Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 13   [ 130 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [KLAAR] Heller 1:72 Alouette III, SAR H-81 + AM
BerichtGeplaatst: wo 14. aug 2013, 23:30 

Bij de MLD groepsbouw op Brouwers, heb ik pas mijn eerste Nederlandse helikopter gebouwd, de S-51 'Jezebel'. Dit was de eerste SAR-heli in Nederland. Al gauw kwamen ze er achter dat deze heli wat beperkingen had op het SAR-gebied, je kon niet zo veel drenkelingen in één keer meenemen. Dat is met de huidige NH-90 toch wel anders.

Ook de KLu had behoefte aan een reddingshelikopter. Vanwege de militaire oefenterreinen op Vlieland en Terschelling, moest er een SAR-heli paraat staan (op Leeuwarden en Vlieland/Terschelling) om vliegers in moeilijkheden uit zee te vissen. Na de Hiller H-23 Raven en de Alouette II, verscheen de Alouette III op het toneel. Er waren er 5: de H-08, de H-20, de H-67 (heeft tijdelijk met drijvers gevlogen), de H-75 en de H-81. In 1994 is de Alouette III vervangen door de AB412SP 'Tweety' welke op haar beurt weer vervangen wordt door de NH90.

Even een stukje van Wiki:
Citaat:
Search and Rescue[bewerken]Vijf van de 77 Alouettes waren eigendom van de Koninklijke Luchtmacht. Ze vervingen de gedateerde Alouette II's die vanaf 1959 waren gebruikt voor Search and Rescue (SAR)-taken. Deze SAR-Alouette III's kregen opblaasbare drijvers onder de skids en aan de romp en een lier om drenkelingen uit zee te takelen. De groene beschildering werd aangevuld met een reflecterende signaalkleur op de neus, de achterzijde van de romp en de verticale staartvlakken en de letters 'RESCUE' in witte letters.

De SAR helikopters opereerden vanaf de Vliegbasis Leeuwarden en Terschelling, waar ze klaarstonden om eventueel in zee gestorte vliegers op te vissen. Dit gebeurde door de jaren heen geregeld omdat Terschelling vroeger het luchtmacht oefenterrein Jackpot Range (Noordsvaarder) lag en op Vlieland de Cornfield Range (Vliehors). Ook bevinden zich boven de Noordzee, noordelijk van de Waddeneilanden, de Temporay Reserved Airspaces (TRA’s) waar luchtgevechten tussen NATO gevechtsvliegtuigen worden getraind. Bij militair vliegverkeer was een SAR-Alouette vaak continu in de lucht.

SAR Alouettes werden regelmatig gebruikt om patiënten van de Waddeneilanden snel naar een ziekenhuis op het vasteland te transporteren. De SAR-Alouettes waren voorzien van een marifoon, waarmee radiocontact kon worden gemaakt met schepen. In de strenge winter van 1997 verzorgden SAR-Alouette III's en andere Alouettes III's van Vliegbasis Soesterberg het (personen)vervoer van en naar de Waddeneilanden, omdat door zware ijsgang op de Waddenzee er geen scheepvaart meer mogelijk was.

Het hele artikel: http://nl.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9rospatiale_Alouette_III
Wat info van Defensie: http://www.defensie.nl/luchtmacht/materieel_luchtmacht/vliegtuigen_en_helikopters/helikopters/alouette_iii

Genoeg over de geschiedenis, op naar onze hobby.

Als basis ga ik een Heller-kit gebruiken. Ik heb daarvoor 3 verschillende dozen. Van de boveste heb ik één doos, van de middelste heb ik er 2 en van de onderste heb ik er 3. Ik ga de middelste gebruiken. Omdat deze wit is en mijn plamuur ook wit is. Omdat ik de bovenste an-sich wel mooi vind, wil ik die eens RUDD bouwen. De onderste is rood, prima geschikt dus voor een Grasshopper (rood-wit-blauw).
Afbeelding
Afbeelding

Om hem om te bouwen naar een SAR-uitvoering, heb ik het AM-setje van Whirlybits (zonder decals).
Afbeelding

Ondertussen is er ook zo'n setje met decals, een must-have, omdat er ooit een setje decals van Max-Decals is uitgebracht, welke niet meer leverbaar is, maar laat ik nu maar mooi zo'n setje hebben. Ik overweeg om het decal-vel te laten kopieren bij een goeie drukker in de buurt. Want naast de SAR-versie, kan ook de gewone versie en een Grasshopper-versie worden gemaakt.
Afbeelding

Deze AM heb ik ook, of ik het nodig heb? Ik denk het niet, maar in ieder geval aanwezig.
Afbeelding

Tja, als het klaar is, zou het er ongeveer zo uit moeten zien, foto van internet geplukt.
Afbeelding

Ik heb ooit eens een walkaround geschoten van de H-20 in het MLM. Die ga ik mooi flink raadplegen voor deze built.

Dry-fit van het achterste deel van de romp/staartboom, leert dat dit een erg kromme kist is. Met flink wat lijm en knijpkracht, moet dat geen probleem zijn en anders kijk ik even in beide andere doosjes die ik nog heb. Hieronder even een plaatje van de sprues. Als je goed kijkt is de staartrotor beschadigd. Het afgebroken blad zat los in de doos. Dat is er inmiddels weer aangelijmd, kan dat mooi even drogen.
Afbeelding

Viel me op dat er 2 verschillende motoren in de kit zitten.
Afbeelding

Een foto van de resin onderdelen. Resin is eenvoudig te bewerken, verstandig is om de stofdeeltjes bij het zagen/schuren niet in te ademen.
Afbeelding

Inmiddels zitten beide romphelften tegen elkaar aan. Volgens de bouwbeschrijving moet ik de motor op een 'dekseltje' lijmen en deze in de romp lijmen. Een dry-fit leerde dat hier wat passingsproblemen waren. Dus heb ik maar besloten om het 'dekseltje' er zonder motor in te lijmen. Die motor kan later probleemloos op het dekseltje gemonteerd worden. Bovendien kan ik nu veel beter het 'dekseltje' passend maken met de romp. Van achter kon je zo langs het dekseltje naar binnen kijken, dus dat heb ik maar gedicht met plastic strip. Van binnenuit wordt het aan het zicht onttrokken door de (resin) achterwand van de cockpit. De naden aan de buitenkant zijn opgevuld met dunne stukjes styreen en heel veel lijm. Als dat goed droog is, ga ik het overtollige plastic wegsnijden, schuren, plamuren en hoop ik dat het mooi vlak wordt.

Op de foto's een dry-fit met de resin cockpit (vloer en achterwand) en met de grote glazen koepel. Een kritisch oog ziet nog wat naden tussen clear-parts en het witte plastic en het resin. Bovendien vind ik de staartboom (bovenaanzicht) ietwat krom. Resin is in heet water eenvoudig te vervormen, ik denk dat een gelijmd buisprofiel van plastic wat lastiger wordt.

Afbeelding

Staartboom staat ietsje krom....
Afbeelding

Afbeelding

Wat naadjes....
Afbeelding

Het stripje tegen inkijk....
Afbeelding

Le moteur (Turboméca Artouste 3B), gaat ik nog wat opleuken met (koper)draadjes ....
Afbeelding

René

Laatst bijgewerkt door Tsjopper Bob op di 31. dec 2013, 14:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Heller 1:72 Alouette III, SAR H-81 + AM
BerichtGeplaatst: vr 16. aug 2013, 08:38 

Hee René,
Jij bent flink aan het voorbereiden geweest zeg voor je met de kit begon. Veel PE, maar sinds dat minihelicoptertje moet jij daar toch geen problemen meer mee hebben denk ik ;) Ik ben benieuwd hoe het toestel eruit komt, ik vind zelf de Nederlandse uitvoering wel heel mooi in ieder geval. Succes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17. aug 2013, 10:17 

Leuk project Rene! Wel een gemiste kans om er een zwitser van te maken :titter:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17. aug 2013, 14:36 

Ik heb 7 van die Heller-kitjes Joost.

In principe heb ik zo ooit eens aangeschaft om van alle Nederlandse versies één te maken, en dat zijn er nogal wat.

Alleen al van de Grasshoppers zijn er 5 versies mogelijk. En dan hebben we de SAR uitvoering waar ik mee bezig ben, de oude groene en de camo-versie, de Royal Blue uitvoering en dan nog alle modellen met witte vlakken of geheel wit, dan ook nog de Cambodja-missie-uitvoering met een rood olifantje voor elke 5 missies die ermee werden gevlogen. Dus ik heb niet eens genoeg voor alle Nederlanders......

Pas dan ga ik me pas bezighouden met buitenlanders. Ik wil niet racistisch overkomen, maar Nederlanders eerst :titter:

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17. aug 2013, 19:00 

Tssssss :titter:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 8. sep 2013, 11:40 

Hoi Rene,

Da's toevallig..
Voor het thema in Hurdagaryp had ik ook de Alouette III van Whirlybird uit de kast getrokken. Met het googelen naar referentie kwam ik hier terecht.

Ik begrijp dat je de 81 bouwt?
In dat geval probeer ik de H-20 af te maken voor 2 november.

Suc6!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 8. sep 2013, 12:34 

Ik ga voor de '81' inderdaad. Betreffende die van jou, ik zou zeggen, open een topic zodat ik ook van jou af kan kijken. 2 zien meer dan één, en kunnen we elkaar opzwepen tot een prachtig resultaat :titter:

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 8. sep 2013, 14:00 

Ok, dan ga ik voor de H-20.

Zal vanavond proberen om ook een SAR H-20 topic op te starten.

M.v.g.
Rudie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11. sep 2013, 20:53 

Het is weer echt René-gepriegel op de vierkante centimeter! :ok: Mooi hoor!

Zelf had ik die witte voor het laatste bewaard, ik vind van alle mogelijke kleuren plastic, op zilver na, wit het meest irritant om te bewerken. Je ziet er helemaal niks op aan onregelmatigheden, maar goed, daar hebben ze primer voor. Op veel andere kleuren zie je sommige onregelmatigheden beter, scheelt weer een paar keer heen en weer lopen om controlelaagjes te spuiten en weer weg te schuren...

Gr Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11. sep 2013, 22:16 

Afbeelding

Afbeelding

Rene,
Detailfoto's van de motor en rotor.

Bedankt voor je uitleg.

m.v.g.
Rudie