Verander lettergrootte
Het is nu za 16. dec 2017, 15:00

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Alpine A110 monte carlo '71 ( 1:24 Tamiya nr: 278 )
BerichtGeplaatst: zo 29. jan 2012, 14:53 

Geschiedenis

Jean Redele (17 mei 1922, Dieppe, Seine-Maritime - 10 augustus 2007 Parijs), was een auto-pionier, piloot en oprichter van het Franse automerk Alpine.

Met een diploma HEC, was hij de jongste Renault-dealer in Frankrijk, met een dealer geïnstalleerd in Dieppe. Redele begon (1950) rallysport Dieppe-Rouen met een 4 CV, omdat hij beschouwd als de kleine Franse auto had een geweldige rally potentieel. Deze eerste race was een eerste overwinning, en hij besloot door te gaan. Na een mislukte Monte Carlo Rally Redele begonnen met racen in de Franse Alpen. In de Alpen had hij zijn grootste overwinningen. Daarom zijn auto's van het merk "Alpine" boring als een aandenken aan zijn eerste overwinning in de 1954 Coupe des Alpes.

Eerste auto Jean Redele was een 4CV coach, in 1952. Dan is de tweede speciale 4CV Speciale "De markies" werd gepresenteerd op de New York auto show in 1954, zonder nageslacht.

Hij creëerde het merk Alpine op 1955. Het eerste model is de A106 coach. De 106 is een verwijzing naar het voedingsgedeelte van de 4CV van de 1060-serie. In 1971 Alpine won haar eerste Europese titel voor de Europese rally's. In 1973 Alpine was de eerste wereldkampioen rally met 155 punten, gevolgd door Fiat (89) en Ford (76).
powered by

De Alpine A110 werd in 1962 geïntroduceerd op de Mondial de l'Automobile in Parijs als opvolger van de Alpine A108. Net zoals zijn voorganger was de A110 grotendeels gebaseerd op onderdelen van Renault.
De grote bekendheid van de A110 kwam echter pas rond 1970, toen de grote rally successen begonnen. Na eerste vele Rally's in Frankrijk te hebben gewonnen werden ook vele winsten behaald op internationaal niveau. De bekendste overwinning was het winnen van de Rally van Monte Carlo in 1971 met als bestuurder de uit Zweden afkomstige Ove Andersson.
Maar het zou niet alleen daar bij blijven. Nadat Renault Alpine volledig had overgenomen werd de auto ingeschreven voor het Wereldkampioenschap Rally en werd de A110 is 1973 de eerste auto ooit die het Wereldkampioenschap won.
De Alpine is niet alleen in de fabriek van Alpine zelf gemaakt, maar ook in vele andere fabrieken over de hele wereld die de auto in licentie bouwden.

Ove Andersson (1938-2008)
Successen als rijder, ondermeer met Alpine
Andersson verwierf in eerste instantie faam als rallyrijder. Na eerste activiteiten met Saab in zijn geboorteland Zweden en in 1964 als eerste evenement buiten Zweden in de Acropolisrally reed hij eind jaren zestig ondermeer met Ford en Lancia. Zijn grootste successen als rijder behaalde hij echter in 1971 met de Renault Alpine, waarmee hij in dat jaar de Rally Monte Carlo (met David Stone), de San Remo Rally (met Tony Nash), de Österreichische Alpenfahrt en de Acropolis won, de laatste twee wedstrijden samen met Arne Hertz als navigator. Uiteraard was dit nog voordat het WK Rally in het leven werd geroepen, zodat hij geen aanspraak kon maken op een titel, maar hij behoorde wel tot de beste rijders van dat seizoen. Ook in 1973 eindigde Andersson op het podium in Monte Carlo, ditmaal als tweede, opnieuw met een Alpine en met Jean Todt als navigator. In 1975 behaalde hij zijn laatste internationale zege als rijder door met Arne Hertz in een Peugeot 504 de Safari Rally op zijn naam te schrijven.
Deze informatie komt van wikipedia en andere.

De Kit:

De kit is van Tamiya en zal OOB gebouwt gaan worden.
Afbeelding

De inhoud:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En uiteaard ook iets wat leesvoer is .
Afbeelding

En voor de vrolijke noot hebben ze er ook nog wat plakkertjes bij gedaan .
Afbeelding

Wegens m’n oogjes begonnen toch wat scheel ( ja nog dommer dan normaal ) te staan van het gepriegel van m’n P-61 (viewtopic.php?f=8&t=1135) , ben ik ook maar begonnen aan de Alpine.
Afbeelding
Afbeelding
De basis is nu klaar en kan in de kleur gezet gaan worden.

Laatst bijgewerkt door Denman op do 2. mei 2013, 16:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Alpine A110 monte carlo '71 ( 1:24 Tamiya nr: 278
BerichtGeplaatst: ma 30. jan 2012, 08:45 

Hij is toch al in de kleur ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 5. feb 2012, 20:02 

Vandaag even lekker in de weer geweest met het motorblokje van de A110.
Eerst een laagje alu en daarna de detail afwerken.
Dan krijg je dit :roll: .
Afbeelding
Afbeelding

Na een beetje kliederen met smoke krijg je een heel ander motortje :mrgreen: .
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 5. feb 2012, 20:25 

Hmm, die motor is wel erg smerig geworden. Net of er een olieleiding gesprongen is. Iets te veel in mijn ogen dus. En volgens mij moet er nog een dekseltje achter op de dynamo ;) .

Ik zou echter kijken of je de verwering nog een klein beetje kunt afzwakken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 5. feb 2012, 21:24 

Knutsel, het blokje is ook nog niet klaar.
De snaren zitten er ook nog niet op :D .
Helaas lijkt de verwering door de supermacro heel erg, in het echt is het minder donker.
Ik zal wel kijken of ik wat delen kan afzwakken :| .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 5. feb 2012, 22:02 

Gelijk mijn commentaar op brouwers :lol:

Antonio.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 5. feb 2012, 22:46 

Dennis,

ik begrijp de gedachte achter de methode niet eerlijk gezegd... Je wilt je motorblok verweren, maar knalt er pure smoke van Tamiya op... Van alle verweringstechnieken vindbaar op de diverse fora ben ik deze eerlijk gezegd nog niet tegengekomen en kijkende naar het resultaat begrijp ik denk ik al 'n klein beetje waarom...

Wat er naar mijn idee 'fout' gaat, is dat je sowieso geen laklaag over je motorblok heen hebt gezet, voordat je met Smoke aan de klieder ging. Het oplosmiddel in de Smoke is dezelfde als van je verf met als resultaat dat de blauwe aluminium verf nu langzaam begint op te lossen. Hoogstwaarschijnlijk omdat de verf nog niet goed is uitgehard. Je ziet dat met name bij de opliggende delen, waar de aluminium kleur er doorheen begint te schijnen. Daarnaast wordt het 'n smerig geheel, maar niet smerig vanwege het mooie verweerde resultaat, maar vanwege het stroperige karakte van Smoke, waardoor je bijna niet prettig kunt werken.

Ik bedoel het niet lullig, maar het resultaat dat je nu hebt bereikt, had je eenvoudiger kunnen bereiken door het motorblok in German Grey te spuiten en te highlighten met aluminium blauw.

Juist het subtiel aanbrengen van verwering, maakt dat het er uit ziet als verwering. Als je Smoke wilt gebruiken, seal dan eerst je motorblok in met 'n goede laklaag, nadat je verf is uitgehard om barstjes te voorkomen. Als de verf én de lak zijn uitgehard, zou je eventueel wel met smoke aan de slag kunnen, maar dan vele malen verdund, waardoor er 'n waterige substantie tegen de ribben aanvloeit. Desalwelteplus zou je dan ook desgewenst 'n kleur kunnen gebruiken, bijvoorbeeld gunmetal of olieverfjesgrendiliaansbruindatoveralgoedbijkleurt (ik dacht #64) ;)

Kortom, het idee is leuk, maar met zoveel verweringstechnieken voorhanden zou ik zelf voor een wat conventionelere methode zijn gegaan. Als je het resultaat zelf overigens schrikbarend blijgevend vind, mag je bovenstaand relaas uiteraard als niet getypt beschouwen.

Gr. Peet

PS gruwelijk mooie bak trouwens die A110.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 7. feb 2012, 19:42 

sowieso moet je je denk ik van te voren afvragen (dit gaat trouwens niet eens zozeer alleen om het blokkie van denman) wat uiteindelijk je doel is; probeer je iets te verouderen of er gebruikt uit te laten zien of wil je details benadrukken?

in de praktijk zie ik namelijk heel vaak dat er technieken worden gebruikt die in basis prima bruikbaar zijn maar die op een "verkeerde" manier worden ingezet omdat het uiteindelijke doel niet helemaal goed doordacht is.

..en om heel eerlijk te zijn krijg ik in dit geval ook een beetje dat gevoel :wink:

wat ik de afgelopen tijd al een paar keer heb laten zien is mijn geklieder met olieverf en daarbij hoe je die techniek voor verschillende doeleinden in kunt zetten. als je bijvoorbeeld kijkt naar dit kanonding van vorig jaar:

Afbeelding

en wat recenter naar deze:

Afbeelding

dan zie je dat ik in beginsel dezelfde technieken heb gebruikt maar in beide gevallen met een ander doel heb gewerkt; de eerste overduidelijk bedoeld om details te benadrukken, de tweede om een "verweerd" uiterlijk te creëren.
Als je dus aan het smeren wilt gaan op je model, bedenk dan eerst goed wat je wilt bereiken omdat je anders uiteindelijk met een ondefinieerbare bende kunt komen te zitten en de kans groot is dat je met een " vleesch noch visch" model komt te zitten.

oh, en zoals peter eigenlijk ook al schreef, zorg dat je altijd beschermlagen tussen je stadia hebt zitten om te voorkomen dat een nieuwe laag de voorgaande beschadigd!

"If you're offended by any word, in any language, it's probably because your parents were unfit to raise a child"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 9. feb 2012, 13:33 

Denman, mocht je het overnieuw willen doen, ik zie dat je allemaal potjes tamiya hebt staan. Dus ik ga er een beetje vanuit dat je het hele blok met tamiya verf hebt gedaan. Deze is makkelijk weer te verwijderen. Een sopje maken met lauw water en biotex handwas. Daar het onderdeel even in leggen en hij is weer als nieuw. (met 15 minuten ben je al een heel eind).
Ook Dasty helpt. (verkrijgbaar bij de wibra). Onderdeel er even in leggen et voila. ook weer schoon. Ik bebruik de dasty ook om door de airbrush te spuiten na een spuitbeurt. Dat lost alle verf mooi op en je hebt weer een mooie spuit. Wel je spuit daarna nog een paar keer goed doorspoelen met water ofzo. Anders heb je bij de volgende spuitbeurt een mooie vlek op je model.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10. feb 2012, 14:55 

Peter, ik zie het zeker niet als neerbuigende kritiek :ok: , maar juist als positieve inbreng.
De smoke was bedoelt om wat diepte te brengen op het blok.

Peter en Gren, bedankt voor de uitleg :hail: . dit is iets waar ik zeker in diverse projecten wat mee kan.

Knutsel, het is helaas niet alleen tamiya verf, maar ook modelmaster.
Maar schoonmaken gaat redelijk makkelijk met MEK ( is wel niet meer toegestaan, maar wie wat bewaard heeft wat :roll: ), zonder dat alles wordt aangetast.
Dus ben ondertussen bezig met het blokje weer schoonmaken met een kwastje en wattenstaafjes, alles heel voorzichtig.
En dan krijgt hij een mooi nieuw jasje.

De domme fout die ik deze keer heb gemaakt is de smoke met de kwast te doen en niet met de spuit, daardoor komt er teveel op en gewoon te veel willen doen in een te korte tijd.

Vanaf nu gaan we rustig verder, dus even een beetje de rem erop.

Jongens, Bedankt voor jullie input :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende