Een nieuw jaar, tijd voor nieuwe projecten!
Aldus ben ik begonnen met een kitje wat al een tijdje op de stapel lag, namelijk een Shelby Cobra 289 in 1:43 uit de Ultimates serie van Monogram.
Allereerst een introductie van de auto.
De Shelby Cobra is een auto met een nogal vreemde ontstaansgeschiedenis.
De auto is gebaseerd op de Engelse AC Ace welke in 1953 werd geïntroduceerd.
De Ace was een sportieve auto, ontworpen door John Tojeiro en had een licht buizenframe, een aluminium carrosserie en de eigen AC-motor.
Na verloop van tijd raakte de eigen motor aan het eind van de ontwikkelmogelijkheden en heeft heeft AC een motor van Bristol ingezet.
De laatste wagens werden voorzien van een 6 cilinder Ford lijnmotor.
Aan het begin van de jaren ´60 wilde Ford een sportiever imago creëren en ging men op zoek naar een geschikt voertuig.
In Texas was er een kippenboer die een AC Ace had voorzien van een Ford V8 en hiermee, niet zonder succes, racete.
Deze kippenboer was Carrol Shelby.
Hij werd door Ford benaderd om een serie van deze auto´s te bouwen die verkocht kon worden via de Ford dealer kanalen, aldus geschiedde en de auto werd omgedoopt tot Shelby Cobra.
De eerste Cobra´s waren uitgerust met een 260 c.i. Ford V8, later kwamen de 289 c.i. HiPo Ford V8 motoren beschikbaar en werden die ingebouwd.
Tevens werd toen het chassis verstevigd, de krachten van de motor werden teveel voor het gemodificeerde AC chassis wat nog altijd gebruikt werd.
Later kwamen nog versies met een 427 c.i. Ford motor.
Deze auto´s zijn voorzien van een geheel nieuw chassis met een vergrote spoorbreedte en zijn veelal voorzien van zij uitlaten en een luchthapper op de motorkap.
Van deze versie worden tot op de dag van vandaag nog door diverse fabrikanten nieuwe kitkars en ook complete auto´s gebouwd.
Over de kit.
De kit is er een in schaal 1:43, gemaakt van spuitgiet styreen door Monogram en uitgegeven in de Ultimates serie.
Deze serie bestaat uit 2 kits, deze Shelby Cobra en een Chevrolet Corvette, waarbij behalve styreen en rubber ook een fretje PE wordt geleverd voor de fijne details!
Een hele uitdaging dus.
Afijn, beginnen we met de bouw.
Als eerste een paar plaatjes van de kit.

Den doos.

Den inhoud.

Het fretje PE.
Als eerste ben ik begonnen met het strakmaken en spuiten van de body.
Er liepen een paar duidelijk zichtbare gietnaden op welke ik weggeschuurd heb waarna er primer gespoten werd.
Hierna kwam de kleurlaag welke een mix is van de volgende Revell aqua kleuren: Lichtblauw glans 50, Zilver metallic 90 en Zwart glans 8.
Vraag me niet naar de verhoudingen, die heb ik aangepast toen ik het eerste mengsel niet echt wat vond.
Het resultaat:

Dit is nog zonder blanke lak welke er later nog wel overheen gekomen is.
Afijn, en tot zover, binnenkort meer in dit theater.
Antonio.