Verander lettergrootte
Het is nu zo 21. jan 2018, 20:42

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 23 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [done] Porsche 928S ( 1:20 Tamiya )
BerichtGeplaatst: zo 17. nov 2013, 14:50 

Om het bouwgevoel weer een beetje terug te vatten heb ik er eens een makkelijke bij gepakt.
Een Tamiya kitje is toch wel heel erg makkelijk, lijm en verf in de doos gooien en schudden maar.

Maar even terug naar het model.
Het wordt weer eens een auto: Porsche 928S

Porsche 928

De Porsche 928 is een auto die tussen 1977 en 1995 werd gefabriceerd door Porsche in Duitsland.
Toen Porsche deze voor zijn tijd zeer geavanceerde auto in 1977 op de markt bracht was het de bedoeling dat hij de beroemde Porsche 911 moest gaan opvolgen. De kopers dachten hier echter anders over, zij bleven de 911 in grote aantallen afnemen, en heeft de 928 de 911 nooit kunnen vervangen. In het begin verkocht de auto goed, maar door zijn steeds hoger wordende aanschafprijs en de daarbij horende afschrijving verloor de auto aan populariteit. De prijs steeg van 55.000,- DM in 1977 tot 164.600,- DM in 1994. Van circa 23 voertuigen per dag loopt de productie terug tot minder dan 2 per dag. Toch is dit model tot en met 1995 in productie gebleven en zijn er totaal zo'n 61.000 in Zuffenhausen geproduceerd. In Nederland staan er nu nog een kleine 600 op kenteken.

Eigenschappen
De 928 is een sportcoupé die op een bijzondere manier is opgebouwd. Voorin ligt een watergekoelde aluminium V8, de versnellingsbak ligt boven de achteras, dit wordt transaxle genoemd en zorgt voor een betere gewichtsverdeling. De achterwielophanging is zo gemaakt dat de achterwielen in snelle bochten licht meesturen. De motorkap, voorschermen en deuren zijn van aluminium. De carrosserie is geheel verzinkt, de voorkant, de achterkant en de dorpelafscherming zijn van kunststof. Verder is alles elektrisch of pneumatisch, zit er een automatische klimaatregeling met airco in, en is soms het gehele interieur in leer uitgevoerd (optie). Dat het een technisch complex voertuig is blijkt uit de meer dan 1000 stekkerverbindingen en 3 kilometer elektrische bekabeling die in de auto zitten.
Vanaf modeljaar 1986 was het de eerste auto die standaard met ABS geleverd werd.

Prestaties
Porsche adverteerde voor deze auto met de leus: "van 0 tot 100km/h en terug naar 0 in slechts 10 sec" om aan te geven dat zowel acceleratie- als remvermogen bovengemiddeld waren.
De Porsche 928 won in 1978 de titel "Auto van het jaar" en is hiermee de enige sportwagen die deze titel ooit heeft gewonnen. Op 7 augustus 1986 verbeterde Al Holbert met de 928 S4 het snelheidsrecord voor sportcoupés op de Bonneville Salt Flats door 171 mph te klokken (300km/u).
Met een standaard 928 GTS werd het 24 uurs snelheidsrecord gebroken. De auto werd gewoon over de openbare weg vanuit Oostenrijk naar het kombaan circuit in Nardò, Italië gereden. Op dit circuit werd in 24 uur 6377,25 kilometer afgelegd, hetgeen een gemiddelde snelheid van 265,72 km per uur is. Na afloop van deze rit, volbracht door 4 Oostenrijkers op initiatief van de privérijder Franz Doppler, werd de Porsche 928 GTS weer op eigen kracht over de openbare weg teruggereden.

De doos
Afbeelding

Helaas is de inhoud ondertussen op gegaan in een berg onderdelen, dus maar even wat ploaties van het web geleend.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig is het een makkelijk kitje ( als je de gietnaden even snel vergeet :sick: ).
De start werd gemaakt met de body eens in de primer spuiten om te kijken waar de gietnaden zaten.
Nou overal waar je ze maar kon bedenken :evil: :behave: .
Dus schuren die handel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig viel het motorblok, zonder al te veel schuurwerk, zo inéén :D .
Afbeelding

Aangezien ik bij deze ook niet bezig ben met een uitzending van pimp my car, heb ik alle chroom even in een badje Muscle gelegt en daarna voorzien van een laagje aluminium.

Afbeelding

Om toch ook ergens iets van kleur te kunnen zien heb ik de bodemplaat voorzien van de bodykleur.
Afbeelding
De kleur wordt Artic Blue van Modelmaster ( Nr 2702 ) .

De body is zojuist helemaal gereed geschuurd en mag na een badje sop even drogen voor er een nieuw laagje primer overheen kan.

Helaas heb ik wat ruzie met m'n schuurpapier. Vroeger had ik 3M waterproof, maar nu is er, hier in de buurt, alleen nog HPX te krijgen. Die rommel valt uit elkaar als je dat in water gebruikt ( al beweren ze wel dat het waterproof is :frown: ).

Ohja, de volgende update zal wel over een half jaar komen ofzo :weirdo: :panic: .

Groeten
Dennis

Laatst bijgewerkt door Denman op za 4. jan 2014, 07:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [wip] Porsche 928S ( 1:20 Tamiya )
BerichtGeplaatst: ma 18. nov 2013, 08:36 

Ik wist niet dat deze auto vroeger zo verschrikkelijk duur was. Dacht altijd dat het het model onder de 911 was. Maar als ik het zo zie scheelt het elkaar weinig qua prijs. Bij ons reed er ook altijd zo'n apparaat rond. Het waren wel hele mooie modellen, dat dan weer wel.
Dennis, veel succes met deze mooie Porsche.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23. nov 2013, 18:24 

Markie, ik wist het ook niet.
De low-budget porsches waren de 924 en 944 .

De afgelopen dagen niet stil gezeten, maar druk geweest met schuren van de body.
deze vervolgens in de primer gezet en daarna in de eerste lagen kleur.
Afbeelding

Verder is de enginebay voorzien van de bodykleur, zodat de motor geplaatst kan worden.
Afbeelding

Tot slot is de start van het motorblok ook weer een paar stappen verder.
De boegiekabels ( even voor de Boegie's liefhebbers een spelfout gemaakt :mrgreen: ) zijn op de plek geplaatst.
De inlaat is een droogpassing, want die moet nog worden bij gewerkt.
Afbeelding
Afbeelding

Groeten
Dennis

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23. nov 2013, 20:07 

Je bent er leuk mee bezig.
Toch maar weer eens mijn 1:43 kitje tevoorschijn halen en afbouwen :roll:

Antonio.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23. nov 2013, 23:14 

Antonio, dan wel net zo gedetailleerd maken als deze toch :behave: .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30. nov 2013, 22:14 

Eindelijk weer een stapje kunnen zetten aan de 928S.

De bodempartij is nu bijna klaar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wel is heel duidelijk dat de kit is gemaakt door een Japanner ( niet racistisch bedoeld ) , want de wielen staan zo scheel als het maar kan.
Afbeelding
Afbeelding

Verder zin de delen die chroom moesten worden voorzien van een laagje alclad.
Afbeelding
Afbeelding

Groet
Dennis

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 1. dec 2013, 11:18 

Mooie vorderingen Dennis, ben alleen zelf niet zo gecharmeerd van de kleur van de bodemplaat. Je ziet nu stukken blauw die voor mijn gevoel toch echt zwart hadden mogen zijn. Ik begrijp dus ook niet helemaal waarom je dat nu precies gedaan hebt; je schrijft omdat je dan toch nog iets van kleur ziet, maar wat zwart hoort mag toch gewoon zwart ?

Verder ben je lekker bezig. Die stand van die wielen is wel erg vreemd. Als ze naar buiten staan begrijp ik het nog, want dat hebben jullie mij pas uitgelegd, maar deze staan naar binnen. Kun je dat nog enigszins herstellen door iets in te korten bijvoorbeeld ?

Gr. Peet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 1. dec 2013, 11:57 

Dit heet negatieve camber en wordt vaak gebruikt op de aangedreven wielen.
Deze stand wordt gecorrigeerd door de krachten van de motor dus niets aan doen zou ik zeggen...
Verdiep je maar even in de termen camber en caster dan wordt je snel duidelijk waarom dit wordt gedaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 1. dec 2013, 13:01 

Peter, er worden nog verdere details aan de bodemplaat geschilderd.
Dus er komt nog wel hier en daar wat meer zwart op te zitten en andere vrolijke kleurtjes ( nee, geen roze en groen :behave: ).
Maar het grootste deel van de bodemplaat was in het echt ( bij verlaten van de fabriek ) ook de bodykleur.
Ik ga het nog wel wat afzwakken door er een transparante donkere laag over heen te gooien, maar pas als alle details zijn geschilderd ;) .

Caretaker, de wielstand zoals deze nu is klopt echt niet.
Ik ben al aan het kijken hoe het uit gaat komen als er iets gewicht op staat, dan klopt het wel al wat beter ( behoorlijk wat speling op de bevestigingspunten ).

Bedankt voor de input :ok: .

Dennis

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 1. dec 2013, 13:15 

Staan de wielen alleen in negatieve camber of heb je ook toe-out ?

Als ik die foto van achter bekijk (al is de foto niet helemaal recht van achteren genomen.) zie ik niet heel veel geks.

Dit is wel iets meer dan normaal maar er wordt wel meer grip gecreëerd in bochten.
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 23 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende