Verander lettergrootte
Het is nu ma 25. jun 2018, 21:16

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 18 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP]Revell Porsche 962C longtail conversion
BerichtGeplaatst: do 4. jun 2015, 23:46 

Ik moet een aantal dingen verwerken (sterfgeval in de familie), dit project is mijn manier om mijn gedachten op iets anders te focussen.

Ik heb een paar van deze kits :

Afbeelding

Die ik wil ombouwen naar een low drag / long tail versie. Dit zijn de modificaties die ik wil doen :

* Short tail naar long tail.

* Aanpassen van de achter / onderkant van het chassis.
(Als iemand referentie-foto's heeft van dit gedeelte hoor ik het graag)

* Aanpassen van de NACA ducts achter de cockpit.

* Aanpassen van de gaten voor de uitlaten.

* High drag neus naar low drag neus.

* Indien mogelijk wil ik het windscherm verlagen (zodat de onderkant een paar mm lager komt te zitten) en vergroten.

Ben gestart met het verwijderen van de vinnen op de motorkap. Daarna werd de dunne strip aan de achterzijde (waar de lampen in zitten) af gezaagd.
De motorkap is langer gemaakt met een stuk plasticard, de kapjes van de NACA ducts zijn weg gefreesd en afgekast :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er moet nog wat geplamuurd en gefreesd worden, maar de eerste stapjes zijn gezet.

Alle hulp, tips, foto's, links en kritiek zijn van harte welkom.

De Rothamns decals heb ik, als iemand 2 decals heeft van de 3de rijder Al Holbert, hoor ik het graag :)

Groeten

Pascal

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP]Revell Porsche 962C longtail conversion
BerichtGeplaatst: do 4. jun 2015, 23:47 

Update :

In het midden van de body zit een grote NACA duct, deze moet verplaatst worden naar voor (boven de cockpit). Op deze wazige foto is te zien (hopelijk) dat ik de duct heb los gezaagd :

Afbeelding

Om het gat te dichten heb ik er een stukje plasticard in gelijmd :

Afbeelding

De zijkanten zijn verlengd, ook de bovenkant heeft nog een extra strip gekregen omdat die nog te kort was :

Afbeelding
Het is nu wachten op de decals voor de longtail versie om te exacte lengte van de achterkant te bepalen.

Dit onderdeel komt uit de Tamiya 956 kit, het ontbreekt bij de short tail versie van de 962 :

Afbeelding

Met wat stukjes plasticard heb ik het onderdeel gemaakt, iets groter dan dat van de 956 :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De achterkant van de bodemplaat krijgt flink wat veranderingen. Ik heb de zijkanten eraf gezaagd en de achterkant verlengd met een plastic strip :

Afbeelding

De rechthoekige plaat is los gezaagd van de bult die in het midden zit. Deze plaat liep evenwijdig tov de grond, maar ze moet op dezelfde manier omhoog lopen naar de achterkant toe zoals de plaat van de 956 :

Afbeelding

De bult in het midden moet langer gemaakt worden. Op de foto is te zien dat ik de zijkanten van de bult met strips heb afgekast :

Afbeelding

Afbeelding

De uiteindelijke bedoeling is om deze 3 onderdelen in een vloeiende lijn aan elkaar te bevestigen (het gele onderdeel ligt er enkel bij om te laten zien wat het moet worden) :

Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12. jul 2015, 20:29 

Wat is het eenzaam in dit hoekje ...

Na de vorige aanpassingen zagen de zijkanten van de body er zo uit. Te grote wielopeningen, te hoge bult boven de wielopening :

Afbeelding

Eerst heb ik een strip van 1 op 1 mm in de wielopening gelijmd om deze kleiner te maken, de bult werd daarna 2 a 3 mm lager gemaakt door te schuren en vijlen :

Afbeelding

Op deze foto's is het verschil - min of meer - te zien tussen de linker bewerkte en de rechter onbewerkte bult :

Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijking heb ik de onbewerkte body van de tweede kit genomen :

Afbeelding

Afbeelding

De neus van de short tail kit is vlak geschuurd voor de longtail versie :

Afbeelding

Het verschil is niet zo groot. De bewerkte neus moet er ongeveer uitzien als een platte omhoog lopende plaat. De onbewerkte neus ziet er uit als het blad van een omgekeerde schop / spade :

Afbeelding

Het werk aan de onderkant gaat ook verder, dit heeft een pak kopzorgen en dryfitten met zich mee gebracht. De zwarte smurrie op de foto zijn potloodlijnen. Ik heb de eerder gelijmde diagonale strips moeten los breken om ze in een ander hoek te plaatsen. Ze staan nu naar achter toe iets verder uit elkaar :

Afbeelding

De rechterkant is al wat in vorm gevijld, zal nog flink wat schuurwerk vragen om het geheel mooi glad te krijgen :

Afbeelding

Tot de volgende.

Groeten

Pascal

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13. jul 2015, 08:57 

Ik moet zeggen dat ik altijd onder de indruk ben door al het werk en onderzoek wat je al steekt in de voorbereiding van je modellen. Dat je het daarna ook nog goed kunt omzetten in het model is alleen nog maar knapper. Knap dat jij alles zo strak kunt afwerken dat het na het spuitwerk straks niet eens meer zichtbaar is dat jij er wat aan veranderd hebt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15. jul 2015, 18:07 

Bedankt voor de reactie en het compliment :)

Vandaag heb ik de body even aan de kant gelegd en wat aan het interieur gewerkt.

Dat ziet er recht uit de doos zo uit :

Afbeelding

Met de Dremel en wat vijltjes heb ik de plastic radiators verwijderd, deze worden vervangen door stukjes PE-radiator :

Afbeelding

Daarna heb ik de 2 onderdeeltjes erop gelijmd en dat ziet het er zo uit :

Afbeelding

Aan de voorkant heb ik een balkje gelijmd omdat het wat aan de lage kant was. Het driehoekige stuk tussen de 2 stoelen heb ik weg gefreesd :

Afbeelding

Een nieuw driehoekig stuk gemaakt van plasticard en de gaten erin geboord :

Afbeelding

Ziet er veel beter uit :

Afbeelding

Helaas blijft er na het plaatsen van bestuurders stoel zo goed als niks meer zichtbaar :

Afbeelding

Groeten

Pascal

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15. jul 2015, 19:36 

Zijn pe radiators zo te vinden dan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16. jul 2015, 06:10 

Ja hoor, ik denk dat ze bij één van de diverse PE-setjes zitten die voor dit type auto zijn gemaakt, hoewel die meestal voor de Tamiya kit zijn.

Maar dat maakt niet uit, ik gebruik een PE vel dat gewoon 1 grote radiator is (5 op 7 cm of zoiets) en dat knip ik op de juiste maat. Zal er straks een foto van plaatsen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17. jul 2015, 15:40 

Eén van de problemen met deze kit is de te ronde vorm van de binnenkant van de voorste spatborden. Met potlood heb ik een lijn getekend op de body, deze lijn volgt de vorm van de body. Die lijn zou eigenlijk vrijwel recht naar achter moeten lopen, de scherpe bocht naar rechts toont de fout :

Afbeelding

Afbeelding

Dit is niet eenvoudig aan te passen, maar ik heb toch een manier gevonden. Eerst heb ik wat plastic weg gezaagd, daarna heb ik het driehoekige stuk een paar mm naar binnen toe (richting van de cockpit) geplooid :

Afbeelding

Dan werden de openingen dicht gemaakt met CA en bloem. Na een eerste rondje schuren heb ik een laagje primer gespoten, gevolgd door nog een rondje schuren :

Afbeelding

Afbeelding

De vorm is nog niet helemaal goed, maar het ziet er toch al wat beter uit :

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17. jul 2015, 17:38 

Bijzondere manier van herstelwerk met die secondenlijm en bloem, werkt dan zo goed?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17. jul 2015, 17:57 

Ja, ik vind van wel. Het wordt veel harder dan om het even welke plamuur. Schuren met schuurpapier op de CA + bloem is een langdurige klus, daarom gebruik ik sleutelvijlen of mijn Dremel.

Aanbrengen is heel makkelijk : eerst de CA dan de bloem erover strooien. Dat strooien doe ik met een oude kwast. Die neemt flink wat bloem op en met een kleine tik valt er voldoende van de kwast af.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 18 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende