Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 9 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] “ A lonely ghost from the past “ FUJIMI 1/48 F-4E.
BerichtGeplaatst: ma 9. jun 2014, 17:26 

“A lonely ghost from the past“
Mc Donnell Douglas F-4E Phantom II, FUJIMI 1/48.
Afbeelding

Voor mijn bijdrage aan de “spookjes” groepsbouw lagen twee 1/48 Phantoms al “startklaar”.
Een F-4D van Monogram en een F-4E van Fujimi.
Echte respectabele oudjes. Bewust opgeroepen voor een vergelijk of ze zich nog enigszins staande kunnen houden t.o.v. het moderne wapengekletter van Academies en Eduards F viertjes.
Van Dave heb ik een setje Eagle Strike Decals F-4E kunnen overnemen met de belofte dat deze t.z.t. te zien zou zijn op Plakkers.
Nu de groepsbouw niet doorgaat starten we zelf maar een topic met een eenzame F-4. En gelijk de oudste.
Een Thunderbirds F-4E van Fujimi. Vandaar de stoffige tittel “ A lonely ghost from the past ”.

Geschiedenis:
De F-4E ontstond mede na slechte combat ervaringen met kanonloze F-4’s van de USAF.
Een gevechtstoestel met alleen raketten was niet afdoende bewapend bleek in de praktijk. Achteraf toegevoegde gunpots waren niet stabiel genoeg bij luchtgevechten.
Het ontwerp aan een Phantom met ingebouwde kanon startte in 1966. De F-4E werd ontworpen rondom een kompleet nieuw radarsysteem. Deze had een kleinere diameter. De neus werd daardoor smaller en gestroomlijnder. Het toevoegen van een kanon onder de neus zorgde er ook nog eens voor dat neus zo, 9,8 inch langer werd. Het extra gewicht in de neus beinvloede het center zwaartepunt en daarom werd de staart verlengt om dit te compenseren..
Daarnaast werden met de F-4E nieuwe J-79 motoren geïntroduceerd. De levering van de nieuwe “gunfighter” aan de USAF begon op 3 oktober 1967.
Het nieuwe vliegtuig was nog niet perfect. Een langdurig kanonsalvo veroorzaakte rook en roet en vervolgens een “flameout” van de motoren. Dit werd verholpen door de kanonsloop te verlengen. In een later stadium werden ten gunste van de manoeuvreerbaarheid leading edge slats op de vleugelranden gemonteerd.
Van de F-4E zijn 1389 stuks gebouwd. De F-4E werd uiteindelijk “de ruggengraat” van vele luchtmachten als West Duitsland, Griekenland, Turkije, Israel, Iran, Egypte, Japan, Zuid Korea en Australië.

Fujimi's F-4E:
De 1/48 Fujimi F-4E Phantom II kit stamt ergens uit het begin van de jaren 70.
Met de komst van Monogram F-4’s eind jaren 70 en helemaal met de komst van Hasegawa’s zeer goede F-4 series werden dat al gauw de betere, schaal 1 op 48 Phantom kits van de vorige eeuw.
Anders dan de doos vermoed wordt dit een “geestverschijning” in een gecamoufleerd Vietnam jasje. Een mooi oefenobject voor de nieuwe airbrush.
En anders dan de tientallen euro’s kostende Academy’s en Eduard geeft deze Fujimi je nog het mentale voordeel dat je er lustig op los kunt gaan.
En als je het verkloot, jammer. Maar geen man, (lees Euro’s) over boord gegooid.

Wat onmiddellijk opvalt bij inspectie van het oude plastic is dat we, ehu,.. nou.. toch wel kunnen spreken van een echte generatiekloof.
Een soort back to the sixties gevoel overmand je bij het openen van de doos.
Paneellijnen zijn niet zo scherp als we gewend zijn. Bovendien is de vorm van, met name de staart en de dragshute deur op zijn minst dubieus te noemen.
Afbeelding
Afbeelding

Het interieur is banaal en de ejection seats als stoelen uit een Kuifje stripboek. De canopy gaat zo dicht. We gaan ons met name concentreren op het spuitwerk.
Afbeelding

Is het dan zo slecht? Nee hoor. Het plastic ziet er op zich wel netjes en strak uit.
Duidelijk is dat we er niet veel werk van gaan maken. Hoogstens dat ik wat zal proberen om de vorm van de staart te verbeteren.

Decals:
We gaan decals van Eagle Strike Production gebruiken. Keuze uit twee versies. "spunkey VI" Vietnam 1969 of "Easy Rockin Mama II" Vietnam 1970. Welke versie het wordt weet ik nog niet.
Afbeelding
Afbeelding

Bouw:
Aan de cocpit hebben we geen aandacht besteed. De romphelften zaten al gauw aan elkaar geschroefd. helemaal geen slechte passing. Al is er hier en daar wat hulp van styreenplaat nodig om het netjes te krijgen
Afbeelding
Afbeelding

Aan de binnenzijde van de grote luchthappers de sinkmarks dicht geplamuurd
Afbeelding

En daarna met een sateprikker verstevigd. Op maat opdat de naad met de romp straks zo klein als mogelijk is. Om het doorkijkje via de luchthappers te voorkomen dit vervolgens afgeblind met plaatstyreen
Afbeelding
Afbeelding

Als het er echt beter van wordt valt nog te bezien. Maar ik heb de zaag in het kielvlak gezet. Volgens mij was de hellingshoek te groot en de ronding op de top onjuist.
Afbeelding

Nu de hellingshoek is aangepast door het wegzagen van een gedeelte dit weer opgevuld met een halfrond styreen. Op de top zijn twee strookjes aangebracht.
Afbeelding

Als afsluiting een vergelijk met zijn Britse buurman in spé. De foto tekend ook. Maar de verschillen zijn goed te zien. De F-4E is langer en ranker. De Britse F-4 FGR moet de grotere Rolls Royce's herbergen. Let op het verschil van de dragshute deur onder de staart. Fujimi is hiet fout denk ik
Afbeelding

Niet te zien op deze foto. Fujimi's F-4E vleugelhoek is verschillend t.o.v. Revell/Hasegawa's F-4 FGR.
Ook een foutje van Fujimi vermoed ik

Afbeelding

Wordt vervolgd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] “ A lonely ghost from the past “ FUJIMI 1/48 F-4E.
BerichtGeplaatst: ma 9. jun 2014, 18:46 

kijk aan toch weer een topic met een spook
ik denk dat ik ook maar een open trek
succes met deze !!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 9. jun 2014, 19:05 

Nou, als jullie dat allemaal gaan doen knal ik tzt ook een f4-topicje open.

Succes met je kitverbouwing!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 9. jun 2014, 20:15 

Dan kan die van mij er ook wel bij denk ik :titter:
Niet raar opkijken als die van mij binnenkort ook langs komt vliegen dus.
Succes in ieder geval met de verbouwingen aan dit ding :)

Say you'll haunt me!

Stone Sour

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 9. jun 2014, 20:46 

Die heb ik vroegah ook nog eens gebouwd, het schijnt dat de kit een fractie te groot is voor de schaal, 1/43 ofzo was het.
Ik kan me alleen niet herinneren dat de vleugelkleppen loszaten.....
Succes met dit spookje.

Dave

Einstein

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20. jul 2015, 20:08 

Hey hallo Grover,

Nog vorderingen geboekt met dit "spook"..??

Greetz,
Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20. jul 2015, 21:39 

Peter,

Deze bouw is helaas wat naar de achtergrond verdwenen.
De vorm van deze oude kit is niet helemaal correct t.a.v een echte F-4E.
Het werk is blijven steken bij mijn pogingen om de vleugels van een oude monogram F-4 aan de Fujimi te monteren. daarmee ontaard je in een soort hak en breekwerk wat me een beetje tegen is gaan staan.

Gelijktijdig ontstond er behoefte aan iets simpels en na de geslaagde vlotte bouw v/d Saab S-29C
viewtopic.php?f=8&t=2763
En daarop een Monogram F-105, (echt een aanrader) die ook nog eens geweldig blijkt te bouwen. Wel waren vervangende decals nodig die ik uiteindelijk via e-bay heb kunnen bemachtigen.
viewtopic.php?f=8&t=2796

Vervolgens zijn de eerste vijf maanden van dit jaar besteed aan een grote verbouwing in de woning. Wat overigs een pracht van een hobbykamer heeft opgeleverd.
Helaas ben ik daarna geplaagd door mijn gezondheid. En nu, nu net herstellende van een operatie denk ik dat mijn gezondheid weer de goede kant op gaat.

Lang verhaal waaruit blijkt dat de tijd vliegt.
Je vraagt niet voor niets en wellicht had ik dit net nodig om de geest weer op te pakken en af te bouwen. :ok:

Wordt vervolgt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28. jul 2015, 22:54 

Hallo Grover,

Beterschap, en dat je snel weer de oude mag zijn.
Ik ben zeer benieuwd naar je pogingen om er een waardige Phantom van te maken. Te meer omdat ik een half jaar geleden zelf de oude Fujimi kit ook gebouwd heb (bijna OOB) met prachtige Superscale decals. Ik heb van de F-4E een F-4G van Spangdahlem gemaakt. Vond hem nadat ie af was niet eens zo verkeerd. Met andere woorden... het leek echt op een F-4G!

Afbeelding

Hoop binnenkort iets van je vorderingen te mogen bewonderen

Greetz,
Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 8. sep 2015, 21:28 

ice315 schreef:
Te meer omdat ik een half jaar geleden zelf de oude Fujimi kit ook gebouwd heb (bijna OOB) met prachtige Superscale decals. Ik heb van de F-4E een F-4G van Spangdahlem gemaakt. Vond hem nadat ie af was niet eens zo verkeerd. Met andere woorden... het leek echt op een F-4G!

Afbeelding

Greetz,
Peter

Hoi Peter je afbeelding is niet zichtbaar. Ben wel nieuwschierig.
Lukt het nog een foto te plaatsen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 9 berichten ]