Verander lettergrootte
Het is nu ma 22. jan 2018, 11:56

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 2   [ 14 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [How to]airbrush cleaning
BerichtGeplaatst: vr 21. jan 2011, 18:31 

jeroen_R90S schreef:
En nog ff een neuzeltip voor degenen met een airbrush met een losse zijbeker -zoals mijn Badger 150. Dat ding is verrekte lastig schoon te krijgen, het bekertje zelf gaat nog wel, maar het kanaaltje naar de brush is lastiger.

Ik zuig nu wat terpentine (werk voornamelijk met enamels, maar water of spiritus met acryl mag uiteraard ook...) op met een pipet, die past er precies in, en knijpen maar. Paar keer herhalen (gewoon met dezelfde vloeistof), nog even zo'n klein dun tandenborsteltje van de kruidvat erdoor, en brandjeschoon is ie weer.

Jeroen

Ik heb zelf ook een Badger 150, en om het kanaaltje van het cupje schoon te maken kan je ook van een stukkie poepvloei een hoekje oprollen, die past dan in dat kanaaltje en zo haal je de verf eruit.
Wattenstaafjes zijn ook ideaal, ook om het 'kroontje' op het eind schoon te maken, eerst met een droge de meeste verf weghalen, en dan een andere in de verdunner dompelen en de rest weghalen.
Werkt prima bij mij! :ok:

Danny

Junkers Ju 390C 'Amerika Bomber'

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21. jan 2011, 18:46 

Woonplaats: Den Haag, Zuid-Holland, Nederland, Europa, Aarde, Melkweg, Universum
Ik gebruik daar tot dus ver een dun reepje keukenpapier voor, die ik oprol.
Voor enamel in de terpetine en voorzichtig er in draaien.
Doe ik bij mijn Paasche dus.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17. jul 2011, 08:59 

Filmpje doet het niet meer.... (verwijderd door gebruiker etc)

In plaats van te bouwen heb ik gister m'n Badger eens goed onder handen genomen. 't Ding sputterde regelmatig en ik moest met steeds hogere drukken spuiten voor een miezerig sputterstraaltje, dat duidt meestal op verstopping... 't Werkte wel, maar zo lekker als hij het enige tijd geleden deed werkte het niet meer. Met uitlaatsporen op de AD-4 en nog wat mottling op een Bf110 in het vooruitzicht leek me 't verstandig die spuit eens onder handen te nemen.

Niet schoon te krijgen, tenminste, wel schoon, en spoot iets beter, maar om nou te zeggen JA zo is het weer goed, neen. Nu kon ik me van ASA nog de tip herinneren om, als je met enamel spuit zoals ik, een glaasje te vullen met terpentine o.i.d. en dat in je ultrasoon te zetten. (ultrasoon uiteraard wel vullen met water) Ik heb een EMMI-4 van de Conrad van een paar tientjes, trouwens. Gedaan, maar zonder resultaat. Nu kon ik me herinneren dat ik ooit een dure, maar toch hard geworden penseel gered heb met Revell Airbrush clean. Dus dat maar in het glaasje gemikt en een kwartiertje laten staan. 't Spul verkleurde al aardig en na nog een klein beetje poeren met een cocktailprikker kwamen er bij de overgang van de zijbekeringang en de luchttoevoer aardig grote vlokken verf los. Net effe geprobeerd, en hij spuit weer als nieuw. Nu weet ik niet wat voor rotzooi dat Revell spul is, maar 't werkt in elk geval wel prima! :ok:

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18. jul 2011, 07:54 

zo af en toe even met alcohol aan de gang kan de airbrush ook helpen beter te blijven.
Dat spul is lekker agressief en vreet bijna al je verfresten wel weg.
Niet te vaak, want volgens mij laat ook je chroomlaag los.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 2   [ 14 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2