Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 9   [ 90 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Airfix en Matchbox 1/72 Westland Lysander
BerichtGeplaatst: wo 15. apr 2015, 22:16 

De Westland Lysander

Weer zo'n interessant vliegtuig, dat niet goed was waar het voor ontworpen was, maar toch gedurende de oorlog op succesvolle wijze zijn eigen niche vond. De Lysander was in de jaren '30 ontworpen als STOL (Short Take-Off and Landing) army cooperation toestel. Zijn beoogde taken waren verbindingsvliegtuig, artillerieobservatie, tactische verkenning en grondsteun. Daarvoor moest hij kunnen landen en opstijgen van weilandjes vlak achter de frontlijn.

Afbeelding

Een aantal squadrons Lysanders werd in 1939 en 1940 met de British Expeditionary Force in Frankrijk gestationeerd. In mei en Juni 1940 bleken de Lysanders echter bijzonder kwetsbaar voor de Duitse Luftwaffe. De Lysanders werden verplaatst naar het Midden-Oosten en India. Maar na verloop van tijd vonden de Lysanders ook op het West-Europese slagveld hun niche. Ten eerste als Search and Rescue Aircraft boven zee, om neergehaalde Britse piloten te redden. De Lysander vloog dan in combinatie met een Walrus vliegboot. De Lysander was uitgerust met een afwerpbaar reddingsvlot en rookbommen om een drenkeling te markeren. De Walrus kon op de rookbom navigeren om op zee te landen en de drenkeling op te pikken.

Afbeelding
Westland Lysander Search and Rescue

Zijn meest tot de verbeelding sprekende rol vond de Lysander echter in dienst van de Britse Geheime Dienst SOE (Special Operations Executive). SOE hield zich bezig met het uitvoeren van geheime operaties in het door de Duitsers bezette deel van Europa. Deze operaties behelsden spionage, sabotage en het opzetten en ondersteunen van plaatselijke verzetsgroepen. In Nederland was SOE o.a. betrokken bij het desastreus verlopen Englandspiel. Voor het stiekem afzetten en ophalen van geheim agenten diep in vijandelijk territorium bleek de Lysander een bijzonder geschikt toestel. Zijn STOL capaciteiten maakten dat hij aan weitje ter grootte van een voetbalveld genoeg had om te landen en weer op te stijgen. Om plaats te hebben voor de geheim agent bestond de bemanning alleen uit de piloot, die dus tegelijkertijd ook moest navigeren. Een zware taak omdat deze operaties vrijwel zonder uitzondering in het nachtelijk duister plaats vonden. Om zijn actieradius te vergroten kregen deze Lysanders een grote brandstoftank onder de romp bevestigd. Ze werden geheel of grotendeels zwart geschilderd en hadden een ladder aan bakboordzijde om het in en uitstappen van agenten te versnellen. De Lysander is dus een vliegtuig met een bijzondere geschiedenis.

Afbeelding
In Engeland is zo'n Lysander in luchtwaardige staat en is daar vaak op vliegshows te bewonderen.
Op deze foto (en ook op de eerste foto hierboven) kun je goed de slats en flaps zien, die samen met de grote spanwijdte (bijna tweemaal de lengte van de romp) voor de STOL capaciteiten zorgen.

Laatst bijgewerkt door Huib op ma 29. feb 2016, 19:53, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Airfix 1/72 Westland Lysander
BerichtGeplaatst: wo 15. apr 2015, 22:30 

De Airfix Kit

De Westland Lysander is weer een oudje van Airfix. Het is een vrij primitief kitje. Wat er aan interieur in zit slaat nergens op. Dus da's mooi om zelf wat aan te doen. Daarentegen, zoals met veel oude Airfix kitjes, is vorm van het model wel goed getroffen. Met wat liefde, aandacht en Evergreen is hier wel wat leuks van te maken denk ik.

Afbeelding

De Airfix biedt twee opties. Een SOE spionnenvliegtuig in zwart met een groen/grijze bovenkant, en ook een hele mooie army cooperation versie van 1939/1940 in Dark Earth/Dark Green met de onderzijde van de vleugels in zilver. Toch maak ik deze Airfix in de eerste versie. Ik heb namelijk nog meer moois in de kast liggen:

Afbeelding

Een bijna net zo oude Matchbox kit van dit toestel, en het mooiste van alles:

Afbeelding

Een oeroude Frog! Kicken man, die oude kitjes!

De Matchbox staat bekend als de beste van de drie qua detaillering, pasvorm en gelijkenis. Maar ook van de andere twee zijn prima modellen te bouwen. De Matchbox en Frog kit zijn, in tegenstelling tot de Airfix kit, uitgerust met setjes bommen, en lenen zich daarom beter voor de Army Cooperation versie. Daarom wordt de Airfix een spionnenkist.

Binnenkort de eerste bouwstappen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15. apr 2015, 22:42 

Blijft een van mijn favorieten die Lysander, leuk zo drie oude kitjes, kunnen we mooi kijken welke verschillen er allemaal inzitten.

Moet die van mij ook eens uit het stof halen http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=8&t=2418 :behave:

Sucses met deze. :ok:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15. apr 2015, 23:43 

Leuk intro, interessante informatie ook! :ok:

Succes met dit project,

Dj.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16. apr 2015, 10:48 

Gaaf ding, ik vind die lampjes in de wielkappen ook weer een bijzonder iets. Echt Engels dit ding.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16. apr 2015, 20:36 

Leuke nostalgische kits -vooral die Frog met Secret Agents erbij! :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16. apr 2015, 21:17 

Jaaa leuk, de Matchbox vroegah ook eens gebouwd, en ik heb er nog ergens een in de grote stapel liggen.

Dave

Einstein

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16. apr 2015, 22:35 

Dank voor al het enthousiasme, heren! In het kader van het verwachtingsmanagement: vooralsnog hou ik het bij de Airfix Lysander. Je hebt namelijk best kans dat ik daarna weer iets heel anders wil bouwen.

Bij de Airfix zit trouwens ook een secret agent. Hoewel ik meestal zonder bemanning bouw, komt deze er wel bij!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16. apr 2015, 22:49 

Eerst verder slopen

Je zou denken bij modelbouw dat je iets in elkaar zet. Nou, zo eendimensionaal hoeft het niet te zijn. Bij veel kitjes begin ik eerst met de zaak te slopen en uit elkaar te peuteren. Leuk!

Afbeelding

Eerst de binnenkant van de romp glad geslepen. Alle bevestigingspunten voor het interieur eruit.

Afbeelding

Ook alle controlevlakken van de vleugels en de staartvleugels losgezaagd. Nou ja, niet allemaal. De slats heb ik op z'n plek laten zitten. Ook de navigatielichten uit de vleugeltips gezaagd.

En dan bouwen

En nu met de evergreen aan de slag.

Afbeelding

Frame gebouwd in de romp.

Afbeelding

En de rest van het interieur gebouwd. Van links naar rechts: achterdek en zitplaats voor de passagier, brandstoftank, stoel voor de piloot en het frame waar de piloot op zit met basis voor de stuurknuppel en roerpedalen.

Binnenkort weer verder.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17. apr 2015, 13:06 

Hallo Huib. Het lijken dat je flink dikke buizen hebt toegepast. Ik zou dunne staafjes gebruiken, 0,5 mm of 0,75 mm. Omgerekend naar 1:72 heb je dan 36 mm en 54 mm in het echt. Welke diameter heb je ingelijmd?

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 9   [ 90 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende