Verander lettergrootte
Het is nu za 16. dec 2017, 14:59

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 18 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [wip] Tameo WCT Ferrari 312T2 1/43
BerichtGeplaatst: zo 17. aug 2014, 21:29 

Ik was al een tijd van plan een bouwverslag te maken van deze build maar kwam er steeds niet toe een goede tekst te schrijven. Onderweg wel zo nu en dan foto’s genomen en nu eindelijk even achter de pc om e.e.a. op het virtuele papier te zetten.

Waar gaat het hier om? Een Tameo WCT kit van de auto waarin Nikki Lauda in 1977 naar de winst reed in de Duitse GP op Hockenheim.

1977 was een bijzonder jaar voor Lauda. In ’76 was hij, ook tijdens de Duitse GP bijna om het leven gekomen tijdens een crash maar had nog bijna het wereldkampioenschap behaald. Uiteindelijk ging dat met één punt verschil naar James Hunt. Vorig jaar is over dat seizoen de film Rush verschenen. Ook voor niet directe race fanaten volgens mij een leuke film.
1977 Moest dus het jaar van de revanche worden en dat lukte. Al twee races voor het einde van het seizoen was Lauda in punten niet meer in te halen door de concurrentie. Aangezien hij het toen al behoorlijk had gehad met het Ferrari team heeft hij deze laatste twee races ook direct over geslagen. De Duitse GP welke versie deze kit is won Lauda, na een matige training uiteindelijk met een dikke 14 seconden voorsprong.

Hier een foto van de start met Lauda nog op plaats 3/4

Afbeelding

Voor wie deze kits niet kent: Tameo maakt een speciale serie kits van auto’s die een wereldkampioenschap hebben veroverd. Deze kits, in 1/43 net als alle Tameo kits zijn behoorlijk gedetailleerd. Ze bestaan vrijwel volledig uit metaal (wit metaal, PE en gedraaide delen) en horen bij de meest gedetailleerde, nu nog geproduceerde 1/43 kits. Eerder heb ik al ‘normale’ kits van Tameo gebouwd en ik had het idee dat ik inmiddels voldoende handig ben om een kit als deze tot een goed einde te brengen. Omdat alles metaal is heb je wat meer gelegenheid onderdelen te buigen, te veilen en daarna weer goed passend te maken. Dat is ook echt nodig bij deze kits maar dat is voor mij ook de uitdaging en de lol.

Ik had mij voorgenomen bij deze kit zo nodig delen te solderen. Dit zorgt voor een net betere en stevigere constructie. Nu ben ik niet ontzettend handig met een soldeerbout maar al doende leert men.

Hoewel de bouwbeschrijving aan geeft dat met de motor begonnen moet worden ben ik, heel eigenwijs begonnen met de body, of in ieder geval met de onderliggende delen hier van. Juist omdat hier in ieder geval soldeerwerk aan de pas kwam en ik stond te popelen hiermee te gaan pielen met uiteindelijk dit als resultaat. Niet het meest nette soldeerwerk maar ik ben er behoorlijk tevreden mee. Alles lijkt vast en recht zonder enorme kolders soldeer overal en, net zo belangrijk: ik heb mijzelf niet verwond!

Afbeelding

Na de body toch maar aan de motor begonnen. In een bouw van deze auto op de Brouwers zag ik iemand die een standaardje voor de motor had gefabriceerd om deze makkelijker te kunnen behandelen tijdens het bouwen. Dat wilde ik ook! En direct weer een beetje oefenen met de soldeerbout.

Dit is de motor in basis in elkaar op het zelf gefabriceerde standaardje.

Afbeelding

De motor zelf bestaat in feite uit twee onderdelen, de motor zelf en de versnellingsbak. Deze worden hier los van elkaar gebouwd en daarna aan elkaar verbonden.

Hier een foto van de versnellingsbak nog lost van de rest van de motor

Afbeelding

Dit deel bestaat op zichzelf al uit een enorme hoeveelheid onderdelen. Alleen de remschijven zijn al uit 3 delen opgebouwd.

En dit is de stand op dit moment zo ongeveer, met een €2 stuk ter vergelijk voor de mensen die het lastig vinden zich voor te stellen hoe groot 1/43 nu is.

Afbeelding

Er moet nog wel een hoop aan de motor gebeuren. De afgelopen dagen ben ik vooral bezig geweest om de (illusie van) gaasjes die de lucht inlaat kelken beschermen tegen vuil te reproduceren. Deze zijn niet geleverd bij de kit en de motor ziet er wat ‘bloot’ uit zonder. Dat is echt gepiel op de MM². Het resultaat volgt binnenkort op de foto’s…

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [wip] Tameo WCT Ferrari 312T2 1/43
BerichtGeplaatst: zo 17. aug 2014, 23:06 

leuk en origineel. Ik ga er ook maar eens 1 in elkaar zetten zo'n dikke formula 1 auto.

succes met deze uitdaging. komt vast goed. Wat voor soldeerbout heb je? ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18. aug 2014, 01:15 

Kijk, toen was formule 1 nog leuk om te zien. Dikke vette slicks achter en kleine voor, V12 met veel geluid en altijd de eerste bocht een crash...

In het verleden ooit de Tamiya versie 1/12 gebouwd met veel details en ik moet zeggen voor een 1/43 heeft deze ook onzettend veel details. Wat je laat zien is al een heel mooi begin, ga zo door.

Voor een betere vloeing van soldeertin kun je ook extra vloeimiddel gebruiken, kloders soldeertin kun je met een afzuigpompje heel makelijk weer weg halen.

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18. aug 2014, 08:18 

Gaaf om te zien hoe gedetailleerd ze dergelijke kleine kitjes kunnen afwerken zeg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18. aug 2014, 09:49 

@ Darka: ik gebruikt een Ersa regelbare bout. Geen Weller kwaliteit maar volgens mij wel een goed apparaat. Ben nog wat aan het stoeien met verschillende soldeertips. Ik krijg met een kleine tip niet voldoende warmte in het het geheel om de sodeer goed te laten vloeien, de brede tip die ik gebruik is wat grof. Het gebeurt mij ook regelmatig dat ik de ene kant van een bouwerk lossoldeer terwijl ik de andere probeer vast te solderen.

@Reimer: ik gebruik nu vloeimiddel en pasta van Griffon, zeg maar s-39 maar dan de inder agressieve versie. Als het goed is wordt er op dit moment speciale flux en soldeer tin vanuit Japan geimporteerd. Voor soldeer gebruik ik volgens mij mij standaard spul, weet niet precies de verhouding. Wel zonder kern. Ik heb het bij de soldeerbout besteld. ëén van de truukjes die ik gebruik is stukjes soldeertin in de soldeerpasta leggen en dat verwarmen. Dat geeft vrij aardig resultaat en laat zich redelijk doseren

Een afzuigpompje heb ik wel gekocht maar ik snap eigenlijk het gebruik niet zo :? Heb je tips over het gebruik?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18. aug 2014, 12:10 

Leuk project hoor!
Om overtollig soldeer weg te nemen kan je ook soldeerlitze gebruiken.
Dit is een gevlochten koperen streng waar de overtollige soldeer inloopt als je de litze er tegenaanhoud.

Dave

Einstein

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18. aug 2014, 21:57 

Citaat:
Een afzuigpompje heb ik wel gekocht maar ik snap eigenlijk het gebruik niet zo :? Heb je tips over het gebruik?

Eigenlijk heel simpel, pompje indrukken, soldeerbout bij de klodder tin zodat die weer vloeibaar wordt, pompje erbij en drup op het knopje en slurp alles weg.

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19. aug 2014, 13:20 

Ah, bij een tweede keer verhitten dus. Nu al iets geleerd!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21. aug 2014, 22:04 

Mooi project.

Op de foto van de body zijn er aan de achterkant 2 diagonale plaatjes te zien. Het ene loopt naar de badkuip toe, het andere loopt van de badkuip weg. Zou het kunnen dat 1 van de plaatjes verkeerd zit ? Moeten ze niet allebei naar dezelfde kant toelopen ?

Om te solderen gebruik ik een brander uit de Blokker. Geeft een prima verhitting en laat het soldeer mooi vloeien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21. aug 2014, 23:08 

@Pascal: volgens mij is dat gezichtsbedrog. Als ik tenminste begrijp wat je bedoelt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 18 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende