Verander lettergrootte
Het is nu wo 15. aug 2018, 07:51

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 4   [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP]Gren zwemt! (1/144 VIIC/41)
BerichtGeplaatst: di 25. jan 2011, 15:48 

owh ja, deze was ook nog gaande...

dat ding had ik dus even in de vensterbank gezet voor wat droogwerk en toen was ik alvast begonnen met wat plakwerk voor het volgende projectje en toen had ik dus van de week opeens zomaar spontaan dit:

Afbeelding

en niet heel veel later dit:

Afbeelding

...staan. en dus heulemaal vergeten dat ik nog met een bootje was begonnen :oops:

binnenkort dus weer verder maar eerst efkes het bedfordje wat verder affrotten :wink:

"If you're offended by any word, in any language, it's probably because your parents were unfit to raise a child"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25. jan 2011, 17:27 

Onderwerp: [WIP]Gren zwemt! (1/144 VIIC/41)

Grendel schreef:
owh ja, deze was ook nog gaande...

en dus heulemaal vergeten dat ik nog met een bootje was begonnen :oops:

binnenkort dus weer verder maar eerst efkes het bedfordje wat verder affrotten :wink:

:woot: hebben wij weer...zitten wij met zijn allen te zeggen hoe fijn we alles lezen......vergeet hij te bouwen :behave: :behave:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11. feb 2011, 18:06 

Word een mooi model
met een geweldig verslag weer
Maar wat ik me bij al jou modellen afvraag is hoe krijg je je model zo glimmend :?:
hoeveel lagen p+ smeer je op je model?
ik heb het ook in gebruik hier, maar gebruik het aleen nog voor glaswerkjes.
zou het liggen aan de enemails die jij gebruikt?dat het daarop meer glimt
ik gebruik watergedragen verven van tamiya en gunze en die glimt na drie lagen p+nog niet :twisted:
Heb ik nog een vraag (so bluuf ie vragen) wat gebvruik je als eindlaag?want ik vind dat een mooie matte finnish

efin dat was het wel weer voorloppig,

gr pieter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12. feb 2011, 18:34 

hmm, geen idee hoeveel lagen p+ ik d'r op smeer; ik gooi meestal het bakje van de sproeier vol en blaas die leeg op anderhalve bar oid. eerst even een paar keer rondom nevelen om te zorgen voor wat hechting en dan sproeien tot de bak leeg is.

als eindlaag gebruik ik doorgaans de gewone revell mat blankpotjes (nr.2 geloof ik...)

"If you're offended by any word, in any language, it's probably because your parents were unfit to raise a child"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13. maart 2011, 17:36 

Oh ja...

Heeeeeeeul geleden was ik ooit ook nog eens aan een onderwaterbootje begonnen :roll:

Nou was ik natuurlijk zo onderhand al weer een stapeltje projectjes verder en toen ik afgelopen week m'n corvette in de verfjes had gezet en ik dus even niet verder kon wegens dat moest een flinke poos drogen besloot ik om dan maar eens even wat lopende zaken af te ronden, waaronder dit apparaat.
Bij de laatste update heb ik laten zien dat het apparaat inmiddels flink in de glimmerette stond en wegens we waren nu zo'n 3 maand verder had ik zo het vermoeden dat de p+ zo onderhand maar zo eens droog zou kunnen zijn :cheesygrin:

Tiet veur de laatste ploatiens maar eens te laten zien dus!

Zoals gezeit had het onderwaterwolfje inmiddels een vrij stevig glimjasje aan dus er kon eigenlijk meteen al flink aan de knutsel gegaan worden. Werkbank geleegd, spullekes klaargelegd, bootje uit mekander geschroefd zodat ik overal wat makkelijker bij ging kunnen en klaar voor de start...:

Afbeelding

af!

Zoals een flink clubje van jullie onderhand al wel weet werk ik tegenwoordig graag met een olieverfkliederbendetechniek en wegens het lijkt me zo dat de meeste smeerzakkerijtechnieken uitwisselbaar zijn binnen de verschillende disciplines vond ik zo dat ik ook bij het onderwatersigaartje deze techniek toe zou moeten kunnen passen. Nooit eerderder gedaan en dus een mooi moment om weer eens wat te gaan proberen 8-)

dek lekker ingesopt met een donkerbruin olieverfke (van dyke bruin in dit geval):

Afbeelding

vervolgens de boel weer opgeruimd:

Afbeelding

..en wat je eigenlijk doet is met een schoon penseel langzaamaan de verf weer verwijderen en uitspreiden totdat er ophopingen in kieren en bij randen ontstaan en verkleuringen binnen paneelvlakken. als het merendeel van de verf verwijderd is kun je eventueel nog met een orenstoker nog meer verf verwijderen uit de centra van vlakken om nog meer kleurvariatie te krijgen en eventueel met een droge (schone), stugge borstel de randen en eventuele klinknagels nog even drybrushen om de basiskleur weer wat meer naar boven te halen en al met al klinkt het volgens mij allemaal veel te cryptisch bedenk ik me net :roll:

ah well; d'r komen nog plaatjes zat hierna zeg maar :titter:

na het dek te hebben mishandeld ook de zijkanten:

Afbeelding

...en de toren...:

Afbeelding

..ingesopt en me vooral gericht op de lichtgrijze delen.
ook hier weer hetzelfde verhaal als bij het dek: rustig aan met schone kwasten overtollige verf weer verwijderen en verspreiden, af en toe wat poetsen met een orenstokert en al met al een vrij eenvoudig klusje om uit te voeren waarbij het lastigste is om de juiste balans te vinden (hoeveel haal je weg en hoeveel laat je zitten) omdat, vooral op een schaal als deze, het allemaal al snel net wat teveel van het goede wordt als je niet genoeg weghaalt.

