Verander lettergrootte
Het is nu wo 18. jul 2018, 07:06


Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 17 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP]Italeri GMC CCKW 1/35, civiele uitvoering
BerichtGeplaatst: vr 27. maart 2015, 11:52 

Geregistreerd: di 14. jan 2014, 17:08
Berichten: 1175
Woonplaats: Boskoop
In afwachting van wat inspiratie mbt een ondergrondje voor de Bello, maar eens
begonnen met wat nieuws.

De GMC cckw 353 dus. Een voertuig wat denk ik een ieder wel kent. Zo niet, ik heb hem
reeds eerder gebouwd hier op het forum, en in dat topic genoeg info en historie
mbt dit voertuig geplaatst.
http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=10&t=2490
Destijds gebouwd en gepresenteerd als een voertuig van U.S. Army North, geladen met
teruggewonnen kunst. De militaire uitvoering dus.

Dit maal kies ik een andere weg.
Afbeelding
Het jaar is 1947. Nederland is aan het herstellen van de oorlog en de economie komt
weer langzaam op gang. Het leven begint weer enigzins normaal te worden, eten, slapen
en werken. :roll:
Ook voor mijn vader, die na de oorlog besloot als vrachtwagenchauffeur aan het werk
te gaan, hierboven te zien bij zijn eerste truck. Hij was werkzaam bij de firma Vita NV
te Leiden, wat later is overgegaan in Iglo, en vervoerde dan ook diepvries producten.
Eerst in Nederland, later ook verder in Europa. Hij leverde o.a. regelmatig bij het
Amerikaanse leger, gestationeerd in Duitsland.
Aangezien er in de jaren na de oorlog bijna geen trucks (meer) waren in Nederland,
ik hoef denk ik niet te vertellen waar ze gebleven waren :frown: , besloot de firma Vita
een aantal GMC's over te nemen van het Amerikaanse leger. Die hadden er namelijk nog
een paar staan in Europa. Deze hier en daar wat aangepast en dus ingezet bij hun transport.
Het is dit voertuig wat ik ga proberen na te bouwen, aan de hand van helaas slechts 3 foto's,
zal dus ook een deel gokwerk worden.
Een soort van tribuut aan mijn vader.

Na de GMC, is hij overgestapt op een (tevens) ex U.S. Army Mack, hier te zien in 1953.
Afbeelding
En nog wat later, de eerste nieuwe, een Mercedes L6600.
Afbeelding
Beide in mijn ogen zeer stoere voertuigen waar ik veel meer foto's van heb en die ik in en later stadium nog wil gaan bouwen.


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________



Om te beginnen, de kit, Italeri 247.
Behoorlijke tijd gezocht naar de uitvoering met het dichte dak, maar helaas niet gevonden.
Wordt dus gaten dichten.
Afbeelding
De sprues, in donkergroen.
Afbeelding
Afbeelding
Glaswerk.
Afbeelding
Ziet er allemaal goed uit. Niet te veel flash of andere rotzooi.
Klein velletje decals.
Afbeelding
Waarvan ik alleen het dashboard zal gaan gebruiken.
En een boekje.
Afbeelding

En, uiteraard, gelijk maar een begin gemaakt.
Volgens het boekje, dus eerste stap: het chassis.
Afbeelding
Met wat opschoonwerk, aan de binnenzijde.
Afbeelding
Later niet zichtbaar, maar toch maar even opgeschoond.
Hierna wat onderdelen neergelegd, op de plek waar ze uiteindelijk op het chassis gaan
komen, en de foto erbij gepakt.
Afbeelding
Duidelijk te zien, is dat het chassis langer moet worden. Kijk maar eens naar de
ruimte tussen het voorste wiel en de brandstoftank.
Dus wat maten bepaald en de zaag tevoorschijn gehaald.
Afbeelding
De bovenste balk als zaag geleiding gebruikt. Uiteraard wel even gekeken of dit
later geen problemen ging geven.
Zelfde gedaan met het achterste deel van het chassis.
Afbeelding
En zo moet het dan uiteindelijk worden.
Afbeelding
De reden dat ik achter ook een inlasstuk heb gemaakt, en niet een stuk eraan heb gezet,
is zodat ik dan achter de kit-tussenbalk met de trekhaak kan plaatsen. Ziet er net even
wat netter uit.
Met wat smalle strips in de u-binten het hele spulletje aan elkaar verbonden. Hierna aan
de buitenzijde brede platen met een naad erin gescribed(?) Met smalle stripjes de
u-binten verder opgebouwd, en 2 extra stroppen geplaatst (sorry, alleen aan de buitenzijde). :oops:
Afbeelding
Afbeelding
En hier staat hij in elkaar.
Afbeelding
Gelukkig nog steeds recht. Had erover gedacht een paar extra tussenbalken te maken, maar is
niet nodig. Stevig genoeg.
Ondertussen de tank in elkaar gezet en alvast voorzien van wat lichte schade. Zo licht
dat het op de foto bijna niet is te zien....
Afbeelding

Volgende stap de assen.
Van de vorige keer herinnerde ik me dat de locatorpins hierop niet helemaal op
de juiste plek zaten.
Afbeelding
:weirdo:
Dus pins eraf, zijn er alleen voor zodat de as niet kan draaien. De beste en ik denk
enige manier is om de assen los in het geheel te plaatsen en nadat alles goed en op
de juiste plek zit ze met een druppie vast te zetten.

De aandrijfassen, die uiteraard ook opgelengd moesten worden.
Afbeelding
Wat evergreen buis en een speld voor de sterkte.
Afbeelding
De delen dichtst bij de bak, hadden al een dunner deel. Was dus een kwestie van de
buis iets groter uitboren en het deel erin schuiven, net als bij de echte. Maakt het ook een
stuk makkelijker plaatsen. Inschuiven, plaatsen, uitschuiven tot hij netjes zit, druppie lijm.
Afbeelding
Hierna de vooras zoals standaard geleverd in de kit geplaatst, waarna het tijd werd voor
de grote test. Iedereen die wel eens een 6 of meer wielig voertuig gebouwd heeft, weet dat
een van de grootste uitdagingen is: alle wielen vlak op de grond te krijgen.
Dus wat wielen in elkaar geflanst en..... (sorry, moet het toch een beetje spannend maken..)
Afbeelding
Woohoo.... :panic: , zelfs na al dat chassiswerk staat er 1 wiel hooguit een halve mm los, iets wat
makkelijk op te lossen is.
En hij is echt kaarsrecht.
Afbeelding
Ik ben heppie de peppie. :mrgreen:

Volgende stap, de laadvloer.
Dit is de juiste positie, voor op het chassis.
Afbeelding
Ook hier besloten een stuk ertussen te zetten, zodat ik in ieder geval voor en achter
wat ribben heb waarmee de vloer op het chassis ligt.
Afbeelding
Opgemeten, gesneden en ertussen gelijmd, met wat extra strips aan de onderzijde.
Afbeelding
Het kopschot van de kit.
Afbeelding
En zoals hij eigenlijk moet worden.
Afbeelding
Om eerlijk te zijn, is het een ander voertuig (kenteken..), maar het kopschot is hetzelfde
voor zover ik kan zien.
Besloten het schot uit de kit als basis te gebruiken, zodat de hoogte tov het chassis in
ieder geval voor en achter gelijk is..
Om te beginnen, de schuinte aan de onderzijde van het schot aangepast. Dit gedaan met wat
lettertangtape en een scriber.
Afbeelding
Afbeelding
Moet het nog wat opkuisen, maar dit is het geworden.
Vervolgens besloten, ik heb nooit een voor opgezet plan en verzin alles ter plekke, dat
het makkelijker zou zijn om het bovenste deel geheel nieuw te maken.
Afbeelding
Hou ik alleen nog een gat over, wat ik dacht te vullen met een stukje Evergreen. Moet je
alleen niet te hard duwen.... :weirdo:
Afbeelding
Dan maar naar optie B.

Hiervoor moest ik de van het schot weten. Zoals je op de foto kan zien, is dat
ongeveer net zo hoog als de cabine, dus..
Afbeelding
Meten, snijden, plakken.
Afbeelding
Helemaal uit 1 stuk, ook beter voor de sterkte.
Afbeelding
Stukje 1mm plaat, naden en wat houtnerf erin gekrast / geschuurd.
Afbeelding
De lijnen kras ik overigens met een scriber langs een lineaal. Vervolgens haal ik de scriber
onder een hoek van ongeveer 45 graden nog een keer door de naad, waardoor je de kartelige
scherpe randen verwijderd en gelijk een mooi v-naadje krijgt.
Voor ik nu verder kon met het schot, wilde ik hem eerst aan de laadvloer hebben zitten.
Dus eerst moest nu de vloer af.
Op de foto's ziet de vloer er dikker uit, dus dat wil ik ook. 0.5mm plaat gesneden.
Afbeelding
Wederom met de scriber de stalen balken en planken erin gemaakt.
Afbeelding
"staal" bedekt met tape en het "hout" opgeschuurd.
Afbeelding
Vloer en schot gelijmd en met een haakse aanslag erop laten drogen.
Afbeelding
Oh, en bijna vergeten, nog wat detail aan het kopschot toegevoegd.
Afbeelding
Zoals je (net aan) kunt zien op deze foto.
Afbeelding
De richtingaanwijzers met kabel, ook zichtbaar op de foto, zal ik later maken en
plaatsen ivm afbreken.

Dit moest even drogen, dus tijd voor een ander klusje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het rondje had ik al voorgebogen maar het dak loopt niet alleen van voor naar achter
rond, maar ook van links naar rechts. Ga ik nog even over nadenken hoe ik dit ga oplossen,
of vullen met het een of ander, of nog een dun rondje erop en dan schuren. Eerst maar eens
goed laten drogen.

Vloer was inmiddels droog en redelijk sterk, kon ik dus mee verder.
Ff vergeten foto's te nemen, dus ik zal proberen uit te leggen wat ik gedaan heb.
Ten eerste 2 stripjes, van dezelfde breedte als de staanders van het kopschot, aan de
andere zijde van het hout, recht tegenover de staanders geplakt. Vervolgens de zijkanten
van de staanders ook met strip beplakt, teneinde 2 recht opstaande u-bintjes te creëren waar
het hout in ligt. Snap ie? :? Ik zal volgende keer wat foto's maken, is wellicht wat duidelijker.
Ten tweede de zijkanten van de vloer beplakt met strip om de naad weg te werken. Achterop heb ik
een wat bredere strip gemonteerd, wat dan gelijk de achterste rib moet worden.
Vervolgens alle naadjes in de Vallejo putty gezet en het boeltje aan de kant gezet.
Afbeelding


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


Zo, tot zover was ik nu gekomen.
Opmerkingen? Tips? Kom maar op. :behave:

Peter.


Laatst bijgewerkt door peppie op ma 7. dec 2015, 16:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri GMC CCKW 1/35, civiele uitvoering
BerichtGeplaatst: vr 3. apr 2015, 15:35 

Geregistreerd: di 14. jan 2014, 17:08
Berichten: 1175
Woonplaats: Boskoop
Ondanks de overweldigende hoeveelheid reacties, toch maar besloten het verslag gewoon
stug voort te zetten.

Deel 2 dus.

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


Zoals beloofd, eerst wat plaatjes van het kopschot.
Afbeelding
Met nog wat opschoonwerk hier en daar.
Afbeelding
Afbeelding

Verder met het gat in het dak.
Een zelfde rondje gesneden maar dan in .5mm en deze boven op de andere geplakt.
Daardoor stak het geheel nu boven het dak uit, wat ik dan terug en in model kon
schuren.
Afbeelding
Hier zie je gelijk ook duidelijk, dat ik het voor elkaar heb gekregen de raamstijlen
flink te knikken...... zucht. Nog een klus erbij..
Hierna, teneinde een mooi egaal dak te krijgen, het hele zwikkie in de plamuur gezet.
Afbeelding
Dit moest weer drogen, dus op naar de andere grote plaatwerkklus, de spatborden.

Begonnen met een plaatje. Hier een rondje uit gesneden met een iets grotere diameter als
het wiel. Daarna het plaatje doormidden gesneden.
Afbeelding
Tijdelijk opgehangen tbv aftekenen spatbord.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Paar gaatjes gedicht.
Afbeelding
En een laagje primer ter controle.
Afbeelding
Afbeelding
Niet slecht.
Helaas moet het dak nog wel een laagje hebben.
Afbeelding
Afbeelding

Tijd om maar eens aan het interieur te beginnen. Helaas heeft Italeri hier wel een
paar foutjes gemaakt. Kijk maar eens naar dit onderdeel en die op de tekening.
Afbeelding
En deze, die dus ook veel te kort is.
Afbeelding
Gaatje in de vloer voor de pook.... beetje ruim....
Afbeelding
Dus plaatje eronder, met daar weer een gaatje in.
Afbeelding
Stuurstangbeugel vervangen voor een eigenbouw.
Afbeelding
Is nodig omdat anders je stuur tegen je dashboard komt.
Afbeelding
Dashboard, achterdeel en de zijkanten in / aan de cabine gelijmd. Was achteraf niet helemaal
handig ivm verven van het dashboard....
Kijk even hoe krom het hele spulletje is, wordt nog lachen straks.
Afbeelding
Klapraam geplaatst en veranderd in een vast raam door de scharnieren te verwijderen, net als
op de foto's.
Afbeelding
Zie ook het "kleine" kiertje onder het raam....
Afbeelding
Paar pinmarks vol in het zicht.
Afbeelding
Zakdoekje met houtlijm op de bank.
Afbeelding
Was voor mij de eerste en ik denk de laatste keer. Scheurt heel snel en bij droging
verdwijnen de kleine plooitjes als sneeuw voor de zon. Idee was een stoffen bank, maar
wordt nu een bank met een deken erover.
Kier onder het raam aan de binnenzijde alvast afgedekt met wat rond staaf.
Afbeelding
De buitenzijde pak ik later aan.
Hier nog even het "probleempje"..
Afbeelding
Nog wel even gedacht om een nieuwe cabine / kit te scoren, maar toch besloten het
te proberen op te lossen.

Even een sprongetje.
Interieurspul in de primer gezet en direct voorzien van wat kleur. Besloten het
metaalwerk in een OD te spuiten, gezien het feit dat hij was over genomen van The U.S.
Army. Correct? Niemand die het weet, dus altijd goed.
Afbeelding
Gelijk voorzien van highlights, chipping en een washje. Hier nog in de glans, later in de
satin.
Dashboard, sorry moeilijk op de foto te zetten.
Afbeelding
Decal niet gebruikt, paste voor geen meter. De klokken zwart gemaakt en voorzien van een
druppie glans.
En hier het zwikkie in elkaar. Bank in wat grijstonen gezet, om een oude deken
te imiteren.
Afbeelding
Een leren tas uit zo'n setje getrokken voor zijn brood, thermosfles gemaakt van wat buis voor
zijn geliefde koffie en een oude kaart van Luxemburg gedownload, verkleind, uitgeprint en
een extra stukje papier er achter gelijmd en het hoekje omgebogen.
Afbeelding

Toen mocht het glas in de cabine.
Zoals je op de fot hierboven kunt zien, zitten er aan de binnenkant van het glas iets van
een kenteken en een soort van ww sticker. Heb nog even gezocht wat dit kon zijn, maar niet echt
een duidelijk antwoord kunnen vinden. Dan maar iets wat erop lijkt.
Eerst gedacht iets uit te printen, maar dan.... hoe ga je dat vast plakken?
Toen dacht ik: decals. Dus gezocht in mijn voorraadje en dit kunnen vinden. Een placaard (heet dat zo?)
zwart met witte letters, dat betekend dat de achterkant dus wit is. Gaan we proberen.
En deze.
Afbeelding
Is een of ander teken van een duitse eenheid in ww2 (als me vader dat toch wist...). Bovenkant
eraf gesneden en beide aan de binnenzijde geplakt.
Afbeelding
Van buiten ziet dat er dan zo uit.
Afbeelding
Staat niet slecht als ik eerlijk ben.
Afbeelding
Ramen worden in de kit erachter geplakt, waardoor ze heel diep liggen. Vond ik niet mooi, dus ik heb ze
terug geschuurd en voorin het raam geplaatst. Vlekken die je ziet zijn helaas weer wel lijmvlekken
(blijf ik moeite mee hebben) en zal ik moeten verbergen met wat dusten. Gelukkig waren de ramen
van een truck in die tijd ook niet altijd even schoon.
En zoals je ziet, heb ik ook nog wel wat werk aan de kieren...

Ramen afgeplakt en de cabine met de deuren met veel geweld en heel wat superlijm toch nog
redelijk in elkaar gekregen.
Afbeelding
En zo staat hij er nu bij.
Afbeelding
Let even niet op scheef, krom of kieren. Staat / ligt allemaal nog los. Was alleen even voor de foto.


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________



Heb na het nemen van deze foto het hele spul in de doos gestopt en even aan de kant gezet.
Ging allemaal niet even soepel en ik neig dan nog wel eens de boel te gaan afraffelen. Dat wil
ik niet dus deze gaat (kort maar hoor) even aan de kant.
Geeft me ook de mogelijkheid wat tijd te spenderen aan een groepsbouw op een ander forum. Iets met
Pasen en eieren.


Opmerkingen? Tips? Kom maar op.

Peter.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri GMC CCKW 1/35, civiele uitvoering
BerichtGeplaatst: vr 3. apr 2015, 21:10 

Geregistreerd: vr 18. maart 2011, 13:34
Berichten: 3071
Ik moet zeggen dat ik het wel verdomde knap vind dat jij al dat schuurwerk zo strak krijgt. Daar heb ik nog altijd de grootste moeite mee.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri GMC CCKW 1/35, civiele uitvoering
BerichtGeplaatst: za 4. apr 2015, 08:55 

Geregistreerd: di 14. jan 2014, 17:08
Berichten: 1175
Woonplaats: Boskoop
Dank je.
Moet wel eerlijk zeggen dat het dak wel een laag je of 4 heeft gekregen. Heb de eerste laag met Vallejo putty gedaan. Niet doen, is niet mooi vlak te schuren. Trek je tijdens het schuren zo weer uit de naden, ook na een dag drogen. Beste werkt (voor mij dan) de Alabastine snel plamuur.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri GMC CCKW 1/35, civiele uitvoering
BerichtGeplaatst: za 4. apr 2015, 10:27 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 6. maart 2011, 15:30
Berichten: 1214
Woonplaats: Hoogeveen
Leuk onderwerp dit :ok:
De verbouwing ziet er ook al weer strak uit.
Die snelplamuur gebruik ik ook en is prima spul inderdaad.
Als je het in dunne laagjes aanbrengt is het ook zo droog en het is mooi te bewerken met schuurpapier na die tijd.

_________________
Say you want to stay, you want me to.
Say you'll never die, you'll always haunt me.
I want to know I belong to you.
Say you'll haunt me!

Stone Sour


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri GMC CCKW 1/35, civiele uitvoering
BerichtGeplaatst: za 4. apr 2015, 10:42 

Geregistreerd: di 14. jan 2014, 17:08
Berichten: 1175
Woonplaats: Boskoop
Zelfde geld voor de primer.
In principe gebruik ik altijd de Vallejo primer, tenzij ik weet dat ik moet gaan schuren. Met schuren komen er hele vellen af. In dat geval gebruik ik de Alclad.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri GMC CCKW 1/35, civiele uitvoering
BerichtGeplaatst: za 4. apr 2015, 14:01 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 29. apr 2012, 15:14
Berichten: 914
Mooi verbouwwerk!


Dj.

_________________
Bezig met:
- OV-10A/D Bronco 'Operation Desert Storm'
- CVR(T)'s: FV-107 Scimitar 'Operation Granby'
- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri GMC CCKW 1/35, civiele uitvoering
BerichtGeplaatst: zo 5. apr 2015, 11:20 

Geregistreerd: vr 18. maart 2011, 13:34
Berichten: 3071
Ik heb inderdaad ook ooit een tube vallejo gehaald, maar dat gebruik ik alleen nog voor naden, anders valt het inderdaad zomaar weer uit elkaar. Voor het grotere werk gebruik ik meestal Revell plamuur, aangezien ik, als ik voor het rek van alabastine sta, nooit weet welke ik moet pakken.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri GMC CCKW 1/35, civiele uitvoering
BerichtGeplaatst: zo 5. apr 2015, 16:29 

Geregistreerd: di 14. jan 2014, 17:08
Berichten: 1175
Woonplaats: Boskoop
Mocht je het nog willen weten, deze
Afbeelding
Ik heb ooit nog eens op iemands advies Milliput mee genomen. Zal best goed werken, maar wordt bij mij altijd een kliederboel.. :roll:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Italeri GMC CCKW 1/35, civiele uitvoering
BerichtGeplaatst: zo 5. apr 2015, 19:52 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 7. jul 2010, 18:18
Berichten: 2004
Woonplaats: Enkhuizen
:plonk:
Zo, zeg, dat wordt mooi! Ik vind dit soort dingen altijd erg interessant, mijn vader reed als jongen vroeger vaak mee met chauffeurs, die reden in eerste instantie ook met ex-leger materieel (maar dan vooral Engels) waarna al snel overgestapt werdt op Mercedessen en Volvo's. Helaas heeft mijn vader er geen foto's van.
Die Mack en Mercedes zijn ook erg gaaf zeg!

Niet dat je er bij het model iets van ziet, maar is nog bekend of er de originele motor in de GMC zat of een andere? Vaak werden deze trucks omgebouwd naar diesels, Henschel leverde er zelfs een complete ombouwkit voor... (jaren met een Hanomag-Henschel gereden en dan pik je onderweg van (ex) chauffeurs nog wel eens nutteloze feitjes op waarmee je jaren later interessant kunt lopen doen op een forum!)

Milliput werkt overigens prima, het is even oefenen. Het belangrijkste is dat je het heel goed mengt en kneedt, en daarna kun je met een nat mes, spatel, plastic of wat dan ook het in model boetseren. Het overige kun je met een natte vinger verwijderen, waarna je net het na droging (dat duurt wel even, waardoor je het prima kunt modelleren) prima kunt schuren en zelfs polijsten. Voor grote kieren die niet met plastic (zoals bij de resin delen van de EP-3B Batrack) te vullen zijn vind ik het prima spul. :)

Groeten, Jeroen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 17 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

phpBB.nl Vertaling