Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 7 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw boek over modelbouw in aantocht: FROG Penguin...
BerichtGeplaatst: wo 5. okt 2016, 11:32 

Hallo mede-modelbouwers,

Mijn naam is Peter van Lune, uit Zwolle - geboren 1963. Vanaf 1969 ben ik bezig met modelbouw - Airfix, Revell, enz. ik heb ze allemaal gebouwd en de passie is nooit verdwenen. In de jaren 90 heb ik mij toegelegd op het verzamelen van oude doosjes - de FROG Penguin reeks die verscheen tussen 1936 en 1949 - de allereerste reeks plastic modelbouwdozen. Al verzamelend vond ik ook steeds meer en meer informatie over die periode en al schrijvend, na 10 jaar, is dit een boek geworden - ben trots dit nu te kunnen presenteren: rond december/januari zal het verschijnen.
Misschien niet bij iedereen bekend: de aanleiding van het ontstaan van de plastic kits lag in het plan om IMA/FROG's Interceptor, een zeer succesvol vliegend model dat in 1932 verscheen, te verbeteren. De houten propellor raakte vaak beschadigd en in 1936 werd deze vervangen door eentje van cellulose acetate - plastic... Toen een vooruitstrevende uitvinding... De broers Charles en John Wilmot, samen met Joe Mansour, de starters van IMA/FROG, kwamen toen op het idee van dit materiaal een statisch model te maken - de Penguin reeks. De voorloper van de succesformule van Airfix in de jaren 50 en daarna een wereldwijde hobby.

Mijn boek is geschreven met de hulp van Avril Bardoni, dochter van Charles, en Jeremy Manser, zoon van Joe - zij konden met hun herinneringen het verhaal verlevendigen - lees mee over hoe men destijds deze nieuwe modellen ontdekten, daar waar men enkel aan houten modellen was gewend. Lees hoe de Penguin modellen vooruitstrevend waren en hun tijd ver vooruit, hoe ze de hobby hebben beinvloed en waar de latere merken zoals Revell en Airfix hun ideeen vandaan hadden.
Lees ook hoe de tijdsgeest van invloed was op dit speelgoed: de ontwikkelingen tussen 1936 en 1940 waren van grote invloed op de modellen - iedere advertentie die ik kon vinden is in het boek opgenomen en vertelt het verhaal van een land dat in oorlog geraakt.
Een apart hoofdstuk heb ik gewijd aan de taak die IMA kreeg tussen 1940-45 om oorlogsmateriaal te fabriceren: van munitie tot Stenguns, maar IMA's grootste bijdrage leverden ze in het ontwerpen en bouwen van diverse zweefmodellen en -vliegtuigen. Maar ook diverse anderen boeiende onderwerpen, zoals een 3D diorama van de stranden in Normandie, als voorbereiding op de landing in 1944.

In eigen beheer uitgegeven, dus ik had alle vrijheid om de inhoud te bepalen - prachtige foto's en herinneringen van modelbouwers die nu 80 jaar of ouder zijn - leer over de geschiedenis van de modelbouw, hoe het allemaal is begonnen, terwijl de verf of de lijm op je model staat te drogen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw boek over modelbouw in aantocht: FROG Penguin...
BerichtGeplaatst: do 6. okt 2016, 01:00 

Niet negatief hoor en leuk dat je een boek uitgeeft, echter.... ben ik eigenlijk meer geïnteresseerd in de modellen die je wellicht hebt gebouwd. Wellicht kunnen we daar ook een bloemlezing over zien / krijgen.

Betreffende dat boek, ik neem aan dat je ze niet gratis weg gaat geven. Wat gaat de kostprijs worden?

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 6. okt 2016, 13:07 

Beste Peter,

Dat klinkt interessant. Ik was al eens op je website geweest en vind die oude Frog Penguin kitjes een heel fraai stukje geschiedenis.

Ik zag op een andere website ook al een bericht van jou over je boek, met daarbij een afbeelding van een pagina. Dat zag er al heel mooi uit, dus dat belooft wat.
Je schrijft: In eigen beheer uitgegeven, dus ik had alle vrijheid om de inhoud te bepalen . Dat kan een voordeel zijn, maar ook een valkuil. Let je wel op dat het goed leesbaar blijft? Een goede eindredactie is essentieel voor de kwaliteit van dit soort mooie boeken. Uitgevers zijn namelijk niet voor niets heel kritisch!

Een paar vragen:
Wanneer verschijnt het en komt er dan opnieuw een bericht?
In welke taal wordt het uitgegeven? (Engels neem ik aan)
Wat wordt de verkoopprijs?
Waar is het straks verkrijgbaar?
Kun je een soort preview bieden: inhoudsopgave en een paar voorbeeldpagina's?

Groet, Huib (die wel geïnteresseerd is)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 7. apr 2017, 10:19 

Tsjopper Bob schreef:
Niet negatief hoor en leuk dat je een boek uitgeeft, echter.... ben ik eigenlijk meer geïnteresseerd in de modellen die je wellicht hebt gebouwd. Wellicht kunnen we daar ook een bloemlezing over zien / krijgen.

Betreffende dat boek, ik neem aan dat je ze niet gratis weg gaat geven. Wat gaat de kostprijs worden?

René

Hallo René - zie topic hier boven, boek is net uit ;-).
Prijs is €.30,- - daar krijg je 256 blz. voor met meer dan 400 afbeeldingen in een 900gram wegend A4 waar 10 jaar aan gewerkt is - waar voor je geld lijkt me ;-).
Prima leesvoer terwijl je moet wachten terwijl de lijm of verf a h drogen is...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 7. apr 2017, 10:28 

Huib schreef:
Beste Peter,

Dat klinkt interessant. Ik was al eens op je website geweest en vind die oude Frog Penguin kitjes een heel fraai stukje geschiedenis.

Ik zag op een andere website ook al een bericht van jou over je boek, met daarbij een afbeelding van een pagina. Dat zag er al heel mooi uit, dus dat belooft wat.
Je schrijft: In eigen beheer uitgegeven, dus ik had alle vrijheid om de inhoud te bepalen . Dat kan een voordeel zijn, maar ook een valkuil. Let je wel op dat het goed leesbaar blijft? Een goede eindredactie is essentieel voor de kwaliteit van dit soort mooie boeken. Uitgevers zijn namelijk niet voor niets heel kritisch!

Een paar vragen:
Wanneer verschijnt het en komt er dan opnieuw een bericht?
In welke taal wordt het uitgegeven? (Engels neem ik aan)
Wat wordt de verkoopprijs?
Waar is het straks verkrijgbaar?
Kun je een soort preview bieden: inhoudsopgave en een paar voorbeeldpagina's?

Groet, Huib (die wel geïnteresseerd is)

Zie ook bericht boven... De keuze in eigen beheer heeft meerdere redenen, maar vrijheid van inhoud is zeker een belangrijke. Daarnaast kijken uitgeverijen op een andere manier naar een boek dat zeker wel gericht is op een niche in de markt. Het is in het engels geschreven en door meerderen geredigeerd, dus het eindresultaat is gewoon goed en goed leesbaar. Dat laatste was voor mij zeer belangrijk - geen koel en statistisch boek, maar het zit boordevol met zowel feiten (kan dus als encyclopedie gebruikt worden), herinneringen (diverse modelbouwers die nu in de 80 of 90 zijn vertellen hoe het was hoe zij de Penguin kitjes ontdekten toen ze jochie waren, in de jaren 30 en 40), ook herinneringen van de Avril Bardoni (dochter van Charles Wilmot) en Jeremy Manser (zoon van Joe Mansour - 2 van de 3 stichters van FROG) met familiefoto's uit hun archief, aanvullingen door Richard Lines (schrijver van HET boek over FROG uit 1989 - nu 89 jaar oud) in een jarenlange correspondentie, advertenties uit deze periode, een introductie op de geschiedenis van de plastic modelbouw en hoe de eerste voorzichtige Penguin-stappen van invloed waren op merken als Airfix, Revell, enz., boxart en de invloed op kopers, de relatie tussen de Penguins en de periode waarin ze verschenen: de 2e Wereldoorlog, hoe het IMA / FROG in deze oorlog verging en hun activiteiten, en nog veel meer... Een schat aan informatie - een review verschijnt binnenkort bij de IPMS in Engeland zowel als Nederland.

Voorbeeldpagina's en andere informatie vind je op mijn website www.frogpenguin.com...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 7. apr 2017, 22:47 

Peter van Lune schreef:
Prijs is €.30,- - daar krijg je 256 blz. voor met meer dan 400 afbeeldingen in een 900gram wegend A4 waar 10 jaar aan gewerkt is - waar voor je geld lijkt me ;-). Prima leesvoer terwijl je moet wachten terwijl de lijm of verf a h drogen is...

Niks mis mee inderdaad. Niet dat ik het boek wil kopen, maar waar is het te bestellen?

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11. apr 2017, 14:54 

Hallo René,

Op mijn website: www.frogpenguin.com ;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 7 berichten ]