Verander lettergrootte
Het is nu do 19. jul 2018, 00:02

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 11 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: puntenbeoordeling bij groepsbouwsels..
BerichtGeplaatst: vr 7. okt 2011, 10:54 

Is het niet een optie om bij de groepsbouwsels achteraf (zeg vanaf einddatum en dan 1 week) punten te geven.. het wellicht bekende 5-3-1 punten systeem.
Misschien is het voor een aantal toch een stimulans om nét even iets meer aan je model te doen.
Zodoende kunnen we dan in een overzicht de nummers 1, 2 en 3 extra in het zonnetje zetten.

Mij kan het in ieder geval motiveren om wat netter te werken dan anders.

Is maar een voorstel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: puntenbeoordeling bij groepsbouwsels..
BerichtGeplaatst: vr 7. okt 2011, 10:55 

Wil wel voorstellen de 1e , 2e en 3e plaats allenig te voorzien van eeuwige roem!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 7. okt 2011, 11:00 

hmm, ik moet zeggen dat ik zelf niet zo heel erg gecharmeerd ben van wedstrijdelementen in dit soort projecten; het is natuurlijk zo dat mensen hierdoor gemotiveerd worden net wat meer aandacht te besteden dan anders maar aan de andere kant kan het ook mensen afschrikken ("dit win ik toch nooit want die-en-die bouwen per definitie veelmooier/netter/origineler/etc dan ik")

ik zal er eens een poosje over nadenken en wat overleg doen met herr von smallhausen

"If you're offended by any word, in any language, it's probably because your parents were unfit to raise a child"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 7. okt 2011, 11:07 
Enerzijds 'n leuk idee waar ik zelf ook 'n tijdje mee heb rondgelopen. Het werkt inderdaad als motiverende factor om nog meer je best te doen en ik denk dat 'n wedstrijdelement niet per definitie hoeft af te stoten omdat bouwer a of b meedoet; het kan ook juist de motivatie zijn om 'te winnen' van deze persoon in onze eeuwigdurende queste om beter te worden in onze hobby.

Anderzijds is het systeem heel subjectief. Objectief beoordelen is bijna onmogelijk. Kijk je naar hoe netjes er gewerkt wordt, originaliteit, geburik van materialen, leeftijd, handicap, aaibaarheidsfactor, acryl of enamel, gebruik van Alclad etc. etc. ??? Het gebruik van bepaalde materialen vergt veel meer ervaring dan van de standaard verfjes bijvoorbeeld. De kans bestaat dus ook dat mensen voor de easy way out gaan.

Wat er ook gekozen wordt, er zou bij wijze van experiment eens 'n 5-3-1 beoordeling los gelaten kunnen worden op de japanse groepsbouw. Gewoon ter lering ende vermaak en dan eens zien hoe divers de uitslag is en hoe subjectief er beoordeeld wordt.

Gr. Peet

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 7. okt 2011, 11:09 

Ik zie dit niet zo zitten. Persoonlijk bouw ik voor me, myself, and I, en never nooit niet om uit maken of ik beter kan bouwen dan iemand anders. Ik beschouw het dan ook zeker niet als een factor die me zou motiveren om iets aan een groepsbouwselstje te doen, eerder een factor die me daarvan zou weerhouden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 7. okt 2011, 11:11 

Grendel schreef:
hmm, ik moet zeggen dat ik zelf niet zo heel erg gecharmeerd ben van wedstrijdelementen in dit soort projecten; het is natuurlijk zo dat mensen hierdoor gemotiveerd worden net wat meer aandacht te besteden dan anders maar aan de andere kant kan het ook mensen afschrikken ("dit win ik toch nooit want die-en-die bouwen per definitie veelmooier/netter/origineler/etc dan ik")

ik zal er eens een poosje over nadenken en wat overleg doen met herr von smallhausen

Ik had eigenlijk hetzelfde gevoel. Aan de ene kant kán een wedstrijdelement leuk zijn...aan de andere kant is het een drempel voor beginnende bouwers.
Misschien dat je op zijn tijd zoiets kan doen..Maar ik ben zeker niet voor het consequent doorvoeren ervan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 7. okt 2011, 11:44 

Volgens mij was er al eerder een discussie over iets dergelijks, echter ging het niet om een puntensysteem, maar om een soort 'badge' voor als je een groepsbouw succesvol hebt afgerond (dus één voltooid model hebt neergezet). Volgens mij was dat bij de Japanse GB geopperd. Het voordeel hiervan is is dat je geen beoordelingen hebt, zolang je maar een voltooid, niet afgeraffeld, model hebt staan. Nu zijn er misschien de zich dan afvragen 'hoe bepaal je of een model is afgeraffeld of niet?' Wel, we weten van elkaar wel een beetje wat zijn/haar niveau is, en als je een verslag leest kan je ook wel een beetje merken als iemand af begint te raffelen, en diegene kan je daar dan op aanspreken.

Maar ik denk wel dat zo'n Badge mensen zou kunnen motiveren om op tijd te beginnen, zodat er op het eind wellicht minder mensen zijn die hun model niet af hebben.

Danny

Junkers Ju 390C 'Amerika Bomber'

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 7. okt 2011, 12:17 
@ Danny

doet me denken aan de welpjes hahaha kreeg je ook opdrachten en bij goed gevolg 'n mooie badge die je dan op je mouw mocht naaien. Misschien lopen we over 3 jaar wel allemaal in hetzelfde overhemd met onze badges te pronken :titter:

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14. okt 2011, 00:21 

In alle bescheidenheid zou ik hier graag iets over willen zeggen. De positieve en constructieve toon van dit forum heeft mij duidelijk aangesproken, en dan vooral de manier waarop er overlegd wordt over de beste aanpak en het delen van ervaringen. Toch zou een competitie mij ook wel extra motiveren, zelfs in de zekerheid dat ik nooit zou kunnen winnen. Een eervolle vermelding is ook leuk, toch? Het lijkt dus wel een charmant idee, maar dan...slaat Peter de spijker op zijn kop: jureren is de splijtzwam van iedere bijeenkomst. Begin er dus alstublieft niet aan want oeverloze discussies, schisma's en levenslange vetes liggen op de loer. Al hoe verleidelijk die 'blue badge of honour' ook moge zijn...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16. okt 2011, 13:43 

Ik ben het grotendeels ook met bovenstaande poster eens, een eervolle vermelding is ook leuk, en m.i. ook voldoende!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 11 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende