Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 15   [ 142 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Intro "Alles wat op Leeuwarden stond"
BerichtGeplaatst: di 5. maart 2013, 18:52 

Een samenscholing voor 02-11-2013.

Ieder jaar proberen Tsjopper bob en ik een evenement te organiseren in het Friesche Hurdegaryp. Zo’n 10 kilometer onder de aanvliegroute van EHLW (wat staat voor vliegbasis leeuwarden. Afkorting voor is Europe Holland LeeuWarden)
Dit heeft menigeen is de noordelijke regio toch warm gemaakt voor wat er ooit op ‘onze’ vliegbasis gebeurd is. Net als dat het, vooral ten tijde van de koude oorlog, veel militairen heeft aangetrokken. Defensie kon deze mensen niet allemaal op de basis huisvesten en zodoende werden er in de dorpen rondom letterlijk woningen uit de grond getrokken om haar personeel kwijt te kunnen. Ik, inmiddels 36 jaren jong, kan me nog herinneren dat er, toen ik een klein darka’tje was, regelmatig een donkerblauwe bus door Hurdegaryp reed om het personeel te halen en weer thuis te brengen.
Dat personeel, inmiddels gepensioneerd, heeft net als wij de liefde voor de luchtvaart en waarschijnlijk meerdere militaire onderdelen niet verloren. Ik merkte dit in onze vorige modelbouwdag editie’s. Er kwamen mooit wat mensen binnen die verhalen ophaalden over hoe het vroeger was. De mannen waren nog van steen, de heineken kratjes geel en de start-landingsbaan was nog van hout.

Toen onlangs Rene iets opperde over: Moeten we ook een thema tafel neerzetten, kwam Joost volgens mij met het idee om Leeuwarden te bebouwen. Vergeef me wie allemaal de credits krijgt, is ook allemaal niet zo belangrijk.
Wat valt er dan te bouwen betreffende EHLW.. nou, op zich best wel wat. Toegegeven.. voornamelijk vliegdingen.. Maar, Leeuwarden is ooit gebruikt als vliegveld lijndiensten tussen Friesland en Schiphol, zodoende kan de Lockheed L-10 electra gebouwd worden. Ten tijde van de oorlog hebben er nog Duitsers gezeten die met een aantal kisten (FW190, BF-109 en BF-110) het vliegveld gebruikt hebben en die de landingsbanen voor ons verhard hebben. Puin van het gebombardeerde Rotterdam is hierheen gebracht om de landingsbanen te versterken.

Zoals besproken is de deelname van wat er wel en niet gebouwd kan worden enigszins vrij aan de bouwer. Laten we een kleine regel aanhouden dat we kunnen bouwen wat er op leeuwarden gestationeerd is geweest, welke met enigszins acceptabele argumenten onderbouwd kan worden. Uiteraard is het mooi wanneer we straks in november de oudere bezoeker middels een mooi verhaal over een type vliegtuig kunnen interesseren. Maar uiteindelijk moet het voor de oud-personeelsleden van de vliegbasis mooie herinneringen oproepen. Een starfighter of hawker hunter zal het altijd goed doen, maar denk ook aan ondersteuning. Wat ook interessant is, is iets bouwen wat bijvoorbeeld gebeurd is op Leeuwarden. Ongelukjes, crashes, near misses, low fly by's noem maar op.

Het is wenselijk dat we in november een mooie Leeuwarder tafel neer kunnen zetten. Flink wat modellen, al dan niet in deze gb gemaakt. Wel gemaakt zou het verhaal hier en daar mooier maken. In aanbouw zijnde modellen mogen uiteraard meegenomen worden.
Eind-pijldatum zal de vrijdags voor het evenement worden. Begin vanaf nu. In aanbouw zijnde modellen kunnen gerust meedoen. Zet wel even een link naar een bouwverslag in je openingstopic zodat we even in kunnen lezen.

Laten we het niet te moeilijk maken, maar wel relevant. Een F-16 van Volkel zou hier niet echt thuis passen If you know what I bedoel.

Deelnemers vooralsnog:

Jeroen; BF109 1:72
Tsjopper Bob; AlouetteIII 1:72
Darka; 1:48 F-16a J-248
Joost; AlouetteII 1:32
Drammie; 1:32 Hunter
Creeping Death; 1:72 starfighter squadron in z'n eentje
Gerald; Hunter of Viper
MrvdH; 1:72 Bell AB-412 Tweety
Militairtje; F-16
Niels; Hunter Mk4
MarChant; BF109
Grendel ??
Wiri; thunderstreak :ok:
Starfighter, 1:48 F-16b J-066
Bjorn, 1:144 Hunter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Intro "Alles wat op Leeuwarden stond"
BerichtGeplaatst: di 5. maart 2013, 19:00 

Mogen [ON-HOLD] projecten van zeg 1.5 jaar oud ook meedoen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 5. maart 2013, 19:01 

darka schreef:
Een starfighter of hawker hunter zal het altijd goed doen

En daar was ik dus reeds mee begonnen: de Revell 1/32 Hawker Hunter N-286 van het 324e squadron welke van 1959 tot 1964 in Leeuwarden was gestationeerd :titter:

Was er alleen nog niet over uit of ik hem in een bouwverslag wilde gooien... voorkeur iemand ?

Leuk intro Darka en ik weet zeker dat deze dag met 'n klein beetje publiciteit in de omgeving uitgroeit tot 'n enorm geslaagd evenement. Ik weet dat ik nooit (na vandaag de status: zelden) iets afbouw, maar ik ga m'n strontstinkende best voor jullie doen :ok:

Gr. Drammie (die dus meedoet)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 5. maart 2013, 19:07 

militairtje schreef:
Mogen [ON-HOLD] projecten van zeg 1.5 jaar oud ook meedoen?

Geen probleem.. Helemaal wanneer je ook besluit langs te komen. Ik had zoiets van Rene begrepen.

@Drammie.. Je mag graag een Huntert bouwen, maar van 324??? Welk squadron is dat geweest..
Uiteraard moet er een bouwverslag van komen. :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 5. maart 2013, 19:20 

@ Arjen: vrij onbekend squadron dat ook niet zo heel erg lang bestaan heeft (1956-1964 ?), vrij dubieuze ontstaansgeschiedenis en veel leuke anekdotes, maar dat maakt het verhaaltje juist zo leuk straks ;)

Zit jij even mijn intro te verzieken hahaha ;)

Mét bouwverslag dus :behave:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 5. maart 2013, 19:37 

Ik heb een HE-111 en een BF-110 in de aanbieding, waarbij ik de BF-110 prefereer, aangezien ik de 111 in wintercamo wil bouwen.
Maakt het nog uit m.b.t. het nummer van het toestel? Aangezien mijn kennis m.b.t. de gelegerde toestellen nogal minimaal is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 5. maart 2013, 22:27 

Ik zou zeggen van niet. Wellicht dat de heren geschiedschrijvers daar wat meer in zitten (Jeroen, Jelmer, Niels of wikibjorn..)

Als het een kist is van een geschwader wat op leeuwarden was, vind ik het verder prima.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 5. maart 2013, 22:41 

Jelmer zit nogal in de BF-110tjes toch?
Misschien dat die er zijn licht op zou willen schijnen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 6. maart 2013, 01:18 

Ik zie dat ik in het lijstje sta met een Alouette III. Haal het vraagteken er maar achter weg. Mooie reden om deze prachtige kist eens te bouwen. Ik kan kiezen tussen de standaard uitvoering of een SAR. Leuk.

Zoals eerder al aangegeven, dit zal een 'groepsbouw' zijn - correct me if i'm wrong Arjen - zonder begin en zonder eind ???

* Heb je al wat klaar wat op EHLW stond/staat --> kan je dat mooi menemen.
* Ben je al begonnen met iets wat op Leeuwarden stond/staat --> kun je daar mooi aan verder bouwen.
* Moet je nog iets maken --> kun je daar binnenkort aan beginnen.
* Denk je dat je het niet opredt om je model af te hebben op 2 november --> geen probleem, ook modellen in aanbouw zijn de moeite waard om te laten zien, het gaat erom dat we de modelbouw promoten.

Binnenkort gaan Jelle en ik iets doen met modelbouw op de basisschool. Ik loop nu met wat ideetjes rond om die jeugd er ook op een of andere manier bij te betrekken. Dan moeten hun ouders en wellicht een pake of beppe (voor de niet Friezen, opa en oma) ook wel mee om hun werk/kunsten te bekijken, en hebben wij weer meer publiek.

Ik heb begrepen dat Arjen een mooi boek heeft over Leeuwarden, dus stel lastige vragen maar aan hem :mrgreen: :mrgreen:

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 6. maart 2013, 10:42 

Arjen kun je mij naam er ook bijzetten, ga een Hunter of F-16 bouwen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 15   [ 142 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende