Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 14 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Hasegawa 1/48 Curtis P-40N C3-502 "Miss Carriage"
BerichtGeplaatst: wo 4. maart 2015, 01:01 

Hallo leute,

Afgelopen zaterdag, 28 Februari had ik een bouwmiddag in het altijd mooie Termuntenzijl, aan het eind van de wereld zo'n beetje :cheesygrin: en ik had me voor genomen om te trachten die dag een model af te bouwen, in +/- 12 uur. Omdat ik niets wilde overhaasten, is dat uiteindelijk niet gelukt, maar, een paar dagen later, met ene paar uurtjes links en rechts is het wel gelukt om hem binnen 4 dagen af te ronden.

het gevalletje in kwestie is de Curtiss P-40N Kittyhawk.

Nu kan ik daar wel een heel verhaal over neer knallen, maar dat heeft Björn al es van mij gekopieerd van mijn 1/32 P-40N (die hier ook in de grochten verstopt staat,) bij zijn P-40N, dus, ik ben zo vrij om dat verhaal hier maar weer even te kopieren :)

Bjorn schreef:

Daarom de geschiedenis toch maar even lukraak gekopieerd van niels z'n verslag van de 1/32 P-40N
----------------------------------------
De Curtiss P-40 was een ontwikkeling vanuit de P-36. In feite waren de 1e types P-40 niets anders dan een P-36 met een lijn motor in plaats van een ster motor.
De eerste P-40 vloog in 1938. Bij de Amerikanen kreeg de P-40 de naam "Warhawk" Deze naam gold bij de Amerikanen voor elk type P-40.
In April 1939 bestelde de US Army Air Corps een order voor de 1e 524 P-40B's Ook vanuit het buitenland was er interesse voor de P-40. De Franse Luchtmacht bestelde 140 Hawk 81A-1's (de Export benaming voor de P-40). Echter voordat de toestellen konden worden geleverd was Frankrijk verslagen, en werd de order over genomen door de Engelsen.
Bij de RAF kwam het toestel in dienst als de Tomahawk Mk.I
De Ontwikkeling van de P-40 liep ondertussen gestaag door. Men vond de bewapening van de P-40B/C niet sterk genoeg, en zo ontstond de P-40E, welke butien een zwaardere motor ook nog eens zwaardere bewaping had, in de vleugels. de Mitrailleurs die door de propeller heen schoten waren komen te vervallen. Het aanzicht van de neus kreeg bij de P-40E ook z'n definitieve vorm, met de zo typische luchtinlaat.
De P-40 was uitgerust met een Allison motor, met uitzondering van de P-40F en L, welke een packard Merlin hadden. Bij de P-40 K/L/M/N kwamen de volgende echte aanpassingen in het ontwerp. deze toestellen waren uitgerust met een zwaardere Packard Merlin (L) of een zwaardere Allison motor, om de motor torque tegen te gaan werd de romp van deze types verlengd. Ook werd bij de P-40N de romp achter de cockpit verlaagd, met een recht cockpitglas gedeelte eroverheen, om het zicht naar achteren voor de piloot te verbeteren.
In totaal zijn er 13738 P-40's gebouwd.
Het Nederlandse 120 Squadron was in 1943 opgericht als een zelfstandig squadron binnen de Australische luchtmacht.
In eerste instantie zou het Squadron worden uit gerust met de Lockheed P-38 Lightning, echter, dit kon geen doorgang vinden bij de Amerikanen, en uiteindelijk kreeg men de P-40N. De Australische luchtmacht had in totaal 553 P-40N's besteld, hiervan werden er 67 over genomen door het Nederlandse 120 Squadron.

Afbeelding
De C3-502 van het 120 Squadron in Australie, in 1944.

Voor het bouw proces werd dit Hasegawa doosje uit de voorraad getrokken :

Afbeelding

met de volgende inhoud (excl de decals), canopy delen voor het gemak reeds eerder afgeplakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

met wat spul om de boel op te leuken (de messing gun barrels werden uiteindelijk niet gebruikt, omdat de versies op de Hasegawa kit best ok waren)

Afbeelding

En, om de boel te beplakken, en setje plakkers van een welbekende firma uit den polder :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding

Dus! daar ging ik, rond half 11 op zaterdagmiddag aan de plak!

Begonnen werd, met zoals bij elk vliegtuig zo'n beetje met de cockpitdelen. Deze werden grotendeels in elkaar gezet.

Afbeelding

dit werd vervolgens zwart gespoten als pre-shade

Afbeelding

Waarna de cockpit kleuren in dunne laagjes werd opgebouwd

Afbeelding

Terwijl de cockpit lag te drogen, werd een beetje vooruit gewerkt, en na het droog passen bleek dat het 't beste was om het voorste gedeelte van de romp, en het staartstuk los te bouwen, dus, werd het staartgedeelte vast in elkaar gezet

Afbeelding

Inmiddels was de cockpit droog, en werd deze verder op kleur gebracht

Afbeelding

Vervolgens werd het instrumentenpaneel van z'n PE versie voorzien, (overige details van de cockpitset van Eduard heb ik achterwege gelaten, wegens vrijwel onzichtbaar) hierna werden de cockpit delen van een matte laklaag voorzien, en kregen de metertjes van het instrumentenpaneel een druppeltje glanslak om de glaasjes te imiteren

Afbeelding

Vervolgens werd de reeds gebouwde, en gespoten luchtinlaat / Radiatoren in de romp geplaatst

Afbeelding

Hierna konden beide voorste romphelften op elkaar geplaatst worden, waarna het gedeelte achter de cockpit ook geplaatst werd.

Afbeelding

Vervolgens werd de cockpit vanaf de onderzijde op z'n plaats gezet.

Afbeelding

Dit geheel werd aan de kant gezet om te laten drogen, waarna de aandacht zich naar de vleugels verplaatste

Afbeelding

Toen de voorste rompdelen droog waren, werd deze met de achterzijde gecombineerd, en, omdat er een naad zichtbaar zou blijven, daar waar die niet zichtbaar hoort te zijn, werd de boel meteen geplamuurd.

Afbeelding

Ook op de vleugels was wat plamuur noodzakelijk, rond de kanonnen

Afbeelding

Wat, er vervolgens glad geschuurd weer een stuk beter uit zag

Afbeelding

Nadat de rompnaden glad geschuurd waren, en de paneel lijnen hersteld waren, werd de reeds eerder afgeplakte canopy delen geplaatst

Afbeelding

Op de neus moesten nog wat paneeltjes en roostertjes geplaatst worden....

Afbeelding

En met de vleugels op de plaats was het model eigenlijk wel klaar voor de airbrush.

Afbeelding

Onderzijde...

Afbeelding

En, dus, aan de slag met de luchtkwast! De canopydelen kregen een cockpit groen kleurtje, en voor de rest werd het toestel van een pre-shade voorzien.

Afbeelding

Pre-shade aan de onderzijde

Afbeelding

Vervolgens werd de onderzijde neutral gray gespoten, waarna de panelen met een iets lichtere tint een post-shade kregen.

Afbeelding

Hierna werd de bovenzijde olive drab gespoten, en ook hier kregen de panelen weer een post shade met een lichter tintje. De overgang tussen Olive drab en het grijs is free-hand gespoten.

Afbeelding

Vervolgens werden er langs de randen van de vleugels en staartvlakken groene vlekjes aan gebracht, en bij thuiskomst s'avonds kreeg het model een glanslak voor de decals.

Afbeelding

De volgende dag werden de decals aangebracht, van de Flevo Decals set 48-003, en stenciling van de kit decals

Afbeelding

Onderzijde

Afbeelding

Nadat de onderzijde alvast van een matte lag was voorzien, werden de wielbakken afgeplakt.

Afbeelding

Deze werden vervolgens groen gespoten

Afbeelding

Tussen de bedrijven door was ook de prop reeds afgewerkt

Afbeelding

daarna werden de motor-uitlaten geplaatst

Afbeelding

Hierna werd enige verwering aangebracht, bestaande uit aanslag van de uitlaten, en wat drybrushing met metaal kleurtjes, op de vleugel-wortels, vleugel voorranden, propellerbladen, en spinner.

Afbeelding

Hierna werd het landingsgestel geplaatst, met de resin wielen. De wielbakken, landingsgestel, en de wielen hebben een donkergrijze wash ontvangen voordat ze geplaatst werden

Afbeelding

Vervolgens werd de reeds eerder gespoten, en gedecalde 500 ponder, en de deuren van het landingsgestel geplaatst

Afbeelding

Vervolgens werd de boel in de matte lak gezet

Afbeelding

En terwijl dat lag te drogen, werd de stoel, die nog niet geplaatst was, van PE gordels voorzien.

Afbeelding

Hierna werd de boel verder afgewerkt, missende glaswerk geplaatst, kanonnen op kleur gebracht, lampjes geschilderd, tape verwijderd van het glaswerk, canopy open geplaatst, stoel erin, en toen was ie eigenlijk wel klaar, dus, bij deze de eindfoto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles bij elkaar ben ik dik tevreden met het eind resultaat. Ik heb er bewust voor gekozen om geen panel-line wash toe te passen, ondanks dat het best lekker gaat bij de laatste modellen die ik aan het bouwen ben, vond ik de hasegawa panellines te fijn, en was ik bang dat ik geen resultaat naar tevredenheid zou krijgen, dus, maar even niet.
Er zijn wel wat puntjes die misschien iets beter hadden gekund, misschien toch een rondje plamuren / schuren langs de vleugel-romp aanhechting, en nog wel wat dingetjes, maar goed, dat nemen we weer mee naar een volgend model. De kit zelf is in ieder geval erg prettig te bouwen, en zal er zeker nog wel een aantal gaan bouwen!

Cheers,
Niels

"Oneindig uw woede, uw wijsheid is groot, schenk ons de zege, de vijand de dood
Geen angst om te sterven, uw volk onbevreesd, de wereld zal weten dat Wodan heerst"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [DONE] Hasegawa 1/48 Curtis P-40N C3-502 "Miss Carriage"
BerichtGeplaatst: wo 4. maart 2015, 08:12 

Omdat het een grotendeel noordelijk plakprojectje geworden is...

Afbeelding

Ommelander Maquette Bouw Collectief

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 4. maart 2015, 08:29 

Zoals ik op facebook ook al zei, wat is die onderkant goed gelukt zeg. Mooie decals ook, deze zijn van de nieuwe drukker?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 4. maart 2015, 09:44 

Neuh, deze decals hebben we al een jaar of 5 in het programma ;-)

Geen angst om te sterven, uw volk onbevreesd, de wereld zal weten dat Wodan heerst"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 4. maart 2015, 12:01 

Ik vind hem heel mooi.
Persoonlijk zou ik, als ik hem net zo neer kon zetten als deze, de koelflappen achter de radiator nog een drybrush of wash geven om die wat meer eruit te laten springen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 4. maart 2015, 12:49 

Nou zit ik trouwens nog eens naar die detailfoto's te kijken, maar zitten er nou vingerafdrukken op de canopy? Toch even met de glasex erbij zou ik zeggen.

Wat een bijzondere manier om het landingsgestel in te klappen trouwens. De boel eerst in verticale zin draaien om ze plat te kunnen leggen en dan naar binnen trekken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 4. maart 2015, 15:56 

Mooie p-40 geworden :ok:
Normaal gesproken mis ik het altijd wat als mensen geen wash in de paneellijnen smeren, maar bij deze springen ze er zo al precies goed uit. Vooral op de onderkant.
Mooi werk!

Say you'll haunt me!

Stone Sour

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 4. maart 2015, 18:06 

Yep, mooi resultaat en een mooi vliegtuig.

Alleen die naam.... :?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 4. maart 2015, 21:19 

Ik zal hey glaswerk nog even nalopen voor de vingerafdrukken. De koel flappen Zal ik bijeen volgende P-40 wel anders aan pakken.

De P-40N was geen favorietje bij de M - KNIL in eerste instantie zou men nieuwe P-38 's krijgen, dus de teleurstelling was groot toen men de 2e hands P -40N kreeg het toppunt van een naam was de Neneh Boeteng. Wat malijsisch voor Zwangere oude vrouw is.

Cheers
Niels

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 4. maart 2015, 21:28 

Mooi resultaat Niels!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 14 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende