Verander lettergrootte
Het is nu wo 17. okt 2018, 00:59

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 1 bericht ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [How To] Lozenge decals plakken
BerichtGeplaatst: do 30. jun 2011, 23:00 

Lozenge is eigenlijk best makkelijk; zeker in het geval van deze Roden Fokker D.VII doos die ik hier als voorbeeld gebruik, omdat de Fokker grotendeels van doek is kun je je lekker uitleven met dat spul!

De tekening die achterop zit is namelijk exact op schaal 1/72. Dus als je die onder de kopieermachine legt en er even een kopie van trekt (je kunt natuurlijk ook het doosje kapotknippen :mrgreen:) kun je gemakkelijk een malletje van de onderdelen maken. Is je tekening geen 1/72 kun je die natuurlijk omrekenen, maar bij deze Fokker helpt het zeker dat de romp vlak is en dus eenvoudig te beplakken. Bij complexere vormen gebruik ik velletjes dun papier, die ik om de romp heen vouw met scherpe randen, zodat je ook een ruwe vorm krijgt.
Voor 't idee:
Afbeelding
Dan knipperdeknip:
Afbeelding
Vervolgens natuurlijk wel even passen of het erop lijkt:
Afbeelding

En alles nog even gezellig bij elkaar:
Afbeelding

Het vouwen van de velletjes papier ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding

Enfin, je hebt nu een voorbeeldvorm van je Lozenge. Vervolgens trek je die over op je vel Lozenge (in dit geval Techmod, wat geen losse banen zijn, maar 1 grote lap, wat voor dit soort dingen wel makkelijk is). Ik houd deze meestal iets groter om te zorgen dat je de penstrepen niet meer ziet -maar je kunt natuurlijk ook (tip van Ron Kootje) op de achterkant aftekenen.
Afbeelding
Afbeelding
Ook dat pas je uiteraard even:
Afbeelding
Nog niet helemaal OK, maar komt aardig in de buurt! Na een paar flintertjes eraf geknipt te hebben, ziet het er éénmaal opgebracht zo uit:
Afbeelding

In het geval van de eerder genoemde papieren malletjes maakt het natuurlijk qua werkwijze niks uit, maar voor de volledigheid:
Afbeelding
Afbeelding

En herhaal voor de andere-/ boven-/onderkant natuurlijk. Let er bij de romp van een Fokker op dat de Lozenge in de lengterichting aangebracht is, dus in 1 lange baan. Op de bovenkant zijn er 3 banen: links, rechts (detail: die zit bij door Albatros gebouwde D.VIIs precies op zo'n kop t.o.v. de andere kant) en de bovenkant. De onderkant zit met een draad-door-oog-systeem aan elkaar, waardoor deze uit 2 helften bestaat.

Een vleugel werkt eigenlijk hetzelfde, al teken ik die meestal ietsjes groter af:
Afbeelding
Afbeelding
En eenmaal aangebracht. De randen vouw ik zelf om aan de onderkant, als dat allemaal droog is, schuur ik ze weg om randjes te voorkomen. Voordeel is dat je minder nauwkeurig hoeft te tekenen. Als alles goed droog is, moeten er ook nog rib-tapes aangebracht worden. Overigens is vleugel-lozengebanen bij een D.VII aangebracht in de vliegrichting, en zijn hoogte- en rolroeren apart bekleed, en die zijn dan wel weer haaks daarop (dus over de spanwijdte, in de breedte) bekleed. Ook komen er natuurlijk nog rib-tapes op, altijd leuk!

En na het aanbrengen van alle ribtapes en dry-fitten van het geheel, krijg je dit:
Afbeelding
Ribtapes zitten op alle houten vleugelvlakken, d.w.z., rondom, dus ook aan de voor-, achter- en zijkanten van de vleugel, en ze lopen om de rolroeren heen. Bij een de meeste kisten zitten er geen ribtapes op de rolroeren en bij een D.VII of E.V ook niet op de staarvlakken, omdat dit een metalen buizenframe is. Bij toestellen met een houten staartframe (Albatros b.v.) zitten ze er dan weer wel op.

Ik heb nog zo'n D.VII kitje liggen en die wil ik eigenlijk in een uitvoering maken die helemaal met Lozenge bekleed is. Ziet er erg gaaf uit!

Hopelijk helpt dit iets bij mensen die het ook mooi vinden, maar er tegenop zien hier aan te beginnen. Deze kit is pas mijn 2e Lozenge-model, en ik ben ook nog steeds lerende, maar met wat extra tips en trucs van andere plakkers komen we er wel! :)

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 1 bericht ]