Verander lettergrootte
Het is nu wo 21. nov 2018, 00:29

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 3 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [pic's] Alfa Duo ( Heller 1750 6c en Tamiya sprint GTA) 1:24
BerichtGeplaatst: do 2. mei 2013, 16:42 

Voor een oud collega heb ik een tweetal Alfa's gebouwt.
De eerste is een Heller 1750 6C mille miglia ( helaas incompleet ).

Een stukje historie van de 6C ( gejat van wiki :mrgreen: ).

6C 1500
Halverwege de jaren '20 werd de Alfa Romeo RL te groot en te log geacht en werd begonnen aan de ontwikkeling van een kleinere, lichtere variant. Als basis werd de succesvolle Alfa Romeo P2 Grand Prix-wagen genomen, ontworpen door Vittorio Jano. Er werd besloten om de nieuwe wagen twee cilinders minder te geven dan de racewagen, en de cilinderinhoud verkleinde daarmee van 1987 cc naar 1487 cc. De compressor van de P2 verdween en hij kreeg een enkelvoudige bovenliggende nokkenas. De wagen kreeg de naam 6C 1500 en werd voor het eerst voorgesteld in 1925 op het autosalon van Milaan. Het duurde echter nog 2 jaar voor de 6C 1500 in productie kwam.

In 1928 werd de 6C 1500 Sport gelanceerd met een dubbele bovenliggende nokkenas. Het vermogen kwam hierdoor op 54 pk te liggen, de topsnelheid op 125 km/u. Even later werd een Super Sport variant toegevoegd aan het gamma, met een 80 pk sterke motor die de topsnelheid op 140 km/u bracht.

6C 1750
Om de prestaties verder te verbeteren was echter een grotere motor nodig. De boring en slag werden vergroot en de cilinderinhoud kwam op 1752 te liggen. De naam werd veranderd naar 6C 1750 en werd gepresenteerd op het autosalon van Rome in 1929. Ook hier werd eerst gekozen voor een enkelvoudige nokkenas om nadien over te stappen op een dubbele bovenliggende nokkenas bij de Super Sport en Grand Sport versies. Bij deze laatste versies had de 6C een maximum vermogen van 85 pk en een topsnelheid van 170 km/u.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Giulia sprint GTA ( Tamiya 1:24 ).

Historie ( ook weer even gejat :mrgreen: ).

Giulia Sprint GTA (A staat voor Alleggerita)

Op basis van de Giulia Sprint GT ontwikkelde Autodelta, de racedivisie van Alfa Romeo, in 1965 een racewagen die de typeaanduiding GT Alleggerita kreeg. Het debuut van de auto vond plaats tijdens de Amsterdamse AutoRAI. Het uiterlijk verschilt niet veel van de Sprint GT, maar het koetswerk van de GTA wordt uit aluminium gemaakt, terwijl de bodemsectie van metaal is. De 1570cc-motor met vier cilinders in lijn krijgt een dubbele ontsteking (in de jaren 80 ook wel Twin Spark genoemd). Het maximale vermogen komt op 115 pk te liggen (voor de Stradale/straat-uitvoering) en de GTA kan snelheden halen van meer dan 185 km/u. De GTA bezorgde Alfa onder andere de titel van Europees kampioen in 1966, 1967 en 1968. Van 1968 tot 1973 kon de GTA ook verkregen worden met een kleinere viercilindermotor van 1290 cc. Deze GTA 1300-motoren hadden echter een andere boring en slag dan de standaard-1300-motoren leverbaar in de serieauto's. De motor kon nog altijd een vermogen van 96 pk leveren (voor de Stradale/straat-uitvoering) en zorgde voor een topsnelheid van boven de 175 km/u. In wedstrijdtrim met Spica-injectie konden vermogens tot 165 pk worden bereikt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het was heel erg leervol om deze twee samen te bouwen, veel over de 6C moeten zoeken :titter:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [pic's] Alfa Duo ( Heller 1750 6c en Tamiya sprint GTA)
BerichtGeplaatst: do 2. mei 2013, 23:09 

Leuk setje zo! Al vind ik de beide wagens wel wat 'modellig' overkomen. Ik mis hier en daar misschien wat diepte wat je met een washje had kunnen krijgen. Met name het motorblok van de bovenste Alfa is erg monotoon, zeker omdat je kiest om de kap open te zetten. Het dakleer en de rand om de kuip hebben hetzelfde een beetje. Maar overall is het toch een keurig dinge geworden.
De tweede van het stel vind ik mooier, niet alleen als type en auto, maar ook als model.
Ook hier had je de velgen en grille misschien iets diepte mee kunnen geven, maar deze vind ik erg netjes gelukt!

Thumbs up voor deze twee volbloeden!!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [pic's] Alfa Duo ( Heller 1750 6c en Tamiya sprint GTA)
BerichtGeplaatst: vr 3. mei 2013, 11:49 

Dank je, joost.
Ik heb net de grill van de GTA nog even een lichte wash gegeven.
De velgen lijken op de foto lichter dan in het echt 8-) .

Ik zal ook nog even kijken naar het blok van de 6C, wat ik daar mee kan doen :ok: .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 3 berichten ]