Verander lettergrootte
Het is nu di 14. aug 2018, 12:21

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 1 bericht ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [How to] Modder simuleren
BerichtGeplaatst: di 20. sep 2011, 17:28 

In zijn verslag van de Centauro pantserwagen hier heeft Grendel een uitgebreide uitleg gegeven over het namaken van modder in de wielkasten...Om dat nou niet te laten verdwijnen in de stoffige kelders van Plakkers,inc heb ik even copy/paste gedaan.

We pakken het verhaal op, op het moment dat Grendel wat begint aan te modderen... :titter:

"...Eerst de benodigde modderzooi bij elkaar gezocht en klaargezet:

Afbeelding

...en veel meer heb je in eerste instantie niet nodig.
Voor de meesten hier die mijn freubelwerkjes al een poosje volgen zal het wel bekend zijn dat ik geen dure mig-pigmenten en dergelijk koop maar bij voorkeur naar de lokale knutseltoko ga en daar gewoon kant en klare verfpigmenten aanschaf en doorgaans niet meer uitgeef dan zo'n 3,50 per ons pigment...

maar het ging over aanmodderen dus.

zum beginnen eerst de boel flink verzuipen in alcohol.

waarom alcohol?

well, omdat alcohol snel vervliegt en niet invreet op m'n pas gespoten matte lak en daardoor dus een prettig bindmiddel voor de pigmenten is. verzuipen dus:

Afbeelding

vervolgens een hoopje pigmentpoeder op de natte geitjes werpen:

Afbeelding

en vooral niet aan het soppen gaan als het pigment eenmaal op het model ligt; door de capitulaire werkingsactiviteiten zuigen de pigmenten vanzelf de alcohol op (tja, graties drank he..) en raakt het spul vanzelf verzadigd en na een poosje door te gaan met strooien bouw je vanzelf iets als dit op:

Afbeelding

aangezien ik d'r een vrij dikke kleibende van wilde bakken heb ik dit proces een aantal keer over elkaar heen herhaald en na niet zo heel erg lang drogen resulteerde dat uiteindelijk in dit:

Afbeelding

een flinke modderlaag die zelfs zo dik was dat de boel lekker aan het barsten ging!
nou staat dat natuurlijk lekker echt, maar je kunt er natuurlijk op wachten tot je een keer per ongeluk op een ongelukkige manier tegen je model aanstoot en de whole damned mudd will be tumbling down...

tiet veur dat eens wat steviger te gaan doen maken!

wederom de laatjes met huis-, tuin-, en keukenmiddeltjes opengetrokken en uitgekomen bij dit:

Afbeelding

ouderwetse houtlijm, wat afwasmiddel en ouderwets water. Dat pigmentspul blijft natuurlijk vrij poreus en kwetsbaar, ondanks het fixeermiddel om de boel aan elkaar te plakken, dus als je het wilt verstevigen is het zaak om de boel vol te laten lopen met iets stevigers.
een scheutje houtplaksel in de bak, wat water d'r bij en een druppie afwasmiddel (zeep breekt de oppervlaktespanninks van water zodat het water kan worden opgezogen en niet als druppels zal blijven liggen) en vervolgens wederom nogmaals nog een keer gebruik maken van de capitulaire werkingsactiviteiten:

Afbeelding

...waarbij het nu dus echt heel erg van belang is dat je verder niets aanraakt!
ga je nu zelf aan het smeren dan is de kans groot dat je de pigmentstructuren gaat beschadigen en alsnog eindigt met een hopeloze bende (en om te zien hoe kwetsbaar het allemaal is in deze fase: in de wielkas waar de kwast ligt zie je aan de linkerkant van de as een licht vlekje veroorzaakt doordat ik bij het uitademen daar dus een flake pigment wegblies!)

uiteindelijk is het de bedoeling dat de pigmenten volledig verzadigd zijn en als dat eenmaal gelukt is (de lijm moet enigszins op de pigmenten blijven liggen) dan wordt het tijd om de boel te laten aandrogen:

Afbeelding

na verloop van tijd zal de toplaag weer z'n oorspronkelijke kleur beginnen te krijgen en dan kun je beginnen met de volgende verstevigingsstap.
de lijmoplossing die je nog over hebt vul je aan met een verse scheut pure houtlijm en vervolgens ga je nog een keer het hele model rond zoals bij de vorige laag en uiteindelijk....:

Afbeelding

..zie je dat de lijm echt niet meer opgezogen wordt. het is dan vervolgens alleen nog zaak om met een stuk keukenrolpapier de overtollige sopzooi weg te zuigen en het geheel te laten drogen (wat trouwens kan met een fohn op laag vermogen omdat de eerste laag lijm de boel al vrij stevig heeft gemaakt) en uiteindelijk zou het er ongeveer uit moeten zien als dit:

Afbeelding

en tadaaaa...een laag met modderkloet'n op 't gebakkegien.

en misschien ook nog wel leuk ter lehringe ende vermaeck; hoe maak je nou natte plekken in je modderzooi?

well, quite easy eigenlijk wegens dat doe je gewoon met dit:

Afbeelding

bietjen in een bakje, logische plekken opzoeken (doorgaans plekken waar modder zich op zal hopen) en een dun laagje p+ opbrengen:

Afbeelding

da's natuurlijk vrij subtiel en gelukkig kan dat allemaal ook wel wat Grendeliger!

Afbeelding

in 3 stappen (van onder naar boven):
-donkerkleurige poederzooi rond de "natte" plek strooien
-voorzichtig uitborstelen
-losse poeders wegblazen en het achtergebleven poeder intamponeren

dus.
ik denk, ik schrijf het maar efkes.

gauw wieters!
met zoveel drek in de wielkassen kun je het natuurlijk niet maken om met schone bandjes rond te gaan rijden dus met wat poeders eerst de profiellijnen ingestoft:

Afbeelding

...en vervolgens het profiel zich vol laten zuigen met lijmwater. ook hier weer niet soppen maar laten volzuigen:

Afbeelding

en als de boel nog vochtig is even snel met je vinger over het profiel gaan om op die manier na het drogen voornamelijk zandresten in het profiel te hebben en niet op het loopvlak wat contact heeft met de grond:

Afbeelding

zijkantjes van de banden met wat poeder inborstelen...:

Afbeelding

en dat dan 8 keer:

Afbeelding

sja, en me een vunzig landingsgestel moet je natuurlijk wel ervoor zorgen dat de rest ook niet al te schoon is ineens. hier en daar dus wat kleine bultjes pigment gestrooid op de romp:

Afbeelding

en met een erg zachte borstel voorzichtig uitgepoetst:

Afbeelding

...om uiteindelijk met dit te eindigen:

Afbeelding

omdat zo'n centauro nog wel vrij groot is is het vrij lastig om overal een beetje consistent te blijven werken en om ervoor te zorgen dat je heulemaal aan het eind de boel mooi gelijkmatig op kunt leveren kun je met pigmentpoederts dus ook gewoon dit doen:

Afbeelding

een bakje acrylverf op alcoholbasis maken dus :cheesygrin:

voorzichtig wat rondsproeien, tussendoor de boel droogblazen met de verfsproeiert en eventuele toch net wat te dikke plekken weer wat kaler borstelen met een zacht kwast...

...en dames en fietsbellen...

Afbeelding
Afbeelding

volgens mij....

KLAAR IS KLARA!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 1 bericht ]