Verander lettergrootte
Het is nu wo 12. dec 2018, 11:13

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 11 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: (pics) Porsche 911 GT1 (1/24 tamiya)
BerichtGeplaatst: di 25. maart 2014, 17:15 
hoi,
Eerst een beetje historie:

With the revival of international sportscar racing in the mid-1990s, though the BPR Global GT Series (which then morphed into the FIA GT Championship) Porsche expressed interest in returning to top level sportscar racing and went about developing its competitor for the GT1 category. Cars in this category were previously heavily modified versions of road cars, usually supercars such as the McLaren F1 and Ferrari F40, but when the 911 GT1 was uneveiled in 1996 Porsche had exploited the rule book to the full and stunned the sportscar fraternity. Rather than develop a race version of one of their road going models, what they created was effectively a purpose built sports-prototype, but in order to comply with regulations a street legal version was created, 911 GT1 Straßenversion - literally a road-going racing car.
911 GT1[edit]
In spite of its 911 moniker the car actually had very little in common with the 911 of the time, however its frontal chassis was shared with the then (993) 911, while the rear of the car was derived from the Porsche 962, including its water-cooled, twin-turbocharged and intercooled, four valve per cylinder flat-six engine which was arranged in a mid-mounted position, compared to the rear-engined layout of a conventional 911. The engine was making about 600 PS (441 kW; 592 hp). In comparison, the 993 generation 911 GT2, which was otherwise the company's highest-performance vehicle, used an air-cooled engine with only two valves per cylinder.

The 1996 version of the 911 GT1
The new vehicle was an outright success at Le Mans, winning the GT1 class at its debut race, although it lost the overall victory to Joest Racing's Porsche WSC-95 prototype, still a success in that this vehicle used a Porsche powerplant.
The 911 GT1 made its debut in the BPR Global GT Series (the FIA championship's predecessor) at the Brands Hatch 4 hours, where Hans-Joachim Stuck and Thierry Boutsen won comfortably, although they were racing as an invited entry and were thus ineligible for points. They followed up by winning at Spa and Ralf Kelleners and Emmanuel Collard triumphed for the factory team at Zhuhai.
The '96 GT1 had around 600 PS (441 kW) and was clocked at a top speed of exactly 330 km/h (205 mph) on the legendary Mulsanne Straight in the practice sessions of the 1996 Le Mans 24 Hours Race (presumably on a low downforce setup).
[3] would reference the 1996 Porsche 911 GT1 at Le Mans as 640 bhp. This compares favourably in that race, with the 1996 Ferrari F40 GTE II, (well referenced as 635bhp in race trim,) and the 1996 McLaren F1 GTR, (about 620 - 630)..

en dan hier mijn model van de porsche 911 GT1 van tamiya.
pasvorm was over het allegemeen redelijk goed maar decals wren echt fragiel.
dus de decals ingesmeerd met liquid decal film. laten drogen en erop gehangen.
jammer genoeg is die op achterkant alsnog mislukt.
op de foto's zie je het niet goed maar er is een reactie geweest tussen de decals en de clear.
ik spuit de verf en clear van tamiya dus kan daar normaal niet aan liggen.
is er iemand die weet waardoor het komt en mij kan helpen om dat te voorkomen?

maar nu de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

groeten

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: (pics) Porsche 911 GT1 (1/24 tamiya)
BerichtGeplaatst: di 25. maart 2014, 18:52 

De clear van Tamiya is de boosdoener :( .
klinkt misschien raar, maar het is waar.

Gebruik i.p.v. Tamiya clear maar Gunze clear. Dan heb je geen enkel probleem.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25. maart 2014, 19:14 

Kun je dat iets meer onderbouwen Dennis ? Tamiya clear die Tamiya decals opvreet ? Ik was juist op zoek naar een alternatief voor Gunze clear, omdat ik daar de laatste tijd steeds vaker problemen mee had. Heb nu Tamiya en Vallejo staan om te testen, dus zijn dit soort zaken wel interessant.

Gr. Peet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25. maart 2014, 19:56 
heb ook al de reactie gehad op andere forums dat je zeker een dag moet wachten na het decallen zodat de micro sol en de eventueel gebruikte liquid decal film genoeg gedroogd is. maar daar lopen meningen dan wel weer uit elkaar.
En heb ook geen AB ter beschikking aangezien ik liever met spuitbussen werk

groeten

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25. maart 2014, 20:01 

Ok, maar dan hebben we het dus over een reactie van Tamiya clear met andere gebruikte middelen wegens een té korte droogtijd ? Dat klinkt me dan weer niet geheel vreemd in de oren... Ben ook benieuwd naar de reactie van Dennis over dit gebeuren. Toch weer leerzaam ;)

Gr. Peet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25. maart 2014, 20:12 
zou kunnen. heb totaal geen ervaring met die producten en met clear

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26. maart 2014, 06:50 

Ik heb nog voor ik met microsol werkte al wat modellen kunnen voorzien van een andere livery wegens reacties met de decals.
Waardoor het komt dat Tamiya clear zo agressief reageerd op hun eigen decals weet ik niet. Maar het zou iets te maken kunnen hebben met de samenstelling van de lak.
Met de pearllak van Tamiya is er geen probleem, maar dat is niet te gebruiken op vliegtuigen en militair.

Ik houd sowiezo altijd al minimaal één dag rust tussen spuiten/decaleren en blankelak spuiten.
Met de spuitbus van Gunze heb ik, tot nu toe, nog nooit een probleem gehad. En ik spuit het over diverse merken verf en decals.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26. maart 2014, 14:34 

Het schijnt dat de Action lak in de spuitbus behoorlijke resultaten geeft. Tenminste, René gebruikt het altijd en die haalt er goede resultaten mee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26. maart 2014, 23:51 

... Maar ik laat ook vaak de lagen goed drogen voordat ik naar een volgende fase ga. Dat is dan ook weer een voordeel van langzaam bouwen.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27. maart 2014, 12:37 
eens proberen om wat meer tijd tussen te laten want heb wel het gevoel dat ik wat te snel ga

Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 11 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende