Verander lettergrootte
Het is nu vr 15. dec 2017, 04:39

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 7 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] Shelby Cobra 289 1:43 Monogram Ultimates
BerichtGeplaatst: wo 1. jan 2014, 22:15 

Een nieuw jaar, tijd voor nieuwe projecten!
Aldus ben ik begonnen met een kitje wat al een tijdje op de stapel lag, namelijk een Shelby Cobra 289 in 1:43 uit de Ultimates serie van Monogram.

Allereerst een introductie van de auto.

De Shelby Cobra is een auto met een nogal vreemde ontstaansgeschiedenis.
De auto is gebaseerd op de Engelse AC Ace welke in 1953 werd geïntroduceerd.
De Ace was een sportieve auto, ontworpen door John Tojeiro en had een licht buizenframe, een aluminium carrosserie en de eigen AC-motor.
Na verloop van tijd raakte de eigen motor aan het eind van de ontwikkelmogelijkheden en heeft heeft AC een motor van Bristol ingezet.
De laatste wagens werden voorzien van een 6 cilinder Ford lijnmotor.
Aan het begin van de jaren ´60 wilde Ford een sportiever imago creëren en ging men op zoek naar een geschikt voertuig.
In Texas was er een kippenboer die een AC Ace had voorzien van een Ford V8 en hiermee, niet zonder succes, racete.
Deze kippenboer was Carrol Shelby.
Hij werd door Ford benaderd om een serie van deze auto´s te bouwen die verkocht kon worden via de Ford dealer kanalen, aldus geschiedde en de auto werd omgedoopt tot Shelby Cobra.
De eerste Cobra´s waren uitgerust met een 260 c.i. Ford V8, later kwamen de 289 c.i. HiPo Ford V8 motoren beschikbaar en werden die ingebouwd.
Tevens werd toen het chassis verstevigd, de krachten van de motor werden teveel voor het gemodificeerde AC chassis wat nog altijd gebruikt werd.
Later kwamen nog versies met een 427 c.i. Ford motor.
Deze auto´s zijn voorzien van een geheel nieuw chassis met een vergrote spoorbreedte en zijn veelal voorzien van zij uitlaten en een luchthapper op de motorkap.
Van deze versie worden tot op de dag van vandaag nog door diverse fabrikanten nieuwe kitkars en ook complete auto´s gebouwd.

Over de kit.

De kit is er een in schaal 1:43, gemaakt van spuitgiet styreen door Monogram en uitgegeven in de Ultimates serie.
Deze serie bestaat uit 2 kits, deze Shelby Cobra en een Chevrolet Corvette, waarbij behalve styreen en rubber ook een fretje PE wordt geleverd voor de fijne details!
Een hele uitdaging dus.

Afijn, beginnen we met de bouw.
Als eerste een paar plaatjes van de kit.
Afbeelding
Den doos.
Afbeelding
Den inhoud.
Afbeelding
Het fretje PE.

Als eerste ben ik begonnen met het strakmaken en spuiten van de body.
Er liepen een paar duidelijk zichtbare gietnaden op welke ik weggeschuurd heb waarna er primer gespoten werd.
Hierna kwam de kleurlaag welke een mix is van de volgende Revell aqua kleuren: Lichtblauw glans 50, Zilver metallic 90 en Zwart glans 8.
Vraag me niet naar de verhoudingen, die heb ik aangepast toen ik het eerste mengsel niet echt wat vond.
Het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is nog zonder blanke lak welke er later nog wel overheen gekomen is.

Afijn, en tot zover, binnenkort meer in dit theater.

Antonio.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Shelby Cobra 289 1:43 Monogram Ultimates
BerichtGeplaatst: do 2. jan 2014, 09:12 

Mooie start van een van de meest herkenbare sportauto's uit de geschiedenis. Ben erg benieuwd naar je vorderingen en bevindingen van dit kitje. 1/43 is niet een heel grote schaal, maar ondanks dat lijken de details toch meer dan voldoende aanwezig :)
De PE is met die spaakwielen zeker een mooie toevoeging en meerwaarde aan de kit!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 2. jan 2014, 09:15 

Wat een detaillering voor 1:43.
Waarom de keuze voor deze kleur Rossy?
Succes met de bouw.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 2. jan 2014, 17:24 

Die kleur, tja, ik wilde geen geel, dat vond ik niks, rood ook niet, daar zie je ze al zoveel in.
Blauw is een kleur die ook veel voorkomt maar meestal een veel donkerder tint.
Ik zag ergens een foto van een lichte blauwe en dat vond ik erg mooi op deze auto, aldus heb ik geprobeerd om die kleur na te maken wat niet echt gelukt is maar wel een mooi kleurtje opleverde.
Dit was mijn inspiratie:
Afbeelding
Vergelijk dit maar met een 1:72 vliegtuig tegen een 1:48 vliegtuig, de detaillering is gelijk, alleen een stukkie kleiner.
Een leuke oefening voor een volgend model, waarschijnlijk ook weer 1:43 maar nu een resin / multimedia kit van een rallyauto.

Antonio.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 2. jan 2014, 19:51 

Ik kende deze lichtere kleur op een Shelby niet, alleen de wat donkerdere kleur met vaak de racestrepen en dan het 427 blok erin. Aparte kleur in ieder geval, ik hoop dat het op deze schaal ook allemaal nog een beetje wil. Heb je vaker 1:43 gebouwd?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27. nov 2014, 13:38 

Beetje lang binnenkortje geworden. :mrgreen:

@markie: Ik heb een stel kitjes van Heller liggen in 1:43 en een 1:43 resin kit waar ik mee bezig ben, wel wat ervaring mee maar nog niks afgebouwd.

Na de body was het de beurt aan het motorblok, het interieur en het onderstel.
Voordat ik hiermee verder ging werden eerst alle verchroomde delen in een bakje met chloor gemikt, de delen die chroom moeten zijn krijgen later nog een Alclad behandeling, de andere delen gewoon een verfje in de juiste kleur.
Na het bekijken van een aantal foto's zag ik dat het onderstel welliswaar heel netjes was nagemaakt maar niet compleet was.
Aan de achterzijde kijk je zo in een gapend gat waar bij de echte auto hier de bagageruimte is geplaatst en, behalve wat ruimte boven de achteras, alles dus dicht is.
Dit vond ik storend bij dit verder zo goede model dus werd met plasticard de bagageruimte dichtgemaakt.
Toen was de motor aan de beurt.
Heel scherp gegoten onderdelen met een fijne detaillering, bijna zonde om hem in te bouwen maar toch maar gedaan.
Het is bijna een verkleinde 1:25 kit zoals de verschillende delen geconstrueerd zijn.
Na het benodigde schilderwerk werd het onderstel samengebouwd en de motor ingebouwd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Als volgende stond het interieur op het programma.
De kuip werd aan de binnenzijde mat zwart geschilderd en de buitenzijde werd voorzien van een aluminium kleurtje.
De stoelen kregen aan laagje zijdemat zwart en werden in het interieur geplaatst.
Het interieur staat hier nog los op het onderstel.
Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn de delen los naast elkaar.
Afbeelding
En even een dry fit van alles.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ter vergelijk naast een flacon lijm.
Afbeelding

Dit was hem weer voor nu.

De volgende stap wordt het maken en plaatsen van het dashboard en het aankleden van de body met diverse PE delen waarna er nog een laagje lak volgt.

Antonio.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27. nov 2014, 13:50 

Gaaf modelletje Antonio. Ik ben de laatste tijd iets meer aan het kijken bij de auto's, omdat ik er ook eens eentje wil proberen. Ik ga beginnen met een (Airfix 1:32) Jaguar. Maar eerst een Huey (groepsbouw Brouwers).

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 7 berichten ]