Verander lettergrootte
Het is nu do 15. nov 2018, 17:11

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 3 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [HOW TO] Buste/gezicht schilderen door TBS
BerichtGeplaatst: zo 23. sep 2012, 11:01 

Nicky en Bennie vroegen om een How to figuur/gezicht schilderen. Toevallig was Helge op ditzelfde moment bezig een buste te schilderen. Hij was zo vriendeijk een hoop extra info te geven. En alles uiteraard beschikbaar te stellen voor een How to. Het woord dus aan Helge. Die eerst de buste voorstelt...

Hier de Buste:

Afbeelding

Met heel veel onderdelen , 4 dus:

Afbeelding

Afbeelding

Detail is best goed, en ook geen bubbles in het Resin.

Afbeelding

ik zal een beetje de stappen beschrijven.
Ik verf dus met olie , en ik gebruik alleen een stuk of acht basiskleuren plus Revell Potjes voor de aparte kleuren ( Rood, Zilver , Blauw)
Zo heb je alles op Terpentine basis, omdat Vallejo op Olieverf is niet echt goed te doen.

> Benodigheden :
o Voor de meesten onder ons : Een vergrootglas, optivizor of loeplamp,
o Goede Merk Olieverf, bv. Rembrandt, Windsor, van Gogh GEEN Action Olieverf,

Afbeelding

o Goede kwasten Rood Marder , ook van bg. Merken,
o Schoonmaken met white spirit of terpentine,
o Olieverf voor het schilderen van figuren hoef je niet verdunnen,

> Stappen:
o Resin schoonmaken ( met mondkapje , omdat het rot spul is voor de longen, en nee tijdens het schoonmaken,
een filtersigaret is niet voldoende als bescherming),

o Alles goed afwassen , ik gebruik warm water met Dasty van de Wibra ( ongeveer een 15 min in het mengsel laten, en dan met een zachte, oude tandenborstel borstelen, bij voorkeur niet een tandenborstel die nog in gebruik is bij een huisgenoot of bij jezelf :D )

o Als Primer voor bustes en resin figuren gebruik ik Tamiya verf:
 Desert yellow als primer voor het gezicht,
 German Grey als primer voor de rest,
 Dark Brown ( NATO) als primer voor de sokkel,

Afbeelding

Afbeelding

Basis met wat clear, omdat alles met olieverf gedaan wordt, heb ik in het gezicht een heel gladde oppervlakte nodig.

Afbeelding

o 3 dagen laten drogen / uitharden
 Minder geeft kans op korrels bij het verven met olieverf,
 Waarom weet ik niet, misschien ligt het aan de temperatuur of mengsel, maar soms had ik bij een korteredrogingstijd dat heel kleine korrels zijn ontstaan.
 Na het drogen even afspoelen en laten drogen i.v.m. stof.

o Gezicht eerst ( meestal heb ik 3 - 4 keer nodig voordat het zo wordt als ik wil , meestal nooit 100% zoals ik wil, maar ja).
Dit zijn de kleuren die ik ga gebruiken, alles op een bordje met Aluminiumfolie. Deze gaat na het verven in de diepvries, dan droogt de olieverf niet uit. en je kunt je gemengde verf hergebruiken.

Afbeelding

De ogen hebben een mengeling van wit en wat lichtbruin gekregen, de hoeken en bij de aansluiting met de neus wat donker grijs. De lippen zijn met indian red gedaan en de plooien bij de wangen, de verdieping bij de neus en het jukbeen is english red met wat wit. Dit laat ik even een dag drogen om dan met het blending te beginnen:

Afbeelding

Haren zijn met wat donkerbruin . Dit laat ik helemaal drogen om dan een soort lichtere drybrush te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles stapsgewijs samengevat:
 Ogen eerst. Wit of gebroken wit
 Een stip in de midden. Pupillen zijn niet rond de zien, tenzij je de ogen helemaal open hebt.
 Gekleurde ogen niet te licht maken
 Een baard eerst aanbrengen als de verf van het gezicht gedroogd is ( baardstoppels bv.)
 Wenkbrauwen niet de sterk, of je maakt een buste van Leonid Breschnew
 Haren niet de licht, en geel is geen blond, eerder zandkleuren gebruiken.
 Als het niet gelukt is met Dasty puur de verf ervan afhalen ( duurt een uur dan is je weer schoon, maar
moet je wel opnieuw Tamiya Verf erop gooien)
 dunne laagje gebruiken, ik denk dat met een set olieverf tubes een paar honderd bustes kunt verven

o Met olieverf kun je nat in nat werken, dat betekend :
 Je kunt de schaduws en highlites aanbrengen op een natte onderlaag, het is zelfs aan te raden dit zo te
doen.

o Schaduw :
 verdiepingen zoals plooien, rimpels etc,
 als je een lamp van boven op de figuur laat schijnen, alles wat dan in de schaduw zit
 Door het direct aanbrengen van de schaduws etc hoef je later geen washjes en dry-brush meer te doen

o Highlites :
 Alle uitstekende delen ( Neusrug, oren, jukbeen, alle verhogingen op de uniform en bv. Wapens etc)
 Highlites = Basiskleur + wit , een streep op het detail zetten, 15 min wachten en dan voorzichtig blenden
met de donkere kleur erom heen

o Uniform :

Afbeelding

 Gewoon een voorbeeld zoeken op www of boeken
 Eerst de basiskleur , dan de schaduwkleur
 Als laatste de highlites
 Bij een camo uiteraard eerst het camo patroon

o Houtskleur Sokkel :
 Tamiya Dark Brown als primer
 Een wash met zwarte Olieverf ( of meerdere ligt aan hoe donker je het hout wilt hebben)
 laag van P+ voor de glans ( ivm olieverf ondergrond, dan kun je beter geen Tamiya Clear gebruiken)

o Olieverf heeft zeker 5 - 7 dagen nodig om goed te drogen

En als alles klaar is ben je nooit tevreden, maar met ieder buste wordt het weer een klein stukje beter.
Hij is af, niet perfect, zitten een paar missers in, maar ik had geen zin nog een keer opnieuw te beginnen.
Wat voor missers:
- Waar het haar begint een beetje uitgeschoten.
Ogen niet 100% gelijk ( Ogen en het gezicht is het moeilijke deel)
- Een paar onzuiverheden ( ivm geen echt goede plek om het stofvrij de laten drogen)
- Highlites in het gezicht hebben een te scherpe rand , moet vloeiender
- Als je perfecte figuren wilt zien moet je op Planet Figure eens kijken, die maken bustes met Tattooages op de rug,
met de hand geverfd

Hier dus de fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr
Helge

Laatst bijgewerkt door cliff op do 11. okt 2012, 14:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [HOW TO] Buste/gezicht schilderen door TBS
BerichtGeplaatst: zo 23. sep 2012, 11:12 

Citaat:

De ogen hebben een mengeling van wit en wat lichtbruin gekregen, de hoeken en bij de aansluiting met de neus wat donker grijs. De lippen zijn met indian red gedaan en de plooien bij de wangen, de verdieping bij de neus en het jukbeen is english red met wat wit. Dit laat ik even een dag drogen om dan met het blending te beginnen:

Helge, tijdens het spelen met schaar en plakband vanochtend kwam ik dit stukje tegen. En wat ik me afvroeg. Wat is blending precies?

Laatst bijgewerkt door cliff op do 11. okt 2012, 14:42, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [HOW TO] Buste/gezicht schilderen
BerichtGeplaatst: zo 23. sep 2012, 13:31 

Hoi,

Blending:
De overgangen tussen het lichte en donkere gedeelde in elkaar laden overvloeien.

Je zet dus bv. een lichte streep als highlite en gaat deze dan voorzichtig in het donkere overgaan:
Zo dat de twee kleuren in elkaar overgaan:
Afbeelding

Dark Dudes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 3 berichten ]