Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 14   [ 139 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Hasegawa 1/72 EP-3B "Batrack"
BerichtGeplaatst: di 19. okt 2010, 22:02 

Zo! Een eerste aftrap in deze eerste officiële Plakkers groepsbouw! :)

De Kist
Eigenlijk begon deze bouw met een decalvelletje van Wolfpak. Dit kocht ik voor de A-6A en EA-6A intruders die er op stonden, maar er stond ook deze EP-3B op; die niet echt mijn interesse had bij de aankoop, tot ik het verhaal erachter las. Deze EP-3Bs zijn oorspronkelijk gebouwd als P-3A Orions, vandaar de lage serienummers. Ze zijn overgenomen/gebruikt (schimmig!) door de CIA op allerlei geheime missies boven de Sovjet-Unie, China, Noord-Korea en meer van die niet al te gezellige landen -aldus de CIA, blijkbaar, anders stuurden ze er geen EP-3s heen gok ik. :mrgreen: Bij de CIA waren ze geheel in stemmig zwart gespoten.

Na hun dienst bij de CIA gingen ze terug naar de US Navy, die ze enigzins opwaardeerde naar P-3B standaard, maar met behoud van de elektronica -aldus was de EP-3B geboren. De missie van de EP-3 is SIGINT/COMINT/ELINT, of te wel in enigzins normaal taalgebruik, gezellig naar luisteren naar wat ze daar bij de vijand uitspoken. Dat kan dan zowel letterlijk, als in bijvoorbeeld radioverkeer, als ook figuurlijk, als in radarsignalen en ander elektronisch verkeer. In het geval van deze EP-3B was de vijand, tegen de tijd dat de US Navy ze terug kreeg van de CIA, Noord-Vietnam. Ze waren gestationeerd in Zuid-Vietnam, op Da Nang om precies te zijn. De EP-3s waren bij de Marine nog steeds zwart, maar met een witte romprug om de elektronica te koelen. De bemanning bestond uit 3 man vliegend persooneel, en nog eens tot 32(!) man achterin om alle informatieverzameling in goede banen te leiden, dan wel te bedienen. Het is weer eens wat anders als een microfoontje in een telefoonhoorn zetten...
Het toestel wat ik ga maken PR-32, van VQ-1, zoals deze in 1970 vanaf Da Nang vloog. Toendertijd had deze nog de zeer klassieke (buizen!) APS-20 'Big Look' radar in de ronde schotel onder de romp, die nog van de Avenger en Neptune stamde. Ook de "Batrack" elektronica in de kano's boven en onder de romp was toen al niet echt modern meer, en na de Vietnamoorlog werden de beide B's opgewaardeerd naar EP-3E Aries standaard. PR-32 belandde uiteindelijk na vele, vele vlieguren in opslag (20.000ste vlieguur in 1986) op een zijspoor, omdat het maximale aantal vlieguren bereikt was.

de Kit
Hier kan ik eigenlijk kort over zijn: Hasegawa, begin jaren '80, opliggende panellijnen... dikke decals, zwaar verkleurd.
Maar voor de vorm maar eens wat fotootjes. Deze kit is volgens mij één van de eerste uitgaven, overgenomen van Dave (dank!).
Eerst maar eens wat obligate plaatjes:
Afbeelding
Leuk boekkie met kleurenschema's in kleur, en veel te felle/vale decals, die ik toch niet ga gebruiken:
Afbeelding
Uiteraard ook nog een inelkaarplakboekkie:
Afbeelding
Met nietjes! Beat that, Revell!

Groot gietraampje:
Afbeelding
Meer gietraampjes heb ik effe niet, wegens dit:
Afbeelding
... was de inhoud van het andere raampje :)

Maar de EP-3 had nogal wat hobbels en gaten, dus daar heb ik zo'n resin updatesetje voor:
Afbeelding
Afbeelding
Het wordt nog een heel klusje om hier wat van te maken, het resin voelt ruw aan als balsahout, en de neus vind ik helemaal niet zo geweldig:
Afbeelding
En dan bedoel ik niet die hobbeltjes enzo, maar het feit dat alle verstevigingsribben (die je in het echtie duidelijk ziet) er niet meer op zitten. Ik denk dat ik gewoon de neus uit de doos gebruik en het glazen deel wat onderaan zit dicht maak met Milliput. Maar dat zie ik dan wel weer, eerst maar eens die kano's uithollen zodat dat wat past!

Tot slot nog even een plaatje van het plakkervel:
AfbeeldingAfbeelding
Deze heb ik maar even geleend van Modelingmadness.com, kreeg er geen goede foto's van met flits...

Jeroen

Laatst bijgewerkt door jeroen_R90S op za 21. maart 2015, 15:40, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1/72 EP-3B "Batrack"
BerichtGeplaatst: di 19. okt 2010, 23:23 

die resin set ziet er uit als een stel apenkeutels :shock: maar die zal de moeite waard zijn hoop ik. het handschrift vind ik in elk geval wel gaaf :hail:

Niet gespoten is altijd mis !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20. okt 2010, 09:38 

dat zijn de betere intro's

goed bezig.

Is de orion zelf nog anders dan waar nederland bijvoorbeeld mee vloog. qua motoren, props, landingsgestel...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27. okt 2010, 21:31 

Dat resin voelt wel aan als apekeutels! :mrgreen: Kwalitatief is het allemaal maar zo-zo, zeker gezien het prijskaartje, toch ruim 30 US$, maar ja, zoek al die andere EP-3 updates maar eens. Met wat schuren wordt het allemaal wel mooi glad, dus komt wel goed denk ik!

De P-3A/B verschilt in de basis niet veel van die apparaten van de MLD; wat kleine verschillen als een raampje hier en daar, maar wat ik begrepen heb en op foto's zie, ziet de EP-3 er (afgezien van alle bulten en antennes) hetzelfde uit als de P-3C.

Verder heb ik al wat plakwerk aan de cockpit gedaan, 100.000 pinmarks gevuld en geschuurd, en vooral veel geschuurd aan het resin om die restanten gietblokken te verwijderen zodat vooral de bulten op de rug en romponderkant goed passen. Niet echt boeiend, als het op een gegeven moment toonbaar wordt komt er uiteraard ff een echte update waarin ik ook zal proberen alle modificaties voor de EP-3 te laten zien, mocht iemand op het bizarre idee komen ook zoiets te gaan uitspoken! :mrgreen:

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28. okt 2010, 14:43 

EP-3 iets zegt me dat ik daar binnenkort ook aan ga sleutelen :) Ik zal eerst mijn resin eens bekijkek van de week, geloof niet dat de gietblokken zo dramatisch waren.

Succes verder!

Groetjes

Niels

"Oneindig uw woede, uw wijsheid is groot, schenk ons de zege, de vijand de dood
Geen angst om te sterven, uw volk onbevreesd, de wereld zal weten dat Wodan heerst"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30. okt 2010, 19:28 

Gezellig, Niels! Het voelt wel een beetje eenzaam zo hier, maar dat komt over een tijdje vast wel goed als iedereen een beetje gaat beginnen. :) Welke resin set heb jij? Ook die van Lone Star? Gietblokken vielen op zich wel mee, had het grootste stuk er al af gezaagd dus dat scheelde al weer.

Terwijl iedereen (denk ik) zo'n beetje naar de ESM geweest is, ben ik in en om huis aan 't rommelen geweest, en ook 's middags nog ff lekker de stad in. Uiteraard ook de Orion nog wat aandacht gegeven.

Ik had dus zoals in de intro te zien was de gietblokken verwijderd. Omdat het netjes pasmaken en plaatsen van deze resin zooi me nogal een aardig klusje leek op zo'n mooie ronde romp, heb ik daar de afgelopen dagen tussendoor lekker de tijd voor genomen. Omdat het gietblok recht is, en de romp rond (en aflopend naar de staart toe, maar daarover later meer!) kwam ik op het lumineuze idee om gewoon een stuk schuurpapier met korrel zandstrand (180 ofzo) op de romp te tapen en dan het gietblok weg te schuren en meteen de holling er in te krijgen zodat het straks zonder al te veel plamuren past. Als eerste de opliggende paneellijnen weggeschuurd omdat dat tenslotte ook randjes zijn en vervolgens het stuk schuurpapier erop getaped. En daarna schuren maar!

Afbeelding

Na een middagje schuren was alle resin van wat het gietblok ooit was, geworden tot één grote natte bende resinpulp op m'n werktafel, en volgt het bovendeel de contour van de romp best aardig. Waar ik geen rekening mee gehouden had, was het feit dat er een stukje van de staart verwijderd moet worden, waardoor het deel meer naar achter komt en dus ook de aflopende ronding van de romp groter is. Ik had het deel dus iets te recht geschuurd en daardoor had ik toch nog wel een behoorlijke kier. Nog even wat verder schuren verhielp dat; op onderstaande foto heb ik ff met rood het deel gearceerd wat ik verwijderd heb van de staart. Het is het stukje van de staartwortel tot de 1e paneellijn, helaas had ik alles er al afgerost voordat ik een voor foto kon nemen, je weet wel hoe dat gaat met kinderlijk enthousiasme...

Afbeelding

Op de vliegende schotel (heb ik niet per ongeluk iets uit Danny's resin Anigrand pakket meegenomen uit Hurdegaryp??) waar bij de echte EP-3 de AN/APS-20 radar van ver voor het jaar nul in zit, zat op het pasvlak een rare bult, op de introfoto's die ik eerder postte kun je het nog net zien, rechtsonderin. Die heb ik op dezelfde manier aangepakt als de bult voor de romprug, bovendien past die een stuk beter nu. Het verwijderen van de gietranden was bij deze een stuk lastiger, omdat er zoveel ronde vormen in zitten moet je erg voorzichtig schuren. Maar met wat geduld en een fijne korrel schuurpapier niet onoverkomelijk.

Ik heb de resin-neus nog even met die van de kit vergeleken, en het vullen van het glasdeel bij de kit-neus is nog een aardig karweitje, dus toch maar geprobeerd de resin neus te gebruiken, heb er tenslotte voor betaalt! Het gietblok zat bij deze ook aan de montagekant, maar wat schuurpapier op een dikke glasplaat en draaiend schuren zorgt ervoor dat deze netjes vlak past -het is bovendien een afgietsel van de aangepaste kitneus, en die past ook gewoon erg goed.

Tot slot nog maar even, hoe ziet dat er nou allemaal uit, éénmaal gedryfit...? Lelijk natuurlijk!

Afbeelding
Afbeelding

Er moeten nog twee apekeutels pas gemaakt worden, één is een driehoekig deel dat achter de vliegende schotel komt, het andere een zelfde bult als bovenop, maar dan korter, en aan de onderkant. Die kan ik echter pas plaatsen als de vleugel en het inzetstuk met de sonarboeien er in zit. Daarover meer in de volgende update!

Groeten, Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30. okt 2010, 19:39 
We hebben de R, we hebben de E, we hebben de S, we hebben de I, we hebben de N, we hebben RESIN :panic:

Wat je noemt 'n leuk bewerkelijk setje :woot: Wat 'n werk man om dat pas te krijgen. Het ziet er overigens wel netjes uit. Als dat straks vastzit en de kieren zijn geplamuurd, wordt het vast en zeker 'n net geheel. Dat is dank voor je werk :titter:

Succes verder en binnenkort kom ik je bijstaan in het Orion topic :ok:

Gr. Peter

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31. okt 2010, 08:13 

Goed bezig Jeroen.
Maar wat me wel opvalt is dat je de resin zo op je werkblad schuurt, het is en blijft een gevaarlijk goedje in stofvorm dat resin.

Dave

Einstein

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31. okt 2010, 13:42 

't is even prutsen inderdaad, maar uiteindelijk heb je wel wat redelijk unieks in (op: hij past er niet in!) de vitrine staan hoop ik straks. :)

Ik schuur het resin overigens kleddernat, vandaar ook al die bolletjes en prutjes op de tafel. Ook draag ik voor de zekerheid een stofmasker en wordt de eetkamertafel + vloer nog ff goed schoongemaakt en gezogen. Helaas heb ik geen vaste bouwtafel en moet het maar zo -één van de redenen denk ik waarom ik niet zoveel met resin doe...

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Hasegawa 1/72 EP-3B "Batrack"
BerichtGeplaatst: zo 21. nov 2010, 18:25 

Ondanks dat het hier wat stilletjes is, wordt er natuurlijk wel doorgewerkt! Op de Bouwma's Biermeeting in Vollenhove had ik het interieur afgemaakt en tot mijn verbazing bleken de stokoude kit decals voor de instrumenten zowaar nog te werken. Kijkt en huivert!

Omdat ik op internet al gelezen had dat de motoren niet het best passende deel van deze kit zijn, was ik daar maar mee begonnen, na uiteraard eerst de vleugels op elkaar geplakkerd te hebben. Die overigens dan wel weer vrij aardig passen... Na wat frutten en rommelen, en het goed vlak schuren van de aanhechtingspunten op de vleugel -daar zat na het lijmen een randje in wat ook niet bevorderlijk is voor een goede pasvorm- eerst de ene helft geplakt, die vervolgens, omdat ik zat te ouwehoeren op de meeting tijdens het bouwen, gelijk weer losgetrokken kon worden omdat ik de delen van links rechts geplakt had, en vice versa... Uiteindelijk goed geplakt, tijdje vastgehouden, en toen had ik dit:
Afbeelding
Omdat het zo ook wat zielig staat, na nog wat schuren aan de andere helften en de vleugel, gisteren de andere helft er maar tegenaan geplakkerd:
Afbeelding
Afbeelding
Op deze foto's wat slecht te zien, maar er zit wat klein hoogteverschil in her en der, omdat de motoren een net iets andere vorm hebben als de aansluiting, maar niets wat met wat schuren en plamuren niet te fixen is. De ergste vervorming, gaten en kieren zijn in elk geval weg nu.

Zoals geschreven had ik dus in Vollenhove het interieur afgemaakt, dat is niet erg luxe uitgevoerd, maar door die kleine raampjes zie je d'r dus ook helemaal niks meer van, dus mezelf tevreden gesteld met wat drybrush, decals op de instrumenten en wat zelfgefröbelte gordeltjes voor de heren vliegers en niet te vergeten de bwk:
Afbeelding
Hier lijkt het alsof je d'r nog wat van ziet, maar die raampjes zijn nog een heel stuk kleiner...
Afbeelding

Vervolgens nog maar eens de goudviskom van m'n vriendin gestript voor wat loodjes om te voorkomen dattie op z'n staart gaat staan, dat staat ook altijd zo lullig, net als zo'n prullig stokje....
Afbeelding
Met wat sateprikkers in de landingsgestelgaten en de vleugel erop getaped valt hij nu ruim naar voren, en da's goed, wat er komen nog staartvleugels aan die weer wat gewicht achterin veroorzaken.

Ik denk dat zo van de week de romp dicht kan, en ik verder kan met het pas maken van de resin delen voor de onderkant, naast de motoren, dus nog meer schuurplezier! :mrgreen:

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 14   [ 139 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende