Verander lettergrootte
Het is nu di 16. okt 2018, 14:00

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 13 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [Done] Vw kever 1951 1/16 Revell Oldspeed
BerichtGeplaatst: ma 24. feb 2014, 12:31 

Dit keer besloten toch maar een "live" verslag te maken, kan ik ook niets vergeten.

Waarom na de militaire truck, en het militaire vliegtuig nu weer een civiele
auto?
Ik zal het je vertellen. Zoals je weet (of niet) kom ik net weer kijken in de
modelbouwwereld. Ik heb best wel ideeen mbt welke kits ik wil gaan bouwen, zoals
de DC-3 van trumpeter in 1/48 (80 euro)bv. Of een oud model Me 109 in 1/32.
Alleen wil ik eerst weer een beetje ervaring krijgen en hoe doe je dat? Juist, met goedkope(re) kits.

Ik ga dus naar mp, selecteer straal van 15km en ga dan naar de oudste pagina. Daar
zoek ik dan een advertentie met een kit die mij wel leuk lijkt en waarbij staat
bieden. Ik bied dan laag en meestal zeggen ze dan kom maar halen. Aangezien
dichtbij heb je dan ook geen verzendkosten.

Daarbij komt dan nog dat mijn andere hobby klassieke volkswagens is en voila.

Aangezien het een grotere schaal kit is, ga ik dit maal proberen om zoveel
mogelijk zelf onderdelen te maken om toe te voegen.

Goed, de Volkswagen kever.
Iedereen kent hem, maar bij deze toch maar even een introductie(tje).

In de jaren dertig van de vorige eeuw, was in Duitsland een man aan de macht gekomen
die het land uit de economische crisis wilde halen (en zoals later bleek nog veel
meer dingen wilde..), en de arbeiders een beter leven wilde geven.
Hij deed dit door veel geld uit te geven aan het creeeren van banen in de bouw (half
Berlijn werd zo'n beetje verbouwd), de industrie en de infrastructuur (bedenker van
de autobahn).

Bij dat betere leven hoorde volgens hem ook een automobiel voor iedereen, een zogenaamde volksauto (volkswagen auf deutsch). Diverse automerken, waaronder Auto Union en NSU kregen de opdracht een simpele / goedkope auto te ontwerpen, geschikt voor een gezin,die een snelheid van 100 km/h kon halen (voor op de nieuwe autobahn).

Een van de ontwerpers die aan de "strijd" deelnamen, was Herr. F. Porsche. Een technisch ingenieur die tot dan toe wat landbouwwerktuigen en wat simpel oorlogstuig (WW1) onder andere had ontworpen (en later o.a. de Tiger Elephant).
Zoals jullie wellicht weten heeft hij de wedstrijd gewonnen en is uit zijn ontwerp de
uiteindelijke Volkswagen ontstaan die later de bijnaam kever heeft gekregen. Sterke
punten aan zijn ontwerp waren o.a. de simpele techniek (goedkoop te bouwen en te
onderhouden) en de stroomlijn (voor die tijd met al die vierkante hokken) en uiteraard
de onverwoestbare motor.

Afbeelding

Ik kan je nog veel meer vertellen over de historie, maar daarvoor zijn wij niet hier denk ik.
Dus op naar de kit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De stickers... wel erg geel en bros. Kan ik hier nog iets mee om ze te verbeteren?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zelfs nog een flesje plak.
Afbeelding

Hm, ziet er niet slecht uit allemaal. Ondanks wat losse onderdelen in de doos, niets gebroken.
Niet te veel flash.

Gelijk maar even wat doen, te beginnen met de motor.
Voor de motor heb ik het volgende bedacht. De standaard motor, uitgebreid met een Okrasa kit.
En nee, dit is geen upgrade kit van Eduard oid maar een kit voor de echte motor die je destijds kon kopen om je motor te tunen (ik geloof van 25 naar 36 pk oid, :hail: ).
En een Abarth uitlaat.

Dus van dit.
Afbeelding
naar dit.
Afbeelding

Genoeg te scratchen denk ik.

De eerste stukkies.... och, als dit maar geen voorteken is.
Afbeelding
Met wat lijm en een paar flinke klemmen opgelost. Plastic is behoorlijk zacht.
Middelste gat in het blok is waar de originele carburateur komt te staan en mag dus dicht.
Dunner stukkie sprue gezocht, en .... gaat er strak in! Lekker. vast lijmen, drogen, afsnijden schuren klaar. Oh, en de deuk net voor het gat "geplamuurd" met tippex.
Afbeelding
Afbeelding

De koeltunnel.
Afbeelding
De 2 nokken links op de foto zijn de bevestigingspunten voor de bobine. Die moeten weg aangezien de bobine anders komt te zitten (zie "rode" foto).
Afbeelding
Nu kan ik de bobine draaien zodat hij bijna horizontaal komt te zitten, alleen nog nieuwe nokken maken.

De brandstofpomp.
Afbeelding
Zoals je ziet uitgevoerd met een pennetje bovenop waarop dan de zwarte slang uit de kit komt te zitten.
In mijn voorbeeld loopt de brandstofleiding echter anders (omhoog en dan splitsen) en is van koper. Mooiste is dan een leiding maken van koperdraad en blank laten. Dus pennetje eraf en gaatje boren.
En gelijk een gaatje aan de zijkant van de pomp voor de andere leiding.
Afbeelding

De poulies / poelies (?) met v-snaar.
Afbeelding
Hmm, die snaar is veel te dik. Alles nieuw maken? Neuh, die
poelies zijn wel netjes. Eerst maar eens proberen met vijlen.
Afbeelding
Afbeelding
Nou, valt niet tegen (en niet gebroken..). Maar zo laten.
Oh, en nog even 4 gaten in de onderste poelie geboord zoals in het voorbeeld.

De dynamo, ja wat kan je er van zeggen. Voorlopig maar zo laten (denk toch wel nieuwe maken..).
Afbeelding

De verdelerkap.
Afbeelding
Het verkeerde type, op de rode foto zit een kap met zijuitgangen, dus... nieuwe maken? Nee, verder wel netjes dus aanpassen, vijlen, schuren.
Afbeelding
Het voorbeeld.
Afbeelding
Klopt wel aardig toch?

De Abarth
Afbeelding
Eerst de uitlaat uit de kit maar eens in elkaar. De demper is nagenoeg gelijk. Tamiya extra thin ertussen,
Knijpen! En later het overtollige lijm / plastic weg schuren.
Afbeelding
Pijp eraf
Afbeelding
Nieuwe pijpjes gehakt van evergreen.
Afbeelding
Teepie erop om het boren uit te lijnen. Maten opnemen van de rode foto en omrekenen naar deze demper en boren maar.
Afbeelding
Afbeelding
Pijpjes inmiddels gebogen (gaat niet echt lekker met een vlammetje... iemand nog andere tips?), gaatjes opgeboord en pijpjes uitgeboord.
Afbeelding
Afbeelding

Hmm. dit ziet er dus niet uit. Pijpjes zijn verdikt waar ze verwarmd zijn, en ze willen ook niet vast gaan zitten.
Maar even opzij leggen en goed laten uitharden en dan proberen met vijlen, schuren er nog iets van te maken.

Verder alleen nog de versnellingsbak in elkaar geplakt.
Afbeelding

Later weer verder. dan ga ik de spruitstukken en de carburateurs (proberen te) maken.

Even dit voor de newbies zoals ik.
Bij mijn eerste kit heb ik alles in elkaar gelijmd met de welbekende blauwe fles met naald. Dus 2 helften, 1 helft insmeren, tegen elkaar duwen en hopen dat er niet te veel lijm naar buiten komt, maar het wel goed vast zit.

Tot ik een filmpje op youtube zag waarin de bouwer 2 romphelften tegen elkaar hield en
vervolgens met Tamiya extra thin aan de buitenzijde (!) lijm toevoegde wat vervolgens
vrijwel geheel in de spleet (sorry) verdween. Daarna duwde hij de helften extra hard tegen elkaar waardoor er lijm en gesmolten plastic naar buiten kwam. Daarbij vulde de naad zichzelf en dus (bijna) geen plamuur. Na hard worden mesje erlangs, licht schuren en klaar.

Deze manier was nieuw voor mij.
Ik zo'n potje gehaald bij Sjaak in Leiden en ook proberen.. Geweldig! :cheesygrin:

Dit even als tip van de ene newbie aan de andere.

gr
Peter

Laatst bijgewerkt door peppie op do 27. maart 2014, 16:01, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Vw kever 1951 1/16 Revell Oldspeed
BerichtGeplaatst: ma 24. feb 2014, 14:11 

Peter,
Voor de uitlaatjes zou je messingbuisjes kunnen halen?
Volgens mij heeft Sjaak die ook wel in het assortiment?
Dit is goed te buigen en ziet er denk ik een stuk strakker uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24. feb 2014, 14:30 

Mooi project. Voor de uitlaatjes zou ik alu-buisjes gebruiken, stukje koperdraad erin en je kan het netjes plooien. De alu-buisjes kan je dan polijsten voor een mooie glans.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26. feb 2014, 17:38 

Dank je voor jullie tips :ok:

Maar ik vind het minder leuk om overal iets voor te kopen (en budget..) en probeer dus zoveel mogelijk zelf te maken.
Maar goed, uitlaat even opzij.

Het volgende; ben nu bezig met de filters voor de carburateurs. Ik heb hiervoor al de perfecte maat "buis" gevonden, een soort hard plastic slang, maar nu komt het..
Hoe ga ik die buis recht afsnijden, zodat ik een rond schijfje krijg zeg maar. Nu hoor ik jullie denken: "nou, gewoon recht afsnijden". Maar dat lukt dus niet. Het mes loopt iedere keer weg.

Heb ik overigens ook met de buisjes van Evergreen.

Hebben jullie hier tips voor?

Alvast bedankt

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26. feb 2014, 17:57 

Misschien stukkie tape haaks op het buisje plakken en het schuine deel recht vijlen?
Eerste gewoon afzagen/snijden, en daarna met de vijl erlangs.
Als je het stukje tape haakd op het buisje plakt kun je daaraan zien of hij recht is.
Just my two cents ;)

Say you'll haunt me!

Stone Sour

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [Done] Vw kever 1951 1/16 Revell Oldspeed
BerichtGeplaatst: do 27. maart 2014, 16:24 

Deel 2.

De eindfoto's.

Aangezien het echt een hork van een kit wass en ik hem helemaal zat was en niet het type ben
om hem dan opzij te leggen en later ermee verder te gaan, heb ik hem zo goed mogelijk in elkaar
geflatst.
Daarom verder geen verslag, alleen de eindfoto's met wat uitleg.

Na het tegenkomen van pinmarks ter grootte van een duppie, in groot aantal en op de meest
onmogelijke plaatsen, heb ik besloten het interieur simpel te houden en dus de deuren
en de beide kleppen dicht te maken.

De motor heb ik nog wel bewaard (in delen) om op een later tijdstip een keer een motor op
een standaard te bouwen.

De foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik begon met zeer goede moed aan deze kit.
Aangezien ik een Volkswagen-man ben en dus meer dan gemiddeld af weet van deze voertuigen,
leek het mij geweldig om deze kit, in deze schaal te gaan bouwen en zelf de details
erbij te maken. Ik hoefde namelijk niets op te zoeken op het www, ik ken de juiste kleuren,
ik weet wat voor accesoires er bestaan voor deze auto's enz enz. Perfecte combinatie van
2 hobbies.
Echter bleek dat ik beter geen kennis had kunnen hebben, had ik me ook niet hoeven ergeren
aan alle fouten.....

Om er een paar uit mijn hoofd op te noemen;
- bumpers verkeerde model/bouwjaar
- achterlichten verkeerde model/bouwjaar
- claxonroosters verkeerde model/bouwjaar
- Buitenspiegel .....
- bijna complete interieur.....
- enz enz

Kortom..... ik hou er over op.

Nog snel een plankje gemaakt met een stoeprandje, en het geval staat nu bij mijn vriendin
op haar werk (buiten mijn zicht).

Groeten
P.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27. maart 2014, 17:15 

jaaa..

dat roest heb je wat mij betreft spot on aangebracht. Dit is voor mij wel een beetje een voorbeeld van hoe je plastic als metaal moet laten lijken. Bij veel statische modellen heb ik vaak nog wel het idee dat er plastic doorheen schijnt. Dat is hier niet het geval.
Erg mooi. Ik wilde je nog helpen met de decals door te vertellen dat je de kleur kunt verbeteren door ze even een dag of wat achter het raam te zetten in het voorjaarszonnetje. Vervolgens kun je ze met microsol gel goedje de decals vooraf verbeteren. Hierdoor zijn ze minder bros en weer goed bewerkbaar. Maar ik zie dat het allemaal niet meer nodig is.
Top kever! (hoort eigenlijk nog een mooi T1 busje bij ;) )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27. maart 2014, 19:35 

Helemaal eensch met Arjen!
Toch wel een erg gaaf ding geworden hoor.
Hoe heb je die roestplekken eigenlijk gedaan?
Ziet er echt realistisch uit zo.
Wat me wel opvalt is dat de koplampen nog al "leeg" ogen, maar dat is door gebrek aan detail van de kit.
Verder had je me zo wijs kunnen maken dat dit een metalen schaalmodel is :cheesygrin:

Say you'll haunt me!

Stone Sour

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27. maart 2014, 23:13 

Dank jullie voor de complimenten :ok:

Sorry voor het wat kort afgekapte verslag, was hem een beetje zat. Heb hem alleen afgemaakt om juist de roest uit te proberen.

darka schreef:
Ik wilde je nog helpen met de decals door te vertellen dat je de kleur kunt verbeteren door ze even een dag of wat achter het raam te zetten in het voorjaarszonnetje. Vervolgens kun je ze met microsol gel goedje de decals vooraf verbeteren. Hierdoor zijn ze minder bros en weer goed bewerkbaar.

Ok, wist ik niet. Goeie tip voor de volgende "ouwe" kit.
Heb inderdaad wat decals geprobeerd op het dashboard en dat werd helemaal niets. Daarna decals weg gefl*kkerd. Later weer uit de vuilnis gevist vanwege de nummerborden. Ipv ze als decal te gebruiken, heb ik ze netjes uitgesneden en compleet met karton als nummerborden erop geplakt :titter:

Bennie schreef:
Hoe heb je die roestplekken eigenlijk gedaan?

Is allemaal gepikt (Dank u Grendel....).
-De "gebobbelde" roestplekken: verdunde Alabastine plamuur met een kwast (oude) bobbelig aanbrengen op logische plekken, scherpe puntjes beetje afschuren, dit alles voor je de eindkleur erop spuit, na de kleur en glans, pinwash met sterk verdunde roestkleur (in mijn geval pastel/water/zeep)
-De weggerotte plekken (achterspatbord): met de dremel aan de binnenzijde plastic zo dun mogelijk slijpen, tot je er wel/niet doorheen gaat, stukje wegbreken, eromheen aan de buitenzijde hetzelfde trucje als hierboven.
-De "grote" roestvlekken (voorklep oa): na de primer heb ik het hele voertuig in een roestkleur gespoten (gebruik ik Vallejo Burnt Umber voor), daarna een laag ivoorwit (Volkswagen primer kleur), daarna de eindkleur. Daarna met waterproof schuurpapier(tje) en klein beetje water voorzichtig 1 of 2 lagen weg schuren. (Ik zou alleen iets langer wachten met schuren als ik gedaan heb, anders krijg je zoiets als op de voorklep :titter:)

Verder met de pastelkrijt-truc en Burnt Umber (mijn favoriete roestkleur) hier en daar wat gedaan.
Oh, en gechipt met een lichtere versie van de eindkleur en daarna elk chippie met de "roest" iets kleiner ingekleurd, zodat je nog een randje van de chip-kleur ziet.
Wieldoppen met de zout-techniek gedaan.

Zo, dit was wel al mijn roest geloof ik.
(met dank aan Grendel, Vliegtuigbouwer en nog wat anderen... :ok: )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28. maart 2014, 00:44 

Komt niet vaak voor dat ik een auto zie waarvan ik denk dat 'ie "realistisch" uit ziet.
( denk dat vieze bandjes vaak al wat meerwaarde hebben bij een auto i.p.v dat perfect zwarte vinyl.....)

Mijn complimenten voor je Kever!!! Heb je mooi gemaakt!!!

It's not the size of the dog in the fight but what size the fight is in the dog!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 13 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende