Verander lettergrootte
Het is nu di 21. nov 2017, 23:25

Forum geslotenPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 1 bericht ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waarom dit forum? (verplicht leesvoer! be warned!)
BerichtGeplaatst: vr 2. jul 2010, 18:45 

Om te beginnen....welkom op het forum van Plakkers, Inc!

...en laten we maar gelijk beginnen met de vraag die gesteld wordt in de titel van dit topic.

Tja, waarom eigenlijk dit forum...?

Ik heb met het opzetten van dit forum geenszins de bedoeling een concurrent van brouwers te worden, noch heb ik de intentie om uiteindelijk een reusachtig grote community op te zetten en evenmin is het de bedoeling om een elitaire toestand te beginnen voor zelfbenoemde "topbouwers".

Maar waarom wel dan?

Om een net even iets kleiner forum te hebben om het over modelbouw en modelbouwgerelateerde onderwerpen te hebben dan het brouwersforum. Brouwers is al met al best een leuk forum, maar de afgelopen tijden is het voornamelijk aan het veranderen naar een forum waarbij de kwantiteit het begint te winnen van de kwaliteit en er op educatief vlak weinig meer te beleven valt. Mijn hoofddoel wat betreft dit forum is om weer wat terug te gaan naar de essentie van een modelbouwforum en dat is mijns inziens het uit- en overdragen van modelbouwkennis en -vaardigheden naar en met mensen die ook daadwerkelijk open staan voor feedback en suggesties en graag verder willen komen dan waar ze nu zijn.

Om een volwassen en open forum met deze doelstelling te kunnen gebruiken zijn er echter wel een paar basisvoorwaarden en -afspraken nodig:

1) Op dit forum verwachten we dat eenieder zich volwassen kan gedragen en in staat is om met zowel positieve als negatieve feedback overweg te kunnen. Het is hartstikke prima om het niet met een ander eens te zijn, maar kom dan wel met normale, valide argumenten en voer een normale volwassen discussie; met stront gooien is iets wat chimpansees doen, van mensen die weten wat wc-papier is verwacht ik net even wat anders (makes mental note:"stuur uitleg omtrent wc-papier naar bierma1984!")

2) De bedoeling is dat we hier van elkaar leren en hoewel o&a reacties best heel prettig zijn om te krijgen zijn ze niet heel erg constructief over het algemeen en brengen ze de poster niets verder. Probeer dus bij voorkeur de poster berichten te geven waar hij of zij wat mee kan! (..maar vergeet niet dat o&a's zeker niet verboden zijn :cheesygrin:)

3) We zijn hier allemaal gelijk. Dat klinkt dan wel heel erg fout politiek correct maar zo is het dus niet bedoeld. Wat ik bedoel is dat we allemaal modelbouwers zijn, ongeacht ons kennisniveau en onze individuele ervaring en we dus allemaal met een modelbouwersbril naar andermans werk kunnen kijken. Laat dus "maar zo mooi kan ik het zelf niet" nooit een reden zijn om niet een reactie te posten; ook al ben je nog maar net in staat om 2 stukjes plastic zonder te knoeien aan elkaar te plakken dan nog kun je prima een mening hebben over iets wat een wat verder gevorderde bouwer heeft gemaakt. Niemand zal je hier opvreten omdat je een mening hebt.
Aangezien eenieder op dit forum dus wat mij betreft gelijk is houdt dat echter vervolgens ook in dat eenieder gelijk behandeld wordt op dit forum, onafhankelijk van leeftijd, kennisniveau en ervaring. We gaan dus bijvoorbeeld niet lief en aardig doen omdat je 14 bent; als je d'r een rommeltje van maakt dan zul je dat gewoon te horen krijgen en is het aan jou om daar wat mee te doen.

4) Omdat we graag een forum willen met een wat volwassener opzet heb ik ervoor gekozen om geen uitgebreid reglement te gaan schrijven. Ik vind namelijk dat eenieder zelf verantwoordelijk is voor zijn of haar gedrag en dat je als volwassene prima in staat moet zijn om zelf te kunnen bedenken wat wel en wat niet kan. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat alles maar domweg getolereerd wordt op dit forum; mocht een gebruiker overlast veroorzaken -in welke vorm dan ook- dan zal hij of zij hier op worden aangesproken. Past de overlastveroorzaker zich vervolgens niet aan dan zal de persoon verwijderd worden van dit forum.

5) Het is hier géén democratie! Wat ik binnen meerdere internetprojecten en op diverse fora heb meegemaakt de afgelopen 10 jaar or so is dat een democratisch systeem funest is voor een soepel lopend geheel. Elke beslissing moet besproken worden, iedereen moet het overal mee eens zijn voordat je verder kunt en kortom...alles komt stil te liggen als een groep te groot wordt en er geen concensus kan worden bereikt over bepaalde zaken.
In de praktijk wil dat voor dit forum zeggen dat, hoewel ik doorgaans open sta voor overleg en beargumentering, IK uiteindelijk degene ben die de regels stelt en dat IK uiteindelijk degene ben die de knopen doorhakt over essentiele zaken.
Daar kun je het natuurlijk volledig niet mee eens zijn, helemaal prima, maar uiteindelijk ben ik degene die betaalt voor de server en dit forum en alle bijbehorende zaken faciliteert dus uiteindelijk is het mijn feestje. Take it or leave it!

...en dat zijn eigenlijk de 5 hoofdafspraken die we willen stellen op dit forum om de boel zo "leefbaar' mogelijk te houden. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog wel een paar kleine praktische zaken die altijd handig zijn om te benoemen en laten we die praktische zaken dan maar gelijk gewoon 'regels' noemen voor alle duidelijkheid:

1) Topics in de 'verslagen' sectie dienen op een vaste manier opgebouwd te worden om de overzichtelijkheid te vergroten. Om te voorkomen dat we straks met een heleboel subfora komen te zitten is ervoor gekozen om een systeem te gaan gebruiken dat ervoor zorgt dat zowel actieve bouwverslagen, afgeronde bouwverslagen en topics met alleen eindfoto's naast elkaar kunnen worden geplaatst. Dit systeem houdt in dat elk topic begint met een 'vlag' die de inhoud weergeeft en op dit moment werken we met [WIP] voor work in progress, [DONE] voor afgeronde bouwverslagen, [PICS] voor een topic met alleen maar eindfoto's en [RIP] voor een vroegtijdig overleden model.

Daarnaast dient in de titel van elk verslagtopic ook aan te geven om welk model het gaat en in welke schaal er gewerkt wordt.

even ter verduidelijking...:

"ik bouw een mini-tankje!"= evil
"[WIP] m24 Chaffee 1/76"= braaf

2) Dit forum en z'n lay-out zijn ingesteld op foto's in 1024x768 in plaats van het op veel fora gebruikelijke 800x600; maak daar gebruik van.
Aangezien modelbouw nogal enigzins een beetje veel een visuele hobby is kunnen we hier niet heel veel met wazige plaatjes gemaakt met een telefoon bij avondlicht; heb je iets gemaakt wat je wilt delen met ons zorg dan voor foto's waar we wat mee kunnen; als er in een verslag eens een keer een net wat minder scherp plaatje voorbij komt dan is dat geen hele grote ramp, maar we zitten niet te wachten op foto's waarbij de getoonde onderdelen niet eens te definieren zijn.
Als je serieus met je hobby bezig bent en je serieus actief wilt zijn op dit forum om wat te leren dan verwachten we van je dat je duidelijke foto's plaatst. doe je dit niet dan loop je de kans verwijderd te worden van dit forum!

3) Om te voorkomen dat we straks met een vrij groot ledenbestand komen te zitten dat voornamelijk gevuld wordt door niet actieve-leden zal de user-list eens per maand worden doorgenomen. Accounts die al meer dan een maand niet actief zijn of waarmee nog nooit een bericht is geplaatst zullen worden verwijderd. Mocht je door omstandigheden een poos niet online kunnen zijn op het forum laat het me dan even weten zodat je account gewoon blijft bestaan..

4) We zijn een ietwat allergisch voor loze, nietszeggende postings. berichtjes met alleen teksten als "ik volg je!", ïk neem een abonnementje op je topic", "ik hou je in de gaten", etc. worden dus niet echt op prijs gesteld. Heb je niks nuttigs te melden, reageer dan niet. Liever een topic zonder reacties dan een topic van 36 pagina's met alleen maar geneuzel over niks zonder meerwaarde voor de topicstarter.

5) Hoewel we hier niet de spelling-nazi uit willen hangen en zeker niet constant gaan lopen zeiken over d's en dt's, verwachten we wel van iedereen die actief is hier dat er gepoogd wordt leesbare berichten te schrijven. Leesbare berichten zijn volgens de door dit forum gehanteerde definitie berichten die geschreven zijn in normaal, gangbaar Nederlands zoals je dat op school leert en wat door iedereen met een iq hoger dan dat van een visstick begrepen kan worden.
Geen geneuzel met infantiele straattaalwoordjes, msn-afkortingen en vergelijkbare taalverkrachtingen dus, maar gewoon oersaai Nederlands.
Dyslexie als excuus gaan we niet aan meedoen; ik ben evengoed in staat om echte dyslectici te spotten als ik in staat ben om slecht taalgebruik te herkennen dus waag het vooral niet om luiheid te verwarren met dyslectisch zijn.

6) We zitten niet te wachten op schreeuwtopics ("IK HEB ENE LEUKE IDEETJE!!!1") en hele bladzijden vol met neuzelspelletjes. Wil je graag spelletjes spelen meld je dan vooral aan bij het fok! forum of een vergelijkbare jongerensite maar ga niet ons forum hiermee bestoken.
Alvast om huiltoestanden te voorkomen: dergelijke topics zullen zonder pardon verwijderd worden en de plaatser zal een officiële waarschuwing krijgen. bij herhaling of bij een andere overtreding is het dagdag zonder verder bericht.

...en dat leek me -in ieder geval voor nu -toch voldoende om de boel een beetje leuk voor iedereen te kunnen houden. Mocht je nog suggesties hebben om dit forum nog wat interessanter te maken schroom dan niet om een pb te sturen en dan zal ik kijken of ik het met je eens ben en eventueel het forum aanpassen.
Mocht je een bepaald forumonderdeel graag toegevoegd zien worden, dan geldt hetzelfde; laat het me even weten en ik neem het in overweging. Voor nu wil ik dit forum zo beperkt mogelijk houden en bij voorkeur alleen maar voorzien van forumonderdelen die ook daadwerkelijk gebruikt (gaan) worden om te voorkomen dat je straks eerst een half uur moet scrollen voordat je onderaan de index bent aangekomen.

wat mij betreft...

Weest Welkom!

"If you're offended by any word, in any language, it's probably because your parents were unfit to raise a child"

Profiel  

Forum geslotenPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 1 bericht ]