Verander lettergrootte
Het is nu za 16. dec 2017, 15:09

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 22 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] 1/8 Ford Street Rod 1932
BerichtGeplaatst: zo 19. okt 2014, 19:28 

Ford Street Rod 1932

<voorwoord>
De bouw betreft een Ford Street Rod, 1932 van Revell in de schaal 1 op 8

<inleiding>
Het model wat ik ga bouwen is een geheel eigen interpretatie van een Street Rod.
Street rod's zijn gepersonaliseerde voertuigen waarbij de eigenaar zijn eigen expressie laat zien wat hij of zij mooi of gaaf vind.

En aangezien het al een behoorlijke build in progress is zet ik het verslag wat ik normaliter bijhoud in 'word' maar in een post.

AfbeeldingP2221190.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingP2221191.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

De definitieve kleur van de auto wordt oranje met zilveren vlammen, chassis in hoogglans zwart. De velgen chroom net als de hendeltjes, raamvenster, grill en andere kleine accentjes en de 6 Stromberg carburateurs met de inlaat. Kleppendeksel evenals de remtrommels worden ook oranje zodat dat mooi afsteekt van elkaar.

De standaard luchtfilters (van die goedkope ronde doppies) ga ik vervangen voor een scratch luchtfilter wie in een keer over al de 6 carburateurs ‘heen ligt’ ook deze wordt oranje. Afgewerkt met een mooi zilvergrijs ‘Frod’ logo…… eeeeeeeh Ford natuurlijk
Inmiddels is het blok gespoten, eerst een zetje gegeven met structuur verf uit de spuitbus en vervolgens een laagje ‘steel’ van Alclad, ik ben er bijzonder happy mee. Op de klepdeksels komen ook weer van die doppies, maar de plastieken heb ik weggemietert en een paar nieuwe gedraaid van aluminium om die vervolgens voor het afsteken nog eens flink te polijsten.

Voor de verdeler heb ik ook een nieuwe gedraaid, nu alleen nog de 2 voorste V-snaar poelies vervangen voor 2 aluminium gedraaide exemplaren en die ook lekker polijsten op de draaibank dan zit er mooi wat ‘bling bling’ aan de motor.

AfbeeldingP4201229.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

De startmotor:
AfbeeldingP4051222.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

De rest staat te drogen, plaatjes volgen.

En verder gaat het met de Ford.
Motor zit zo goed als in elkaar, de verdeler en de inlaat met carburateurs en benzinegalerij met slangen zitten erop. De originele benzineslangen ontbraken in de kit, dus ik mijn vrouw haar ‘ ik kan zelf hele mooie kettingen maken’ kist eens door gesnuffeld en daar vond ik een mooi passend blauw siliconen slangetje met een klein glinstertje . Ik vind het blauw goed passen bij de overige oranje onderdelen (wie er nog niet opzitten) maar dat komt. Van soort zelfklevend zilverkleurig tape hele dunne reepjes gesneden die als slangklemmen dienen. De startmotor moet er nog aangehangen worden, evenals het oliefilter en de dynamo.

AfbeeldingP4261234.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingP4261235.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

De meegeleverde poelies voor op het blok waren nou ook niet ‘je dat’ dus maar eens een avondje achter de draaibank gekropen en ik ben er content mee wat eruit is gekomen.

AfbeeldingP4261233.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingP4261230.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Daarna de bouwbeschrijving nog eens doorgelezen en tot mijn stomme verbazing missen er een 3 tal essentiële onderdelen om de indruk te wekken dat hier ook echt sprake is van een ‘natuurgetrouw’ model namelijk… de accu, de bobine en het benzinefilter…..
Het benzinefilter heb ik gemaakt van het onderste doorzichtige stukje van een ‘bic’ pen met een paar messing frutseltjes met een beugeltje om het geheel straks ergens tegen het schutbord aan te kunnen monteren.

AfbeeldingP4261236.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr
Bobine, ach je doet een stukje rond 12 mm aluminium in de draaibank en je laat fantasie een beetje de vrije loop en dan krijg je dit.
AfbeeldingP4261237.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr
Klote ding schoot me alleen bij het afschuren van het onderste friemeltje (dat ding wat bij het afsteken met de draaibank, soms niet maar soms ook wel blijft zitten) uit de handen en vloog iets langs de bandschuurmachine. Polijstwerk beetje vernageld maar ik draai hem wel zo dat het richting het schutbord zit en dan zie je d’r niks meer van.
AfbeeldingP4261239.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr
En dan nog het laatste draaiwerkje, de doppies die straks op de kleppendeksels komen.
De oplettende kijkertjes zullen ongetwijfeld constateren dat de lijntjes niet helemaal gelijk zijn maar ach, ze zitten tegen over elkaar met een heel scala aan carburateurs en slangen ertussen, dat als ik het nu niet eerlijk zou zeggen niemand het zou opvallen als het eenmaal gemonteerd zit.

AfbeeldingP4261240.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Maar goed, genoeg gedold maar weer, ik heb nog enkele zaken gedaan deze week, de ene omdat het kan, andere zaken waren van meer noodzakelijke aard.

Omdat het kan; Het luchtfilterhuis, omdat ik een zo'n grote luchtverfrisser mooier/stoerder vind staan dan 6 van die losse kapjes op de Stromberg carburateurs heb ik deze luchtverfrisser uit 2 plaatjes 1 mm dik styreen gefreubelt. Plaatjes van een malletje voorzien wat ik even snel in autocad had uitgetekend, gaatjes geboort, korte stukje buis ertussen gelijmd en langs de bovenrand een 0,5 mm strookje gelijmd wat een soort van 'felsrand' moet voorstellen. Het filterhuis wordt nog afgewerkt met een eigen geprint 'Ford' decaltje. Ben benieuwd hoe dat zelf printen uitpakt.

De Noodzakelijke aard; de poelie van de dynamo, omdat ik zo goochem was om de föhn er iets te dicht of te lang op de krimpkousjes te houden, wat de oorzaak is geweest laat ik maar in het midden Feit was dat het ding half was weggesmolten en daar moest dus een nieuwe voor komen, lang leve de draaibank

Verder moet je maar kijken, daar kom je hier tenslotte voor

AfbeeldingP4261240.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Een ouderwetse radio en tv reparateur in een naburig dorp had een hele bureaulade vol met snaartjes te kust en te keur, voor een kleine bijdrage mocht ik er 10 uitzoeken. De bijbehorende foto's zullen in een vervolg wel voorbij komen.

En nog 4 schokbrekers gemaakt. Die uit de kit waren weinig gedetailleerd, niet scherp en zo, naja, het is gewoon leuk om aan de machines te staan Aangezien de Ford op bladveren staat zijn ze alleen voor demping.

AfbeeldingP5261255.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingP5261254.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Zo verder maar weer met de carrosserie dan, raamsteunen erop gezet, geplamuurd, geschuurd, weer geplamuurd en so on, want om zo opzicht boven op de carrosserie te hebben staan vond ik geen porem. Ze moeten mooi opgaan met het plaatwerk. Vervolgens de hele boel in de grondverf gesproeid, nog eens links en rechts wat oneffenheidjes weggewerkt, laagje spuitplamuur erop, weer schuren en en nog een dun laagje grondverf.

Je ziet aan de 'roze' kleur dat het allemaal erg dun gedaan is maar dat komt de oranje laklaag straks alleen maar ten goede.
Vervolgens met een stukje draad (uit moeders naaikistje) de deuren en de kofferklep eruit 'gezaagd'
Randjes nog een beetje bijgevijld en nou nog eens kijken waar en nog wat grond verf moet komen.

Pikkies

AfbeeldingP6151271.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingP6151272.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

LUCHT ieder motor mot kunnen ademen dus is er lucht nodig, en de louvres in de motorkap uit de kit zitten dicht.....................
Ten eerste ziet het er niet uit, ten tweede mag er best wat licht invallen. Openwerken met de dremel zoals Mark hier suggereerde zie ik niet zitten, het plastic van de motorkap is behoorlijk dik, zo'n 3 mm en er zitten 20 louvres per kant, en dat gaat met de dremel denk ik zoveel hitte opleveren dat het een 'smelt werkje' wordt.

Ook het risico dat ik er een verkloot, niet goed kunnen fixeren dat ding, ongelukkige vorm en zo, en doordat ze akelig dicht opeen zitten is dan best wel aanwezig en je zal net zien dat je dat bij nummer 19 gebeurt en dan kun je als nog de hele boel eruit gaan slijpen. Daarom ga ik ze vervangen voor uit messing plaat gemaakt louvres.

Hier het eerste deel, het uitfrezen van 20 sleufjes, met een 1 mm frees heb ik op de freesmachine gedaan. Volgende stap is een tooltje maken waarmee ik de louvres 'open' kan drukken. Ook moet er iets van een houder komen waarin ik de messing plaat zo kan fixeren dat ik mooie gelijke en strakke louvres kan open maken. De houder is al bedacht en gezaagd. Ik heb een U gemaakt van 18 mm MDF met de uitsparing tussen de benen op de breedte van de louvres, door de U plaat met schroeven op een 'onderplaat' te schroeven met de messing plaat ertussen kan ik de boel mooi fixeren en zo de louvres openwerken.

Aangezien het vandaag sacrementendag is (een heilige feestdag) vandaag geen machinale werkzaamheden en kan ik morgen dus pas het tooltje gaan (pas)slijpen.

AfbeeldingP6181280.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

WILLIE WORTEL.
Om de louvres goed te kunnen ‘openen’ heb ik twee hulpmiddeltjes gemaakt (door mijn vrouw wordt ik onderhand al Willie Wortel genoemd) maar goed, zonder al dat denkwerk dat kom je denk ik niet tot een bevredigend resultaat.
Begonnen ben ik met een simpele MDF onder plank en een boven deel met een uitgezaagd stuk ter grote van de breedte van de louvres. Dat ziet er dan zo uit:

AfbeeldingIMAG0265 by Mark Nijenhuis, on Flickr

Dan deel twee om de Louvres open te kunnen werken, daar ik bij een beveiligingsbedrijf werk en we erg veel in vergrendelingstechniek doen vervangen we regelmatig bestaand hang en sluit werk voor onze eigen oplossingen en komen we dan ook regelmatig om in aluminium slootschilden en dat soort dingen. Normaliter gaan ze de container in maar zo af en toe mag ik in ruil voor ‘iets lekkers’ bij de koffie een handjevol ‘spul’ mee naar huis nemen. Het deurschild heb ik met een 3 mm frees in de freesmachine deels op gevoel ‘bewerkt’. Het dunste deel is circa 0,6 mm dik en ongeveer een 3 mm diep. Voor de juiste breedte (om met het tooltje tussen de houten benen te komen en in de sleuven in het messing) hoefde ik er aan beide zijde maar een klein beetje af te halen. Klein beetje de scherpe kantjes er met een vijl vanaf gehaald en het resultaat ziet er dan zo uit.

AfbeeldingIMAG0267 by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingIMAG0268 by Mark Nijenhuis, on Flickr

Na heel veel ‘WillieWortelen’ kan het dan eindelijk gaan gebeuren. Hier het messing ‘ingeklemd’ in de ik noem het maar even de houder.

AfbeeldingIMAG0266 by Mark Nijenhuis, on Flickr

Dan voorzichtig het ‘tooltje’ via het gleufje onder de louvre zien te krijgen en als die eronder zit op gevoel opbeuren totdat de louvre voldoende open staat.

AfbeeldingIMAG0271 by Mark Nijenhuis, on Flickr

Controle van het voorlopige resultaat.
AfbeeldingIMAG0272 by Mark Nijenhuis, on Flickr

En dat dan 20 keer per kant, en uit eindelijk krijg je dan dit.

AfbeeldingIMAG0276 by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingIMAG0275 by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingIMAG0274 by Mark Nijenhuis, on Flickr

Hier en daar straks nog een beetje bij buigen maar het resultaat stemt me tevreden.

En dan moeten ze in de plaats van de gegoten louvres in de motorkap komen.
Ook hier kwam de freesmachine weer in actie. Met behulp van een blokje MDF een hulpmiddeltje ‘gefabriekt’ om de motorkap te kunnen klemmen, haaks zetten en frezen maar. Als eerste heb ik de gegoten louvres er strak uitgehaald, in de tweede en derde ronde ongeveer een 6 mm brede sparing rondom gefreesd waarin de messingplaat met louvres straks in gelijmd worden.

AfbeeldingIMAG0277 by Mark Nijenhuis, on Flickr

Als laatste omdat ik toch al zo lekker bezig was, maar eigenlijk, omdat ik de motorkap die uit een geheel bestond voor deze hele actie in tweeën gezaagd, heb ik er nog een scharniertje tussen gezet.

AfbeeldingIMAG0280 by Mark Nijenhuis, on Flickr

Het scharnier wordt na het spuitwerk met ‘stoere’ bouten aan de kap bevestigd.

AfbeeldingIMAG0280 by Mark Nijenhuis, on Flickr

NIET PERFECT en zelfs niet een beetje.............
Nadat ik de motorkap in de plamuur had gezet (de plamuur had ik tot een tippex achtige substantie verdund) en de eerste schuurbeurt heb ik het geheel in de spuitplamuur gezet om het goed te kunnen bekijken. Toen zag ik dat de louvreroosters deel verzonken in de sparing lagen maar er ook deels bovenuit kwamen. Omdat dan gelijk te trekken zou een hels karwei gaan worden en zou op zijn minst een licht golvende motorkap gaan opleveren. Temeer ik de boel met 2k lijm erin heb gelijmd was eruit halen geen optie, de zou boel geheid breken en of zwaar vervormen. Na grondige bestudering van de kap een nieuw plannetje gemaakt. Over de gehele carrosserie loopt een verdikking. (zie oranje omlijning) De verdikking loopt over de motorkap door tot aan de radiateur.

AfbeeldingP6151271 - kopie.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Aangezien het plastic van de motorkap wat 'onrealistisch' dik is, op de meeste plaatsen meer dan 3 mm kwam me dat eigenlijk wel goed uit want dat geeft genoeg body voor stevige, veranderende constructie, dus............. messingplaat 0,8 mm bestelt en de de 'onderste helft' van de motorkap opnieuw gescratcht. Om de louvres 'open' te werken moest er wel een nieuw 'hulpje' gemaakt worden want de eerder van gemaakte aluminium was te zwak. Dat verliep zonder problemen, ik heb hiervoor een stuk strip staal genomen 40 x 4 mm en deze aan een zijde met een flex schijf in de haakse slijper in de juiste vorm geslepen. Na de vorm met de dremel nog wat bijgeslepen te hebben kon ik de louvres gaan 'openwerken'.

Hier het resultaat.

AfbeeldingP6281297.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingP6281298.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Je ziet hier rechts ook meteen het bewerkte kunstof deel van motorkap waarin ik een sparing gemaakt heb, waarin het messing deel in verlijmd wordt.

RONDE VORMEN.

Zo af en toe ga ik eens met de benen op tafel naar het model zitten kijken, en wat valt er dan op aan de Ford? Hij heeft allemaal mooie ronde vormen en vloeiende lijnen. Dan kijk je eens kritisch naar de onderdelen en dan zitten er rechthoekige achterlichten op. Hmmmmmm is dat nou wel zo mooi? Nee natuurlijk niet!

Maar heb al iets in mijn spare-parts-box verzameld met nog maar 2 modellen? Ja wacht, de Traction heeft in een vroege uitvoering een paar mistlampen op de voortrein zitten en aangezien ik de latere versie bouw zijn die dus over. Mooi, ronde lampglazen van 14 mm in doorsnee. Afijn het vervolg was een kleine draai-, en polijstsessie op de draaibank om er 2 behuizingen voor te maken. Ik neem aan dat de foto's verder voor zich spreken.

AfbeeldingP7051299.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingP7051300.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Afgelopen weken niet zo veel trek gehad om iets te doen maar de afgelopen dagen is er wel weer wat gevorderd.
Enkele chassis delen in de verf gezet, chroomdelen opnieuw verchroomd middels de alclad methode, wat kleine dingetjes aan de motor op en aan gehangen en vanavond nog vier ventieltjes gedraaid want die uit de kit waren spoorloos.

AfbeeldingP8071372.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

En de motorkap verbeterd, die scharniert nu op 3 punten.

AfbeeldingP7131313.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingP7131314.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Zo de motor nadert zijn voltooiing.

AfbeeldingP8281472.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

De in de kit geleverde versnellingspook zag er niet uit, krom plastic takje wat eigenlijk nergens op sloeg, dus men neme een stukje messing, draaien op het eind een bolletje, boren hem in zijn geheel door, steken er een 1,8 mm koperen buisje door, solderen de boel vast, polijsten en klaar.

Verder is het blok voorzien van een paar decals (die uit de kit waren er niet meer bij) maar niet getreurd, en onder het mom van 'koop niet wat het www u bied' hier mijn eerste poging ze zelf te maken, geprint, gesneden en opgelegd. Tevens de schoorstenen erop gelijmd en het eerder geplaatste elastiekje vervangen voor een snaartje van de een of andere pickup. Nu het chassis verder afbouwen en dan kan het blok erin gehangen worden.

AfbeeldingP8101373.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingP8101376.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingP8101377.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

HERFST

En wat doen we dan?......... juist tijd voor een experimentje.

Men nemen een stuk 6 kant messing, klemmen het met een zijde in de bankschroef, zetten op de andere zijde een wringijzer en dan draaien totdat je denkt 'nou moet ik stoppen anders knalt die'

Stalen buis van voldoende diameter in de bankschroef geklemd, gaatje geboord waar de messing 6 kant net doorheen kon, de boel met een grote soldeerbrander flink verhit en..............................., houd u vingers 10 minuten onder de koude kraan . Warm het werkstuk weer op en pak nu EEN TANG en draai het verwarmde stuk strak om de buis heen.
Beetje bijslijpen en je hebt iets wat rond is. Goed verder dan.

Vervolgens een centraal dinges in de draaibank gemaakt, een paar stukjes elektradraad van 1mm doorsnee en 23 mm lang geknipt en dan solderen maar en dan komt er dit uit.

Wat denken jullie is dit een waardig stuur voor de Ford Street rod?

AfbeeldingP8171400.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingP8281472.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Op meerdere website's kwam ik van koppelingen tegen voor o.a. de hydraulische aansluitingen. Maar echt lekker geprijst? Nuuuuuuuuh niet echt.

Ik heb eens even wat geprutst op de draaibank, van een stukje messing 6 kant met een doorsnede van 2,5mm gemeten op de vlakke kanten, een poging gedaan om paar koppelingetjes te draaien, een rechte, haaks en 45 graden.

De 90 graden versie is niet helemaal 'death center' gebogen, want zover koud buigen is geen optie want dan scheurt het messing zonder meer, dus eerst warm stoken en dan met 2 tangen lopen hannesen (ja ja, een ezel........... ) om het bochtje erin te krijgen. Daar moet ik nog maar iets op gaan vinden als ik er nog veel meer zou willen maken. En wie er op let of over valt, die is een kniesoor

AfbeeldingP8231421.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingP8231424.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

En ik heb nog een paar dingetjes aan het chassis gedaan, tank, bumperbeugels, remleidingen, stuurstang, achteras en benzineleiding erop gezet. De kleur van de carrosserie komt terug in de remtrommels wat straks mooi door de velgen terug te zien blijft.

De remleiding zijn mooi 'oud goud' van kleur en passen denk ik goed bij het oranje/zwart

AfbeeldingP8231431.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

De benzineleiding is een stuk 'belkabel' waarvan ik de koperkern eruit getrokken heb.

AfbeeldingP8231435.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Zoals het klokje thuis tikt, tikt het niet in de Ford

Vanavond eens opnieuw begonnen met het dashboard en de klokjes. De vorige keer (hier niet vermeld) had ik op ieder decalletje een flinke druppel Humbroll clear laten vallen met het idee dat het een mooi glashelder lensje zou gaan vormen. In eerste instantie leek het er ook op. Kraak en kraak helder en met een lichte bolling, missie geslaagd! Dat dacht ik.............., de volgende morgen nog eens gekeken in het 'dit deel is klaar voor montagekabinet' en wat zag ik?.......... eeeh niks meer, triljoenen kleine luchtbelletjes en van de decal was dus niks nakkes nada meer te zien. Pfffffffff prut prut prut.

Zaterdags nadat Ron zijn ballen eens flink had laten kletsen kwam hij langs omdat ik hem zou helpen een paar onderdeeltjes voor de BMW te draaien. Oho WACHT WACHT WACHT, nee dit is niet wat jullie denken stelletje vunzen!............ Ron doet aan wedstrijd 'Jeu de Balls' he!!

En toen we lekker zaten te ouweneren hem het verschijnsel ook laten zien, en Ron vermoede dat ik de Humbroll clear er te snel op gedaan had, en dat de decals nog niet goed 'door gedroogd' waren. Wie het weet mag het zeggen? en graag want ik zou er wel graag een lensje op hebben. Een andere oplossing 'uit eigen ervaring' is ook van harte welkom.

Maar nu dus eerst een plaatje van het dashboard in progress.

AfbeeldingP9131585.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Laatst bijgewerkt door Haddewade op ma 20. okt 2014, 00:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Ford Street Rod 1932
BerichtGeplaatst: zo 19. okt 2014, 20:02 

Toen ik de titel las dacht ik 'daar heb je weer zo'n bouwdoos' maar dan zie ik in je posts ineens dat je gewoon een groot deel zelf aan het bouwen bent. Heel interessant om te zien en ik ben benieuwd naar de rest.

Groeten

http://modelfishingships.blogspot.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19. okt 2014, 22:40 

Tja, dan kun je inderdaad in 1:8 heel veel toevoegen, wat je overigens erg knap doet. Hot rods zijn niet echt mijn ding, al mag ik er op zich wel naar kijken hoor. Modelbouwtechnisch heb ik het idee dat je een ervaren klusser bent en je over het juiste materiaal beschikt om een en ander fatsoenlijk te maken.

Gaat volgens mij helemaal goed komen met deze Ford.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19. okt 2014, 23:23 

Hot Rods hebben ook niet echt mijn voorkeur maar ik ben wel van de 'oudere' automobielen en deze kon ik voor een zacht prijsje in handen krijgen en is een projectje om zaken op uit te proberen in aanloop naar een veel complexere te bouwen auto. Een hele tijd terug kon ik de hand leggen op een Rolls Royce in schaal 1 op 8 van Pocher en dat zou het pronkstuk moeten gaan worden.

Materieel en machinerie zijn in ruim voldoende maat aanwezig, naast de dremel en een ruim assortiment aan 'hand gereedschap' beschik ik nog over een freesmachine, afkortzaag en een draaibank. In mijn leerplichtige schooltijd heb ik zowat alle technische opleidingen gevolgd die er maar waren waaronder; autogeen en elektrisch lasser, constructiebankwerken, machinebankwerken, autotechniek, elektrotechniek (220/400 volt) en installatietechniek (gas/water/zink en centrale verwarming) Dus ja, ik ben redelijk breed opgeleid en dat komt me nu goed van pas.

En dan gaan we nu weer over tot de 'orde van de dag' :D

Het leer voor het interieur.

0,5 mm huid dun Lamsleder in 'Old school' look, ben benieuwd hoe de combi gaat uitpakken in combinatie met de oranje carrosserie.
Als ik me niet verknip kan ik er wel 3 interieurs uit halen, en dat voor maar 23 euro (Leder versand Berlin )

AfbeeldingP8301482.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Als eerste heb ik de beide zitvlakken met een stukje naaigaren eruit gezaagd.
Hier heb ik stripjes foam op de stoel geplakt maar die zijn er meteen weer afgegaan, ik heb het leer direct met oranje draad op een heel stuk foam gestikt.

AfbeeldingP9021518.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingP9021519.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Vervolgens het foam met het opgestikte leer op de uitgezaagde zittingen geplakt, randjes naar achteren afgewerkt en dan even een pas-sessie, er moet dus rondom, daar waar de zitting zat, een 0,5 mm uit gevijld worden want de rest van de bank komt ook nog in het leer.

AfbeeldingP9031524.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

De bank in het leer gezet, en de zittingen erin gezet.

AfbeeldingP9031527.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

En nog eentje van de zijkant.

AfbeeldingP9031528.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Het witte spul wat je in de hoek van de zitting ziet zitten is schoenpoets, hij moet dus een beetje beter gepoetst worden.
Ik heb rond 1mm oranje leer bestelt wat nog langs de nu nog zichtbare naadjes wordt gezet als afwerking. (zitting en zijstuk)

AfbeeldingP9051540.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingP9051543.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingP9051545.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Zo de bank is wat mij betreft zover afgewerkt.

Op naar de deurpanelen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] 1/8 Ford Street Rod 1932
BerichtGeplaatst: ma 20. okt 2014, 07:52 

Dat is knap werk zo op de vierkante millimeter. Vooral het draai- en freeswerk vind ik er haast subliem uit zien. Nu heb ik nooit met een draaibank gewerkt, dus zou ook niet kunnen zeggen hoe moeilijk dit nou wel of juist niet is, maar het ziet er allemaal wel heel strak uit.
Het idee van het bankje is ook goed bedacht en bijna overal mooi uitgevoerd, maar volgens mij is de ene zitting hoger dan de ander.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20. okt 2014, 22:15 

Scherp gezien naamgenoot ;), de macro's verneuh.... de boel weer.

De grote spuitwerken zijn zo goed als afgerond, op de deuren en de zijpanelen van de motorkap na is alles in de kleur gezet. Veel valt er niet over te vertellen behalve dat het in een laag primer heeft gehad, daarna een zacht schuier beurtje en toen in 3 lagen 2K lak gezet is. Nu kan ik gaan samenbouwen en experimenteren met het airbrushen van de zilveren flames op de fenders .

De carrosserie.

AfbeeldingPA201622.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingPA201623.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingPA201624.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

De fender.

AfbeeldingPA201625.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingPA201628.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

De bovenste motorkap delen.

AfbeeldingPA201629.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

En als laatste de grill omlijsting.

AfbeeldingPA201639.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

En eentje met grill (er nog los in).

AfbeeldingPA201640.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21. okt 2014, 00:35 

Zeer indrukwekkend wat je laat zien!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24. okt 2014, 22:55 

Inmiddels is zo’n bietje alles gespoten en kan ik beginnen met de samenbouw.

Velgen voorzien van de naafkappen en hubcaps.

AfbeeldingPA241641.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingPA241642.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

De bodemplaat heeft zijn plek gevonden op het chassis, koppeling, rem en gaspedaal zijn gemonteerd en het geheel is gestoffeerd met een warm bruin stofje.

AfbeeldingPA241643.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingPA241644.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Het rem-, en koppelingspedaal heb ik gedraaid uit een 10mm staaf aluminium en deze voorzien van, middels een dun geslepen steekbeitel, ‘antislip’ groefjes.

AfbeeldingPA241648.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Even de body erop gezet om te kijken of het geheel een beetje wil samenvallen.

AfbeeldingPA241651.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingPA241652.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Omdat ik wat 2K lijm overhield bij het verlijmen van het rem en koppelingspedaal heb ik ook de achterlichten erop gelijmd. Tevens zie je hier ook de beklede kofferbak.

AfbeeldingPA241653.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Front fender er bij op.

AfbeeldingPA241654.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

AfbeeldingPA241655.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24. okt 2014, 23:49 

Dat kleurtje zit er strakkie en glimmie op hoor. Ziet er goed uit. Velgjes met de details knallen hier mooi de kamer in.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25. okt 2014, 00:15 

Dank je René.

Ik ben ook happy met het spuitwerk, koste me heel wat schuren tussen de 4 laklagen door maar het heeft zijn vruchten afgeworpen. Het is nog best een heel oppervlak om even met een airbrush spuit goed te doen. In totaal is er al met al nog zo'n kleine 250 ml oranje verf doorheen gegaan.

De wielmoeren wilde ik eerst vervangen voor echte dopmoeren. Maar heb eerst de velg maar eens in hoogglans zwart en daarna in de alclad chroom gezet, macro foto genomen, en zo slecht vond ik ze nog niet dus toen gelijk de rest gespoten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 22 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende