Verander lettergrootte
Het is nu wo 26. sep 2018, 06:24

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 3 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [HOW TO] Rotorbladen buigen, my way...
BerichtGeplaatst: zo 13. nov 2011, 23:48 

Er zijn vele wegen die naar Rome gaan. Dit is de weg die ik bewandel....

Zoals menigeen wel weet, ben ik een liefhebber van helikopters. Naarmate je dan wat verder komt, wordt je wat nauwkeuriger en valt het je op dat bij menig helikoptert de rotorbladen doorhangen. Dit heeft een aantal oorzaken: zwaartekracht en het gewicht van de rotorbladen.

Bij toepassing van bladen van composietmateriaal is dit effect minder. Het materiaal is (veel) lichter en zal dus minder doorhangen. Een voorbeeld zijn de bladen van een Westland Lynx.

Maar de meeste rotorbladen hangen toch wel heel erg door. Even een paar voorbeelden:

Afbeelding
Afbeelding

Rechte bladen, dat ziet er toch niet uit?
Afbeelding
( Italeri 176 Mil Mi-28 Havoc - model gebaseerd op 'spionage' foto's, de echte Havoc ziet er heel anders uit)

Er zijn er die de bladen in heet water verwarmen en zo de kromming verkrijgen.
Er zijn zelfs modellen die de bladen met een kromming leveren, zoals hieronder de bladen van een Mil Mi-24 Hind (Esci).
Afbeelding

De techniek die ik gebruik is dezelfde techniek die gebruikt wordt om bijvoorbeeld papierlint te laten krullen, zoals ze dat ook bij de bloemist doen om je boeketje te voorzien van een mooie strik.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier zijn de bladen nog recht.
Afbeelding

Ik geef ze kromming door de bladen over een rond voorwerp (pen / houder voor je mesjes o.i.d.) te trekken en ondertussen lichte druk op het rotorblad uit te oefenen. Ik begin bij de as die naar de hoofdrotor gaat en trek dan in een vloeiende beweging het blad naar links. Ondertussen kan ik de positie van de duim zo plaatsen dat het blad een lichte of een sterkere kromming heeft. Hoevaak je deze beweging moet herhalen hangt van een aantal dingen af:
- Hoeveel gedult heb je. Probeer niet in een of in twee keer de kromming te bereiken.
- hoeveel kan het plastic hebben, het ene plastic is wat brozer dan het andere, dan moet je dus uitkijken.
- Afmeting van de rotorbladen. Bladen van bijvoorbeeld een Chinook kunnen wat meer hebben dan de bladen van een MD500 om maar wat te zeggen.
Afbeelding

Het linker blad is 'behandeld'. Voor zover ik me nog kan herinneren heb ik 15 keer het blad over de pen heen getrokken.
Afbeelding

Links en rechts hebben nagenoeg dezelfde kromming.
Afbeelding

Het eindresultaat:
Afbeelding

Hieronder nog een drietal foto's van mijn Desert Strom Chinook. Hierbij heb ik nog een extra stukje techniek toegepast om nog meer kromming te krijgen. Ik vond dat de bladen bij het aanhechtingspunt met de rotorkop ook licht een knik maken. Dit heb ik gerealiseerd door met een tangetje heel voorzichtig de stang van het blad naar de rotoras licht te buigen waardoor het blad al iets naar beneden wijst. In combinatie met de kromming van de bladen, lijkt het alsof ze lekker door hangen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Enjoy.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [HOW TO] Rotorbladen buigen, my way...
BerichtGeplaatst: ma 28. nov 2011, 21:48 

Mooie duidelijke how to.
Met een groepsbouw bij de buren in het verschiet en nog een 3-tal heli's in de kast zal ik hier zeker wat aan hebben..

Goed om ook even genoemd te hebben (meer een herinnering) dat de zwaartekracht een grote rol speelt op stalen, alu of composiet bladen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [HOW TO] Rotorbladen buigen, my way...
BerichtGeplaatst: di 29. nov 2011, 01:39 

Zwaartekracht op zich speelt geen rol, die is overal gelijk (tenminste op de plaats waar het toestel staat en gemiddeld genomen overal op aarde redelijk constant, duh...).

Maar uiteraard speelt het materiaal zeker een rol in verhouding tot de stijfheid van dat materiaal.

Papier is niet zwaar maar zal wel heel erg doorhangen omdat het niet stijf is. Maar ik begrijp de opmerking. Het is ook altijd even verstandig om even een foto-tje van het origineel te bekijken hoe de doorhanging hoort te zijn.

Groentebroer.

Opmerking, indien rotorbladen stationair draaien, is er geen doorhangen. Gaat de heli omhoog, dan buigen de bladen naar boven. Dit is ook altijd het moment dat ik weet dat een heli op gaat stijgen. Je staat heel vaak te wachten op het moment dat hij gaat vliegen. Ik kijk dan altijd naar de rotorbladen. Zodra ik zie dat ze naar boven beginnen te buigen, weet ik dat langzaam het gewicht van de heli aan de rotorschijf gaat hangen en dus de heli omhoog moet gaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 3 berichten ]