Verander lettergrootte
Het is nu wo 22. nov 2017, 16:57

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 11 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [W.I.P.] Tyrell P34 [Tamiya 1/12]
BerichtGeplaatst: za 21. okt 2017, 23:38 

Tyrrell P34 Six wheeler.

De Tyrrell P34 is de enige Formule 1-auto met zes wielen die heeft geracet. De auto was actief in het seizoen 1976 en 1977.

Afbeelding

De auto was een idee van raceauto-ontwerper Derek Gardner. Toen hij werkte aan Lotus- en Matra-Formule 1-auto's met vierwielaandrijving, merkte hij dat de balans van de auto niet goed was. Toen hij chef ontwerper werd bij Tyrrell, zocht Ken Tyrrell een manier om de auto winnend te maken, aangezien een groot aantal van de auto's in de Formule 1 in die tijd de Cosworth DFV-motoren gebruikte, zo ook Tyrrell. Toen kwam Gardner met het idee van twee voorwielen.
Het eerste prototype was een verbouwde 007, maar de tests waren positief voor de auto, al waren er problemen met de voorwielen, die sneller sleten omdat ze kleiner waren en dus meer moesten draaien. Uiteindelijk reed de auto met Patrick Depailler zijn eerste race bij de Grand Prix van Spanje, er werd in de kwalificatie een derde plaats gehaald, waar Jody Scheckter slechts 14e werd met de oude 007 waarmee de eerste races van het seizoen nog werden gereden.
Seizoen 1976 was een goed seizoen voor Tyrrell. Er werd een derde plaats in de constructeurskampioenschap gehaald en een een-twee-overwinning bij de Grand Prix van Zweden. Tussen seizoen 1976 en 1977 werd de auto verder verbeterd, hij werd getest in een windtunnel om de aerodynamica te verbeteren. Verder kreeg de auto elektronische instrumenten en de auto verzamelde data die met een computer bestudeerd konden worden, revolutionair voor die tijd. Voor seizoen 1977 kwam Ronnie Peterson in de plaats van Jody Scheckter, die naar Wolf vertrok.
In seizoen 1977 had het team moeite om bij te blijven met de rest van het veld. Een tweede plaats in Canada was het beste resultaat dat jaar, maar de auto viel vaker uit dan hij de finish haalde. Dit was mede te wijten aan Goodyear dat zich bezighield met gewone banden in plaats van de kleine banden van de Tyrell. Er werd dat seizoen een vijfde plaats gehaald in het constructeurskampioenschap. 1977 was dan ook het laatste seizoen voor de auto. De opvolger, de Tyrrell 008 had gewoon 4 wielen.
De Tyrrell had wel zijn sporen nagelaten. Ook Williams en Scuderia Ferrari maakten prototypes met zes wielen, maar die zouden nooit het circuit halen.

Den Doos,

Een grote doos met heel veel plastic,

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Metalen onderdeeltjes, schroevjes, boutjes, veertjes, rubber banden, div soorten decals en natuurlijk een handleiding. Toevoeging van Tamiya voor deze heruitgaven is een grote plaat pe.

De bouw I, “de start”

Eerst een proefje gedaan met de rattle can Metal cote van Humbrol. Deze geeft een hele mooie fijne aluminium kleur en door het op te poetsen ook een mooie glans. Hier een linkje: https://www.humbrol.com/uk-en/shop/spra ... prays.html Echt mooi spul. Na de test begonnen om alle onderdelen van de eerste drie stappen van een laagje polished aluminium en de volgende dag stevig gepoest tot een mooie even glans. En vervolgens alle andere onderdeeltjes erbij en klaar. Tot slot nog wat extra draadjes aangebracht zodat het iets meer tot leven komt. Gezien het echte ding uit 1976 komt is er op het web zeer weinig foto's te vinden met veel detail. Elke foto die ik wel heb kunnen vinden zijn van verschillende auto's. Deze werden toen en nu nog per race veranderd met verbeteringen ed. Dus het is niet helemaal historisch correct maar het ziet er, in mijn ogen, wel iet wat realistisch uit.

Afbeelding
Afbeelding

De Bouw II. “voorwielen”

Het chroom van de kit is veel te veel glans en komt niet echt realistisch over op een 1/12 model. Dus de spreu in een zakje en vol spuiten met ovenreiniger. Een nachtje laten weken en tada... chroom weg. Met een chroom kleurtje van Humbrol uit een busje weer een laagje chroom op de spreu.

Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen de voorwiel ophanging aan het chassis gemonteerd en de gele kabeltjes vastgezet een de remklauwen zoals het er in het echt ook uitziet. Daarna het stuur gemonteerd en een tijdje gestoeid om het allemaal mooi beweegbaar te maken. Het grootste probleem is dat bij de wielen een airduct zit om de remschijfen te koelen. Deze zijn door Tamiya geleverd als een soort veer, daardoor is het stuurbaar maken van het geheel een onmogelijke opgave wordt. Met de hand kun je de wielen wel draaien en dan gaat het stuur gewoon meedraaien. De wielen laten draaien door aan het stuur te draaien is door de fragile onderdeeltjes van de stuurstang ed niet mogelijk. Daar komt zoveel kracht op te staan dat ik bang ben dat de stuurstang breekt. Helaas werkt het niet zoals zou moeten daar in tegen werkt de vering wel. Nu wordt het niet echt een model waar je mee door de kamer gaat rijden, dus laat ik het maar zo. De stuurkolom voorzien van diverse kabeltjes en extra lichtjes op het dashboard zodat het er allemaal iets echter uitziet. Verder nog de rollbar gemonteerd en andere onderdeeltjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Bouw III. “The marriage”

Eerst de evolutie van de motor Eigenlijk volgens de bouwbeschrijving gebouwd zonder toevoegingen. Volgens Tamiya moest het hele blok in de aluminium. Dat vondt ik een beetje te simpel. Aan een echte F1 motor wordt constant gesleuteld en onderdelen vervangen, dus kan het nooit allemaal dezelfde kleur zijn. Beetje nagedacht wat er allemaal op een normale motor zit, zoals brandstofpompen, filters en andere dingen. Alles van een net iets ander kleurtje te geven lijkt het echter. Daarnaast nog even de doos van overgebleven decals gedoken om daar wat decals uit te zoeken die het geheel wat opvrolijken. Ook de binnenkant van de luchtinlaten heb ik voorzien van een kleurtje. (Clear orange X-26) Op foto's nog gevonden dat de zwarte kleppendeksels niet echt zwart zijn maar meer antraciet. Op deze manier krijg je een beter verschil tussen de deksels en de rubberen afdichting van de bougies. De uitlaten moesten X-18 worden, zijdeglans zwart,. wederom op foto's blijkt dat toch meer een grijsmetalic is. Beetje mengen van grijs en gun metal. Alvast wat begonnen met de benodigde kabels en leidingen, er moeten er nog meer opkomen als de radiators erop zitten.

Dan het heugelijke feit de the marriage! Had mijn twijfels of dit allemaal wel goed zou gaan, gezien er in een stap de motor en met een draaibeweging op het chassis gezet moest worden en dan pinnetjes in gaatjes terecht moesten komen en dan nog de stangen van de achterwielophanging op zijn plaats "klikken". Al met al eerst maar eens een dry fit. Nou dat lukte zeer goed en die blijkt zo goed en strak en stevig te zitten dat ik het maar zo laat. Lees - zonder lijm. En dan denk je dat kan niet goed zijn. Nou wel dus!. Ik kan de auto gewoon oppakken via de motor, echt stevig en gezien de constructie van Tamiya kan het blok ook nergens naar toe. Al met al ben ik er zeer tevreden mee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Bouw IV. “Radiatoren en slangen”

Wederom een aflevering van de bouw van de Tyrell. Na 'the marriage' nu de verdere afbouw van de motor. Eerst begonnen met de diverse slangen voor de motorolie koeling. Daarna de slangen voor de versnelingsbakolie. Mooi dat Tamiya een volledig schema laat zien waar de slangen allemaal aangesloten moeten worden maar op het model zijn sommige plekken heel moeilijk te bereiken en de route die ze moeten lopen moet je ook maar zelf uitzoeken. Het was beter geweest om eerder sommige slangen aan te brengen in eerdere stappen. De radiators moesten van Tamiya een extra PE grill krijgen maar dat vondt ik afbreuk doen aan de fijne details die in het plastic zitten. Dus weggelaten en de radiators matt zwart geschilderd en met een dry brush de details met donker grijs naar voren gehaald. De zijkanten van de radiators met glans zwart geschilderd. Alles moest van Tamiya zijdemat incluis de slangen/buizen tussen de motor en de radiators. Op foto's is duidelijk te zien dat ze grijs zijn, aangepast! Alle aansluitingen van de slangen mooi silver geschilderd en daarna met clear red en blue een metalic achtige look te geven zoals in het eggie. Al met al een klote werk maar het eindresultaat mag er zijn, ik vindt het mooi vol met kabels en slangen. Het enige wat ik aan het blok toegevoegd heb is wat gele kabels voor de remvloeistof naar de remschijven. Alles draait en veerd zoals het hoort.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [W.I.P.] Tyrell P34 [Tamiya 1/12]
BerichtGeplaatst: zo 22. okt 2017, 14:57 

Ik vind het een afschuwelijk ding, maar modelbouwtechnisch gaat het volgens mij wel lekker. Wat een gaaf motorblok zeg...

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22. okt 2017, 20:48 

Tsjopper Bob schreef:
Ik vind het een afschuwelijk ding

Niet zeuren, René! ;) Kijk dan wat een innovatie en durf, sturen met vier voorwielen. Dan doet het uiterlijk er toch niet meer toe?

Maarreh, heel mooi werk Reimer. Heerlijk al die technische details. En mooi hoe je allerlei verbeteringen aanbrengt m.b.v. referentiefoto's. Dat wordt een prachtig model.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22. okt 2017, 22:26 

Huib schreef:
Niet zeuren, René! ;) Kijk dan wat een innovatie en durf, sturen met vier voorwielen.

Dat is wel een dingetje idd. Gaat dat niet wringen of hebben beide sets een andere draaicirkel, net als zo'n meesturende achteras van een aanhanger achter een vrachtwagen?

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23. okt 2017, 08:26 

Gaaf zo'n grote raceauto

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29. okt 2017, 20:52 

Tsjopper Bob schreef:
... of hebben beide sets een andere draaicirkel, net als zo'n meesturende achteras van een aanhanger achter een vrachtwagen...

Je hebt gelijk, dat moet eigenlijk gewoon. Zeker bij voertuigen met meer dan twee assen. Het heet het Ackermann-principe. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ackermann-principe

E

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 9. nov 2017, 09:32 

Dit is echt een gave racewagen....Vroegah zo een 40 jaar geleden toen ik een klein manneke van 4 was...had ik een die-cast 1/18 van deze......nooit zuinig mee geweest....had ik dat maar gedaan...dan had ik een echt mooi waardevol verzamelobject :( :( :(

Prachtige bouw tot nu toe :ok:

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19. nov 2017, 01:35 

De Bouw V. “De wielen”

Weer een update van de voortgang van de bouw van de Tyrell. Deze keer de wielen. Op de wielen zat een hele dikke naad van de mallen. Na heeeeeeeeeel en heeeeel lang schuren eindelijk de bandjes mooi glad gekregen, nou niet echt glad maar wel een realistisch loopvlak. In sommige bandjes zit nog een heel klein naadje maar dat is een blaar op de band, zoals het in het echt ook voorkomt. Daarna het gedoe met de wiel decals die Tamiya meelevert. Mooi maar niet echt praktisch. De voorwielen zien er goed uit met de decals, maar de achterwielen was een ramp. omdat het decalpapier niet doorzichtig is moet je heel veel opleggen en kijken of ze wel mooi in de opstaande randjes van de text zitten. Na lang kijken en herplakken toch de gok genomen om ze vast te zetten. Ja, en alle vier van de achterbanden niet goed tussen de randjes. Zag er niet uit. Dus weghalen. Ja aangezien het geen gewone decals zijn kun je niet even makkelijk vochtig maken en er af halen. Uiteindelijk onder een lauwwarme kraan met een tandenborstel verwijderd. Met verdunde witte verf daarna de letters geschilderd met een kwastje.Ziet er nu goed uit. Velgen geverfd en de bandes er op en daarna op het model geschroefd. Na ja dat was de bedoeling... Of ik heb een foutje gemaakt met de wielschroef in een eerder stadium of ze zijn te kort. In iedergeval nog een dik uur bezig geweest om ze allemaal erop en vast te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De blauwe onderdelen zover mogelijk aan elkaar gelijmd en met een spuitbusje Tamiya primer in de grondverf gezet. Het is duur spul, maar wat een mooi super klein pigment, echt wauw. (helaas geen foto van) Daarna wat lichtjes opschuren met een hele fijne korrel en een paar lagen blauw er op gespoten. Nu nog een keer op schuren en dan de blanke lak.

Afbeelding

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19. nov 2017, 13:19 

Mooi Reimer! Wat een details en wat ziet het er netjes uit!
Raar hoor, decals op rubber banden. Nog nooit gezien. Als ik op de foto's af ga ziet je verfwerk er net zo netjes uit als de decals.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19. nov 2017, 17:09 

Die van Revell hadden ook altijd ecals op rubberbanden, dus het komt wel vaker voor. Je ziet er trouwens niet veel van, dat je het geschilderd hebt, dus top werkje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 11 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende