Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 11 van 13   [ 130 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Heller 1:72 Alouette III, SAR H-81 + AM
BerichtGeplaatst: za 28. dec 2013, 01:48 

Ik ben verder gegaan met de hoofdrotor. Achteraf had ik het beter iets anders aan kunnen pakken. Bij de aansluiting van de bladen met de hoofdas, heb ik eerst oranje aangebracht, dit vervolgens afgetaped en toen het geheel groen (Vallejo 71012) gespoten. Dit had ik met de rotorbladtips ook moeten doen. Nu heb ik er meer werk van gehad.

Ik ben als volgt te werk gegaan:
Eerst een hulpmiddeltje gemaakt, zodat alle 'tips' dezelfde afmeting krijgen en afgetaped.
Afbeelding

Om te voorkomen dat er oranje verf onder de tape kruipt, eerst met een kwastje (kan ook met de airbrush) bij het randje langs. De verf die er dan toch onder kruipt, heeft dezelfde kleur en dat zie je dus niet. Het verflaagje sluit nu de tape af, we zullen later zien hoe dit resultaat wordt:
Afbeelding

Afgetaped om overspray te voorkomen en ready to spray:
Afbeelding

Na één laagje had ik zoiets van, hmmmm... dat gaat me veel laagjes oranje (Revell + alcohol als verdunner) kosten, vanwege de slechte dekking, dus heb ik het er eerst, samen met het groene, weer afgeschraapt zodat ik een witte ondergrond had (de originele kleur van het plastic). Vervolgens 2 spuitsessies nodig om een mooi oranje laagje aan te brengen. Na uitpakken, krijg je dit, geen oranje onder de tape gekropen gelukkig.
Afbeelding

Even 2 details van de rotorkop, let op de geel, rood, blauwe accenten. Dan weet je na montage welke bladen, waar moeten komen.
Boven:
Afbeelding

Onder:
Afbeelding

Nog te doen:
- staartrotor voorzien van rode banden
- staartrotorbeschermbeugel voorzien van antenne en aanbrengen
- gehele motorsectie nog opleuken met diverse kleuren
- floats en hoistgatvloer aanbrengen
- antenne en spiegel afverven en monteren
- wat verder ter tafel komt

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28. dec 2013, 10:23 

Wat een prachtig detail in 1/72 om die rotors hun eigen kleurtje mee te geven. Wat is hiervan de reden precies René ? Is dit net als bij de wielen van een auto dat het wordt uitgebalanceerd ? Krijg je zeg maar disbalans als e de gele rotor bij de rode puntjes monteert ?

Sowieso wordt het 'n heel fraai wentelwiekje hoor. Prachtig om te zien hoe jullie (jij en Rudie) op zo'n kleine schaal helicopters pimpen.

Gr. Peet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28. dec 2013, 10:53 

Dat denk ik wel, waarom zou je ze anders inderdaad markeren? Als er één blad aan vervanging toe is, worden meestal alle bladen tegelijk vervangen. Ik heb eens een programma gezien waarbij ze nieuwe bladen ijken aan een standaard-blad. Met gewichtjes worden de bladen exact (wellicht een kleine afwijking binnen de geldende normen) gelijk aan elkaar gemaakt. Je kunt je voorstellen wat 5 gram gewicht kan doen als dat heel snel in de rondte slingert. Dan krijg je inderdaad trillingen die je eigenlijk niet wilt. Het is niet zo dat de bladen in een mooi vlak ronddraaien. Het systeem draait wel in de rondte, maar als je bijvoorbeeld naar voren wilt, staan de bladen in een bepaalde stand zodat de heli naar voren wordt getrokken. In die richting is de stand van alle bladen anders, dus zijn de bladen constant in beweging. Bij voorwaartse beweging hebben de bladen die naar voren draaien een andere snelheid (ten opzichte van de wind) dan de bladen die naar achteren draaien). Dit alles bij elkaar opgeteld kan dus een klein beetje onbalans in de bladen een heel lastig te besturen heli veroorzaken.

De onderste 'schijf' (swash-plate) draait niet en wordt door de lange stangen in beweging gebracht door beweging van de cyclic/collective. De bovenste schijf volgt de beweging van onderste schijf, echter de bovenste schijf draait wel. De gekleurde stangetjes zitten vast aan de rotorbladen. Afhankelijk van de stand van de cyclic, volgen de rotorbladen de stand van de cyclic.

Hieronder nog even een referentiefoto van de hoofdrotorkop. Er zijn ook bladen die nog een gekleurde band om de as hebben (as tussen rotorkop en blad), maar bij de SAR is dat stukje oranje gekleurd.

Aan de voet van de hoofdrotor zitten nog 2 beugels, dit zijn handgrepen, waaraan je je vast kunt houden tijdens inspectie.
Afbeelding

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28. dec 2013, 12:25 

mooie update. toevallig zit ik , as we speak, voor mn werktuigbouwkunde opleiding midden in de montage en uitleining en balanceing van assen en lagers.
Dit is daar een mooi voorbeeld van. De bladen moeten zo goed mogelijk gebalanceerd worden. Wat rene al schreef. Je kunt je voorstellen dat een blad van een rotor aan trilling onderhevig is, zoals ook een wiel van een auto dat is. bij een auto is het op z'n hoogst vervelend en na verloop van tijd wel link, omdat je hele auto op den duur mee gaat trillen.
Bij een heli is het waarschijnlijk wel even wat anders. complete motoren die uit elkaar kunnen gaan trillen.

Wat me opvalt is dat de kleuren vooral reveren naar de lange verticale stangen die de washplate bedienen en de kabels tussen de bladen. Niet zozeer naar de bladen zelf. zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat de bladen onderling goed gebalanceerd zijn dus dat dat voor de complete montage niet zo spannend is, maar meer dat de kleuren en kabels op elkaar zijn afgesteld? Misschien dat dat ook een soort van balancering is?
Ik kan me voorstellen dat je op ieder van de 3 punten een willekeurig blad kan hangen, maar dat je daar niet zomaar iedere kabel tussen kunt hangen..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28. dec 2013, 22:40 

Ja mooie update Rene.

Toevallig afgelopen kerst nog over die kleuren van de stangen gehad en zoals ik had begrepen:
Ieder blad werd afgesteld met de lange gekleurde stangen, (grofafstelling) en ergens op het blad zelf zat nog een fijnafstelling met dezelfde kleur. En daarmee heeft ieder kleur zijn eigen rotorblad.

Als jullie echt 100% zekerheid op de vraag willen kan ik het navragen.
(En begin januari wordt er met de Aloute gevlogen. Ik kan proberen naar foto's te gaan vragen).

Denk je nog aan het witte lichtje op de punt van de staart?
Daar kreeg ik zelf commentaar op want die ontbreekt bij mij.

Succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28. dec 2013, 22:49 

Ja, Rudie, dat willen we weten.

En dat witte lampje op de staart, bedoel je deze (foto van pagina 10)?
Afbeelding

@darka, die kabels hebben met het balanceren - volgens mij - geen verband. Het zijn 'blade-spacing cables' om te voorkomen dat de bladen te veel naar elkaar toe bewegen.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29. dec 2013, 21:15 

Citaat:
Ja, Rudie, dat willen we weten.

Het antwoord ga er maar eens voor zitten:

Afbeelding

"Ik heb het wat uitgebreider gemaakt want van het een komt ander.
Eerst zal ik een paar onderdelen uitleggen.

Rotor:
De rotor is een draaiende vleugel! Tijdens het vliegen vertoond elke blad in elke positie een gedrag. Als het blad dat naar voren gaat loopt achter en als het blad naar achter loopt deze vooruit, hoever dat is ligt aan de snelheid van de helikopter. Om dit soepeltjes te laten verlopen worden er drag dempers geplaatst tussen het blad voet en de rotorhead. Drag demper zijn er voor om stres in de rotorhead te voorkomen. Elk blad kan vrij omhoog en omlaag door de centrifugaal wordt het rotorveld vlak getrokken. Alleen als er een verstelling van collective verplaatsen alle naar een groter of een kleiner invalshoek van het blad hierdoor gaat het rotor veld conen

Pitch links:
De gekleurde stangen heten in vaktaal "Pitch links” ook wel scissors genoemd.
Met pitch links wordt het blad invalshoek bepaald of ingesteld.
De rode pitch link is de master heeft een vaste instelling (fabriek instelling) de andere kleuren worden versteld om het blad intrek te krijgen (om alle bladen in lijn te krijgen)
Als de bladen niet in lijn liggen gaat de helikopter heftig trillen.
De pitch links zitten verbonden tussen de tuimelschuif en blad voet. Elke pitch link heeft een kleur en deze correspondeert met betreffende rotor blad kleur.

Tuimelschijf:
Onder de rotorhead zit de stationaire tuimelschijf. Deze stationaire tuimelschijf geeft de beweging over naar de roterende tuimelschijf, die op zijn beurt deze beweging weer doorgeeft aan de rotorbladen via zogeheten pitch links. Hiermee kan de invalshoek van ieder rotorblad bepaald worden.

De bladen:
Het profiel van een vleugel kan symmetrisch of asymmetrisch zijn.
Doordat de bladen een vleugel profiel heeft vertoont elk blad een gedrag (de ene trekt omhoog of omlaag)
Elk blad heeft aan de trailing edge (achter kant van het blad) en leading edge (voorkant van het blad) op ongeveer een derde van het blad zitten trim tabs. Trim tabs: dit zijn kleine buigbare metalen flatjes om trillingen uit het veld halen.
De trillingen zijn verstoringen in het rotor veld die vaak door ander blad zijn veroorzaakt.
Elk blad heeft aan het bladvoet en het einde balancing weights (begin bladvoet met lood balletjes in een koker en het uiteinde plaatjes onder de eindcap oranje gedeelte)

Om alle bladen in trek te krijgen worden de pitch links langer of korter gemaakt.
Bij deze helikopter "alouette" werd dit vroeger met een vlag gedaan (houten stok met een rubberen flap)
Het uit einde van de rotorblad wordt met vetkrijt de kleur van het blad aangebracht. De rotor werd op rotatie snelheid gebracht de vlag werd van buiten de rotorveld tegen het uit einde van de rotorbladen gedrukt.
Het vetkrijt van het blad wordt op vlag afgedrukt. Als het goed is liggen alle kleuren op elkaar (is rotor intrek in een lijn). als dat niet het geval is en bijvoorbeeld de gele ligt er onder, moet het gele blad de pitch link worden versteld.
Dit is nu alleen een verstelling op de grond zonder vlieg snelheid. Hierna begint de vlieg fase met diverse snelheden hier wordt bekeken hoe de helikopter aan voelt met trillingen en besturing.
Is dit niet goed worden de trim tabs afgesteld dit gebeurde op ervaring is niet uit te leggen.

Tegenwoordig hebben we rotor tune kits. bestaat uit een camera verbonden met een speciale computer. Deze camera wordt op vaste positie op de helikopter geplaatst en gericht op een derde buiten kant blad.
Deze geeft exact aan welke pitch link versteld moet worden met eenheden. wij noemen dat een click zeg maar 1/8 draai van een moer.
Ook deze kit geeft aan hoeveelheid trillingen die er maximaal in het rotor veld aanwezig is, en de eenheden (gewicht) die per blad eraf of erbij moet en waar.
Een voordeel dat tijdens de vliegfase deze kit ook gebruikt wordt. Dus het gaat veel sneller dan met de methode die we voorheen deden.
"

Mijn dank aan diegene die dit uitgebreid heeft willen beantwoorden en beschreven.

m.v.g.
Rudie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29. dec 2013, 22:29 

Super uitgelegd en heel erg dank je wel.

Om een beetje in vaktaal te blijven, je had het over:
'De gekleurde stangen heten in vaktaal "Pitch links” ook wel scissors genoemd'.

Om nederlands naar het engels te vertalen:
Een tuimelschijf heet dan 'swash-plate' (da's dus wat anders als een wash-plate Arjen, met je snesoren :mrgreen: ). De static swash-plate geeft de beweging door aan de rotating swash-plate.

René, die weer fanatiek bezig gaat met zijn kitje.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30. dec 2013, 03:33 

Hoe later de avond (nou ja, ochtend), hoe schoner het volk, euh, hoe mooier het model.

Aan de tijd te zien, is het elke keer nachtwerk. Overdag is het wat lastig, dus de avond en nacht ben ik druk bezig met de laatste loodjes.

Volgend struikelblok was de motor. Ik had hem al eens opgeleukt met wat piefjes, en pafjes en draadjes en voorzien van een zwarte onderlaag (waarom eigenlijk?). Maar hij moest nog in de juiste kleuren.

Een vroegere fase:
Afbeelding
Zo was hij (links onderin, die andere is van Rudie), toen ik begin van de avond er voor zat:
Afbeelding
Na uitgebreid bestuderen van wat referentiefoto's, heb ik voor de volgende kleuren gekozen:
- Blauwgrijs Revell 79
- Aluminium Humbrol 56
- Bronsgroen Humbrol 117 --> op de foto nog glanzend, maar wordt mat afgelakt
- Koper Humbrol 12 met een drybrush van Gunmetal Humbrol 53
- Olijfgrijs Revell 66
Ik moet nog een enkel kleurtje zwart en/of wellicht aluminum aanbrengen, maar laat het eerst even een nachtje drogen.
Zo ziet het er dan nu uit:
Afbeelding
Afbeelding

Ook de staartrotor aangepakt. De basis is geel, waar rode banen op moeten komen.
Wat geel moest blijven is afgetaped, wat een kl*te klusje, erg klein en erg fragiel. Een van de bladen brak af, dus die mocht ik nog even mooi lijmen:
Afbeelding
Rode banen zijn ongeveer 1,4 mm breed (meet maar na :mrgreen: ):
Afbeelding
Wat bij de hoofdrotor goed ging, ging hier fout. Er is flink wat rood onder de tape gekropen (heb niet eerst de tapenaad afgesloten met geel, dan kun je er op wachten). Maar het was acryl (Vallejo) op Enamel, dus 'relatief eenvoudig' te herstellen. Wel weer een half uurtje verder.

De antenne, klaar voor montage:
Afbeelding
Zo ook de spiegel:
Afbeelding
Begonnen met de fuel-dump (laten we het daar maar op houden):
Afbeelding

En even een sneak-preview van de staartsectie, waar de vleugeltjes en de rotorbeschermingsbeugel reeds gemonteerd zijn.
Afbeelding

Het schiet op en ik hoop hem morgenavond/-nacht af te kunnen ronden. Ik weet niet of ik op oudjaarsdag er wel aan kan gaan werken.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30. dec 2013, 08:16 

Mooi werk tot op heden René, je legt ook elke keer de lat weer hoger voor jezelf he. Veel succes nog met de laatste loodjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 11 van 13   [ 130 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende