Verander lettergrootte
Het is nu wo 24. jan 2018, 05:23

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 1 bericht ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: Airbrushed Photo Ets Cockpit Instrument Panelen.
BerichtGeplaatst: do 20. feb 2014, 11:29 

Heel lang geleden heb ik op een Engelstalig modelbouw forum een "How To" geplaatst over het decoreren van photo ets instrumenten panelen voor vliegtuigen.

Nu wil ik het hier in het Nederlandsch doen.

Ik heb op heel wat manieren geprobeerd om de instrumenten en bedieningspanelen op een geëtst console of instrumenten panel te schilderen of te airbrushes. Met gemengde resultaten. Bijvoorbeeld eerst de cockpit kleur aanbrengen en afplakken met Bare Metal foil, om dan de panelen "zwart" te spuiten. Omdat indertijd alleen Humbrol achtige verf voorhanden was, loste de lijm op van de folie, vanwege het verdunnen van de verf, waardoor er een lastig te verwijderen residue achter bleef.

Toen kwamen de acryl verven. Ik ontdekte dat Tamiya blanke acryl lak zeer goed bestand was tegen wasbenzine of terpentine.
Dus bedacht ik de volgende manier om de panelen te decoreren.

Allereerst reinigen van de photo ets (gebruik ik overigens wodka voor, andere "How To")
Dan komt de eerste kleur. Dat is de kleur van de Instrumenten. Doorgaans "Zwart".
Ik gebruik daarvoor Tamiya XF-63, dark gray, donker grijs voor het schaal effect.
Spuit XF-63 gewoon over het gehele onderdeel waar de panelen en instrumenten zich op bevinden.

Terwijl dat droogt kan de airbrush gereinigd voor de crusiale volgende stap.

Wanneer het "Zwart" droog is, wordt er een laagje Tamiya clear X22 Acrylic blanke lak aangebracht.
Deze laag maakt het grijs iets donkerder en is glad.

Wanneer deze laag droog is, kan de volgende stap gedaan worden.

De cockpit kleur word aangebracht. Hier gebruik ik een enamal voor omdat het met een oplosmiddel gemakkelijk te verwijderen is. In dit voorbeeld is Xtra x131 dark gull gray 16231 gebruikt, verdunt met Xtracolor QuickDry Thinner. Breng dit over het "Zwart" aan, zo dun mogelijk over de instrumenten en panelen.

Nadat deze laag aangebracht is, wachten tot het droog aanvoelt maar nog net een heel klein beetje kleverig. Niet zo kleverig dat er vingerafdrukken achterblijven. Ik spuit een stukje extra waar ik dat kan controleren.

Als het dan zover is, kan de magie zich voltrekken.

Met een vinger bevochtigd met een beetje terpentine of wasbenzine, tussen duim en wijsvinger vrijven om wat te verdampen, wrijf ik over de hoge panelen en verwijder zo de enamal van de instrumenten waardoor het "Zwart" weer tevoorschijn komt. Tussentijds de vinger aan een doekje afvegen om het overtollige enamal af te voeren. Herhalen voor gewenst resultaat.

En zie hier het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat is messcherp. Het gebruikte etssetje is Part http://www.part.pl S48-031

Veel bouwplezier.

Groet.

Dingwall.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 1 bericht ]