Voor het idee een eerste blik op hoe dat eruit ziet als je de boel wat "uitwerkt":

Afbeelding

...waarbij ik alleen de neus al wat had opgeschoond. langzaamaan de hele romp rondgewerkt en een dappere poging gedaan om de verf zo consistent mogelijk weer te verwijderen en vervolgens tijd om wat aan de toren te werken.

stap 1:

Afbeelding

stap 2:

Afbeelding

und stap 3:

Afbeelding

en tadaaaaa...:

Afbeelding

dus.

volgende stukkie: den onderkant!

nou zie je vrij regelmatig bij modellen van onderwaterbootjes dat er overal maar zoveel mogelijk oranje verf tegenaan wordt gekwakt om roest te simuleren om de boel wat echter te laten lijken en vervolgens wordt daar dus vaak het tegenovergestelde mee bereikt.
Buiten dat deze schaal zich niet zo heel erg leent voor roeststrepen (bedenk je dat een streepje van 1 millimeter in het echt dus ruim 14 cm is in deze schaal!) is het ook echt niet zo dat onderzeeers in het echie allemaal varende bonken roest waren. 'Tuurlijk waren er best wel roestplekken te vinden, maar als je je bedenkt dat de delen die onder water zitten niet roesten (het merendeel van de romp dus..), hout niet roest (nagenoeg het volledige dek) en druk belopen en gebruikte plaatsen niet snel grootschalige roestophopingen zullen vertonen blijft er uiteindelijk niet heel veel plek meer over om met oranje verfjes en poedertjes aan de slag te gaan :frown:

maar goed, onderkantje dus.

Op onderzeeerts kwam je dus eigenlijk relatief weinig weinig roest tegen op de romp dus de hele boel oranja kladderen was niet echt een optie. Met zo'n knots van een onderwaterstuk moet je echter toch wat om de boel wat op te leuken dus maar wat anders geprobeerd :roll:

Nou had ik al bij het spuiten wat rekening gehouden met dat het toch wel een hele grote lap grijzigheid was daar onderaan en al aardig wat kleurschakeringen in het geheel verwerkt maar aangezien ik nou toch zo lekker aan het soppen met olieverf was vond ik dat dat best nog wel wat uitgebreider kon.
Wat rondegerommeld in de verfbak dus maar, tubetje blauwgrijs d'r bijgepakt, de boel lekker ingesopt:

Afbeelding

...en ook hierna wederom de boel uitgewerkt volgens dezelfde methode:

Afbeelding

Vervolgens (en eigenlijk als afronding..) nog even wat touwtjes gespannen (en ja, die op het achterdek zijn wat te dik dus die worden tzt nog wel eens vervangen), de pootjes wat ingekort omdat 'ie toch wel heul erg boel veel hoog boven z'n blokkie hing, een lading mat-blanke geitjes d'r overheengestrooid (op de onderromp trouwens aangelengd met een drupje glans om het wat meer zijdemat te krijgen) en maar eens efkes een stapeltje eindplaatjes gemaakt ter afronding.

(en ontdekt dat het helegaar niegemakkelijknie is om zo'n groot ding handig op de foto te krijgen :roll:)

dames en heren, bureaulampen en eindversterkers....KLAAR IS KLARA!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [DONE]Gren zwemt! (1/144 VIIC/41)
BerichtGeplaatst: zo 13. maart 2011, 19:13 

Ik heb niets met bootjes, maar deze antieke vibrator is toch wel een mooi stukkie verweerd ijzerachtig plastic geworden. Klaar voor de tewaterlating (en daarom stond ie ook naast de gootsteen?). Ik moet toch ook eens met die oliesappies gaan klooien.

Tsjuus, Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13. maart 2011, 21:34 

Woonplaats: Den Haag, Zuid-Holland, Nederland, Europa, Aarde, Melkweg, Universum
Dit wel hoe ik zo'n oude onderzeeër graag zie. Zoals die er uit zou zien ten tijde van de vaart, niet 60 jaar later op een werf half weg geroest.

Maaruh, heeft zo'n toren normaal gesproken geen markeringen?
Nummer van de U-boot bijvoorbeeld, word werd dat ten tijde van oorlog niet gedaan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13. maart 2011, 22:04 

ik had er verder nagenoeg niks aan plakkers bij voor dit ding, op een swastika-loze swastika-rijksvlag na ( :roll:) en een paar miniscule afdelingsplakkerts (formaatje 1x1mm) en dat was het zo'n beetje. ik kan me zo bedenken dat in oorlogstijd er geen nummers op de toren werden gekalkt omdat die nogal zouden opvallen op het grijs en midden op zee zal het voor identificatie niet heel erg nodig zijn geweest lijkt me wegens bootjes boven water is om op te blazen en bootjes d'r onder zijn collega's.

ik moet trouwens zeggen dat ik me helemaal geen plaatjes kan herinneren waarbij er cijfer-idents op de torens zitten dus waarschijnlijk was het zeker geen common practice

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13. maart 2011, 22:10 

Woonplaats: Den Haag, Zuid-Holland, Nederland, Europa, Aarde, Melkweg, Universum
Ah, dat verklaart het dan :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13. maart 2011, 22:17 

Hij is erg mooi geworden Gren.
Ik was heel benieuwd hoe je deze zou gaan afwerken want je had aangegeven niet teveel aan de verwering te doen.
Maar het is een mooi model geworden zo. :ok:

Voor wat betreft de nummers ben ik het niet helemaal met je eens en zal eens in mijn digitale archief duiken.
[EDIT]:
De reden waarom je niet vaak foto's ziet met een nummer erop heeft te maken met de duitse censuur in die tijd. De nummers werden weggehaald.

Doet verder niets af aan deze U-boot. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 4   [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende