Verander lettergrootte
Het is nu za 21. apr 2018, 13:51

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 6 van 7   [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Hotwheels Ferrari 333SP, winnaar Daytona 24uur 199
BerichtGeplaatst: do 19. mei 2016, 15:45 

Wauw wat een project en wat een precisie :plonk:

Overigens jouw opdrachtgever is wel een geduldig persoon :titter:

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19. mei 2016, 20:57 

Bedankt voor de reacties.

Ja, de opdrachtgever is heel geduldig, maar vind maar eens iemand anders die zo gek is om 5 jaar lang aan 1 model te werken :weirdo:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19. mei 2016, 21:19 

Ik heb flink wat inspiratie de afgelopen weken, tijd om daar maximaal van te profiteren.

Het volgende wat ik heb gemaakt is de bevestiging voor de luchthappers die uit de motorklep steken. Deze zijn bij de 1/1 333SP bevestigd aan een soort dikke ring. Door die ring steekt de aandrijfas, de ring is ook open aan de onderkant.

Is (hoop ik) te zien op deze foto, volg de aandrijfas naar het wiel toe en je ziet de ring :

Afbeelding

De ring heb ik gemaakt uit (van links naar rechts) messing en alu buis, het blauwe stukje komt uit een balpen. (het Lego blokje heb ik er bijgelegd om een idee te geven van de grootte van de onderdelen) Ik verzamel werkelijk alles wat enigzins een ronde of buisvormige vorm heeft, in dit geval is het blauwe stukje gewoon perfect van vorm en afmeting, dikke meevaller ik heb het enkel een beetje moeten vijlen en op maat zagen :

Afbeelding

Nadat ik deze 3 onderdelen in elkaar heb gelijmd, heb ik de onderkant netjes geschuurd :

Afbeelding

Komt op deze manier op de koperen plaat te zitten :

Afbeelding

Past perfect :

Afbeelding

Volgende stap is het bevestigen van de luchthappers op de ring, nauwkeurig klusje want de luchthappers moeten precies op de goede plaats komen te zitten zodat ze door de gaten in de motorklep steken. De luchthappers zelf waren dicht, deze heb ik helemaal open gefreesd, foto's zijn voor de volgende update.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24. mei 2016, 18:21 

Ik heb het een en ander moeten aanpassen om de combo remschijf, koperen plaat en koelingring voor de remklauw, netjes in de velg te laten passen.

Zo was het eerst :

Afbeelding

Maar de koelingring mag maar een heel klein beetje uit de velg steken. Wat schuren aan de binnenkant van de spaken van de velg en een aanpassing van de koperen plaat :

Afbeelding

Geeft dan dit resultaat. Nu is de passing wel goed (de koperen plaat moet wel nog wat aangepast worden) :

Afbeelding

Verder heb ik zitten priegelen met wat messing buisje om de aandrijfas aan de versnellingsbak te bevestigen :

Wazige foto :

Afbeelding

Deze is gelukkig beter :

Afbeelding

Ook heb ik de moer en as gemaakt die het wiel gaan vasthouden. De schroefdraad in de moer is weg gefreesd zodat het gat wat groter wordt en netjes op de as past :

Afbeelding

Overzicht van het geheel :

Afbeelding

Tenslotte heb ik de eerste beugels voor de ophanging uit alu plaat gemaakt en vast gelijmd op de versnellingsbak. Een stalen speld dient als extra houvast :

Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24. mei 2016, 19:45 

Ik kan niet wachten zit met een :plonk: te lezen en te kijken :hail: .

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 5. okt 2016, 09:52 

Allez vooruit, leuk dat toch 1 iemand interesse heeft in dit project.

De versnellingsbak is flink aangepast. De gaten voor de messing buizen zijn dichtgemaakt omdat de aandrijfas stevig genoeg is om het gewicht te dragen.

Hier zie je nog de openingen waar de messing buizen doorheen kwamen :

Afbeelding

Het piepkleine messing buisje aan de bovenkant dient bij de 1/1 auto om de versnellingsbak aan het motorblok vast te schroeven :

Afbeelding

De zijkanten van de versnellingsbak worden breder gemaakt met CA en bloem :

Afbeelding

Altijd leuk om wat gezelschap op de hobbytafel te hebben :

Afbeelding

De gaten zijn dichtgemaakt en de 4 beugels zijn gemaakt en gelijmd. Er moet nog wat geschuurd worden om alles mooi glad te krijgen :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De andere 4 beugels zijn ook bijna klaar, op deze foto is te zien dat de voorste beugels op een plaatje worden bevestigd, net zoals bij de 1/1 :

Afbeelding

De steun voor de grote achtervleugel moet aangepast worden, hij moet netjes aansluiten op de versnellingsbak en dat is nu effe anders :

Afbeelding

Afbeelding

De steun is ook te dik. Tijd om de schuurmachine boven te halen :

Afbeelding

Om de steun van de achtervleugel dunner te maken heb ik een vlakschuurmachine gebruikt :

Afbeelding

Op slechts een paar minuutjes was het plastic tot de helft weg geschuurd :

Afbeelding

Met kleine stukjes plasticard wordt de vorm van de steun aangepast :

Afbeelding

Zodat de steun beter op de achterkant versnellingsbak aansluit. Ik ben er wel nog niet uit hoe ik de steun aan de bovenkant van de versnellingsbak moet laten aansluiten, is moeilijk te zien op de referentie-foto's :

Afbeelding

De luchthappers zijn aan de binnenkant uitgefreesd, de opening kan nu worden aangepast aan de 1/1 versie :

Afbeelding

De stoel heeft een laagje primer / bloem / primer gekregen. Ziet er goed uit, maar toen dit gedaan was kwam ik erachter dat de 1/1 een ander type stoel heeft :

Afbeelding

De versnellingsbak heeft aan beide kanten een stukje buisje gekregen, hierin komt een ovaal vormig stukje dat aan het plastic deel van de vering wordt bevestigd :

Afbeelding

Als laatste heb ik een heel klein (2,3 mm op 0,8 mm) rechthoekig plaatje gemaakt en hierin 2 piepkleine gaatjes geboord. Dit rechthoekig plaatje heb ik dan onder de alu beugel (rechtsboven) gelijmd. Is een klein detail, maar ik ben heel blij dat het gelukt is :

Afbeelding

In de gaatjes komen nog hele kleine zeskantboutjes. Waarschijnlijk is bij de 1/1 het rechthoekige plaatje aanwezig onder alle alu beugels, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden op de referentie-foto's.

Het plastic van de steun voor de achtervleugel had ik eerst dunner geschuurd. Daarna heb ik de steun doormidden gezaagd. Na flink wat meetwerk heb ik de steun terug in elkaar gelijmd, hij is nu breder en ziet er zo uit :

Afbeelding

In het midden zit het stukje dat de steun breder maakt, links en rechts heb ik een stukje plasticard gelijmd. Hierdoor is ook het lelijke ronde stuk verdwenen waarmee de achtervleugel op de steun werd geschroefd :

Afbeelding

Aan de voorzijde heb ik enkele kleine stukje plasticard gelijmd, deze dienen om de steun netjes op de versnellingsbak te laten aansluiten. Om die aansluiting netjes te krijgen heb ik zowel de versnellingsbak op die plaats dunner gemaakt alsook de steun breder gemaakt. Deze foto toont een dryfit, eenmaal gelijmd gaat de aansluiting strakker zijn :

Afbeelding

Afbeelding

Ben ook bezig geweest met het maken van de stangen die tussen de wielophanging en de versnellingsbak zitten. Bovenste is gemaakt van een plastic strip waaraan ik een stukje plastic buis heb gelijmd. Om een stevige verbinding tussen die twee te krijgen heb ik gaatjes geboord en een stukje naald erin gelijmd. De onderste is een op maat geschuurde strip messing. Aan vier zijden is het stuk geschuurd zodat de strip een ovale vorm heeft, net als bij de 1/1 auto :

Afbeelding

Dryfit met de versnellingsbak :

Afbeelding

Afbeelding

Tenslotte heb ik de air jack gemaakt. Links is de HW versie te zien. De air jack bestaat uit 2 kopjes van rivetten (in de juiste diameter geschuurd), een stuk alu buis (waar ik met een snijmoer draad heb op gesneden), en 3 messing ringen (deze zijn van een stuk messing buis gezaagd). Bij zowat iedere air jack zijn die ringen blauw van kleur, op de 1/1 auto zijn ze geel, vandaar dat ik voor messing heb gekozen. Misschien dat ik het messing alsnog geel ga schilderen, ben er op dit moment nog niet uit :

Afbeelding

Het voordeel van de kopjes van de rivetten is dat ze én een mooi dekseltje maken om de alu buis af te dichten, én een gaatje in het midden hebben waar ik de leidingen in kan lijmen :

Afbeelding

Zo dat was het voor deze update. Veel is er niet te zien, maar het was een PAK werk.

De messing stangen zijn aan de koperen plaatjes bevestigd. Dit was een heel precies klusje want de manier waarop (stand en hoek) ze bevestigd zijn, bepaald de juiste hoek en afstand voor de wielen.

Eén van de messing stangen was te lang, die heb ik doormidden gezaagd en terug aan elkaar gesoldeerd :

Afbeelding

Met een brander, werkt voor mij veel beter dan een soldeerbout :

Afbeelding

Het geheel ziet er nu zo uit :

Afbeelding

Rechtboven is de stang die korter gemaakt is. Na wat schuren en polijsten is de reparatie nauwelijks nog te zien, komt goed als er wat verf overheen gaat :

Afbeelding

Dryfit met de versnellingsbak (eenmaal alles gemonteerd is, zijn de stangen mooi evenwijdig met de grond, is nu niet het geval op deze foto) :

Afbeelding

Ben SUPERBLIJ dat deze fase gelukt is !!!!

De korte messing buisjes aan de bovenkant van de koperen plaatjes, zien er nu heel lelijk uit. Deze worden (als het lukt) vervangen door iets wat onderweg is uit Duitsland.

De bestelling uit Duitsland is aangekomen. Daarom heb ik eerst de messing buisjes verwijderd zodat enkel de gaatjes over blijven :

Afbeelding

Hierin komen deze dingen te zitten. Natuurlijk is ook hier weer wat werk aan, links de orginele schroef, rechts dezelfde na de aanpassing. Was moeilijk te fotograferen, maar die dingen zien er toch een pak beter uit dan de messing buisjes die ik had gemaakt :

Afbeelding

Ik ben ook nog een paar uurtjes bezig geweest om de remklauwen aan te passen. Eerst heb ik ze van de remschijf gezaagd, links voor, rechts na :

Afbeelding

En de remklauw daarna een heel stuk dunner geschuurd en van een stripje plasticard voorzien :

Afbeelding

Hierop komt dan het stukje PE met het Brembo opschrift :

Afbeelding

Hopelijk is het een beetje te zien want mijn camera kreeg last van "kuren" bij het nemen van de foto's.

Omdat ik geen PE remschijven kon vinden die er net zo uit zien als bij de 1/1 auto :

Afbeelding

Heb ik besloten om de 8 lijnen die aan elke kant van de remschijf te scriben. Eerst met een naald, daarna met de panelscriber :

Afbeelding

Om een gelijke afstand tussen de lijnen te krijgen, heb ik een template uit plasticard gemaakt :

Afbeelding

Deze template werd met behulp van 2 plankjes en een stukje messing buis vast gezet :

Afbeelding

Het resultaat zijn fijne lijntjes (door de macro stand lijken ze heel groot). Ik heb de remschijven een beetje geschuurd zodat de lijntjes zichtbaar zijn voor de foto's, het schuurstof wordt voor het schilderen weg geborsteld :

Afbeelding

Aan de kant waar de opstaande ring zit, was het iets moeilijker, maar dankzij de template is het ook hier gelukt :

Afbeelding

Lijntjes worden na het schilderen van de remschijven geaccentueerd met een wash.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 5. okt 2016, 14:05 

Wauw! Prachtig werk weer, Pascal! :ok:
Ik kan erg genieten van je gevoel voor detail, je grote precisie en het vakmanschap dat je laat zien.
Heel mooi.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 6. okt 2016, 16:43 

Bedankt Huib.

Een overzicht van het werk van vandaag.

De bovenste draagarmen zijn klaar, hieraan wordt nog een derde bevestigd, dat is voor een volgende update :

Afbeelding

Was flink wat priegelwerk om ze op de juiste lengte te schuren en om ze in de juiste hoek aan elkaar te lijmen. Dryfit :

Afbeelding

Voor het eerst sinds januari 2013 staat de auto terug op zijn wielen (moet nog wat aangepast worden zodat de onderste armen een rechte lijn vormen) :

Afbeelding

Beetje scheve foto :

Afbeelding

Een overzicht van chassis met body :

Afbeelding

En met de achtervleugel :

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 6. okt 2016, 19:12 

Mooi. Leuk ook om de auto weer even in zijn geheel te zien. Dat geeft wat context aan de details.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 7. okt 2016, 15:21 

Mooi werk, wat een gevoel voor detail :ok: ....zo krijg je ook weer eens te zien hoe het uiteindelijk moet worden.

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 6 van 7   [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende