Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 6 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] C-47 Skytrain 1/72
BerichtGeplaatst: ma 19. jan 2015, 15:36 

Met twee projecten die maar niet afraken en maar weinig puf besloot ik een snelle kit er tussen door te doen.
De C-47 is een iconisch toestel waar ik graag naar kijk en gelukkig mag ik hem af en toe zien overkomen. Er wordt er hier in de buurt, Woensdrecht, een toestel onderhouden. Je hoor direct zijn karakteristieke geluid wat mij dan ook altijd direct aanzet tot een spurt naar het raam. Ook zijn mooie vorm maakt het een toestel uit duizenden.
Het gaat dus om deze mooie jongen.

Afbeelding

Hij moet net zo als op de illustratie worden.

Eerst even wat feitjes.
De C-47/DC-3 werd in 1935 in dienst genomen en er zijn diverse versie`s gemaakt. Van gunships die als AC-47 werden aangeduid tot gewonden transport etc. Wij noemen hem dikwijls "Dakota" maar dat is dan weer hoe de RAF hem noemde.
Er zijn er zo`n 15000 van gemaakt in de USA maar ze werden ook in licentie gebouwd in Rusland waar ze als Li-2 te boek stonden. Het volgende feit verbaasde mij nog meer. Ook Japan bouwde ze in licentie. Net voor de oorlog had men een contract getekend en waren er voor het uitbreken van de oorlog zo`n 500 gebouwd. Daar waren ze bekent als Showa L2D.
Na de oorlog werd de DC-3 een belangerijke pijler in het begin van de burgerluchtvaart. Een hoop militaire toestellen werden verkocht aan opkomende luchtvaartmaatschappijen. Toch was de militaire rol nog niet voorbij. De AC bleef vliegen tot en met Vietnam aan toe, sterker nog, zelfs vandaag zijn er nog toestellen die commercieel ingezet worden!

De Bouw

De doos had geen handleiding, maar goed, het is dan ook niet veel meer dan een stel vleugels, romp en een kleinstukje interieur. Het interieur kon mij toch al niet bekoren, want het is niet te zien in deze maat. Ik ben eerlijk gezegd ook vergeten er een foto van te maken.
Alles paste met wat moeite in elkaar en hier en daar moest er wel wat aangepast worden.

Afbeelding

Afbeelding

Na flink wat schuurwerk en het aanbrengen van wat details was het tijd voor de sproeier

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover, nu eerst de onderkant de juiste kleur geven en dan de strepen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] C-47 Skytrain 1/72
BerichtGeplaatst: ma 19. jan 2015, 20:55 

Die dikke witte naad, is dat plamuur of heb je er een stuk styreen tussen moeten zetten. Zie je het nog terug na het aanbrengen van de primer of heb je goed je best gedaan.

Ik vind het ook macht bakken om te zien. Om zelf te bouwen dan weer wat minder. Gelukkig denken anderen daar anders over.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19. jan 2015, 23:21 

Dakota, mijn alltime favorite :ok:
Ik heb er afgelopen jaar 2 gebouwd en heb er hier nog een paar liggen, die dit jaar aan de beurt komen.

ghostkoi schreef:
Je hoor direct zijn karakteristieke geluid wat mij dan ook altijd direct aanzet tot een spurt naar het raam.

Ik ken dat, vroeger kwam de PH-DDA nog wel eens over :D Vroeger ook lid geweest van de DDA en een paar keer gaan kijken op Schiphol-Oost. Heerlijk om zo'n ding te zien en horen starten, met een grote plof en een rookpluim. :panic:

Bouw je hem met glazen koepeltje of zonder? Op de eerste foto zie ik hem helemaal niet en op de laatste zie ik toch weer een rondje?

In ieder geval succes met de bouw.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20. jan 2015, 23:01 

Volgens mij hoort er nog bovenop elke motorgondel een inlaat te zitten. Xie ze hier nie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22. jan 2015, 16:47 

Tripple P, je hebt gelijk! Ik heb geen bouw tekening en ben ze inderdaad vergeten. Gelukkig kan ik ze nog plaatsen, wat ik asap ga doen.
Peppie, ik was aardig onderweg toen ik toch besloot om het glazen koepeltje te plaatsen. Later dus toch het gat gemaakt en afgeplakt.
Tsjopper, ik heb de naad inderdaad opgevult met plasticard. Na de grondlaag is het wel te zien, maar de grond verf liet op sommige plaatsen los, dit kan ik dus mooi aanpakken samen met die naad en vergeten lucht inlaten.
Wel een behoorlijke domper dat na goed ontvetten de grondlaag toch een beetje los kwam. Maar goed, niets dat niet aangepakt kan worden, het vertraagd alleen de afbouw wat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 6. maart 2015, 12:35 

ghostkoi schreef:
Met twee projecten die maar niet afraken en maar weinig puf besloot ik een snelle kit er tussen door te doen.

Hoest met deze? Ben nu wel benieuwd..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 6 berichten ]