Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 14 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [Done] Revell 1/72 21cm Mörser 18
BerichtGeplaatst: vr 1. jun 2012, 09:16 

Ik zou dus niet meedoen aan deze groepsbouw; echter, staat er op een dag een grote witte bestelbus voor de deur, waarna de chagrijnige doch enigzins aantrekkelijke postdame in opdracht van onze Forumdictator een pakje uit de Plakkers-shop komt afgeven. Dan heb je niet veel meer te kiezen! :mrgreen:

De Kist... oh nee, het originele lompegranaatschietkanonopmorserlafetteuitdegrotewereldbrandtijd
Dat krijg je dus als je een sjabloontje gebruikt en praktisch nooit zo'n vleugellam ding op meer dan drie wielen bouwt. Het gaat hier dus zoals in de titel aangegeven om de 21cm Mörser 18. Dit was de opvolger van de eveneens 21cm Mörser 16, die nog uit WOI stamde. Deze opvolger werd ontworpen en gebouwd door Krupp. (die eveneens verantwoordelijk waren voor de Mörser 16). Deze zware houwitser had een bereik van ruim 16km, en schoot granaten van ruim 100kg over die afstand. Het ding had nogal wat terugslag, waardoor het naast de normale demping van terugslag bovenop het kanon, het geheel ook nog eens op een apart karretje stond wat ook nog eens extra gedempt werd. Alsof dat dan nog niet genoeg was, stond het ding ook nog eens op 2 platen en werden de wielen omhoog gezet. Tevens werd de voorste plaat, waarop het ding trouwens vrij eenvoudig 360 graden kon draaien, nog eens verankerd met een extra stel tentharingen. Over tenten gesproken, hoe goed dit ding ook was, het was een nogal lomp (ruim 16 ton schietklaar, ruim 22 ton in rijstand compleet) en onhandig apparaat. Het was zo zwaar en (en topzwaar) dat het in twee delen vervoerd moest worden met een aparte "Rohrwagen", waar de loop apart op vervoerd werd. Ook was het niet echt een goedkoop wapen, en duurde het wel even voordat het hele ding schietklaar was en/of weer opgebroken was, waardoor er nogal wat vernietigd werden of intact in handen van Geallieerden vielen.

Voor korte snelle verplaatsingen kon het hele ding door een Sd.Kfz.9 18 tons halftrack (Famo) verplaatst worden, al was deze wel wat overbelast met ruim 22 ton aan de trekhaak. Over grotere afstanden werd het ding aldus gezegd in 2 stukken vervoerd en getrokken door 2 stuks Sd.Kfz 8 12 tons halftracks.

Overigens staat de 17cm Kanone 18 die onze forumdictator in zijn intropost liet zien op hetzelfde onderstel, en had deze een veel groter bereik. De productie van de 21cm versie werd dan ook gestopt in 1942, maar daarna toch weer opgepakt. Naast het vernietigen van vijandige artillerie en stellingen, werd de 21cm ook als kustverdediging gebruikt waarbij het hele ding op een roterende plaat staat, of in een bunker gezet werd.

De kit
Mooi nieuw kitje van Revell uit 2007, met de volgende inhoud:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor 1/72 niet verkeerd, en dit ding bestaat uit 200 stukjes, genoeg voor uren plakplezier!
Wat (ikzelf) wel jammer vind is dat niet beide typen wielen erin zitten, die dichte wielen met gaatjes zijn enkel voor heel laat in de oorlog, terwijl de geperste spaakwielen op 9 van de 10 foto's te zien zijn. Hysterisch correct kun je deze niet in Panzergrijs maken. Wat ook jammer is, is dat wel de grondankers etc erbij zitten, maar 2/3 van de loopplanken langs de zijkant onbreekt. Ik ga de mijne in transportmodus maken, maar wel met de planken naar beneden, zodat je die gekleurde fierljep-stokken nog ziet en ik er wellicht t.z.t. nog eens een Famo bij kan gaan maken? (een 2e Mörser opofferen om de Rohrwagen te maken zou ook nog eens leuk zijn, maar bij gebrek aan een Sdkfz 8 in 1/72 beetje zinloos)

De bouw tot nu toe
Nu heb ik dus als het ware een echte Duitser alvast de oorlogsproductie opgestart en eerder deze week en gisteravond al het één en ander gedaan. Het is hier momenteel een grote klerezooi omdat de keuken, WC en badkamer overhoop liggen, en de komende week(en) is de tijd wat schaarser, dus ik wil dan de weinige gelegenheid die ik dan heb gebruiken voor het spuitwerk.

De bouw gaat an sich goed, al zijn de instructies wel erg vaag. Zo heb ik al bij stap 3 ofzo, waar je de bak maakt waar het kanon in valt, door de onduidelijke instructies de plaat die erop komt te hoog gelijmd, waardoor de loop dus niet meer onder het "poortje" door past -daar kwam ik dus 2 dagen later achter, dus heb ik de onderkant van de loop maar gemodificeerd. Omdat die plaat dan aan de voorkant over de kopse kant valt, en niet er tegenaan, moest ik ook nog een stukje Evergreen er aan frotten om de boel kierloos te krijgen. Verder, behalve de vage instructies, weinig klachten: goede pasvorm en mooie details, als is het soms wel een kunst om die kleine dunne onderdeeltjes in 1 stuk uit de sproetjes te krijgen -gelukkig had ik daar al wel wat ervaring mee met de Roden vliegtuigkitjes.
En ondanks wat mijn foutjes en her en der een snufje plamuur (die plamuur op de rails waar dat bakje op loopt is mijn fout, daar hoort een naad te zitten) waar wat gietaansluitingen niet helemaal netjes door ondergetekende verwijderd zijn, heb je al vrij snel een redelijk complete Mörser staan!

Losse subassemblages:
Afbeelding
En even gedryfit -de loop is hier al pas gemaakt door de onderkant af te schuren en het poortje aan de bovenkant iets uit te vijlen. Jammer!
Afbeelding

Eigenlijk had ik de loop voor het spuiten van de camouflage grotendeels los willen laten (normaliter schuif je de loop er zo in), maar nu loopt dat zo stroef dat ik bang ben dat ik verf beschadig, toch de loop maar vastgeplakt. De rest is (uiteraard) i.v.m. spuiten nog wel in losse onderdelen.
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover maar weer, hopelijk ergens volgende week weer wat tijd om de rest te assembleren. Behalve de wielen moeten er nog veel priegelige details op, en ook de dolly moet nog helemaal gedaan worden.

Later!

Jeroen

Laatst bijgewerkt door jeroen_R90S op za 1. sep 2012, 14:36, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell 1/72 21cm Mörser 18
BerichtGeplaatst: vr 1. jun 2012, 09:38 

Wat goed dat je mee doet! :ok:
Mooie intro heb je geschreven je je topic, je bent de eerst!!

Succes met priegelen!

Eelco

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. jun 2012, 09:43 

Beetje jammer dat je loopt op te scheppen dat het onderstel hetzelfde is, maar jou loop groter...(zo dan hebben we de cliche grap bij kanonnen maar vast gehad)

Dit is wederom een erg mooi 1/72 kitje van Revell! Ik heb vorig jaar tijdens de SS2010 bouw een 1/72 M60 mogen bouwen, en die beviel mij ook op alle fronten zeer goed! En ook dit kitje ziet er weer erg mooi uit!
Succes met de verdere klus aan deze superliftadroppa-gun :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. jun 2012, 10:45 

Mooie kit inderdaad! En interessant om je intro te lezen. Indrukwekkende knalpijp is het :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. jun 2012, 17:15 

Thanks, mannen!

Deze pijp mag dan wel weer groter qua diameter zijn als die van de K18, maar qua lengte en schietbereik wint die K18 het wel van deze M18; die K18 schiet een granaat van 68kg bijna 30km ver, deze M18 schiet een granaat van 122kg bijna 17km ver. Zeer doet het evengoed wel denk ik als dat op je kop landt!

De stukadoor was mooi bezig met voorstrijken en bleek ook modelbouwer te zijn geweest; tussentijds nog wat kunnen plakken aan de M18. Assen en diverse onderdelen aan het chassis zitten er nu ook op, dat moet eerst maar goed drogen want anders zit straks alles scheef en staat ie niet netjes met alle wieltjes op de grond.

Heeft iemand een idee hoe je hier netjes 3-kleuren camouflage in grote vlakken op kan krijgen (dus geen kleine vlekjes)? Ik zet hem pas helemaal op het eind in elkaar, maar hou zouden jullie dit aanpakken? Ik zit er aan te denken het ding eerst helemaal zandkleur te spuiten, het patroon met aquarel-potlood uit te tekenen en dan free-hand in te kleuren met de Infinity. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Pritt-prut lijkt me op zo'n hobbelding niet zo handig? En welke kleuren gebruiken jullie dan als basis? (oplichten etc moet je toch)

Groeten, Panzern00b

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. jun 2012, 17:24 

Het is te zien dat het kitje redelijk recent is, ziet er netjes uit en voor zover ik kan zien heb je hem ook erg strak in elkaar zitten. :ok:

Wat betreft de camo zou ik ook gaan voor jouw methode. Afplakken lijkt me niet handig ivm de onregelmatigheden en de kleine (kwetsbare) onderdelen.
Wat betreft de basiskleuren, ik zou voor het geel Tamiya XF-60 gebruiken. Dat heb ik ook gebruikt voor de Sd.Kfz.7/2 Halftrack. Voor de andere kleuren zou ik het (nog) niet weten, maar ik kan kijken wat Tamiya voor de Halftrack aangeeft als je daar interesse voor hebt. :)

succes verder! :ok:

Danny

Junkers Ju 390C 'Amerika Bomber'

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. jun 2012, 17:52 

ik zou er denk ik voor kiezen om de camobelijning met penseel te doen en vervolgens de vlakken in te vullen met de sproeier. in 1/72 werkt soft edge niet echt wegens dat klopt schaaltechnisch niet echt lekker en zul je dus vrij strakke belijningen moeten hebben.

volgens mij heb ik destijds dat ook op m'n bedford gedaan en ongetwijfeld kun je in dat verslag plaatjes vinden over hoe ik dat precies heb gedaan...

"If you're offended by any word, in any language, it's probably because your parents were unfit to raise a child"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 2. jun 2012, 21:34 

@Danny: bedankt, ik ben echter geen Tamiya gebruiker ;) Die XF60 is natuurlijk wel prima om te nummeren, maar ik zal denk ik toch wel aan de mengkleuren raken, mezelf kennende. Basiskleuren om mee te beginnen (omnummeren) zijn welkom. Ik zal ook wel eens in de verfjesbak zoeken, met wat verweren e.d. steekt dat toch niet zo heel erg nauwkeurig denk ik?

@Grendel: Heb dat topic doorgenomen, dat ziet er goed uit. Ik ga het proberen, anders kan ik hem altijd nog egaal zandgeel spuiten als het niks wordt ;)
Dit is trouwens het schema, nog een hele uitdaging volgens mij!
Afbeelding
(er zitten er 4 in de doos, egaal zandgeel, zandgeel met groene vlekjes, dit schema met grote vlakken, en zandgeel met kleine bruine/groen vlekken)

En vandaag tussen na klusserij net nog even een uurtje aan het plakken geweest, en inmiddels zitten er veel kleine deeltjes nu ook op. De dolly is nogal een uitdaging, maar die dit nu ook grotendeels zo aan het zien netjes in elkaar. Zo staat het ding er nu bij:
Afbeelding
Die ronde plaat ligt er nog los onder (komt nog hoger) en ook het scharnierdeel aan de achterkant zit nog los (komen nog veren aan). Ook de naden van de wielen moet ik nog even schuren uiteraard.
Overigens vind ik hem zo zonder spatborden eigenlijk best stoer! :)

Het leuke van dit soort kitjes vind ik tot nu toe, dat je ook als je een half uurtje hebt er even een paar deeltjes aan kunt gaan plakken. Dat vind ik met vliegtuigen toch altijd wat lastiger, ondanks dat er meestal minder onderdelen aan zitten! :) En lekker weinig decals! :mrgreen:

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Revell 1/72 21cm Mörser 18
BerichtGeplaatst: za 9. jun 2012, 17:39 

Naast het nodeloos spammen van andere topic alhier valt er ook van het Mörser-front nog wat nieuws te melden, al ziet het ding er nog bijna hetzelfde uit. Honderdduizend kleine slingers, lieren, spatborden, cilinders en steunplaatjes en plateaus verder, leuk plakken tussen alle keukenbedrijvigheid door, is het ding nu in aardig spuitklare brokken verdeeld. Enkel nog de voorbanden nogmaals schuren en de achterspatborden erop, en dan lijkt het erop. De treeplanken zitten enkel geklemd, is handiger met spuiten. Enkel de raampjes met onderdelen voor de vuurstand zijn nu nog over, de rest zit er zo goed als allemaal op. Een enkel asje is vervangen door getrokken gietraam, sommige waren te lang en had ik te kort afgesneden (prutser) en andere waren gewoon te kort. Niks onoverkomelijks, verder. De spatborden van de dolly waren nog leuk, overigens bestaat die hele dolly uit ruim 30 losse onderdelen en is het ding ongeveer anderhalf bij één centimeter groot!

Afbeelding

Bijna klaar voor de verfjes :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Revell 1/72 21cm Mörser 18
BerichtGeplaatst: za 14. jul 2012, 22:49 

jeroen_R90S schreef:
Bijna klaar voor de verfjes :)

Sprak hij optimistisch, meer dan een maand geleden! ;)

Er zit veel in de verf, maar geen Mörser! Wel raam-en deurkozijnen, keukendelen en de WC-deur!

Aangezien dat vanmorgen allemaal gedaan was en toch moest drogen, kon ik eindelijk weer wat aan de Mörser doen. Na de meeting bij Gerrit had ik erg zin weer aan het plakken te gaan, en vanavond eindelijk voor het eerst sinds ruim een maand weer wat gelegenheid en zin.
Eingelijk bleven er nog 2 k^tklusjes over: de grote spatborden en de steunen van die ronde plaat waar de grondankers aan komen, en waarover het ding met winkelwagenwieletjes 360° kan draaien. Om maar met de laatste te beginnen; ik ben van de instructies afgeweken. Revell wil dat je eerst alles in elkaar plakt, omdat vervolgens tussen de chassisbalken te frummelen, hopelijk zonder alles af te breken en weer uit model te halen. Zo klein en fragiel! Dus ik heb eerst een paar asjes tussen het chassis geplakt en aan de hand van die basis de rest toegevoegd. Dat ging eigenlijk best goed. Die spatborden was een ander verhaal... ik heb om te beginnen de randen flink dunner gevijld omdat ze wel van Tiger II frontaal pantserplaat gemaakt leken, terwijl het echt toch niet meer als als een stukkie blik om de prut tegen te houden. Daarna volgens de instructies in elkaar gezet, waarbij ik eerst de wielen erop gepritt-prut heb om te zorgen dat ze t.o.v. die ronde dingen goed uitgelijnd zitten -dat is tenslotte je 1e referentie, en dat ze ten opzicht van elkaar dan niet helemaal 100% recht zitten stoort dan niet.

Uiteindelijk met die paar deeltjes de hele avond bezig geweest, maar dan heb je ook wel wat, nog een paar fierljepstokken, wat treeplanken en wat steunplaten zijn nu nog los i.v.m. het spuiten. De wielen en grote delen zijn uiteraard niet gelijmd, alles zit los in elkaar of met kneedgum.
Wegens de verlichting hangt nog niet is het wat lastig foto's maken, maar toch:
Afbeelding
Nog even in een badje om plamuur en bouwstof af te wassen, en dan kan er strakjes toch echt eens gespoten worden! :)

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 14 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende