerald

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23. nov 2010, 12:51 

Gerald43 schreef:
hey Cliff

goed bezig ,was je met de lijm iets te zuinig geweest ? ,want je had toch voldoende tape gebruikt om het aan te drukken.
Ik zag die gecrashte in de emmer liggen alleen ik mis de vlamen ;) .
succes verder met dit nieuwe luchtschip.

Gerald

:mrgreen: mijn vriendin had wat kleine praktische bezwaren bij dat vlammetje.

Geen idee met die lijm. ik heb lopen kwasten daar. Zal idd te weinig zijn geweest. Kan niet anders. :oops: Doet ie anders nooit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23. nov 2010, 21:17 

Vrouwen ook je mag niets :( . ,alleen ja en nee knikken :mrgreen:
Wat heb je gebruikt tubelijm ,lijm met naald of gewoon een potje me kwastje ,voor zulke lange te verlijmen delen gebruik ik altijd een tube lijm deze droogt niet zo snel vind ik.

Gerald

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23. nov 2010, 22:48 

Gerald43 schreef:
Vrouwen ook je mag niets :( . ,alleen ja en nee knikken :mrgreen:
Wat heb je gebruikt tubelijm ,lijm met naald of gewoon een potje me kwastje ,voor zulke lange te verlijmen delen gebruik ik altijd een tube lijm deze droogt niet zo snel vind ik.

Gerald

Kwastje...en daar zal ook het probleem wel zitten. Alhoewel probleem in dit geval een groot woord is. Hij zit ondertussen netjes dicht.
op naar de volgende ronde..plamuren en schuren. :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Revell LZ 129 Hindenburg 1/720 MARK 2
BerichtGeplaatst: za 27. nov 2010, 14:29 

Goed te horen dat wat aan m'n tip had, 't is er wel één uit den ouden doosch, maar toch één die ik al regelmatig toegepast heb! :)

Voor de Hindenburg Mark III, als die ooit nog eens komt, zou je bij dit soort dunne en slappe lijmranden er ook een dun stripje Evergreen in de lengterichting langs kunnen zetten, dan is de uitlijning van de romphelften beter (ze volgen dan elkaars contour) en heb door de extra flap die onder de andere helft schuift ook extra lijmoppervlak. Dit doe ik ook vaak bij modellen (zoals die van Roden of oude Zvezda) waarbij er geen of niet passende locatiepinnetjes op zitten. :)

In elk geval succes, mijn aandacht heb je met dit mooie luchtschip! :)

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Revell LZ 129 Hindenburg 1/720 MARK 2
BerichtGeplaatst: zo 28. nov 2010, 11:23 

jeroen_R90S schreef:
Goed te horen dat wat aan m'n tip had, 't is er wel één uit den ouden doosch, maar toch één die ik al regelmatig toegepast heb! :)

Voor de Hindenburg Mark III, als die ooit nog eens komt, zou je bij dit soort dunne en slappe lijmranden er ook een dun stripje Evergreen in de lengterichting langs kunnen zetten, dan is de uitlijning van de romphelften beter (ze volgen dan elkaars contour) en heb door de extra flap die onder de andere helft schuift ook extra lijmoppervlak. Dit doe ik ook vaak bij modellen (zoals die van Roden of oude Zvezda) waarbij er geen of niet passende locatiepinnetjes op zitten. :)

In elk geval succes, mijn aandacht heb je met dit mooie luchtschip! :)

Jeroen

Tips zijn áltijd welkom. Als ik ze niet (meer) voor het huidige bouwwerkje kan gebruiken, dan toch altijd ergens in de toekomst. Dus ik vind het altijd pretig als mensen aageven hoe ze dingen anders zouden hebben opgelost.

Even kijken of ik je nu goed begrijp. Je zou evergreen aan de binnenkant van de romp plakken aan een kant. De evergreen iets uit laten steken zodat de andere helft eroverheen glijdt En dat daarna als extra plakrand gebruiken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 7   [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende