Verander lettergrootte
Het is nu vr 15. dec 2017, 04:30

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 22 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] Hasegawa 1/24 VW Transporter T1 Pickup
BerichtGeplaatst: zo 5. apr 2015, 20:11 

Het origineel
De VW Transporter was eigenlijk een aanpassing/dooropwikkeling van de VW Kever. Hij gebruikte veel dezelfde componenten, en was in productie van eind jaren '40 tot 1968, toen hij afgelost werdt door het type 2; eigenlijk in de basis hetzelfde concept, maar wat gemoderniseerd. Datzelfde geldt ook voor de hoekige Type 3; dat was tevens de eerste Transporter met dieselmotor.

De Type 1 was leverbaar als pickup met enkele of dubbele cabine, bestelbus met of zonder ramen, als personenbus, en de hedentendage erg gezochte "Samba" personenbus; te herkennen aan de gebogen raampjes in de dakrand.

De Kit
Een vriend van mij heeft een echte T1 uit 1957, als brandweerwagen, zelfs nog met een linnen kenteken. Zo pratende leek het hem leuk om ook een T1 als model te hebben, dus aangeboden om zo'n ding te maken, met Flevo Decals. Weer eens wat anders!
Hasegawa levert in 1/24 3 modellen T1: de Samba, de pick-up; onderwerp van deze bouw, en de gesloten bestelbus.
Op de Flevo decals zijn ze alle 3 vertegenwoordigd.
Ondanks dat Niels deze ook al gebouwd heeft, wilde hij graag de uitvoering van de Nederlandse Spoorwegen, in grijsblauw, met witte bumpers en velgen, en wieldoppen eveneens in blauwgrijs.

De Bouw
Als eerste viel het met op dat de wielen niet van een T1 zijn, maar van een Kever. De T1 wielen hebben 4 langwerpige sleuven, de Keverwielen veel meer kleineren. Ik heb gekozen om hier stripjes kaart achter te plakken en met Milliput de gaten te dichten, en daarna de langwerpige gaten te openen. Het gaten dichten+vlak maken lukte prima, echter, op Ebay vond ik een set velgen+banden van een Revell Die-cast die wel goed waren, dus die maar gescoord, want dat was toch wel een stuk makkelijker.
Afbeelding

De kap bleek wat sinkmarks te hebben tegenover diverse montageblokjes aan de binnenkant, maar is verder goed en strak gegoten.
Nadat dat aangepakt is en in de primer gespoten, nogmaals gedaan tot het er goed uit zag, en toen kwam er een baby, groepsbouwen, en veel kits die allemaal al veel langer lagen als deze VW.
Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik de Orion afgerond heb en eigenlijk me een beetje schuldig voelde dat deze kit er al sinds 2011 ligt, heb ik me voorgenomen nu de VW aan te pakken. Ook leek het me wel weer leuk eens iets anders te bouwen.
Ik was tot het strakmaken en in elkaar zetten van de onderkant gekomen, dus begonnen met alle onderdelen die ik nodig had uit de rekjes te halen, te sorteren, en op te knappen.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna heb ik het chroom gestript (wil ik met Alclad gaan doen) en de spuit met Mr Surfacer 1200 eens aangezet:
Afbeelding

Daarna Fokker en Orion afgemaakt, en afgelopen week tussen alle baby- en kinderdingen en de hele familie aan de buikgriep door de body gespoten in Xtracolor Intermediate Blue:
Afbeelding
Afbeelding
Paar plekjes die gepolijst moeten worden, en wat stof in het dak, maar verder ben ik eigenlijk best tevreden. Ben nog steeds geen fan van Xtracolor, maar met weinig verdunning en een vrij dikke laag is het wel mooi glimmend te krijgen. Daarom kan ik er niet zo erg mee worden meestal, ik ben meer van de veel verdunning en dunne laagjes opbouwen...

Omdat we toch met die stinkzooi aan de gang waren, gelijk de rest ook maar in diverse kleurtjes gezet (behalve het stuur/pook etc wat zwart moet, dat doe ik gelijk met de vloermat van de onderkant)
Afbeelding

Later weer meer!

Groeten, Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Hasegawa 1/24 VW Transporter T1 Pickup
BerichtGeplaatst: ma 6. apr 2015, 10:51 

Spuitwerk ziet er goed uit Jeroen, en een hele mooie kleur ook.
Heb zelf een Dove Blue T2a uit 1970 gehad, lijkt hier wel op qua kleur.
Afbeelding
(let even niet op de stickers, was een fotoshop van de nieuwe eigenaar...)

Gaat er nog wat in het laadbakkie komen? Of houd je hem leeg?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 6. apr 2015, 10:56 

Verandering van spijs doet eten, ik moet binnenkort mijn auto (Jaguar XKR GT3) ook maar eens opstarten. De start van deze ziet er goed uit.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 7. apr 2015, 21:33 

Nice! Ben benieuwd wat je hiervan gaat maken!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11. apr 2015, 15:24 

Thx! Het zou inderdaad een op Taubenblau lijkende kleur moeten zijn, maar ik denk dat hij iets donkerder is. Echter, zou het ook zomaar een NS-bedrijfskleur kunnen zijn! Op Peter's T2a zijn ook goed de velgen te zien t.o.v. die in de kit.
Mooi busje trouwens, hou daar wel van, zo'n dichte bedrijfsbus zonder ramen! :ok:

Overigens zag de kap er op de foto's beter uit als in het echt, toch behoorlijk wat stof, een enkele zakker (die heb ik al jaren niet meer gehad met airbrushen!) en randjes waar ik net niet goed onder elke hoek gespoten had (vooral binnenkant bak) waardoor er her en der grijzige primer doorschem.
Verder zat het dak zoals ik al schreef aardig onder het stof, dus dat heb ik afgelopen dagen allemaal met korrel 2500 en 3500 opgeschuurd en vlak gemaakt (en een enkele zakker zelfs met 800 -heeeeeel voorzichtig!)
Daarbij viel het me op dat de verf na dik een week wel droog, maar nog steeds niet echt doorgehard was... nu las ik op internet dat sommige mensen de kap wel een maand laten uitharden met enamels voordat ze gaan polijsten, dus voorlopig maar met de tengeltjes vanaf blijven!
Ik heb daarom (en vanwege het enkele "doorgeschuurde" randje vanmiddag de kap nog een extra laagje gegeven en hij ziet er nu denk ik wel goed uit, maar hij zit wederom in een bak om stofvrij te drogen. De foto's houden jullie nog te goed -van het polijsten heb ik helaas geen plaatjes.

Wel kon ik het niet laten om de nog een extra keer wit gespoten wielen (en bumpers) in elkaar te zetten, na de banden met schuurpapier ontglimd te hebben. Goeie tip, hier ergens gelezen, want het speelgoedachtige is er meteen vanaf.
Afbeelding
Verder was ik nog wat klein grut vergeten, dus dat ook gelijk maar in kleur gezet.
Qua spuitwerk moet ik eigenlijk enkel nog de voorbank en de chroomdelen doen.

Peter, misschien weet jij dat wel, waren de VW logo's op de velgen eigenlijk altijd meegespoten in de wieldopkleur zoals op de boxart en jouw T2a, of waren die ook wel wit, net als het grote logo op de neus? (dat wordt trouwens nog een leuk afplakwerkje!)

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11. apr 2015, 17:59 

Oh ja, nog vergeten, heg bakkie blijft leeg. Ik ga me uitleven op de houten latten om het geheel wat interessant te maken. Hasegawa heeft trouwens een doe het zelf doos om te knippen en plakken in de bouwbeschrijving afgedrukt ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11. apr 2015, 18:59 

jeroen_R90S schreef:
Peter, misschien weet jij dat wel, waren de VW logo's op de velgen eigenlijk altijd meegespoten in de wieldopkleur zoals op de boxart en jouw T2a, of waren die ook wel wit, net als het grote logo op de neus?

Wat vind je zelf mooier?

Geheel grijs?
Afbeelding

Wit?
Afbeelding

Chroom?
Afbeelding

Gepimpt?
Afbeelding

Ik vind de chromen ook wel gaaf. Maar omdat je de wieldoppen al grijs hebt, zou ik het zo laten. Dat staat ook wel.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12. apr 2015, 10:34 

Jeroen,

Transporters werden met 2 soorten wieldoppen geleverd.
Chromen werden standaard geleverd met de personen busjes, de werkbusjes werden standaard geleverd met grijze (L345) wieldoppen.
Deze werden dan vaak later door een reclameschilder in een bij de bedrijfskleuren passende kleur gespoten. Logo's in de doppen werden daarbij soms wit geverfd.

Zelfde geld ook voor het logo op de neus, met dat verschil dat (volgens mij) de chromen logo's alleen op de luxe personenbusjes (Samba) standaard werd geleverd.

Uiteraard kon men achteraf altijd chromen doppen / logo's bestellen en plaatsen... :roll:

Nog even 1 ding. Het wit van de bumpers / logo's was niet wit maar een gebroken wit.

Hier nog een linkje met alle kleur gegevens die je maar wilt hebben.
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/colorstype2.php

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12. apr 2015, 10:37 

jeroen_R90S schreef:
Mooi busje trouwens, hou daar wel van, zo'n dichte bedrijfsbus zonder ramen! :ok:

Dank je.... doet nog steeds zeer dat ik hem heb moeten verkopen... :frown:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15. apr 2015, 21:29 

Dank voor info -vooral die link van Peppie is erg handig omdat daar ook de bekledingsstof bij staat. Weet ik ook ongeveer welke kleur dat was.
Voor de bumpers/velgen heb ik nu "echt" wit gedaan, weet ook niet of je het verschil ziet op schaal? (vaak houd ik schaalmodellen wat lichter van kleur ook). Overigens kloppen er een aantal kleurdingen in de Hasegawa-handleiding ook niet helemaal, het stuur wordt daar b.v. wit aangegeven (alleen bij Samba?) en de spiegels alleen het ondereindje in carrosseriekleur.
Op de eerste foto van René is te zien dat de steun ook die kleur was, het achterdeel alukleur, en dan natuurlijk de spiegelkant spiegelend.
Heb alles nu ontchroomd wat chroom was (wil dat met Alclad doen), nu enkel nog glans-zwart kopen of mengen en het VW embleem afplakken -dat wordt nog leuk. Uit het bouwverslag van Niels begreep ik al dat de Hasegawa decal voor het embleem geen succes was, dus dan maar "the hard way".

Wederom dank, en binnenkort meer!

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 22 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende