Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 8   [ 80 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Academy 1/72 Bf109G-6 "III/JG1"
BerichtGeplaatst: zo 24. feb 2013, 12:03 

Het idee van Joost en Arjen om voor Hurdegaryp een leuke collectie Leeuwarden kisten bij elkaar te sprokkelen kon ik als regelmatige Hurdegarypganger natuurlijk niet voorbij laten gaan.
Nu is dit wellicht wat voorbarig, maar m'n Super Hornet is eigenlijk klaar, ik heb de mallen gemaakt voor de staander, maar moet enkel nog de voetjes maken.

Dus alvast een start gemaakt met de Leeuwarden-kist, of het nou doorgaat al met al qua deelnemers of niet, ik ga d'r gewoon voor. Als ik het goed begrepen heb wordt hier niet echt een officiële GB van gemaakt, dus plemp ik 'm gewoon alvast hier maar ff neer. Niet goed? Geen geld terug! :mrgreen:

De kist
Het lijdend voorwerp van deze sessie styreenmishandeling is de Academy Bf109G-14. Maarreh, in je onderwerk staat toch G-6? Scherp, scherp... koffie net op, zeker? De G-14 was een (voor zover ik dat kan beoordelen, grotendeels vergeefse) poging de productie van al die soorten Bf109Gs enigzins te standaardiseren. Het idee was deze dingen met een grotere (houten) staart uit te rusten, en met de zogenaamde "Erla" cockpitkap, die veel minder frames had en betere zichtbaarheid bood. Tot zover de theorie. Ware het niet, dat ook de bestaande G-6 produktie aangepast werd, en er aldus een wirwar van G-6s met of zonder Erla kap en grote staart ontstond, en met de G-14 vice-versa. Het is in sommige gevallen schier onmogelijk te bepalen of een kist nou een G-6 of een G-14 is. De Duitsche Grundlichheid laat het hier dan toch even afweten...
In mijn geval ga ik de kist van Friedlich Eberle maken:
Afbeelding
(plaatje ergens van internet, weet niet meer waar...)
Hauptmann Eberle was een aas die ingedeeld was bij III/JG1, in 1943 gestationeerd op Leeuwarden en uitgerust met de Bf109G-6. Hpm. Eberle had op het moment dat hij gedood werd 17 overwinningen behaald. De kist die hierboven afgebeeld staat werd later aangepast, hierbij verdwenen de chevrons en kwam hier in de plaatst een witte 20. Ook kreeg de kist een rode rompband achter het kruis, en verscheen de gevleugelde "1" op de neus, het embleem van JG1.
Dat schema vind ik eigenlijk mooier, maar ja, toen was deze eenheid al verhuisd naar het oosten en vlak over de grens in Duitsland gestationeerd.

De kit
Ik heb deze kit ergens vorig jaar ofzo overgenomen in een stapel kits van Dan-man en toen ik dat zo eens aan het inspecteren was, was ik eigenlijk best verrast. Aardige cockpit, fijne paneellijntjes, al met al niet verkeerd voor een kitje wat los niet de wereld kost. Academy kennende zal d'r vast wel weer het een en ander aan mankeren, maar ach, dat boeit me niet zo, want die Bf109 vind ik eigenlijk toch maar een lilluk ding, maar ja, er stonden voor zover ik kon achterhalen nou eenmaal geen Fw190s op Leeuwarden, dus het moet maar dan. Er zal dus wat verzaagd moeten worden, want de Academy G-14 is een G-14 zoals die bedoeld was, dus met de Erla kap en hoge staart.
Ik heb mede voor Eberle's kist gekozen omdat deze door Erla gebouwd is en dus al die frameloze kap heeft die in mijn kit zit, en de staart wilde ik transplanteren van een gesloopte ICM Bf109E-7. Dat bleek echter niet meer te hoeven... (Eelco, nog bedankt voor je antwoord in de referentie-hoek!)

De bouw tot op het heden
Sja, het zal ook niet een zo zijn... hak, zaag breek! :mrgreen:
Enigzins verbaast legde ik de staart naast die van een Italeri Bf109F-4 die ik ook nog bleek te hebben:
Afbeelding
Dieisdushillegaarniethogerniet! Knoeiers... maar in mijn geval een voordeel, want hak-hak het roer eraf, als de boel in elkaar zit de bovenkant afsnijden en vijlen, en het Italeri roer ertegenaan.
Wat overigens wel opvalt is het verschil in hoogte waar de staartstukken met hoogteroeren komen.

Wat ook opvalt, is de vorm van die dingen t.o.v. de Italeri exemplaren:
Afbeelding
Ik weet nog niet of ik die Italeri exemplaren erop zet of die van Academy aanpas...

En nu we toch aan het hakken waren, gelijk de flaps en de flappen van de radiatoren maar losgehakt, want dat is één van dingen die ik altijd wel mooi vind bij zo'n Bf109.
Afbeelding
Gelijk de boel maar geplakkerd en nog dingen van het interieur geassembleerd nu de lijmpot toch open stond.

Afbeelding
Tot slot nog de roeren eraf gesneden en alvast de losse staarten aan de romphelfen geplakt. Een dryfit liet zien dat als je eerst beide helfen allebei aan elkaar zet, en dan de complete staart aan de romp zit het boeltje net-niet lekker past. Gaat zo wat beter. Even schuurtje erlangs en klaar denk ik. Een dryfit met de vleugels laat zien dat dit kitje erg goed past tot op heden.

Later!

Jeroen

Laatst bijgewerkt door jeroen_R90S op za 28. sep 2013, 20:07, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Academy 1/72 Bf109G-6 "III/JG1"
BerichtGeplaatst: zo 24. feb 2013, 15:31 

Een Bf'je als obesitas therapie, dat heb jij toch niet nodig jeroen.
Goed dat je bezig gaat met een vreemde groepsbouw in de bijt. Ik zal onze opper G even vragen of hij toch nog een apart hoekje aan wil maken om zodoende een beetje overzichtelijkheid te verkrijgen in het Hurdegaryp onderwerp.
Ben zelf ook al wat bij elkander aan het zoeken voor dat onderwerp.

Qua geschiedkundigheid heb ik geen eens zin om jou werk te controchecken.. Dat zit bij jou vaak wel goed.

succes met deze kitbash.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24. feb 2013, 17:00 

Dat rechte roer kan best wel eens kloppen hoor.
Als het tenminste een BF 109 G6 AS is.
Scrol even naar beneden als je op de link ben.

http://luftwaffeprofile.blogspot.nl/p/j ... files.html

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24. feb 2013, 18:17 

@Arjen: Ik vind zo'n Bf109 zo'n lelijk ding dat ik er gelijk het mes en de zaag inzet om uiteindelijk met Marijke Helwegen straks in Hurdegaryp te komen -die is tenslotte ook al 1000 jaar oud en had dus gemakkelijk ook op Lwd gebaseerd kunnen worden :titter:
Ik wacht het wel even af. Ik heb vanmiddag de cockpit en wielstukjes etc gespoten. Ik heb eigenlijk expres een eenvoudig kitje gekozen zodat ik in elk geval voor eind oktober klaar ben :twisted:

@Verbeek: Als je bij die profielen kijkt zie je dat "mijn" G-6 er ook tussen staat. Dat rechte roer hoort inderdaad bij sommige modellen (zoals de AS) maar ook weer niet allemaal, lekker verwarrend. In elk geval hoort bij het hogere roer ook de staart zelf hoger te zijn, duidelijk zichtbaar op die tekeningen, maar bij Academy is zoals je op mijn foto's kunt zien alleen de vorm gelijk aan de hoge staart, maar de eigenlijke hoogte niet! (m.a.w. ik doe weer eens te moelijk, want ik had ook het roer kunnen laten zitten en de andere lijn erin kunnen scriben en de rest vullen...)

Algemeen: heeft er iemand misschien nog zo'n swastikaatje liggen van een 1/72 Bf109? Ik heb alleen maar Ju88, He177 en Fw190 exemplaren en die zijn allemaal groter.
{edit: of doen we die maar liever niet op zo'n display ivm mogelijke nare herinnerningen aan de bezetting?}

Ook dacht ik nog dat ik van die chevrons had, maar niet dus. Als iemand die ook heeft houd ik me aanbevolen, anders moet ik zelf maar ff met laser papier en m'n laserprinter gaan experimenteren.

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24. feb 2013, 19:36 

Was die vriendin van Starfighter hier niet met Marijke Helwegen bezig?? Die was zo'n paard aan het knutselen toch?? :titter:
Ik ben gelukkig niet de enige die dit zo'n lillik ding vind en die er toch eentje in zn kast heeft staan.

De swastika's zouden voor mij geen issue zijn. Die moeten er op. Dat is wel zo histerisch correct en ik ben van mening dat we dat verhaal inmiddels wel een beetje los van elkaar kunnen zien.
Wat niet wegneemt dat ik dat verhaal van Revell wel snap dat ze de kruuz'n er uit halen voor de (duitse) markt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24. feb 2013, 22:23 

Bleek toevallig in de rommelmap met losse restantjes decals nog een tweetal swastikaatjes te hebben, geregeld dus! :)

En speciaal voor Arjen :titter: het bewijsmateriaal dat III/JG1 een van Mei tot September in Leeuwarden gestationeerd was:

Citaat:
Die III. Gruppe des Jagdgeschwaders 1 lag zu Jahresbeginn verstreut in Dänemark und Südnorwegen. Ausgerüstet war die Gruppe mit der Focke-Wulf Fw 190 A-4. Am 1. April 1943 wurde die III. Gruppe des Jagdgeschwaders 1 zur I. Gruppe des Jagdgeschwaders 11 umbenannt und schied aus dem Geschwaderrahmen aus.
Am gleichen Tag wurde die III. Gruppe des Geschwaders in Deelen neu aufgestellt. Hierzu stellten die 4., 8. und 11. Staffel Personal für die Neuaufstellung ab, hinzu kam Personal von den Flugzeugführerschulen. Die Einsatzbereitschaft der neuen Gruppe war bis zum 20. Mai 1943 herzustellen, was jedoch erst bis zum 10. Juni 1943 gelang. Ausgerüstet wurde die Gruppe mit der Messerschmitt Bf 109 G-6. Im Mai 1943 verlegte die Gruppe nach Leeuwarden. Im September verlegte die Gruppe nach Eelde, im November 1943 nach Volkel. Insgesamt hatte die Gruppe im Jahr 1943 49 Abschüsse erzielt. Gleichzeitig verlor sie 37 Gefallene und Vermißte, davon 28 durch Feindeinwirkung. Außerdem verlor die Gruppe 76 Maschinen, davon 53 durch Feindeinwirkung. Bei einem Soll-Bestand von 40 Maschinen hatte die Gruppe somit fast ihre zweifache Flugzeugausrüstung verloren.

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... /JG1-R.htm

:mrgreen:

En nu maar weer bouwen ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24. feb 2013, 22:28 

En ik maar denken dat je die Orion weer eens op zou pakken! ;)
Ook niet mijn favoriete kist, maar ook hier wel op voorraad, wegens ooit nog eens een bouwen met Russische ster.
Toppie dat je er zoveel werk en research in steekt.

Dave

Einstein

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24. feb 2013, 22:30 

Die Orion was inderdaad wel de bedoeling :titter: Maar ja, als regelmatige Hurdegaryp-bezoeker is het wel leuk om hier aan mee te doen... Op de achtergrond trouwens evengoed met de Orion bezig, maar weinig update-waardigs! :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25. feb 2013, 09:16 

Mocht je nog om swastika's verlegen zitten omdat die uit rommel map niet goed zijn of niet de goede maat hebben, dan drop je maar een PB-tje. Ik heb wel zo'n 1/72 sheet met die dingen in 1/72 en in die schaal heb ik ze voor eenmotorige jagers toch waarschijnlijk niet nodig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25. feb 2013, 10:43 

jeroen_R90S schreef:
Algemeen: heeft er iemand misschien nog zo'n swastikaatje liggen van een 1/72 Bf109? Ik heb alleen maar Ju88, He177 en Fw190 exemplaren en die zijn allemaal groter.
{edit: of doen we die maar liever niet op zo'n display ivm mogelijke nare herinnerningen aan de bezetting?}

Ik vind het heel netjes dat je daaraan denkt en net als Arjen ben ik van mening dat je historisch correct zou moeten mogen bouwen. Er hoeven niet direct conclusies verbonden te worden aan het gebruik van 'n swastika op 'n bouwmodel, echter zou je wellicht wat oudere mensen er mee kunnen kwetsen.

Wat ik zelf zou doen is voor de zekerheid 'n soort hoesje maken o.i.d. Mocht nu tijdens de dag blijken dat er veel weerstand is of dat de organisatie berichten krijgt over het tentoonstellen van 'n swastika, dan is het 'n kleine moeite om daar even rekening mee te houden en het hoesje over de swastika te schuiven. Het is per slot van rekening de bedoeling dat het toegankelijk is voor de mensen en die moeten 'n leuke dag hebben; niet alleen qua hobby modelbouw, maar ook vanwege het specifieke onderwerp. Ik zou er dus zelf voor zorgen dat ik voorbereid zou zijn om de eventueel oudgedienden, veteranen, verzetsstrijders of wie dan ook tegemoet te kunnen komen, mochten er bezwaren rijzen.

Gr. Peet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 8   [ 80 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende