Verander lettergrootte
Het is nu vr 15. dec 2017, 04:27

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 10 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [Done] Ferrari 612 Scaglietti 1:24 Revell
BerichtGeplaatst: vr 5. apr 2013, 17:13 

Bij de buren heb ik ook dit jaar weer meegedaan aan de jaarlijkse Secret Santa traditie en dit jaar vond ik het volgende doosje onder de boom:
Afbeelding
Een Ferrari 612 Scaglietti in 1:24 van Revell.
Iets wat ik normaal niet snel zelf al aanschaffen maar toch ben ik er wel blij mee.
Aldus ben ik er maar eens aan begonnen.
Eerst een kleine introductie van de auto.

De Ferrari 612 Scaglietti is in januari 2004 geïntroduceerd op de North American International Auto Show in Detroit als directe opvolger van de 456M, GT en GTA. De auto werd 50 jaar na de eesrste Ferrari GT gepresenteerd, welke zich aan beide zijden van de oceaan stevig geworteld heeft en daarmee de basis voor de grootste enkele markt (Noord Amerika) heeft gelegd. Dit werd snel gevolgd door de presentatie in Europa op de Geneefse Motor Show. Met de naam van deze luxe sportcoupe wordt Sergio Scaglietti geëerd, de carosseriebouwer van Ferrari in de eerste na oorlogse jaren, wiens bedrijf ook de bodies van de 360 Modena en de Ferrari Enzo leverde. De 612 Scaglietti is gebouwd tot in 2011, waarna deze werd opgevolgd door de Ferrari FF.

De vorm van de 612 Scaglietti heeft de bekende GT styling: een lange motorkap gekoppeld aan een kompakte passagiers ruimte en eindigend in een kort en recht achterste. Pininfarina heeft het ontwerp van de auto gebaseerd op op de lijnen van de Ferrari 375 Mille Miglia uit 1954, die door zijn vader in opdracht van Roberto Rossellini voor Ingrid Bergmann gebouwd is. De grote voorgrill en de concave verdiepingen in de flanken herinneren aan deze auto. De stijlvolle elegantie van de 612 Scaglietti komt ook naar voren in het ongebruikelijk ruime interieur. Een andere verassing is de ruimte op de achterbank, welke dankzij een Easy Entry Systeem op de voorstoelen goed toegankelijk is. De typische Ferrari sfeer ontstaat ook uit de gekozen mix van materialen: hoogwaardig metaal, kunststoffen en leer van hoge kwaliteit, alsook uit de praktische instrumenten. De cockpit heeft een duidelijke en nette lay-out.

De rijeigenschappen van deze luxecoupe zijn zoals gebruikelijk zeer overtuigend. Net zoals zijn voorangers, de 456 M GT en GTA, heeft de 612 Scaglietti de motor voorin achter de vooras geplaatst met de versnellingsbak achterin tegen de achteras wat ook weer de opvallende lengte van de auto verklaart. Deze positie geeft een bija gelijke verdeling van het wagengewicht over de beide assen voor een perfecte balans tijdens het rijden. Om aan de gestegen eisen van comfort te beantwoorden, is de auto voorzien van snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, die een uitstekende ondersteuning op smalle bergpassen garandeert, maar ook op de autosnelwegen, door een progressieve verzwaring, niet te zeer aanwezig is. Het ingebouwde electronische stabiliteits programma CST contoleert het ABS en ASR, waarbij met een druk op een knop de onderstelinstelling gewijzigd kan worden van comfortabel in sportief. De fantastische Sky Hook schokbrekers zijn ook electronisch gecontroleerd, zodat zij zich razendsnel uknnen aanpassen aan de toestand van het wegdek kunnen aanpassen.
Ondanks het hoge gewicht van 1840 kilo is de 612 Scaglietti zeer kwiek en lichtvoetig. Dit is te danken aan de, reeds van de 575M Maranello bekende, 6-liter 12-cilindermotor (=612), maar dankzij een hogere compressie, multipoint brandstof injectie en een gewijzigde basisafstelling levert de motor nu een vermogen van 397KW (540PK). De versnellingen worden bediend door een electro-hydraulisch bediende F1 sport 6-versnellingsbak met bedienings peddels achter het stuurwiel, maar dit kan naar wens, en een druk op een knop, ook volledig automatisch geschieden.

De Scaglietti heeft aan 4,4 seconden genoeg om van 0 naar 100 te accelereren en in 15.5 seconden van 0 naar 200, met een topsnelheid van 321 kilometer per uur. Met de 612 Scaglietti is Ferrari erin geslaagd om grote prestaties te combineren met meer luxe en biedt meer comfort en tegelijk meer sportauto dan voorheen.

Als eerste een paar plaatjes van wat meneer of mevrouw Revell zoal in de doos gepropt heeft.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De logo decals zullen vervangen worden door 3D decals, evenals een paar schrift logo's.
De auto wordt nu eens een keer niet rood maar er komt wel een originele Ferrari kleur op.
Dit is Blue Tour de France geworden, gespoten uit een Motip spuitbus.

Aldus een lekkere start gemaakt en het een en ander in elkaar geplakseld en van kleurtjes voorzien.
Zie hier het motorblok.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En het interieur met dashboard.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het dashboard zit nog los, deze wordt aan de body gemonteerd waarna dit geheel op het onderstel met interieur geplaatst wordt.
En als laatste nog een paar plaatjes van de gespoten body, samen met het nog losse interieur.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De volgende stap is het afwerken van het onderstel en het plaatsen van het interieur en de motor.
Ook is het wachten tot de 3d decals binnen zijn waarna ik de body kan afwerken.

Maar nu eerst, tot zover en tabee.

Antonio.

Laatst bijgewerkt door rossy op do 2. mei 2013, 17:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Ferrari 612 Scaglietti 1:24 Revell
BerichtGeplaatst: vr 5. apr 2013, 17:38 

Prachtige kleurencombinatie ! Ik vind sowieso donkere auto's met 'n licht interieur altijd 'n vreselijk chique karakter hebben. Ik moest wel even zoeken naar wat 3d decals waren, maar dat ziet er wel heel erg mooi uit... ik wist ook niet dat die bestonden eerlijk gezegd. Ben erg benieuwd hoe dat straks smoelt.

Gr. Peet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22. apr 2013, 16:55 

Het onderstel is inmiddels afgebouwd, de uitlaten en wielophangingen zijn gemonteerd, de remschijven uitgeboord en van een kleurtje voorzien en in de wielen geplaatst.
De wielen heb ik gespoten in Alclad aluminium waarna de spaken nog een laagje polished aluminium kregen.
Op de wielen zijn 3d decals geplaatst.
De motor en het interieur zijn samengevoegd met het onderstel:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De body werd voorzien van de standaard kit decals en een 3d decal op de neus, dit omdat ik geen reactie kreeg van de leverancier van de 3d decals...
Hierna kwam er nog een laagje blanke lak overheen.
En nog wat duidelijkere foto's van de body:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook weer even droog samengepast:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover de stand van zaken tot nu toe.
De volgende fase is het plaatsen van de zijramen en frontgrill, de lampen monteren, het plaatsen van de body op het onderstel, het plaatsen van de voor- en achterruiten en het monteren van de ruitenwissers en spiegels.
Het afwerken van het model dus.
Dan nog een poetsdoek eroverheen en eindfoto's maken.
Dat moet deze maand wel gaan lukken.

Antonio.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22. apr 2013, 18:24 

Strak spuitlaagje zo zeg.
Moesten normaal die deurpanelen niet in de body gebouwd worden?
Of wordt het weer eens hoog tijd dat ik een auto in elkaar plak?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22. apr 2013, 20:41 

WOW, knap spuitwerk !! De body ziet er fantastisch uit. Wat ik wel vreemd vind is dat het op sommige foto's lijkt alsof de panellines wit van kleur zijn ipv blauw. Maar dat lijkt me gezichtsbedrog op een rode body. Of heb je er eerste een witte primer op gespoten ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23. apr 2013, 20:30 

Er is eerst een grijze primer op gegaan.
Dat de panellijnen wat wittig overkomen kan kloppen, hier en daar schijnen ze wat door.
Ik vind het zelf niet misstaan, het geeft onbedoeld wat diepte aan het model.

Antonio.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 2. mei 2013, 17:03 

In de tussentijd heb ik deze afgewerkt.
De zijruiten en lampen werden geplaatst waarna de body op het onderstel met het interieur geplaatst werd.
Na het drogen van de lijm werden de voor- en achterruit geplaatst, deze werden van buitenaf gelijmd, net zoals bij een echte auto.
Ook werden de kappen over de koplampen geplaatst.
De auto werd nog opgepoetst, een paar kleine puntjes bijgewerkt en toen was het model klaar!
Laat er nou net even een mooi zonnetje doorbreken voor een paar mooie buitenfoto's.
Het resultaat hiervan:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er zijn 2 decals op de wielen verdwenen, die worden nog opnieuw geplaatst zodra ik ze weer heb.

En nu op naar de volgende, ik heb genoeg keus, dus welke het gaat worden, je ziet hem vanzelf voorbij komen in dit theater.

Antonio.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [Done] Ferrari 612 Scaglietti 1:24 Revell
BerichtGeplaatst: do 2. mei 2013, 17:17 

Antonio, geef de uitlaatuiteindjes nog even een likje zwart ;) .
verder is het, voor een revellmodel, een hele nette geworden.
De rijhoogte is nog steeds iets aan de hoge kant voor :mrgreen: .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 2. mei 2013, 18:27 

De uitlaatjes kan ik nog wel even doen, had er wel aan gedacht maar later weer vergeten.

Antonio.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 2. mei 2013, 23:12 

Behalve twee missende logootje op het linkervoorwiel en het rechter achterwiel vind ik het een erg mooie Ferrari geworden. Hij heeft dezelfde mooie lijnen als de 456.
Vind de overgang onder de motorkap tussen het grijs en het zwart alleen niet erg netjes gedaan, maar een kleinigheid is er altijd wel te vinden!
Op naar de volgende koets!!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 10 berichten ]