Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] SS14 - Me109 versus Blenheim MK1 [Airfix – 1/72]
BerichtGeplaatst: do 25. dec 2014, 01:23 

T’is zo ver, kan nie meer wachte... scheur... trek... open makeeeeeee..... :twisted:

Inhoud... (met een beetje sluikreclame)

Afbeelding

Met gedicht....

Afbeelding

Twee, ja twee mooie New Tool Airfix bouwsles, boekwerk van Revell en plaksel van Humbrol. Ben zeer tevreden. :ok: :ok: :ok: :ok: :ok:

Dank u sintaclausman. :hail:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] SS14 - Me109 versus Blenheim MK1 [Airfix – 1/72]
BerichtGeplaatst: vr 26. dec 2014, 01:06 

Jij zit voorlopig wel even gebeiteld zien ik.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11. jan 2015, 01:01 

Deel 1

Messerschmitt Bf 109

De Messerschmitt Bf 109 was een Duits jachtvliegtuig. Het werd voor het eerst ingezet tijdens de Spaanse Burgeroorlog, en was tijdens deTweede Wereldoorlog in gebruik bij de Duitse Luftwaffe en haar bondgenoten. Bf is een afkorting van Bayerische Flugzeugwerke waar de doorWilly Messerschmitt ontworpen toestellen werden gebouwd.

Afbeelding

De kwaliteiten van dit toestel waren te vergelijken met de Spitfire van de RAF, zijn tegenstander in onder meer de Slag om Engeland. De Bf 109 vereiste hard werken bij een duikaanval, er was flink wat spierkracht nodig om het doel in het vizier te krijgen.
De vleugels vormden een zwak onderdeel en de staart was nog zwakker. Messerschmitt was wel verplicht zijn toestellen licht, aerodynamisch efficiënt en klein te bouwen, omdat hij de beperkingen van de Duitse motoren kende. In 1936 leverde de Engelse Merlin-motor 900 pk terwijl de Duitse Jumo amper 670 pk kon leveren. Het smalle landingsgestel van de Messerschmitt maakte het opstijgen en landen tot een lastige klus, vooral voor onervaren piloten. De cockpit was bovendien nogal krap bemeten.
Het toestel had een draaicirkel van amper 225 meter (de Spitfire 265 en de Hurricane 240 meter). Dit kon tijdens luchtgevechten van vitaal belang zijn.
De specificatie van het Duits Ministerie van Luchtvaart voorzag in een bewapening van twee mitrailleurs, die Messerschmitt boven in de motorkap plaatste.
Het was een slag voor diegenen die ervoor gezorgd hadden dat de Bf 109 door de tests kwam toen ze vernamen dat de RAF zijn jagers met acht mitrailleurs uitrustte. De vleugel van de 109 was zo dun dat er eenvoudigweg geen ruimte was om de standaardmitrailleurs te plaatsen. Er werd een nieuwe mitrailleur ontwikkeld gebaseerd op een lichte mitrailleur van de infanterie. Er was echter nog steeds geen plaats voor een gewoon munitie-aanvoersysteem met ruimte voor patroonhouders. Dit werd opgelost door de patroonband helemaal naar de vleugeltip te leiden over een roller, weer helemaal terug naar de vleugelwortel over een andere roller en dan naar de mitrailleur.
Tijdens de Slag om Engeland waren de mitrailleurs vervangen door kanonnen in een nieuw ontworpen vleugel. Na de Bf 109E (voorzien van een motor die 400pk extra stuwkracht leverde) vielen de ontwerpers voor alle andere varianten terug op de vleugel zonder bewapening.
Het grootste voordeel van de Messerschmitt was de brandstofinjectie van de motor. Hierdoor kon de Messerschmitt makkelijker op de kop vliegen en duikvluchten maken omdat de motor, in tegenstelling tot de Hurricane, geen vlotterkamer bevatte.
Het toestel bleef tot het einde van de Tweede Wereldoorlog in productie en rolde in grotere aantallen uit de fabrieken dan welk ander gevechtsvliegtuig ooit. Duitsland leverde het toestel ook aan haar bondgenoten. Na de oorlog werd het type nog enige tijd door Finland gebruikt. In Tsjechoslowakije werd nog een serie gebouwd bij Avia als S-99 en CS-99, waarvan een aantal aan Israël werd geleverd. Ook in Spanje werd het toestel gebouwd. Voorzien van een andere motor (de Rolls Royce Merlin) bleef de Bf 109 tot 1967 in gebruik bij de Spaanse luchtmacht. Een van die toestellen is weer vliegwaardig en is vaak te zien bij diverse airshows, zoals hier bij de Flying Legends 2009.

Afbeelding
RAM 2009 Flying Legends

De doos...

Afbeelding

Ok, Wat zit er in de doos...

Afbeelding
Afbeelding

Een new tool modelletje met veel kleine details en niet al te grote panellines. Helaas maar decals voor 1 uitvoering!

De Bouw...

Eerst maar eens in bad,

Afbeelding

Nadat alles droog is begonnen met RLM02 de diverse onderdelen te kwasten, cockpit, wielkasten, ed.

Afbeelding

Cockpit details zwart geverfd en een lichte drybrush. Heinrich is ook aangekleed en zit trots in zijn krappe buro. De decals voor het instumenten paneel is zo te groot en die kun je er beter opplakken als de romp helften met cockpit aan elkaar zitten dan past hij volgens mij wel goed.

Afbeelding

Veel gaat er niet meer aan de cockpit gebeuren gezien je er helemaal niets van terug ziet. Nu de boel in elkaar en de vleugels eronder allemaal zo direct uit de doos zonder verdere toevoegingen.

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26. jan 2015, 00:01 

Vandaag weer es iets gedaan aan de ME109. Alles volgens de instructies aan elkaar geplakt. Groot voordeel is geen naden. Ikke blij. :cheesygrin:

Afbeelding

Afbeelding

Alles klaar voor een kleurendouche. Aangezien het met de chinees gespoten gaat worden wel de juiste verf gehaald zodat het daar niet aan kan liggen.

Afbeelding

En ik maar denken dat acrylverf niet schadelijk is voor je.... :behave:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26. jan 2015, 13:45 

Ik heb laatst ook de Me109 gebouwd, het is een leuk kitje.
En je bent lekker opweg :ok:

Die Mr Hobby verf is op alcohol basis toch?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30. jan 2015, 20:11 

mr hobby kun je prima verdunnen met de middelen die Tamiya ook vereist.
Tamiya is in mijn ogen meer alcohol basis dan dat mr hobby dat is.

Het is jammer dat de verkrijgbaarheid in het friese land niet zo je-van-het is, anders deed ik alles met mr H, het spuit fantastisch, helemaal met mr Thinner er door en Mr retarder..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30. jan 2015, 21:13 

Citaat:
Die Mr Hobby verf is op alcohol basis toch?

Inderdaad, is juist dezelfde als de Tamiya verf, alsook hun thinners.

De Mr Hobby thinner 400 en de Tamiya X20A thinners zijn doodgewone Isoprophyl alcohols, ik heb deze ooit eens laten testen bij ons in het Labo, en beide thinners zijn gewoon hetzelfde alsook de verf.

Greetz

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30. jan 2015, 21:42 

Als je het etiket leest dan, moet je niet de schadelijke dampen van de verf in ademen. Leuke combi zo, lijm snuiven en een snufje uit een potje verf en je avond kan niet meer kapot :panic: Nee hoor agent, ik heb niks gedronken, heb alleen de hele dag aan mijn modelletje gewerkt..... :weirdo:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 5. mei 2015, 17:28 

Een tijdje terug de Me al RLM 65 light blue gespoten met mijn chineesespuit en daar geen problemen mee gehad. Hoog tijd voor de tweede kleur nl RLM 71 Dark green. De Me ingepakt en spuiten maar.

Afbeelding

Moet eerlijk zeggen dat het werken met de spuit en acrylverf minder gedoe en vooral minder stank opleveren dan met humbrol verf.

Afbeelding

Afbeelding

Al met al wel goed gelukt vindt ik zelf. Gaarne uwen comentaren.

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 5. mei 2015, 21:13 

Spuitwerk ziet er prima uit hoor, maar is eigenlijk pas goed te beoordelen wanneer de tape verwijderd is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende