Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 4   [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] SS14 - Me109 versus Blenheim MK1 [Airfix – 1/72]
BerichtGeplaatst: do 29. okt 2015, 23:57 

Dat is al een stuk vriendelijker ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31. okt 2015, 09:56 

Al stukken realistischer toch :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 1. nov 2015, 22:57 

Inderdaad beter zo! :ok: Hoewel naar mijn smaak nog een vrij donkere kleur.
Ik heb trouwens nog het glaswerk van een ICM Bf109E liggen, nooit afgemaakt omdat de halve romp gesmolten was door het superzachte plastic en mijn toenmalige onervarenheid.
Als je even opmeet hoe lang/breed je dakje zou moeten zijn kan ik even meten of het in de buurt komt en mag je het sproetje van mij hebben.

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 2. nov 2015, 00:41 

@jeroen, je hebt een pb'tje

Heren bedankt voor de opmerkingen. Voor mij is het nog steeds een leer proces wat panelline washes betreft. Deze keer is het gelukt om vrijwel alle lijnen te behouden. Vorige pogingen waren zo 70% van de lijnen totaal weg. Het is nu nog uitzoeken welke kleur wash je moet gebruiken. Al doende leert men. :panic: Vraagje, als je vliegtuig zwart is moet je dan een lichtere kleur nemen voor de panelline's ? Mijn volgende wash experiment wordt een solo display team F16 met het sonic boom jasje.

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27. dec 2015, 00:04 

Heeft even geduurd maar de Me 109 verklaar ik hierbij...... AF! :behave:
Hier de eindfoto’s, mede mogelijk gemaakt met de hulp van Jeroen. :hail:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog de Blenheim. :panic:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28. dec 2015, 08:25 

Je hebt hem mooi gebouwd Reimer, kleurtjes zitten er goed op, enige wat ik zou zeggen is dat je vrij weinig kleur variatie in je camouflage patroon gebruikt. Waardoor je een bovengemiddeld vies, heeft het blok in de brand gestaan ofzo, vliegtuig hebt, die zo het eruit ziet, veel vlieguren heeft gedraaid en waarbij de camouflage totaal niet is vervuild en verkleurd. Misschien zou je daar een volgende keer nog iets mee kunnen doen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 9. apr 2016, 01:17 

Bristol Blenheim

De Bristol Blenheim was een lichte bommenwerper, ontworpen en geproduceerd door de Britse vliegtuigfabrikant Bristol. Het toestel was tijdens de Tweede Wereldoorlog in gebruik bij de RAF. Daarnaast werd het toestel ook door de fabrikant Fairchild in Canada geproduceerd voor deCanadese luchtmacht.

Afbeelding

Toen de Bristol Blenheim bommenwerper in 1937 door de RAF in gebruik werd genomen, betekende dit voor de Britse vliegers een enorme vooruitgang - de Blenheim Mk I presteerde veel beter dan de 290 km/u snelle Hind tweedekker die hij moest vervangen. Hij liet zelfs de meeste jagers uit die tijd - veelal tweedekkers - achter zich. De driezits-bommenwerper Bristol Blenheim , die aanvankelijk was ontwikkeld als de Type 142, een snel achtpersoons-passagiersvliegtuig, maakte in april 1935 zijn eerste vlucht. De Type 142 was als snel zakenvliegtuig besteld door krantenmagnaat Lord Rothermere en had de benaming 'Britain First' gekregen.

In augustus 1935 vaardigde het Air Ministry specificatie B28/35 uit, op grond waarvan het ontwerp, dat nu als Type 142M werd aangeduid, tot bommenwerper werd omgewerkt. Het toestel werd grondig aangepast: zo werd het van een laagdekker in een middendekker veranderd, om plaats voor een bommenruim te scheppen. De neus werd eveneens veranderd, zodat naast de vlieger ook de waarnemer/bomrichter een passende zitplaats kreeg. Het derde bemanningslid was een boordschutter, die in de midscheeps bovenin de romp geplaatste geschutskoepelmet 7,7 mm Lewis mitrailleur werd ondergebracht. Een in de rechtervleugel ingebouwde 7,7 mm Browning mitrailleur werd door de vlieger bediend.
In september 1935 werd een eerste bestelling voor 150 Blenheim Mk I's geplaatst. In december 1936 volgde, na een reeks succesvolle proefvluchten, een tweede order voor 434 toestellen. In maart 1937 werd het op de basis Wyton gestationeerde No. 114 Squadron van 2 GroupBomber Command als RAF-squadron met de Blenheim Mk I uitgerust. In totaal werden 1134 Mk I's gebouwd, waarvan er in augustus 1939 1007 voor de rekening van de RAF kwamen. De snelle bommenwerper trok veel belangstelling in het buitenland: exportversies werden geleverd aan Griekenland, Finland, Turkije, Roemenië, Litouwen en Joegoslavië.

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog had de RAF de Mark I's grotendeels door Mark IV's vervangen. De Blenheim Mark IV bestond in feite uit een Mk I casco met twee Bristol Mercury XV radiale motoren en driebladige, verstelbare De Havilland-propellers. De neus was vergroot en er waren meer inwendige brandstoftanks aangebracht.
Bij het uitbreken van de oorlog, in september 1939, beschikten de bommenwerper-squadrons van de RAF over 197 Blenheim Mk IV's. Op 3 september vloog een Blenheim IV van het op de basis Wyton gestationeerde No. 139 Squadron tijdens een verkenningsmissie als eerste RAF-vliegtuig boven Duits grondgebied. De volgende dag namen Blenheims van het No.107 en het No.110 Squadron deel aan de eerste offensieve acties die de RAF in de oorlog uitvoerde. Zonder succes vielen ze daarbij marine-installaties in de monding van de Elbe aan. Ten minste drie bommen troffen het slagschip Admiral Scheer, maar kwamen niet tot ontploffing. Vier van de vijf toestellen van het No.107 Squadron gingen verloren, de bemanningen waren de eerste vliegers van Bomber Command die in de Tweede Wereldoorlog sneuvelden. De Bristol Blenheim werd ook als dag- en nachtjager gebruikt. Korte tijd later, bij aanvallen op schepen op de Noordzee, leden Blenheims zware verliezen omdat hun defensieve bewapening tekortschoot. De toestellen werden daarop met vijf mitrailleurs uitgerust. In totaal werden in Engeland 1930 Mk IV's gebouwd. De meeste Blenheims van de No.2 Group werden in 1941 door Douglas Bostons en De Havilland Mosquito's vervangen.

De laatste in Engeland gebouwde versie van de Blenheim was de Mk V. Daarvan werden ruim 940 exemplaren geproduceerd, merendeels voor tropische omstandigheden aangepaste VD versies. Deze toestellen moesten in Noord-Afrika de grondtroepen van het Britse 8e Legerondersteunen. Omdat de Blenheims absoluut niet tegen de Duitse Bf-109's opgewassen waren, werden ze al gauw door AmerikaanseBaltimores en Ventura's vervangen.

In Canada bouwde Fairchild 676 Blenheims voor de Canadese luchtmacht. Deze versies werden aangeduid als de Bolingbroke Mk I tot Mk IV. In Finland bleef de Blenheim tot 1956 in gebruik.

Er zijn nog maar een paar Blenheims over. De Blenheim MKIV in het Aviation Museum of Central Finland is de enige orginele Blenheim die in Engeland gebouwd is, de rest zijn allemaal Bolingbroke’s.

De enige vliegwaardige Blenheim is momenteel de Bristol Blenheim Mk.I L6739 met de registratie G-PBIV.

Afbeelding

Het Model,

Afbeelding

Wederom een new tool kit van Airfix. Vol details en mooie ingegraveerde panellines. Ik heb geen foto’s van de sprues, maar hier vindt je het allemaal. LINK

De bouw,

Maar met deze begonnen. De Anson ligt te wachten op een Humbrol metalcote laagje, waar ik nog een beetje tegen op kijk. De spook is ook echt een spook. Bij het afhalen van de afplaktape komt regelmatig stukken verf mee. Die staat even af te koelen. Dus de Blenheim. Was een secret santaklaas van 2014. Al weer twee jaar geleden. Maar toch, we zijn begonnen. De bouw is eigenlijk recht toe recht aan, niet al te moeilijk. Wel lekker veel onderdeeltjes in de cockpit. Nu is het wel jammer dat Airfix alleen de piloot meeleverd. Had nog een setje van Revell liggen van 1/72 piloten en andere crew, dus lekker met z’n drieën erin.

Afbeelding

Afbeelding

Wel even veel dryfitten (als dat correct nederlands is? :weirdo: ) want de aansluiting met de romp en vleugels is noet optimaal.

Afbeelding

Cockpitje begint al iets te worden. Had verder kunnen zijn als ik niet de verkeerde rompdelen had geverfd. Er zitten al onderdelen in voor de MkIV. (opletten Reimer :behave: )

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 9. apr 2016, 21:47 

Lekker bezig, Reimer, met drie modellen in productie. En Blenheims zijn altijd goed. Mooi kitje, deze nieuwe Airfix. Ik heb hem nog niet gebouwd, maar wel hier liggen. Ik begrijp uit bouwverslagen dat het nog wel lastig is de cockpit en de beglazing strak aan de romp te krijgen.

Succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11. apr 2016, 07:20 

@ Huib, jij aan een nieuwe kit? Of laat je hem eerst nog dertig jaar liggen :titter:

@ Ram, het lijkt zo best een mooi kitje (Ik vind alleen die panellines nog steeds niets), maar volgens mij mist er her en der nog wat kleur op jou interieurdelen, volgens mij moet je nog iets schilderen in ieder geval ;) Waarom kijk je tegen het aanbrengen van Metalcote op? Ik vind het ideaal spul, heel fijn pigment en goed te spuiten in ieder geval. Alleen moet de ondergrond, net als bij elke metallic kleur, zo strak mogelijk zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11. apr 2016, 22:42 

markie schreef:
@ Huib, jij aan een nieuwe kit? Of laat je hem eerst nog dertig jaar liggen :titter:

:cheesygrin: Ja, ik laat hem eerst nog een paar jaar liggen. Gelukkig heb ik ook nog twee Frog Blenheims in de stapel. Lekker oud! En een MPM. Lekker short run!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 4   [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende