Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 2   [ 20 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] 1/72 Nakajima B5N2
BerichtGeplaatst: do 23. aug 2018, 02:20 

4 maanden later.....
Door verhuizen en aanverwante bende heb ik dit verslag niet echt up to date gehouden dus dat zal ik eventjes fixen :ok:
Ik ben helaas vergeten foto's te maken van het interieur maar op zich was daar niet zo heel veel bijzonders aan behalve het Eduard PE setje wat voor deze kit wel echt een aanwinst is aangezien Airfix van mening is dat een instrumenten paneel een soort platte sticker is. Op de vleugels heb ik die vage uitsteeksels verwijderd en de restanten glad geschuurd.
Afbeelding

Toen ik de vleugels op de romp ging zetten kwam ik erachter dat er een nare kier/richel zit tussen de voorkant en achterkant van de onderkant van de romp, dit heeft heel wat schuurwerk (voor mijn doen) gekost om tot een soort van acceptabel punt (dacht ik) maar ik ben wel van mening dat dit soort kieren op een kit uit 2015 eigenlijk niet aanwezig mogen zijn :behave:
Afbeelding

Gek genoeg lukt het Airfix ook niet echt om relatief simpele vormen, bijvoorbeeld de voorkant en achterkant van een torpedo, netjes op elkaar te laten passen :weirdo:
Afbeelding

Het voorste stukje van de romp achter de motor past ook pas na wat schuurwerk maar de kromming van het voorste stukje is niet hetzelfde als de rest van de romp, dit valt niet echt op maar ik vind het wel slordig (helaas geen foto's), de motor zelf en de cowling daarentegen passen wel goed en zien er naar mijn mening ook best goed uit voor 1/72, aangezien je er met spinner weinig van ziet heb er voor gekozen om de motor simpelweg een aluminium kleur te spuiten en lichtjes te vervuilen met wat starship filth olieverf.
Afbeelding

En daarmee was ik ook alweer klaar voor wat verf, allereerst zwarte Oneshot primer van MiG
Afbeelding

Gevolgd door Aluminium van Vallejo, het Aluminium gebruik ik voor chipping, laat in de oorlog (1944+) werden Japanse vliegtuigen gebouwd zonder grondverf om productie te versnellen, het gevolg daar van was wel dat de verf er heel makkelijk van af kwam. Om de chips te maken heb ik met een spons kleine vlekjes maskol op de aluminium verf gedept, het idee is dat als je de basis kleur hebt gespoten dat je dan die stukjes maskol heel makkelijk weer kan los wrijven waardoor je het aluminium weer ziet.
Afbeelding

Aangezien ik toch aan het klooien was met aluminium kon ik de torpedo ook mooi meenemen.
Afbeelding

Daarna heb ik geëxperimenteerd met black basing door over het aluminium zwarte verf te spuiten gevolgd door een onregelmatig laag witte verf.
Afbeelding

Gevolgd door IJN Ash Grey voor de onderkant en IJN Black Green voor de bovenkant. De onregelmatige onderlaag zie je weer terug in het eind resultaat, ik vind deze techniek wel wat hebben en het lijkt mij een stuk minder werk dan preshading.
Afbeelding
Afbeelding

Airfix geeft je decals voor de Hinomaru's (die gehaktballen op de vleugels) echter aangezien simpele dingen als torpedo's voor Airfix schijnbaar al een hele opgave zijn had ik hier niet echt vertrouwen in en besloot ik om de Hinomaru's te gaan spuiten, cirkel snijdertje gekocht en alles afgeplakt.
Afbeelding

Eerst wit gespoten (schijnt te helpen bij felle kleuren zoals rood en geel) gevolgd door Mig's Rotbraun, eind resultaat niet perfect en zeker wat werk nodig voor touch ups maar over het algemeen niet ontevreden met deze techniek.
Afbeelding

Omdat ik toch bezig was met afplakken en spuiten ook maar besloten om de wandelpaden (bij gebrek voor een beter woord) en die gele stukjes vooraan de vleugels te spuiten. (de bobbels die je ziet in de verf zijn de stukjes maskol)
Afbeelding

Op kate's zie je vaak van die witte strepen op de horizontale stabilisatoren en de neus, vermoedelijk zijn die om te helpen bij het richten tijdens een torpedo aanval, Airfix geeft je hier ook decals voor maar aangezien ik net zo mooi bezig was... :cheesygrin:
Afbeelding
Afbeelding

En als laatste nog wat decals geplaatst en de boel verweerd door wat te experimenteren met olieverf, ik ging voor een stoffig, vervaagd toestel dat onderdeel was van een eskader gestationeerd op land ipv op een vliegdekschip.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achteraf gezien zijn er nog wat decals die ik beter had kunnen spuiten, zoals de lijnen rond de flaps en op de onderkant van het vliegtuig maar goed lesje voor de volgende keer :P
Ik zal eerlijk zijn en zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben van deze Airfix kit ik zal de plusjes en de minnetjes op een rijtje zetten:
+ ruime keus aan bewapening: 60 kg, 250 kg, omgebouwde 14'' AP shells en torpedo's
+ de optie om hem te bouwen met opgevouwen vleugels
+ goed detail op de motor
+ aparte set ingeklapt landingsgestel voor in flight display
+ figuurtjes voor de bemanning
+ op plekken best goed detail
+ qua vorm ziet het er naar mijn mening uit als een B5N2
+ meerdere opties voor het cockpit glas, compleet dicht, dicht met alleen de schutters positie open en compleet open
+ duidelijke instructies
- locator pins zijn eigenlijk allemaal te klein, hierdoor is het uitlijnen van bepaalde onderdelen best lastig
- kier bij de voorkant en achterkant van de torpedo en onderkant vleugels en romp
- voorkant romp past niet netjes op de rest van de romp en heeft niet dezelfde contouren
- instrumenten paneel is compleet vlak met alleen een decal om het te voorzien van detail
- bij sommige onderdelen lijkt het erop dat de 2 helften van de mallen niet goed uitgelijnd zijn waardoor je richeltjes krijgt op onderdelen
- flash op sommige onderdelen
- mysterieuze nopjes die niet terug te vinden zijn op referentie foto's
- kuiltjes op de zijkant van de romp waar de steunen voor de opgevouwen vleugels in komen te staan, bij uitgevouwen vleugels zouden die eigenlijk opgevuld moeten worden
- decals zijn dik, op elk propellor blad horen 2 decals maar het bleek onmogelijk om ervoor te zorgen dat die netjes om de kromming van het blad heen gingen
Op zich niks rampzaligs maar wel teleurstellend voor een spiksplinter nieuwe kit waar de meeste 'reviews' lyrisch over zijn, je zou zeggen dat Airfix na 60+ jaar wel beter weet... :behave: Mocht je heel graag een 1/72 Kate willen bouwen is deze kit waarschijnlijk wel beter dan de oude Hasegawa kit, wil je gewoon iets Japans bouwen in 1/72 zou ik persoonlijk gaan voor de Tamia A6M2 zero, is wel een iets kleiner vliegtuig maar die kit is op bijna elk vlak beter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [DONE] 1/72 Nakajima B5N2
BerichtGeplaatst: do 23. aug 2018, 08:17 

Jammer om te lezen dat de kit eigenlijk zo tegenvalt, maar dat heb ik ook altijd met die Hasegawa kits, het ziet er allemaal prachtig gegoten uit en met een hele lading detail, maar als je dan de boel in elkaar zet, kom je erachter dat daar toch ook de nodige onderdelen toch net niet helemaal passen en dan betaal je er in het geval van een Hasegawa ook nog een klein godsvermogen voor.

Maar goed, nu jou stukje werk.

Je hebt heel wat werk gemaakt van de primerlaag, de aluminiumlaag, vervolgens weer een vlekkerige zwarte laag etc, en eigenlijk zie ik er bijna niets van en dat vind ik jammer.
Je hebt wel een mooie model neergezet, heldere cockpit, en ook de roundels heb je naar mijn idee toch behoorlijk strak gespoten, had er zelf alleen dat wit niet onder aangebracht want dat zie je nu toch wel een beetje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23. aug 2018, 11:03 

Leuk Pieter, zo'n uitgebreide recensie van de bouw van de Kate. Mooi dat je de rode Japanse schijven gespoten hebt. Als dat kan is dat altijd mooier dan decals. De nieuwe Airfix decals zijn haarscherp, goed van kleur, stevig en kleven goed, maar zijn idd wel een beetje dik. Ook jammer dat er nog een paar kieren in het model zaten. Daar laat Airfix dan wel wat liggen. Al ben ik zowiezo verbaasd dat ze voor dit geld zulke mooie new tool kits uit kunnen brengen. Ik ben ook niet zo'n liefhebber van decals voor het instrumentenpaneel. Aan de andere kant, als het cockpitglas erop zit is er doorgaans niets meer van te zien.

Je hebt de kit mooi gemaakt en bent lekker aan het experimenteren met spuit- en verweringstechnieken. Ik vind dat de black basing mooi subtiel uitwerkt in het eindresultaat. De chipping met Maskol is een mooie techniek. Naar mijn smaak zitten de chips er echter te random op. Ik zou afbladderende verf vooral verwachten op de vleugelvoorranden, walkways, rondom paneellijnen etc. En, als de foto's niet bedriegen, zitten je wielpoten er een beetje scheef onder en staat ie scheef. Of is dat optisch bedrog?

Maar, alles bij elkaar leuk modelletje. Mooi geworden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24. aug 2018, 10:18 

Ik ben niet zo van de Japanners, maar vind dit toch wel een leuk kistje. Ik moest ook even goed kijken naar die wielpoten, maar denk dat het wellicht optisch bedrog is door de kromme lijnen van de bloem op de afbeelding eronder. Wat maar weer bewijst dat je beter een effen (pastelkleurige) ondergrond kunt gebruiken voor de foto's. Dan gaat de aandacht naar het model en niet naar de achtergrond.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24. aug 2018, 17:27 

Dank jullie wel heren voor de complimenten :ok:
Het kan best zijn dat de wielen een beetje krom staan op de foto, het plastic van Airfix is redelijk zacht en daardoor willen ze nog wel eens een beetje verbuigen als je hem niet helemaal recht neer zet. Ze zitten er in ieder geval wel recht in want dat is wel één van de puntjes waar Airfix het goed heeft gedaan, het landingsgestel zit vast met mooie lange rechthoekige pennen. Een neutrale achtergrond had hier wel bij geholpen maar soms is het roeien met de riemen die je hebt, ik maak op een later moment wel wat betere foto's en wie weet kom je 'haar' binnenkort wel in levende lijven tegen :titter: Qua chipping ben ik het met je eens Huib, het lastige van deze techniek is dat je van te voren al moet bedenken waar je je chips wil, dat maakt het moeilijk om te visualiseren hoe het eind resultaat er uit gaat zien, ik denk dat ik de volgende keer hairspray chipping ga proberen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24. aug 2018, 20:16 

Citaat:
maar denk dat het wellicht optisch bedrog is door de kromme lijnen van de bloem op de afbeelding eronder. Wat maar weer bewijst dat je beter een effen (pastelkleurige) ondergrond kunt gebruiken voor de foto's.

Huh?... ging het niet om de achtergrond... :titter: :titter: :titter:

Nee hoor zonder gekheid. Keurig model.
Bewonder je lef om de roundels te airbrushen. :ok:
Airfix's do's en dont's herken ik.
Het blijft haat liefde met dat merk.

Groet,
Rudie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25. aug 2018, 13:48 

Ik vind het mooi wat je van de Airfix hebt weten te maken, en ook nog in deze schaal.
Ben het wel eens met Huib dat de chipping niet overtuigend over komt. Begrijp dat je de volgende keer met haarlak wilt gaan werken. Is voor mij nog steeds een van de betere methodes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26. aug 2018, 08:57 

Dat is een mooi toestel geworden. De verwering vind ik goed gelukt en het spuitwerk van de decals zijn ook erg netjes. Ik doe het je niet na ;)

Ik las dat je onder andere MIG verf gebruikt, is dat een goede verf? Die verf verkopen ze hier namelijk in de winkel. Ik heb nu een paar flesjes vallejo air liggen maar die heb ik online moeten kopen. Mijn voorkeur gaat toch uit naar ouderwets winkelen, kun je gelijk lekker verder snuffelen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29. aug 2018, 22:02 

Eddepet schreef:
Dat is een mooi toestel geworden. De verwering vind ik goed gelukt en het spuitwerk van de decals zijn ook erg netjes. Ik doe het je niet na ;)

Ik las dat je onder andere MIG verf gebruikt, is dat een goede verf? Die verf verkopen ze hier namelijk in de winkel. Ik heb nu een paar flesjes vallejo air liggen maar die heb ik online moeten kopen. Mijn voorkeur gaat toch uit naar ouderwets winkelen, kun je gelijk lekker verder snuffelen.

Poeh... hier is naar mijn mening niet echt een simpel antwoord op te geven :panic:
Vergeleken met Vallejo Model Air (VMA) heeft het nadelen en voordelen, aan de ene kant spuit het (naar mijn mening) veel strakker dan VMA, minder tip dry en makkelijker te verdunnen met minder overspray, hierdoor vind ik het voor freehand camouflage werk op bijvoorbeeld Duitse WWII tanks een stuk beter. Ook is het een stuk simpeler om kleuren te vinden voor een project omdat ze vernoemd zijn naar de militaire kleuren zoals ze in het echt gebruikt zijn waardoor het in theorie heel simpel zou moeten zijn om de juiste kleuren te vinden zonder gedoe met mengen of allemaal vage nietszeggende namen.
Aan de andere kant is het een stuk gevoeliger voor foutjes met het spuiten, als je het te dik aanbrengt krijg je een soort bubbels in de verf, spuit je het van te ver af krijg je gauw 'orange peel' ipv een strak oppervlak. De truc bij MIG is echt om het van dichtbij aan te brengen in hele dunne laagjes maar als je dat in de vingers hebt is dat wel te doen. Zoals ik al zei heeft MIG hun kleuren netjes vernoemd naar het echte voorbeeld maar ik ben het niet altijd eens met de naam die zij hebben gekozen of de kleur die er daadwerkelijk in zit, bijvoorbeeld: Duitse drie kleur camouflage bestond (tot september 1944) uit een basis van RAL 7028 Dunkelgelb met daar over heen RAL 8017 Rotbraun en RAL 6003 Olivgrün, MIG heeft in hun assortiment een Rotbraun (A.MIG-014) maar die is totaal niet bruin, eerder menie rood en dat komt omdat dat hun kleur is voor menie rood, de eigenlijke kleur voor Rotbraun in hun assortiment is A.MIG-015 Schokobraun. En zo heb ik nog wel meer kleuren waarvan ik vind dat er geen bal van klopt (4BO green, Dunkelgelb Mid war en nog een paar) Overigens wil dat niet zeggen dat ze allemaal fout zijn, hun RAL 1001 Elfenbein ziet er prima uit (alhoewel zei hem Cremeweiß noemen) en ook hun Olivgrün en Rotbraun en rode menie zien er goed uit (ook al staat het verkeerd op het flesje :weirdo: ) Overigens moet ik er wel bij vermelden dat Vallejo er ook vaak naast zit dus het blijft een beetje gokken met die 2 :titter: Maar het grootste minpunt ten opzichte van Vallejo vind ik hoe ongelooflijk fragiel het is, als ik iets heb gespoten met MIG en ik pak het een paar keer op (verf is dan al goed droog) dan wrijf ik heel langzaam de verf eraf op de plekken waar ik druk zet, ook lost het op in enamel thinner/wasbenzine wat een probleem vormt als je toevallig een klein stukje niet hebt bedekt met een beschermende blanke lak en je bij het verweren langzaam je verf ziet mee komen (en dat is echt heel zuur).
Ik heb altijd een beetje gemengde gevoelens bij deze verf, ja het werkt maar er zitten wel wat haken en ogen aan (overigens heb ik dat ook met Vallejo maar dan weer andere issues :panic: ) Hun MIG Oneshot primers daarentegen zijn wel goed, dit is Badger's Stynylrez in een ander flesje en werkt echt fantastisch, droogt snel, droogt strak, schuurbaar, hecht redelijk goed aan plastic (niet zo goed als bijv. Mr. Surfacer maar voor een acryl primer is het dikke prima) en spuit ook prima.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30. aug 2018, 17:13 

Mijn dank voor je duidelijke uitleg. Ik zal het (nog even) bij Vallejo houden aangezien ik in de beginfase van het spuiten zit. Als ik lees dat het spuiten van MIG wat gevoeliger zit ben ik bang dat ik dan heel vaak opnieuw kan beginnen :titter:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 2   [ 20 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2