Verander lettergrootte
Het is nu vr 15. dec 2017, 04:38

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Vw Golf 2 Gti Fujimi 1/24
BerichtGeplaatst: zo 26. feb 2017, 17:23 

Goed..... een auto dus.... :panic:

Iets wat ik tot nu toe nog nooit gedaan heb, en ook best wel een beetje tegenop kijk.
En waarom? Omdat het in mijn ogen een hele andere tak van deze sport is. En hetgene waar ik het
meest tegenop kijk, is het spuitwerk. Waar ik anders te maken heb met pre- en/of postshading om
een verweerd voer- of vliegtuig na te bootsen, is het hier meer de bedoeling iets zo strak mogelijk
neer te zetten.
Kan je natuurlijk zeggen: "waarom maak je hier ook niet een verweerd gebakkie van?".. ;)
Zou kunnen, alleen bouw ik deze niet voor mezelf. Plus... het is ook wel weer een uitdaging... toch?
En ik heb er zin in... maar ik ga jullie help dus wel nodig hebben met deze. :geek:

Oke, waarom deze kit.
Ik zag hem langskomen op MP, en dacht he een Golf 2. Kan me niet herinneren die ooit gezien te hebben?
Kan ook komen omdat ik er nooit op let hoor... :roll:
Kostte maar een paar knaken en lag op een paar km van mijn huis. Voor mij ook een reden om geinteresseerd
te raken in een kit, omdat de kits die ik koop, vaak net zoveel kosten als de verzendkosten in Nederland.
Nu had ik alleen het probleem dat ik mezelf een soort van koopstop had opgelegd, dus toch maar ff niet.
Met een vriend van mij over gehad, zegt hij: "dan koop ik hem toch, moet jij hem alleen wel maken".
Dus ik zeg top, doen we. :ok:
En zo is het gekomen.

Meestal begin ik een verslag met een verhaaltje over het onderwerp, maar dat lijkt me in het geval van een
Volkswagen Golf een beetje water naar de zee dragen. Dus dat sla ik nu maar even over. :P

Over naar de kit.
Tis er eentje van het merk Fujimi. Geen idee of dat een goed merk is of niet, gaan we vanzelf merken.
Afbeelding
Zoals gezegd tweedehands, maar nog best netjes.
Goed verpakt met ieder sprue in zijn eigen zakje.
Afbeelding
De body in zwart plastic.
Afbeelding
Zo op het eerste oog niet verkeerd, alleen erg vet.
Afbeelding
De rest van de sprues in grijs.
Afbeelding
Met leuke details.
Afbeelding
Maar waar me dit ook gelijk opviel..
Afbeelding
Oef.... hele fijne plek voor een sink hole... :woot:
Gelukkig zit er een extra stuur bij, zodat je kunt kiezen.
Afbeelding
En bedankt mijnheer Fujimi... :weirdo:
Maar eens verder kijken.
Afbeelding
Wat me dan opvalt, is dat de meeste delen uit 1 stuk gegoten zijn... oftewel, weinig te bouwen.
Leuke details met wat lichte flash.
Afbeelding
Bodem zonder pinmarks.... netjes.
Afbeelding
En wat glaswerk.
Afbeelding
Ook niet verkeerd.
Afbeelding
En een set van de lelijkste wielen ooit voor onder een Golf, met rubber banden, polycaps
en, geen idee waarom, twee koperen staven als assen. :|
Afbeelding
Plakkerts met alleen Japanse platen, en bekledingsstickers die zo te zien nog op maat moeten
worden geknipt.
Afbeelding
En een boekje
Afbeelding
Met een 8 stappen bouwplan
Afbeelding
Zoals gezegd, veel bouwwerk zit er niet in.
Ik ga deze voornamelijk udd bouwen, maar aangezien de beperkte hoeveelheid bouwwerk, hier en
daar waarschijnlijk wel dingen aanpassen / veranderen. :titter:

En, zoals het hoort, gelijk maar een begin gemaakt.
Besloten te beginnen met de body, omdat daar denk ik de meeste tijd in gaat zitten. Met name
de droogtijden van de diverse lak/verf lagen.
Eerste stap; het verwijderen van de gietrandjes die van voor naar achter over de gehele body lopen.
Hiervoor gebruik gemaakt van een mes (schrapen) en wat schuursticks.
Volgende stap; de flash verwijderen in alle glasopeningen. En ja, dat was nodig..
Afbeelding
Ligt zat materiaal dacht ik zo.. :o
Hierna de panellines iets dieper / scherper gemaakt.
Afbeelding
En vervolgens de hele body geschuurd met sandingsticks en stukjes schuurpapier, om de primer de kans
te geven zich goed te hechten.
Onder de lopende kraan en mbv een tandenborstel, alle losse frutjes en stof verwijderd. Afgedroogd
en vervolgens de body in de primer gespoten. Begonnen met 2 mist laagjes met zo'n 5 minuten ertussen,
en als derde een iets dikkere "wet" laag.
Afbeelding
Ik denk, goed gelukt. Je ziet ook goed de scherpe panellines.
Afbeelding
De primer die ik hiervoor gebruikt heb, is de Alclad Grey primer and filler. Waarom? Omdat ik die heb
staan en ik niet van plan was om allemaal speciale producten hiervoor te kopen. :twisted:
Plus, ik weet dat de Alclad primer oersterk en zeer goed te schuren is.
Tot nu toe best tevreden als ik eerlijk ben. Al moet ik wel vertellen, dat wat ik hier even in 1 minuut
beschrijf, voor mij wel een paar uur werk is geweest.

Oke, body aan de kant gezet zodat hij een paar dagen kan uitharden.
Gelijk de eerste vraag: moet ik de primer straks nog schuren voor ik de kleur er op zet, of kan hij er
zo overheen?

Maar eens kijken nar de rest van de kit. Te beginnen met de bodem, zoals het boekje aan geeft. Bodemplaat,
5 delen, en... klaar is de bodem. :cheesygrin:
Afbeelding
Hierbij de uitlaat en de twee delen die de as op zijn plek houden los gehouden. Dit omdat ik bezig ben met
wat andere wielen en mijn maat de Golf straks verlaagd wil hebben. Aangezien ik de wielen nog niet compleet
heb, kan ik daar nog even niet mee verder.

Dus, op naar het volgende onderdeel; de badkuip oftewel, het interieur.
Afbeelding
Met net voor de achterbank, links een pennetje en rechts een gaatje.... Geen idee waar die voor zijn, staat
ook niets over in de beschrijving. Dus pennetje eraf, gaatje dicht. :weirdo:
Zelfde geldt trouwens ook voor de gaten voor de schokbrekers achterin... er zitten geen schokbrekers bij...
Maar die laat ik nog even open, ga ik misschien nog wat mee doen...
Oke, bank zit er al in gegoten, op naar de stoelen.
Afbeelding
Die een open ruggetje hebben... Was me al eerder opgevallen met het bekijken van diverse filmpjes op het web.
Ook al zie je daar niet veel meer van straks, toch maar even aangepakt en met een plaatje styreen 0.25 dicht gemaakt.
En, gewoon omdat ik dat leuk vind.
Afbeelding
Zagen, gaatjes boren, buisjes erin.
Afbeelding
Waarbij ik helaas wel iets te diep geboord heb... :|
Afbeelding
Maar dat is makkelijk te herstellen.
Heb het bij 1 stoel gehouden, zodat het allemaal iets minder symmetrisch wordt.
Het stuurtje, inclusief het lieve gaatje..
Afbeelding
Maar waarbij me nog iets opviel...
Afbeelding
Zien jullie het? Ik ben geen automonteur, maar volgens mij moet het stuur op die stuurkolom komen. En pen op pen gaat
niet werken denk ik.... Makkelijk op te lossen, maar wel een beetje vaag toch? :weirdo:
Pen van de kolom af gesneden, gat geboord en opgelost. Druppel Mr. Surfacer 500 in de sinkhole gedaan en opzij gelegd
om te laten drogen.

Maar eens naar het dashboard gekeken. En toen stuitte ik op een "echt" probleem. En dan bedoel ik de passing op de
kuip.
Afbeelding
Als ik hem op de console leg, zoals aangegeven, past het dashboard niet tussen de zijwanden :? .
Maar er tegenaan lijkt me ook geen optie. Komen de roosters achter de zijwanden, en dat past ook voor geen meter.
Afbeelding
Iemand die deze wel eens gebouwd heeft toevallig, en mij kan adviseren?
Bij voorbaat dank.

En dat is waar ik tot nu toe ben gekomen.
Bedankt voor het kijken.
Opmerkingen? Graag, goeie en slechte.

Peter.

Laatst bijgewerkt door peppie op di 28. maart 2017, 21:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Vw Golf 2 Gti Fujimi 1/24
BerichtGeplaatst: zo 26. feb 2017, 19:15 

Fujimi maakt best wel leuke kitjes, goed gedetailleerd en absoluut niet duur.
Heb ik wat te zeuren, nee nog niet, je zorgt er maar gewoon voor dat je je best doet verdorie.
Welke kleur ga je hem spuiten? Verkleurd rood?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26. feb 2017, 21:06 

Tja, da's inderdaad iets heel anders, zo'n auto. Jeugdsentiment, die Golfjes 2!

Wat me het moeilijkst lijkt aan auto's is het verkrijgen van een superstrakke hoogglans laklaag.

En voor wat dat niet passende dashboard betreft: je moet toch ff droogpassen in de carrosserie om te zien hoe het er in moet, en daarna pas een oplossing verzinnen , lijkt me.

Succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26. feb 2017, 22:12 

Inderdaad een hele andere tak van sport... die VW Transporter van 3 posts naar beneden ligt hier ook nog stof te happen en te wachten op betere tijden. Moet ik eigenlijk ook weer eens verder mee... en dat dashboard, ik zou inderdaad zoals Huib al suggereert eerst alles eens proberen in de carrosserie. Straks zit alles netjes kiervrij in elkaar en past het niet of heb je een kier op een nog veel zichtbaarder plek.

Wel mooie details trouwens, zelfs pedalen enzo. Dat zit er bij de Hasegawa Transporter allemaal niet in. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26. feb 2017, 22:14 

markie schreef:
Heb ik wat te zeuren, nee nog niet, je zorgt er maar gewoon voor dat je je best doet verdorie.
Welke kleur ga je hem spuiten? Verkleurd rood?

:lol: :lol: dat weet je toch... altijd....
De kleur word wit.... ja, ik weet het, extra uitdaging...... maar ik bouw hem niet voor mezelf en hij wil hem wit, dus...

Huib schreef:
Tja, da's inderdaad iets heel anders, zo'n auto. Jeugdsentiment, die Golfjes 2!

Zeker weten Huib 8-)

Huib schreef:
Wat me het moeilijkst lijkt aan auto's is het verkrijgen van een superstrakke hoogglans laklaag.

Precies mijn idee. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik veel modellen zie met een, in mijn ogen, veel te glanzende eindlaag. Totaal niet realistisch. Dit ga ik dus ook niet doen. Maar dan nog.... uitdaging genoeg..

Huib schreef:
En voor wat dat niet passende dashboard betreft: je moet toch ff droogpassen in de carrosserie om te zien hoe het er in moet, en daarna pas een oplossing verzinnen , lijkt me.

Lijkt mij ook de enige juiste aanpak Huib.
Inmiddels via het andere forum, waar ik hem ook plaats ivm meer bouwers met ervaring met auto's, iemand gevonden die dezelfde kit heeft gebouwd, en hij had hetzelfde probleem.
Weet ik in ieder geval dat ik niets fout heb gedaan...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26. feb 2017, 22:16 

jeroen_R90S schreef:
Wel mooie details trouwens, zelfs pedalen enzo. Dat zit er bij de Hasegawa Transporter allemaal niet in. ;)

Wel veel details, alleen niet allemaal even netjes helaas. Zal van de week eens wat close ups maken en plaatsen.
Maar geen pedalen is wel een beetje triest ja, ook al zie je ze straks niet meer...

Maarre..... scratchen is altijd nog een mogelijkheid he. Ik ben ook nog niet klaar met het interieur hoor.... :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28. feb 2017, 00:54 

Hee, er is weer eens wat activiteit in het auto gedeelte!
Misschien moet ik toch maar eens wat meer bouwverslagen gaan maken...

Tot nu toe ziet het er netjes uit allemaal.
De primer zou je kunnen schuren als die erg korrelig opdroogt, anders is het niet echt nodig.
De kleurlaag en daarna de blanke lak zorgen er wel voor dat de boel mooi strak trekt.
Wat ik wel meestal doe is zoveel mogelijk onderdelen aan de body te bouwen, zeker kleine onderdelen.
Dit ivm de hechting van de lijm.
Verf op verf met secondenlijm is toch een wat minder duurzame verbinding als plastic op plastic met plasticlijm.

Antonio.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 1. maart 2017, 21:23 

peppie schreef:

Maarre..... scratchen is altijd nog een mogelijkheid he. Ik ben ook nog niet klaar met het interieur hoor.... :D

Eerst maar eens een kuub stof eraf halen en de body weer strak krijgen... als die mooi naar wens in de verf staat kan ik altijd nog pedalen gaan maken! :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 1. maart 2017, 23:39 

Bedankt voor de tips Antonio :ok:
Enne...
rossy schreef:
Hee, er is weer eens wat activiteit in het auto gedeelte!
Misschien moet ik toch maar eens wat meer bouwverslagen gaan maken...

Kom maar op :hail:

jeroen_R90S schreef:
Eerst maar eens een kuub stof eraf halen en de body weer strak krijgen... als die mooi naar wens in de verf staat kan ik altijd nog pedalen gaan maken! :ok:

Hou ik je aan.... ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 1. maart 2017, 23:42 

Oh, en voor ik het vergeet, nog even een vraag.
De body in de kleur spuiten, moet dat perse met een Gloss, of kan ik ook een mat gebruiken en daarna een gloss lak?

Reden dat ik dat vraag is dat ik hier een hele collectie matte verf heb staan, dus dan moet ik speciaal voor deze een gloss aanschaffen, die ik daarna waarschijnlijk niet meer ga gebruiken.....
Maar als het moet dan moet het, dus laat maar horen :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende