Verander lettergrootte
Het is nu di 13. nov 2018, 18:40

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 4   [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [how to] ploatjes schieten deel 1 & 2
BerichtGeplaatst: wo 10. okt 2012, 12:54 

Verschillen zijn er inderdaad, maar doe mij de laatste foto maar. Viel me nog mee dat ik op de automaat ( :oops: ) deze plaat kon schieten. Ik was al lang blij dat ik mijn fototoestel naar binnen heb weten te smokkelen (Nikon D40 met Tamron telelens 70-300 mm). Gedurende het concert wat geprobeerd om met handmatige instelling (S, A) foto's te maken, maar dat lukte niet. Bij diafragmavoorkeuze kreeg ik een dusdanig lange sluitertijd dat alles bewogen was. Ook op de M instelling kreeg ik het niet voor elkaar, vandaar op de automaat (zonder flits). Ik heb een dikke 100 foto's gemaakt en daar zitten een paar hele gave tussen. Wat ook niet echt wilde meewerken was dat één spot mij vol in de snuffert scheen. Dus als de lichtshow-dude die lamp aan had staan, kon ik het foto's knallen wel vergeten.

René

@Cliff --> Je mag rustig deze foto's gebruiken voor je How-to hoor. Mocht je meer wensen hebben, wellicht heb ik wat voor je op de plaat (doe dan maar even een pb-tje). Off-topic, aanstaande donderdag heb ik les 2 van mijn fotocursus (landschap en natuur fotografie).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10. okt 2012, 13:14 

Ik zal het onthouden Rene. Maar we dwalen een beetje af van het soort model..*alhoewel Ilse niet vervelend is om naar af te dwalen*...En van mijn begin instelling van deze How to. Plaotjes schieten voor niet fotografeerders... :mrgreen:

Ik bedoel het echt niet lullig..maar ik ben bang dat met kreten als diafragmavoorkeuze.. M instelling..en handmatige instellingen *s en a*..de doelgroep dik afhaakt. ;). Hoe begrijpbaar ze voor mij en andere fotografen ook zijn.

Laatst bijgewerkt door cliff op wo 10. okt 2012, 22:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10. okt 2012, 18:56 

Je hebt gelijk. Voor de niet vorige fotografen, mijn bericht is informatief, hoef je niet te weten om leuke platen te schieten van je modelbouwmodel.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12. okt 2012, 20:05 

Ik weet wel wat de termen inhouden, maar gelukkig heb ik niet zo'n camera :D .
De tips komen wel weer van pas. Want het gaat weer over sluitertijden e.d. , daar heb je met compactcamera's ook mee te maken. alleen die bedenken het zelf.
Ik probeer bij weinig licht mijn foto's dan ook te maken met een statief ( heb ik tenminste bijna geen last van bewegen ).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29. okt 2012, 11:06 

wat ik wel mooi vind is dat bij de foto zonder flits, je geen last hebt van rode ogen :titter:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25. nov 2012, 16:14 

...Eindelijk zijn we zover..het model is klaar..camera ook..deel 1 en 2 zijn gelezen…dus doe maar de set up voor de eindfoto.s…
Nope.. :mrgreen: Voor ik zover ben moet ik eerst nog over licht gaan praten. Want? Wat is licht en wat is kleur eigenlijk? Het wordt een beetje een technisch verhaal. Maar het is even nodig om bepaalde problemen die bij belichten ontstaan weer te begrijpen. So bare with me. :roll:

Omdat wij dagdieren zijn, zijn we qua kijken heel erg ingesteld op dag..(lees zonlicht.) En omdat onze camera’s fotos nemen voor ons plezier zijn ook die helemaal afgesteld op daglichtsituaties.
Maar wat is dat eigenlijk? Daglicht? Simpel gezegd is daglicht een bundel verschillende golfjes die van punt Z..(de Zon), naar punt A..(de Aarde) gaan. Van infrarood golfjes tot ultraviolet golfjes. Onze ogen kunnen daar een bepaald deel van zien. Al die golfjes bij elkaar zien wij als licht. Als je zo een bundel door een speciaal glas *prisma* heen haalt dan zie je ineens dat het inderdaad losse frequenties zijn.

Afbeelding

Moeders natuur heeft daar regendruppels voor uitgevonden overigens..

Als die lichtgolfjes iets raken..een blad papier bijvoorbeeld..Dan zal een deel van het licht ‘opgezogen’ worden..een ander deel zal reflecteren..En die gereflecteerde golfjes zien wij als kleur.
Een groen blad papier is dus groen omdat hij alleen die golfjes reflecteerd. Blauwgroen omdat er blauw en groene golfjes gereflecteerd worden..Geelgroen omdat er gele en …inderdaad. Wit is wit omdat het alles reflecteerd..en zwart dus zwart omdat het niets reflecteerd.

Afbeelding

Leuk, maar wat gebeurd er nu als je die bundel golfjes veranderd…als je een deel weghaalt bijvoorbeeld? Weet je wat we maken dezelfde foto eens ‘s avonds

Afbeelding

De hemel heeft nu veel van de gele en groene delen weggefilterd..en alleen het blauw en rood is over..en zie daar ..Wit is ineens niet wit meer.
Maar ook het groen veranderd van kleur..omdat de gele en groene golfjes ontbreken en die dus niet meer teruggekaatst kunnen worden. Het lijkt ineens grijs. Zo zie je..zelfde voorwerpen, zelfde camera instelling...en toch andere kleur puur doordat het licht zelf veranderd.
Fijn en wat kan ik daarmee denk je nu? ..Nou kijk eens naar wat er gebeurd als ik het keukenlicht aan doe.

Afbeelding

Weer zie je de kleuren veranderen. Ik zet de hele situatie eens door mijn huis heen…

Afbeelding
fury in keuken..

Afbeelding
fury in woonkamer

Afbeelding
niet zo beste foto van fury in hobbykamer.. :oops:

Je ziet het drie verschillende plekken, (met verschillende soorten lampen) en drie kleurtonen..
Maar waarom? Een lamp. Dat is toch ook licht.? Klopt.. Maar is het een exacte kopie van zonlicht? Hoeveel golfjes gooit hij eruit..

Afbeelding

En wat gooit de zon eruit…

Afbeelding

Je ziet er mist nogal wat. En de ellende is dat elk type lamp zijn eigen kleurspectrum heeft…
En dat een digitale camera niet rechtstreeks iets opneemt maar alles omrekent in bitjes…zodat je de meest rare dingen kan krijgen…
Om dit op te vangen hebben de makers van camera’s deze stand uit gevonden

Afbeelding

JE ziet hier een serie instelmogelijkheden. Automatisch, daglicht, lamplicht, ..Ze hebben eigenlijk de camera zo geprogrammeerd dat ie zelf de missende golfjes erbij rekend. Zodat het weer lijkt op daglicht.
Je ziet trouwens ook dat de camera van mijn vriendin een loeiblauwe foto maakte. Dat is omdat deze camera in de avondstand stond. HIj rekent dus de missende blauwe kleur erbij. Laat ik even zien.

We nemen de sea fury bij daglicht..

Afbeelding

en dit is wat je krijgt als je dezelfde foto neemt bij daglicht. Met de camera in lamplicht stand..

Afbeelding

daglicht in tl stand :titter: Neigt nog naar het blauw toe maar wordt al beter...

Afbeelding

Dan daglicht met één lamp aan. De camera staat op daglicht. Je kan de gele schijn nu zien vooral op de potloden...

Afbeelding

daglicht. één lamp aan met camera op lamplicht instelling..

Afbeelding

kleur van het vliegtuig is redelijk. Maar de achtergrond is blauw..en je ziet nog steeds een gele schijn over de potloden..Oftewel de kleur vertekend meer en meer. Weet je wat, we doen er een fout ondergrondje onder..

Afbeelding

Dit is dus een foto bij daglicht, met één lamp. Op een , voor camera's, moeilijke ondergrondkleur (camera's vinden rood en roze niet grappig) . Met de camera instelling op lamplicht.
Let hier vooral op de blauwe schaduwen..En hoe het er eigenlijk uit moest zien...

Afbeelding

Zo zie je dus hoe licht..en je camera instellingen de boel aardig overhoop kunnen gooien.
Is er een manier waarop je dat vooraf kan controleren? Ja hoor, gewoon een foto maken van een wit vel papier voordat je met de serie begint. Om je instellingen te controleren. (Er was een goede reden waarom ik alle foto's tot nu toe genomen heb met die witte potlooddoos. Wit is ideaal als *controlekleur* )
Eerst mijn camera. Daglicht met automaat.

Afbeelding

Niets mis mee. Nu mijn vriendin haar camera..

Afbeelding

:titter:

Wellicht even bijstellen :roll: . Nu bleek haar camera geen avondstand te hebben. Maar na wat zoeken vond ik in het menu de stand witbalans.

Afbeelding

en die doet hetzelfde..Dus richten op iets wits. Save..en kijken wat we dan hebben.

Afbeelding

hmmm..beetje grijs neigend naar het roze. De camera stond op automaat. Maar had er duidelijk moeite mee. Zaak eens op halfautomaat zetten..weer witten en dan?

Afbeelding

Nog niet alles. De camera op M gezet (van manual) en weer geprobeerd.

Afbeelding

Je ziet dus dat het echt loont hier even voor te gaan zitten en dingen te proberen. Je leert je camera beter kennen..en je krijgt uiteindelijk dus betere kleurenfoto's. (Overigens had Grendel in de chat een verklaring voor dat grijze welke ik niet kende. Ik zal hem vragen dat hier ook even uit te leggen.)

Goe de hele lap tekst hierboven is dus bedoeld om je te vertellen dat welke lichtbron je gebruikt dus heel belangrijk is. De camera gaat namelijk kiezen en in elke variant veranderd hij de kleur. Zit jij met je mooi gemengde zinc chromatic. Of desert Yellow.
En daarmee heb ik dus de essentie van fotografie uitgelegd. Je fotografeert lichtgolfjes..En de hobbyfotograaf probeert daarna die lichtgolfjes te beïnvloeden om een mooi effect te krijgen.
Wij niet..Wij willen het licht vangen zoals het in het echt is. En wel zo simpel mogelijk.

Ideaal is dus om zonlicht te gebruiken. Maar dat gaat niet altijd. Modelbouwers zijn zoals bekend nacht en binnenvogels..Dus moeten we het vaak met lampen doen. Nu kan je kan een hele flitsset gebruiken..zoals deze fotograaf..

Afbeelding

Maar ik zou het simpel houden..Dus we gaan het met lampen doen…Maar welke?...
Nou aangezien ik die foto's nog moet maken..komt die update weer een volgende keer. ;)

Even in de samenvatting
-Gebruik 1 lichtbron. De zon is het meest kleurecht natuurlijk.
-Als je lampen gebruikt gebruik dan 1 soort lamp. Niet verschillende typen door elkaar gaan gooien.
-Zet je camera op de goede instelling. Bij daglicht, daglichtstand. Lamplicht lamp stand.
- controleer voor je een serie schiet of wit ook echt wit is. En stel het eventueel bij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [how to] ploatjes schieten deel 1, 2 & nieuw deel 3 lich
BerichtGeplaatst: zo 25. nov 2012, 17:54 

cliff schreef:

Maar ik zou het simpel houden..Dus we gaan het met lampen doen…Maar welke?...
Nou aangezien ik die foto's nog moet maken..komt die update weer een volgende keer. ;)

Als je even nu even avondje of zo niet bouwt dan kun je dinsdag al de nieuwe update plaatsen! :cheesygrin:
Waarvoor ik je dan zeer dankbaar ben! ( en ik denk nog een paar hier op het forum.)

It's not the size of the dog in the fight but what size the fight is in the dog!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25. nov 2012, 17:57 

Ga ik inderdaad doen. Ik wilde graag aan de hurricane en Staggerwing werken.. Maar ik ga zo de lampen tevoorschijn halen om de zaak af te ronden.

een gevalletje [wip] dus stay tuned...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25. nov 2012, 23:19 

Wil ik op zich wel even op inhaken.

De makers van de camera hebben de camera dusdanig gemaakt, dat alle kleuren vertaald worden in grijstinten.

Afbeelding

In bovenstaand plaatje is links 'doortekend' wit (overbelicht) en rechts 'doortekend' zwart, dus nul, komma nul licht. Al het andere zit er tussen in. Op automaat-stand, probeert de camera om altijd het midden te nemen, dus licht grijs. Is het te donker ('s avonds of 's nachts), dan heeft de camera meer licht nodig om zwart in grijs te veranderen, dus een lange sluitertijd en is het te licht (felle zon) dan krijg je een kortere sluitertijd.

Hetzelfde is het geval bij de witbalans. Op automaatstand wil de camera alles vertalen naar zonlicht (de standaard camerainstelling). Bij foto's in de schaduw heb je wat een blauwige zweem en wordt geel toegevoegd. Bij foto's in de felle zon is het licht voornamelijk geel en wordt blauw toegevoegd. Bij kunstlicht wordt er een aandeel blauw toegevoegd.

Bovenstaand is alleen aan de hand op automaat. Ga je naar handmatige programma's (sluitertijdvoorkeuze (S), diafragmavoorkeuze (A) of hanmatige belichting (M)) dan moet je de camera vertellen om wat voor lichtomstandigheden je de foto gaat maken, dat voorkomt dat een foto te geel of te blauw wordt.

Als je dat een beetje doorhebt, maak je al veel betere foto's.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26. nov 2012, 00:14 

Merci Rene.

Vandaag op verzoek dus niet ge-modelbouwd..maar de laatste eindspurt genomen in deze how to.
Waar waren we blijven steken. Oh ja. Licht. In het vorige deel heb ik laten zien welke afwijkingen je krijgt als je de verkeerde settings gebruikt bij daglicht. Maar ook 's avonds gebeuren er gekke dingen. Probleem een is natuurlijk dat lampen ieder hun eigen kleur hebben...

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Zorg dus in ieder geval dat je gelijke lampen hebt. Om kleurverschil te voorkomen. Mooi is uiteraard lampen te nemen die dicht bij daglicht zitten. Dus alle flames..smokes etc blijven op de plank…
En de lampen moeten veel licht opbrengen. Een camera kan minder goed licht opnemen als wij. Waar ik nog prima zie..

Afbeelding

Trekt de camera het al niet meer..

Afbeelding

Om te zien of je de “sterkste” lamp in een winkel meeneemt let je, als het kan, niet op het wattage. Daarmee geef je alleen aan hoeveel een lamp verbruikt. En met al die verschillende lampen tegenwoordig kunnen 3 lampen die alledrie 25 watt zijn heel anders zijn qua lichtsterkte. Nee kijk naar het aantal LUMEN…Dat is de maat voor licht. Dus hoe hoger het getal in lumen. Hoe meer lichtopbrengst.

Afbeelding

In dit voorbeeld gaat de rechter lamp dus meer licht geven als de linker.

Heb ik dan helemaal geen voorkeur voor het soort lamp. Nou dat is niet meer waar. Tot voor kort fotografeerde ik met deze twee lampen. Een 15 watt philips en een 50 watt halogeen spot. Die ik als hoofdlicht gebruikte

Afbeelding

en met de camera op stand automaat. Terwijl ik meestal flitste met de koffiebekertruuk.

Afbeelding

Prima hoeveelheid licht voor mij..alleen wat gelig. En er zit een raar beetje blauw rond de propellor...EN...je kan natuurlijk zien dat het licht van schuin achter komt. Die schaduw net voor de propellor is ook niet echt mooi. Maakt het plaatje zo donker
Maar door het maken van een 'how to' ga je toch dingen uitproberen. Dus de camera maar braaf op "lampstand", flitser nog steeds aan en W.T.F. :shock: Kijk dat blauw eens tevoorschijn springen...

Afbeelding

Ik heb, eerlijk gezegd, even een minuut of 10 dom voor me uit gekeken..En toen viel het kwartje. Een flitser bootst daglicht na. Dus het hele verhaal van vanmiddag. Dat je twee kleuren niet moet mengen gaat nog steeds op. Eens proberen. Camera op statief..flitser uit en 'klik"

Afbeelding

dus...Dat is het leuke voor mij om aan deze how to te werken. Ik ontdek ook telkens nieuwe dingen. :titter:

Nu we toch bezig zijn..dan ook maar even laten zien wat er gebeurd als je hem per ongeluk op daglichtstand laat staan met lampen aan..

Afbeelding

Agent orange is er niets bij..en hoe goed is een automatische instelling nu eigenlijk...

Afbeelding

mwua...beter...maar nog niet om over naar huis te schrijven eigenlijk.

terug naar de how to. Omdat ik toch een en ander serieus aan wilde pakken, heb ik me ook verdiept in daglichtlampen. En via deze site http://www.folux.nl/losse-lampen1 een aantal daglichtlampen laten komen. Twee 25 watters, een 56 watter en een 65 watt lamp.

Afbeelding

En die geven dan dit plaatje

Afbeelding

Voor mij de investering waard. Vooral omdat ik ze ook als werklicht gebruik nu. (een van de 25 watters, en de 56 watter. De andere 25 watter gebruikt mijn vriendin voor haar breiwerk :titter: ) Heerlijk om 's avonds de kleuren eens te zien hoe ze echtzijn bij het spuiten. Maar aan ieder om zelf te beslissen of deze voordelen de aanschaf waard zijn..…
Akkoord we hebben 3 dezelfde merk en type lampen. Tijd om aan het werk te gaan.

Hoofdlicht
De eerste lamp zetten we schuin recht of links..waar het uitkomt..op het model. Dit wordt de belangrijkste lichtbron. Waarom schuin links of rechts. Dat heeft met schaduw te maken.. Een foto is natuurlijk een plat iets. De schaduwen en lichte plekken in de foto zorgen ervoor dat je toch kan zien hoe iets van vorm is..Eigenlijk dezelfde reden waarom je panellijnen inkleurt. Accentueren van de vorm. Tegelijkertijd wil je ook dat de schaduw van je model achter het model uitkomt. Niet ernaast of ervoor. En omdat ploatjes meer zeggen als woorden..

lamp recht van voren. Slaat een beetje plat zeg maar...Totaal geen schaduw.

Afbeelding

lamp recht van de zijkant. In een hoek van 45 graden dus, De bekende vensterbank foto..Hier staat het vliegtuig heel duidelijk in zijn eigen schaduw.

Afbeelding

en als laatste...recht van boven. Zie je gelijk waarom dat ook niet zo mooi is. ik doe hier eigenlijk de volle middagzon na. Ook dat is minder. Het is weer heel vlak. Bij voorkeur fotografeer ik buiten in de ochtend of de namiddag, als de schaduwen minder hard zijn.

Afbeelding

Ok..de hoofdlamp komt dus in dit geval schuin links te staan..En enigszins van boven, zodat de schaduw netjes onder en achter het model valt. Let even op onder de cockpit. Daar zit nog licht. In tegenstelling tot de foto schuin van achter..

Afbeelding

Afbeelding

het vergelijk...let op de schaduw onder de neus...

Afbeelding

een kant is prima belicht al..Maar hij trekt nogal heftige schaduwen. Een beetje schaduw is niet erg. Daardoor zie je de vormen van het model..Maar de rechterkant staat wel heel erg in het donker. En dat is ook weer overdreven. We hebben dus een tweede lamp aan de andere kant nodig om de schaduwen wat te laten verdwijnen..
Het Invullicht. Die neem je minder krachtig..of je zet hem gewoon verder weg..

Afbeelding

Afbeelding

Het model is nu al mooi uitgelicht je kunt het zo al laten...Maar, voor mij verdwijnt zo in de achtergrond. Dus komt er een derde lamp bij..weer minder sterk en die geeft een beetje licht aan de achterkant. Om het model wat *los* te laten komen..
Het backlicht…Kijk maar bovenin...

Afbeelding

Afbeelding

En dit is dus een klassieke driepuntsverlichting. De basis. Hierop kun je natuurlijk gaan varieren...
Het kan bijv. leuk zijn een lamp alleen op de achtergrond te mikken...dan steekt het model op die manier af..

Afbeelding

Afbeelding

Nadeel is alleen dat het staartje nu ook geel wordt..Dus even een schaduw met een doosje improviseren...

Afbeelding

Afbeelding

Je kan die spot ook van boven laten komen natuurlijk..

Afbeelding

En als je het licht wat te vel vind, dan doet een stuk keukenpapier wonderen..

Afbeelding

Afbeelding

Ja leuk Cliff..Maar als ik nu niet 50 piek uit wil geven aan daglichtlampen? Wat dan? Nou dan neem je die halogeenlampen die ik eerder liet zien..

Afbeelding

De opzet blijft hetzelfde. Ik moest alleen de lampen iets dichterbij zetten....en uiteraard de camera op lampsetting!

Afbeelding

Leuk in dit geval is die lichtster, links voorin. Komt omdat het glas helder is. Niet matwit. Je kan dat in je voordeel gebruiken..

Afbeelding

...Of je kan weer met keukenpapier aan de gang op het difuus te maken...(denk er wel aan afstand tussen de lamp en het papier groot genoeg te houden wegens brandgevaar!)

Afbeelding

Je kan nu zien dat het licht op de achtergrond te vel is..Dus nog wat meer keukenpapier...

Afbeelding

en voila!. C'est illumination!

Afbeelding

Let er dan ook even op de randen niet in beeld te brengen..Wegens dat staat zo rommelig..

Afbeelding

En dan is je belichtingsopstelling klaar. Een professionele driepuntsbelichting. En of je die nu maakt, zoals ik, met daglichtlampen…Met gewone lampen en je camera op de juiste ‘gloeilampinstelling...Of met zonlicht van één kant en een reflectieschermpje wat het invullicht nabootst...Dat maakt dan eigenlijk niet meer uit. De basis blijft hetzelfde

Nu zijn er ook van die kleine ministudio's op de markt. Is dat dan wat? Proberen we ook even uit..

Afbeelding

Ik vind van wel..Zeker omdat er een statief bijzit. Dus dat het allemaal wat minder licht geeft maakt dan niet uit.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had alleen even het achtergrondje mogen strijken..Want die vouwranden zien er niet uit. In papier al helemaal niet trouwens..

Afbeelding

Een andere eventueel handige investering als je geen mini studio wilt is een simpel tafelstatiefje...

Afbeelding

En als laatste tip...bedenkt vooral dat geduld ook hier een schone zaak is. Want waarom zou je weken tijd steken in een model..en dan de eindfoto’s van je werk maken onder omstandigheden die je camera niet aankan. Zonde. Dan kun je beter even wachten tot er wel een goed moment is.
En daarmee is het hele studio verlichtingsverhaal wel gedaan.

Voor tussendora fotos is dit alles natuurlijk een beetje overdreven. Daar gebruik ik een belichting van links en rechts. Zoals ik aan het begin van deze update liet zien. Tegenwoordig dus met twee daglichtlampen. Da's meer dan genoeg..
De flitser met *plastic-beker-flitsdifuser* zorgt dan meestal voor een goede kleurweergave. Is de kleur heel belangrijk, of wil je dat subtiele washje laten zien… Dan pak je even een goede tint achtergrond erbij..Niet te licht niet te donker...Maar dan zitten we weer in deel 2. ….Duuuuus..Einde deel 3. En ik naar bed. :geek:

Laters.

Laatst bijgewerkt door cliff op ma 26. nov 2012, 10:44, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 4   [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende