Er zijn vele wegen die naar Rome gaan. Dit is de weg die ik bewandel....
Zoals menigeen wel weet, ben ik een liefhebber van helikopters. Naarmate je dan wat verder komt, wordt je wat nauwkeuriger en valt het je op dat bij menig helikoptert de rotorbladen doorhangen. Dit heeft een aantal oorzaken: zwaartekracht en het gewicht van de rotorbladen.
Bij toepassing van bladen van composietmateriaal is dit effect minder. Het materiaal is (veel) lichter en zal dus minder doorhangen. Een voorbeeld zijn de bladen van een Westland Lynx.
Maar de meeste rotorbladen hangen toch wel heel erg door. Even een paar voorbeelden:


Rechte bladen, dat ziet er toch niet uit?

( Italeri 176 Mil Mi-28 Havoc - model gebaseerd op 'spionage' foto's, de echte Havoc ziet er heel anders uit)
Er zijn er die de bladen in heet water verwarmen en zo de kromming verkrijgen.
Er zijn zelfs modellen die de bladen met een kromming leveren, zoals hieronder de bladen van een Mil Mi-24 Hind (Esci).

De techniek die ik gebruik is dezelfde techniek die gebruikt wordt om bijvoorbeeld papierlint te laten krullen, zoals ze dat ook bij de bloemist doen om je boeketje te voorzien van een mooie strik.



Hier zijn de bladen nog recht.

Ik geef ze kromming door de bladen over een rond voorwerp (pen / houder voor je mesjes o.i.d.) te trekken en ondertussen lichte druk op het rotorblad uit te oefenen. Ik begin bij de as die naar de hoofdrotor gaat en trek dan in een vloeiende beweging het blad naar links. Ondertussen kan ik de positie van de duim zo plaatsen dat het blad een lichte of een sterkere kromming heeft. Hoevaak je deze beweging moet herhalen hangt van een aantal dingen af:
- Hoeveel gedult heb je. Probeer niet in een of in twee keer de kromming te bereiken.
- hoeveel kan het plastic hebben, het ene plastic is wat brozer dan het andere, dan moet je dus uitkijken.
- Afmeting van de rotorbladen. Bladen van bijvoorbeeld een Chinook kunnen wat meer hebben dan de bladen van een MD500 om maar wat te zeggen.

Het linker blad is 'behandeld'. Voor zover ik me nog kan herinneren heb ik 15 keer het blad over de pen heen getrokken.

Links en rechts hebben nagenoeg dezelfde kromming.

Het eindresultaat:

Hieronder nog een drietal foto's van mijn Desert Strom Chinook. Hierbij heb ik nog een extra stukje techniek toegepast om nog meer kromming te krijgen. Ik vond dat de bladen bij het aanhechtingspunt met de rotorkop ook licht een knik maken. Dit heb ik gerealiseerd door met een tangetje heel voorzichtig de stang van het blad naar de rotoras licht te buigen waardoor het blad al iets naar beneden wijst. In combinatie met de kromming van de bladen, lijkt het alsof ze lekker door hangen.



Enjoy.
René